جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فقه
>
احکام ( وظایف )
>
احکام وضعی
>
اسباب
>
اسباب غُسل
>
مرگ (فقه)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 168
عنوان :
تاثیرات یاد مرگ در تعلیم و تربیت اسلامی
نویسنده:
احمد عاقلی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تربیت اسلامی
,
مرگ (فقه)
چکیده :
در این تحقیق سعی شده است خواننده با توجه به تذکرات و دستورات دین مبین اسلام در خصوص یاد مرگ به اهمیت موضوع واقف گشته و در تمامی مراحل زندگی خود را برای سفر به جهان آخرت آماده نماید. در این تحقیقنگرش مثبت قرانبه مرگ (معنادارى مرگ) و ابدى بودن انسان و همچنین همگانى بودن مرگ را برسی مینماییم این نوع بینش، مرگ را قابل تحمل مىنماید؛ زیرا چنین شخصى براساس آموزههاى وحیانى، مرگ را پایان حیات نمىشمارد، بلکه زندگى دنیا را مقدمه حیات آخرت مىداند و گذر از این جهان را به سوى جهان آخرت و برگشت به سوى خدا را ضرورى مىداند. سپس به آثار تربیتی اعتقاد به معاد در قرآن پرداخته ایم و نقش ایمان به معاد را در زندگى در بخشهای اعتقادی, اقتصادى و اخلاقى, مسائل نظامى,و در نهایت در زمینه مسائل اجتماعى- سیاسى با توجه به آیات قرآن مورد بررسی قرار داده ایم.در بخش بعدی اهمیت یاد مرگ و تاثیرات آن در تربیت را از نظرروایات معصومین علیهم السلام بررسی نموده ایم.ترس از مرگ را به دو نوع سازنده و غیر سازنده تقسیم کرده و دلایل آن را با توجه به روایات معصومین علیهم السلامعنوان کرده ایم .و در نهایت به بررسی احکام و دستورات دین مبین اسلام که احیا گر یاد مرگ می باشند از جمله :-سرزنش از تاءخیر توبه -آماده کردن کفن و نگاه کردن به آن -وصیّت -دعاهای وضو -نمازهای یومیه -تشییع جنازه و خاک -مراسم ختم سپاری -زیارت اهل قبور پرداخته ایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرجامشناسی در مثنوی
نویسنده:
پریسا شاهرخی خانقاه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی معنوی
,
اجل
,
05. فرجام شناسی Eschatology
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
مرگ (فقه)
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
باور دینی
چکیده :
فرجام شناسی (معاد ) از نظر اهمیت ، بعد از توحید مهمترین مسأله دینی و اسلامی است . زیرا در سایه اعتقاد به معاد است که هدف از آفرینش تحقق می یابد و اعمال و رفتار انسان ارزش و معنا پیدا می کند.مولوی در مثنوی با استناد به قران کریم و احادیث ، ابیات فراوانی رادرخصوص معاد ،رستاخیز وعالم بعد از مرگ سروده است . او به دونوع رستاخیز معتقد است . 1- طبیعی 2- ماوراء طبیعی . قیامت طبیعی همان روزی است که همه مردگان زنده میشوند و نشانههای قیامت آشکار میشود ولی قیامت ماوراطبیعی یا روحی و معنوی وقتی به وقوع میپیوندد که سالک کوه تعینات و خودبینی را به مدد همت الهی و عبادت و ریاضت از میان برمیدارد یعنی از خود فانی و در خدا باقی میشود و قیامتی در وجود او رخ میدهد. وی مرگ را به دو نوع تقسیم کرده است. الف- مرگ اختیاری ب- مرگ اجباری (اجل) مرگ اختیاری آن است که انسان با برنامههای الهی و عرفانی بر نفس خود چیره شود و درون و باطن خود را تهذیب نماید .مولوی مرگ اختیاری را عنایت خداوند میداند، که باعث هدایت و حیات میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی سازگاری فرجام شناسی ملاصدرا با قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
نویسنده:
رضا حسینی لواسانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مدرس زنوزی
,
برزخ
,
روش (مسائل جدید کلامی)
,
بدن اخروی
,
معاد(فلسفه)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
مرگ (فقه)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
به دلیل علاقه انسان به سرنوشت خود، مرگ و حوادث پس از آن، از مسائل مهمی است که ذهن او را به خود مشغول می کند. ملاصدرا موسس حکمت متعالیه، ضمن مطرح کردن مباحثی درباره فرجام انسان(مرگ، عالم برزخ و آخرت)، برای اولین بار به اثبات فلسفی معاد جسمانی پرداخته است و ادعای سازگاری آن را با قرآن کریم دارد. در این تحقیق که در مقام گردآوری، به روش کتابخانه ای و در مقام مقایسه و داوری به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است، ضمن شرح دیدگاه ملاصدرا درباره روش تفسیری وی، مرگ، برزخ و معاد، به بررسی سازگاری مباحث مرگ، برزخ و معاد ملاصدرا با آموزه های قرآنی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبائی در تفسیر المیزان پرداخته ایم.از یافته های رساله حاضر، سازگاری دیدگاه ملاصدرا درباره چیستی و ضرورت مرگ، علت مرگ طبیعی، وجود عالم برزخ و ادراک برزخی، وجود بدن اخروی مثالی با آموزه های قرآنی است. هرچند که دیدگاه مدرس زنوزی و هم چنین دیدگاه "تشکیک در تجرد و مادیت"، به عنوان راه حل هایی که سازگاری بیشتری در بحث معاد جسمانی با ظواهر قرآنی دارند، مطرح شده است. البته در بحث خلود در جهنم، دیدگاه علامه طباطبائی که موافق خلود در عذاب است، نسبت به دیدگاه صدرالمتألهین، سازگار تر با قرآن کریم دانسته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليلي دروندينی بر لذتگرايی اپيکور
نویسنده:
روحالله شاکری زواردهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
پژوهشنامه اخلاق,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگ (فقه)
,
لذّتگرایی
,
نفی ماورای طبیعت
,
تحلیل دینی
چکیده :
اپيکور معتقد است غايت زندگي انسان لذت است وآدمي بايد براي رسيدن به لذت تلاش کند. وی بر عدم ترس از خدا و مرگ تأکيد ميکند او در جامعهاي زندگي ميکرد که ترس در آن موج ميزد لذا مرگ را مساوي با معدوم شدن محض میداند؛ لذا ترس از مرگ بيمعناست. او خدايان را در زندگي بشر بدون نقش ميدانست و بيان ميکرد که خدا در زندگي بشر هيچ نقشي ندارد اپيکور با انکار خدا و مرگ سعي بر آن داشت که سعادت و شادي را براي افراد به ارمغان بياورد. لذت و اصالت حس از مباني فلسفي اپيکور ميباشد که غايت زندگي را بر آن پيريزي ميکند؛ لذا براي رسيدن به اين سعادت و شادي تلاش ميکرد تا مباني کلامي خود را نيز بر انکار خدا و معدوميت انسان با مرگ قرار دهد تا به لذت دست يابد. در اين مقاله برآنيم تا با رهيافت درونديني به نقد لذتگرايي اخلاقي اپيکور بپردازيم. اطلاعات اين مقاله بر اساس منابع کتابخانهاي احصا شده و به روش تحليلي بررسي شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیق ارکان حرکت بر پدیدۀ مرگ از منظر قرآن کریم و صحیفۀ سجادیه
نویسنده:
احمد طیبی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صحیفه کامله سجادیه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
مرگ (فقه)
,
حرکت
چکیده :
انسان به لحاظ اینکه توان مشاهدۀ بعد غیرمادی خود و این جهان را ندارد، مرگ را نیز که واسطۀ جهان مادی و مجرد است نمیتواند درست درک کند. ازاینرو، نیاز به کسی دارد که بر هر دو جهان اشراف داشته باشد. خداوند متعال در قرآن کریم از این واقعه و چگونگی آن خبر میدهد. به اعتقاد شیعه، افزون بر این، پیامبر گرامی اسلام(ص) و امامان معصوم(ع)دارای این ویژگی میباشند. امام سجاد(ع)، در ضمن دعاهای خود، واژگانی دربارۀ مرگ به کار میبرد که فهم رابطۀ روشمند آنها با یکدیگر ساختار درونی معنای مرگ (حرکت بودن) را آشکار میکند. آن واژگان عبارتاند از: «خُرُوجِ الْأَنْفُسِ مِنْ أَبْدَانِهَا» [دلالت داردکه مرگ نوعی حرکت است]، «اجل» [که مبدأ این حرکت را نشان میدهد]، «المصیر الیکـ» و «لقاء» و «اللّحاق بک» [که بر منتهای آن دلالت میکنند]. عبارت «خروج نفس از بدن» و واژۀ «تَوَفَّی» نیز دلالت میکند که متحرک حرکت مرگ نفس انسانی است. قید انسان به این منظور است که این مرگ مختص انسان است و حیوان غیرانسانی و گیاه و غیرجاندار را شامل نمیشود. محرک اصلی این حرکت ذات باریتعالی است که فرشتۀ مرگ به امر و قدرت الهی به انجام آن مبادرت میورزد. در این مختصر، برآنیم فقط با تحلیل واژگان مترادف «موت»، حرکت بودن مرگ را اثبات نموده، تمامی ارکان حرکت را برآن تطبیق دهیم
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مردم شناختی نمادها، نشانه ها و تمثیلات موجود بر سنگ قبرهای تهران
نویسنده:
آنا جمالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نماد
,
مردم شناسی
,
نشانه
,
سنگ
,
گورستان
,
مرگ (فقه)
,
انسانشناسی
,
باستانشناسی
,
تمثیل (نوع ادبی)
,
آیین خاکسپاری
,
خاکسپاری
چکیده :
مقاله حاضر می کوشد به بررسی تحلیلی نمادها، نشانه ها وتمثیلات موجود بر سنگ قبرهای ایرانی از منظر انسان شناختی باستان شناسی بپردازد. مرگ و تدفین از جمله مسائل مشترکی است که انسان پیش از اسلام و انسان عصر حاضر بطوری یکسان با آن مواجه است و به همین نسبت سنگ قبرها یکی از شاخصهای تدفین بشر با هر مذهب و با هر قومیت و ملیتی آنرا همواره مورد توجه قرار داده است. مطالعات انجام شده بر روی سنگ مزارها نشان میدهد که احتمالا این پدیده از اوایل دوره تاریخی به عنوان هنری سمبولیک وجود داشته و برخی از نقوش روی سنگ قبرها حکایت از تاریخ، فرهنگ، جغرافیا، باورها و اعتقادات مردم هر منطقه از ایران دارد که از دیدگاه مردم شناسی قابل تامل است. این مقاله به روش اسنادی و تکنیک عکسبرداری تنظیم گردیده است.محدوده مطالعاتی دراین رساله قبرستان های ظهیرالدوله و ابن بابویه و نگاهی به چند گورستان تاریخی در ایران است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نسبت بین هیدگر و فلسفهی بودیسم
نویسنده:
اعظم عالیشاهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نیستی
,
هستیشناسی
,
نیروانا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
مرگ (فقه)
,
هنر و علوم انسانی
,
هایدگر، مارتین
,
تصویر خویشتن
,
بوداییان
چکیده :
پژوهش حاضر تحقیقی در باب نسبت بین تفکر بودیسم و اندیشه-ی هیدگر است که به روش تطبیقی انجام شده است. در این پژوهش به بررسی نقاط تشابه بین هیدگر و فلسفههای بودیسم پرداخته شده است. سیر مباحث این پژوهش بدین نحو است که ابتدا به بیان کلیاتی در باب تفکرات هیدگر و فلسفههای بودیسم پرداخته و در طی دو فصل به تفصیل ،نقاط تشابه آنها تبیین و بررسی خواهد شد. از جمله مباحثی که در این پژوهش بررسی شده است میتوان به ذکر نام و گزیدهای از اندیشههای برخی شاگردان آسیایی هیدگر و همچنین نحوهی آشنایی او با این افراد وچگونگی مراودات فلسفی آنها با یکدیگر و نیز ذکر برخی مباحث که گمان میرود در هر دو اندیشه به صورت مشابه وجودداشته باشد، اشاره کرد. هدف و اهمیت این پژوهش پاسخ به این پرسش است که آیا میتوان هماهنگی پیشین بنیادی بین فلسفههای بودیسم و تفکر هیدگر یافت؟ آیا هیدگر از شاگردان آسیایی خود و اندیشههای شرقی آنان تاثیر پذیرفته است؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدم در هایدگر
نویسنده:
دلنیا الهویسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نیستی
,
هستیشناسی
,
هایدگر
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
مرگ (فقه)
,
هنر و علوم انسانی
,
وجود (معرفت شناسی)
,
دازاین (آنجاهستی)
,
هستی در جهان
,
زمانمندی
,
هیچانگاری
,
درباره هایدگر
چکیده :
از نظر هایدگر ذات عدم که در مقابل مفهوم عدم مطلق قرار میگیرد، برخلاف فرض بسیاری که آن را مفهومی کاملاً میان تهی و انتزاعی میدانند، ساحتی هستیشناختی است که بنیاد همهی هستندگان است و حضور هستی بیش از آن که به وجود موجودات محدود باشد در عدم جلوهگر میشود. در این رساله تلاش میکنیم تا اهمیت ساحت عدم را در نسبت با هستی و دلالتهای آن به بحث گذاشته و درک مناسبی از آن به دست دهیم. هرچند تمرکز اصلی رساله بر ساحت هستی و عدم است، برای نزدیک شدن به مبحث اصلی، زمینههای آن و پیوندهای آن را با سایر بخشهای فلسفهی هایدگر مورد مداقه قرار دادهایم. این رساله بر اساس دو کتاب هایدگر یعنی هستی و زمان و متافیزیک چیست؟ نگاشته شده و دارای چهار فصل است. فصل اول به بررسی کلیاتی در باب هستندهای چون دازاین و ارتباط آن با هستی و بیان ساختارهای اصلی دازاین در قالب نسبتی که میتواند با هستی و عدم داشته باشد می-پردازد. این فصل در حکم مقدمهای برای ورود به معنای هستی دازاین است. در فصل دوم با بحث از مولفهی بنیادین هستی دازاین یعنی زمانمندی، به بنیاد نیستگونهی دازاین یعنی مرگ راه مییابیم که بیش از هر چیز دازاین را با تجربهی عدم آشنا میسازد. در فصل سوم به بحث از ترسآگاهی که تنها تجربهای است که ما را در آنچه هستیم هویدا میسازد میپردازیم، یعنی امری که بنیاد نابودهمان را آشکار و پیوندی میان هستی و عدممان برقرار میسازد و در فصل چهارم که پایانبخش رساله است به شرح عدم آنگونه که هایدگر در متافیزیک چیست؟ ایراد نموده، پرداخته ایم. نکتهی محوری بحث، در ناموجود بودن عدم است که منجر به وحدت و اینهمانی میان هستی و عدم میگردد و ذات عدم همبسته با هستی، ورای هستندگان نقشی هستیساز ایفا میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرگ و رستاخیز از دیدگاه مولوی در مثنوی
نویسنده:
صدیقه بازرگان کلوانق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی معنوی
,
دوزخ
,
شفاعت
,
مرگ
,
معاد(کلام)
,
بهشت
,
جهنم
,
تناسخ
,
مرگ (فقه)
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
هستیشناسی عرفانی
چکیده :
این رساله، نگاهی مبسوط و فراگیر به موضوع مرگ و رستاخیز از دیدگاه مولانا در مثنوی معنوی است. مثنوی گنجینهای انباشته از مرواریدهای گرانبهای ادب فارسی و عرفان اسلامی و گوهرهای نایاب از حکمت و فلسفه است. به طوری که موضوعات و مفاهیم عالی ادب و فرهنگ، اندیشه و عرفان، به طرزی بدیع، زیبا و در حین حال ساده، آمیخته با حکایات و تمثیلات ظریف بیان گردیده است. موضوع مرگ، از موضوعات بسیار مهم انسانی به شمار میآید. مثنوی هرگز از این موضوع خالی نبوده، بلکه ظریفترین و نابترین مفاهیم را میتوان در آن مشاهده کرد . انسان از لحظه ی شناخت خود و جهان خواسته بداند که از کجا آمده و به کجا میرود، اندیشه ی گذر از این جهان همچون گردش روز و شب و تغییر فصول، بر دل و جانش سایه ی سیاهی افکنده که نه راه قرار در آن را داشته و نه راه فرار از آن را. در نگاه شعرای عارف، زندگی جاوید یعنی تحول و تکامل انسان از خاک تا افلاک. به همین خاطر مولوی در مثنوی به توصیف سرای جاوید پرداخته و قیامت را لقای الهی و بهشت را زمان وصال با یار دانستهو دوزخ را لحظه ی فراق ازیار.مثنوی مجموعه ی نسبتاً متنوعی از تقابل هاست که در این میان تقابل دو جهان یکی از بنیانهای فکری شاعر را تشکیل میدهد. در منظومه یفکری مولوی، پیوستهسیطره یجهان غیب بر عالم شهادت محسوس است. ما در این اثر با معانی گوناگونی از مرگ مواجهیم که هرچند همگی آدمی را به سوی جهان آن سری دعوت میکند، اما هر کدام از دیگری متمایز است. این مفاهیم عبارتنداز: مرگ طبیعی، مرگ تبدیلی و شهادت که در این میان، شاعر بیش از همه به مرگ تبدیلی پرداخته است. مولانا در اقناع مخاطبان خویش درباره ی جهان عیب، بیش از دیگر تمهیدات ادبی، از تمثیل بهره برده است؛ زیرا هنگامی که وی میخواهد از جهانی سخن بگوید که هیچ مرز و صورتی ندارد، به ناچار از ابزاری بهره میگیرد که در جهان صورت قابل درک باشد. بنابراین با خواندن این رساله، خواننده میتواند تا حدودی به عمق تفکر مولانا و خلاقیت ادبی وی پی ببرد و مشاهده نماید که مرگ و رستاخیز به بهترین نحو ممکن، در مثنوی مطرح گردیده و فصل الخطاب مباحث مربوط به این موضوع میتواند به شمار آید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای مراسم سوگواری در دو گروه مذهبی و غیرمذهبی و رابطهی آن با آرامش بازماندگان (مطالعه موردی بخش زرقان - شیراز )
نویسنده:
صادق دهقان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
قبر
,
سوگواری
,
عاشورا
,
شیراز
,
آرامش
,
خاکسپاری
,
مراسم مذهبی
,
دَیِّن
,
مرگ (فقه)
,
زرقان
,
خاکسپاری
چکیده :
با بروز سوگ براي هر فرد در جامعه بيشك آرامش وي دستخوش تغيير ميشود. بررسی وضعيت آرامش سوگواران پس از انچام مراسم سوگواري صورت نگرفته است؛ لذا هدف کلی اين تحقيق، مطالعه رابطهي آرامش با برگزاري مراسم سوگواري(در اين تحقيق مراد از مراسم، مراسمسوگواري مذهبي نميباشد كه به عنوان مثال در عاشورا برگزار ميگردد ) بين دو گروه مذهبي و غير مذهبي( در صورت شناسايي غير مذهبيون، البته در صورتي كه افراد غير مذهبي يافت نشدند به جاي اين گروه از افراد با سطح دين داري پايين استفاده خواهد شد )در یکی از مناطق مجاور به شهر شیراز یعنی بخش زرقان میباشد. در این بررسی با استفاده از چارچوب نظری كاركرد گرايي و نظريهی احساسیبه مطالعه رابطهي آرامش و سوگواري پرداخته شده است. روش پژوهش در این پژوهش از نوع پیمایشی و تکنیک جمعآوری دادهها از طریق پرسش نامه محقق ساخته بوده است. جامعه آماری کلیه سوگواران (همسر متوفا ، فرزند متوفا ، پدر متوفا ، مادر متوفا ، برادر و خواهر متوفا ) بخش زرقانشیراز طي يك ماه یعنی در حدود 90- 120 نفر میباشد. یافتههای این پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی ارائه شده است که در بخش توصیفی یافتهها نشان می-دهد که به طور كلي آرامش زنان و مردان سوگوار در هر دو گروه مذهبي ( دين دار قوي) و غير مذهبي ( دين دار ضعيف) با انجام مراسم سوگواري رابطه دارد. در بخش آمار استنباطي یافتهها نشان میدهد فرض رابطه بین دو متغیر معنی دار میباشد. بررسی تفکیکی رابطه بین دو متغیر، هم در بین افرادی که پایبندیهای مذهبی ضعیفی داشتند و هم در بین افراد با پایبندی بالا، هم سو با رابطه مشاهده شده در نمونه کلی میباشد، ولی شدت رابطه در بین افراد دین دارقوی بیشتر از گروه دیگر بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 168
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید