جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت
> 1402- دوره 32- شماره 6
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1402
دوره 32 , شماره 9 پیاپی 312
دوره 32 , شماره 8 پیاپی 311
دوره 32 , شماره 7 پیاپی 310
دوره 32 , شماره 6 پیاپی309
دوره 32 , شماره 5 پیاپی 308
دوره 32 , شماره 4 پیاپی 307
دوره 32 , شماره 3 پیاپی 306
دوره 32 , شماره 2 پیاپی 305
دوره 32 , شماره 11 پیاپی314
دوره 32 , شماره 10 پیاپی 313
دوره 32 , شماره 1 پیاپی 304
سال 1401
دوره 31 , شماره 9 پیاپی 300
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 31 , شماره 7 پیاپی 298
دوره 31 , شماره 6 پیاپی 297
دوره 31 , شماره 5 پیاپی 296
دوره 31 , شماره 4 پیاپی 295
دوره 31 , شماره 3 پیاپی 294
دوره 31 , شماره 2 پیاپی293
دوره 31 , شماره 12 پیاپی 303
دوره 31 , شماره 11 پیاپی 302
دوره 31 , شماره 10 پیاپی 301
دوره 31 , شماره 1 پیاپی292
سال 1400
دوره 30 , شماره 9 پیاپی 288
دوره 30 , شماره 8 پیاپی 287
دوره 30 , شماره 7 پیاپی 286
دوره 30 , شماره 5 پیاپی 285
دوره 30 , شماره 4 پیاپی 284
دوره 30 , شماره 3 پیاپی 283
دوره 30 , شماره 2 پیاپی 282
دوره 30 , شماره 12 پیاپی 291
دوره 30 , شماره 11 پیاپی 290
دوره 30 , شماره 10 پیاپی 289
دوره 30 , شماره 1 پیاپی 281
سال 1399
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 29 , شماره 9 پیاپی 276
دوره 29 , شماره 8 پیاپی 275
دوره 29 , شماره 7 پیاپی 274
دوره 29 , شماره 6 پیاپی 273
دوره 29 , شماره 5 پیاپی 272
دوره 29 , شماره 4 پیاپی271
دوره 29 , شماره 3 پیاپی270
دوره 29 , شماره 2 پیاپی 269
دوره 29 , شماره 13 پیاپی 280
دوره 29 , شماره 12 پیاپی 279
دوره 29 , شماره 11 پیاپی 278
دوره 29 , شماره 10 پیاپی 277
دوره 29 , شماره 1 پیاپی 268
سال 1398
دوره 28 , شماره 5 پیاپی 260
دوره 28 , شماره 4 پیاپی 259
دوره 28 , شماره 3 پیاپی 258
دوره 28 , شماره 2 پیاپی 257
دوره 28 , شماره 12 پیاپی 267
سال 1397
دوره 27 , شماره 7 پیاپی 250
دوره 27 , شماره 6 پیاپی 249
دوره 27 , شماره 5 پیاپی 248
دوره 27 , شماره 244
سال 1396
دوره 26 , شماره 243
دوره 26 , شماره 242
دوره 26 , شماره 240
دوره 26 , شماره 239
دوره 26 , شماره 238
دوره 26 , شماره 237
دوره 26 , شماره 236
دوره 26 , شماره 235
دوره 26 , شماره 234
دوره 26 , شماره 232
سال 1395
دوره 25 , شماره 229
سال 1394
دوره 24 , شماره 218
دوره 24 , شماره 217
دوره 24 , شماره 216
دوره 24 , شماره 215
دوره 24 , شماره 214
دوره 24 , شماره 213
دوره 24 , شماره 212
دوره 24 , شماره 211
دوره 24 , شماره 210
دوره 24 , شماره 209
دوره 24 , شماره 208
سال 1393
دوره 23 , شماره 207
دوره 23 , شماره 206
دوره 23 , شماره 205
دوره 23 , شماره 204
دوره 23 , شماره 203
دوره 23 , شماره 202
دوره 23 , شماره 201
دوره 23 , شماره 200
دوره 23 , شماره 199
دوره 23 , شماره 198
دوره 23 , شماره 196
دوره 22 , شماره 197 ارديبهشت 1393/علوم قرآني
سال 1392
دوره 22 , شماره 195
دوره 22 , شماره 194
دوره 22 , شماره 193
دوره 22 , شماره 192
دوره 22 , شماره 191
دوره 22 , شماره 190
دوره 22 , شماره 189
دوره 22 , شماره 188
دوره 22 , شماره 187
دوره 22 , شماره 186
دوره 22 , شماره 185
دوره 22 , شماره 184 فروردين 92/علوم سياسي
سال 1391
دوره 21 , شماره 183 اسفند 1391/دين شناسي
دوره 21 , شماره 182 بهمن 1391/فقه حكومتي
دوره 21 , شماره 181 دي 1391/جامعه شناسي
دوره 21 , شماره 180 آذر 1391/علوم قرآني
دوره 21 , شماره 179
دوره 21 , شماره 178
دوره 21 , شماره 177
دوره 21 , شماره 176
دوره 21 , شماره 175
دوره 21 , شماره 174
دوره 21 , شماره 173
دوره 21 , شماره 172
سال 1390
دوره 20 , شماره 171
دوره 20 , شماره 170
دوره 20 , شماره 169
دوره 20 , شماره 168
دوره 20 , شماره 167
دوره 20 , شماره 166
دوره 20 , شماره 165
دوره 20 , شماره 164
دوره 20 , شماره 163
دوره 20 , شماره 162
دوره 20 , شماره 161
دوره 20 , شماره 160
سال 1389
دوره 19 , شماره 159
دوره 19 , شماره 158
دوره 19 , شماره 157
دوره 19 , شماره 156
دوره 19 , شماره 155
دوره 19 , شماره 154
دوره 19 , شماره 153
دوره 19 , شماره 152
دوره 19 , شماره 151
دوره 19 , شماره 150
دوره 19 , شماره 149
دوره 19 , شماره 148
سال 1388
دوره 18 , شماره 147
دوره 18 , شماره 146
دوره 18 , شماره 145
دوره 18 , شماره 144
دوره 18 , شماره 143
دوره 18 , شماره 142
دوره 18 , شماره 141
دوره 18 , شماره 140
دوره 18 , شماره 139
دوره 18 , شماره 138
دوره 18 , شماره 137
دوره 18 , شماره 136
سال 1387
دوره 17 , شماره 135
دوره 17 , شماره 134
دوره 17 , شماره 133
دوره 17 , شماره 132
دوره 17 , شماره 131
دوره 17 , شماره 130
دوره 17 , شماره 129
دوره 17 , شماره 128
دوره 17 , شماره 127
دوره 17 , شماره 126
دوره 17 , شماره 125
دوره 17 , شماره 124
سال 1386
دوره 16 , شماره 123
دوره 16 , شماره 122
دوره 16 , شماره 121
دوره 16 , شماره 120
دوره 16 , شماره 119
دوره 16 , شماره 118
دوره 16 , شماره 117
دوره 16 , شماره 116
دوره 16 , شماره 115
دوره 16 , شماره 114
دوره 16 , شماره 113
دوره 16 , شماره 112
سال 1385
دوره 15 , شماره 111
دوره 15 , شماره 110
دوره 15 , شماره 109
دوره 15 , شماره 108
دوره 15 , شماره 107
دوره 15 , شماره 106
دوره 15 , شماره 105
دوره 15 , شماره 104
دوره 15 , شماره 103
دوره 15 , شماره 102
دوره 15 , شماره 101
سال 1384
دوره 14 , شماره 99
دوره 14 , شماره 98
دوره 14 , شماره 97
دوره 14 , شماره 96
دوره 14 , شماره 95
دوره 14 , شماره 94
دوره 14 , شماره 93
دوره 14 , شماره 92
دوره 14 , شماره 91
دوره 14 , شماره 90
دوره 14 , شماره 89
دوره 14 , شماره 88
دوره 14 , شماره 87
سال 1383
دوره 13 , شماره 86
دوره 13 , شماره 85
دوره 13 , شماره 84
دوره 13 , شماره 83
دوره 13 , شماره 82
دوره 13 , شماره 81
دوره 13 , شماره 80
دوره 13 , شماره 79
دوره 13 , شماره 78
دوره 13 , شماره 77
دوره 13 , شماره 76
سال 1382
دوره 12 , شماره 75
دوره 12 , شماره 74
دوره 12 , شماره 73
دوره 12 , شماره 72
دوره 12 , شماره 71
دوره 12 , شماره 70
دوره 12 , شماره 69
دوره 12 , شماره 68
دوره 12 , شماره 67
دوره 12 , شماره 66
دوره 12 , شماره 65
دوره 12 , شماره 64
سال 1381
دوره 11 , شماره 63
دوره 11 , شماره 62
دوره 11 , شماره 61
دوره 11 , شماره 60
دوره 11 , شماره 59
دوره 11 , شماره 58
دوره 11 , شماره 57
دوره 11 , شماره 56
دوره 11 , شماره 55
دوره 11 , شماره 54
دوره 11 , شماره 53
دوره 11 , شماره 52
سال 1380
دوره 10 , شماره 51
دوره 10 , شماره 50
دوره 10 , شماره 49
دوره 10 , شماره 48
دوره 10 , شماره 47
دوره 10 , شماره 46
دوره 10 , شماره 45
دوره 10 , شماره 44
دوره 10 , شماره 43
دوره 10 , شماره 42
دوره 10 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
سال 1379
دوره 9 , شماره 39
دوره 9 , شماره 38
دوره 9 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
سال 1378
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
سال 1377
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
سال 1376
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
سال 1375
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
سال 1374
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1373
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1372
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1371
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
نقد اخلاق مترفين از منظر قرآن
نویسنده:
حميد مريديان ، علي قنبريان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله حاضر به بررسي ويژگيهاي اخلاقي مترفين از منظر قرآن ميپردازد و در ضمن تبيين، به نقد هريک از آنها اشارهاي ميکند. اخلاق مترفين در دو سطح فردي و اجتماعي قابل بررسي است و شامل اخلاق رفتاري و گفتاري در برابر خداوند و خويشتن و در مواجهه با انبياء، مؤمنان و در تعامل با همانديشان و هممسلکانشان ميشود. اين اخلاق که ريشه در رفاهطلبي و مصرفزدگى اين گروه دارد، سبب افراط در استفادۀ از امكانات و طغيان در سوءاستفاده از انواع نعمتها در مسير شهواني و لذتجويي شده است، که سرچشمۀ انواع انحرافات اخلاقي است و زمينۀ گمراهي ديگران را فراهم ميکند. در این نوشتار از طریق کتابخانهای گردآوری اطلاعات مربوط به «مترفین» انجام شده و به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی پردازش صورت گرفته است. تمامی ارجاعات منبعی و سندی بهگونۀ درونمتنی میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بيماريهاي کنشي قلب از ديدگاه قرآن
نویسنده:
محمد باقريان خوزاني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
شمار زيادي از آيات قرآن کريم از «قلب» و ويژگيهاي آن سخن گفته و صفات متعددي را براي قلب برشمردهاند. در قرآن کريم، صفاتي که به انسان نسبت داده شده، به قلب نيز نسبت داده شده است؛ بهگونهايکه اين نظريه را قابل دفاع ساخته که واژۀ «قلب» بيانگر هويت و جان آدمي است. بخش قابلتوجهي از اين صفات، ناظر به انواع بيماريهايي است که قلب را مبتلا ميسازد؛ بيماريهايي که ميتواند بعد بينشي، گرايشي يا کنشي قلب را درگير کند و به آن آسيب بزند. با توجه به آيه 89 سورۀ «شعراء» که «قلب سليم» را سرمايهاي معرفي ميکند که نجاتبخش انسان و تضمينکنندۀ سعادت اوست؛ شناسايي بيماريهاي قلب و پيشگيري از ابتلا به آنها يا علاج آنها، حائز اهميت است. پژوهش حاضر با تمرکز بر بيماريهاي کنشي قلب، اين سؤال را مطرح کرده است که در قرآن چه بيماريهاي کنشي به قلب نسبت داده شده است؟ نتايج بهدستآمده با روش توصيفي ـ تحليلي آن است که مفاهيم متعددی، نظير تعمد (گزينش ناروا)، کسبِ نامطلوب، لهو، اثم، انکار، اباء، تقليب و اخفاء، بيانگر بيماريهاي قلب در بعد کنشي هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل تحقق ايمان
نویسنده:
آيتالله علامه محمدتقي مصباح يزدي (ره)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
ایمان براساس منابع اسلامي، ارزش اصيلي است که موجب سعادت دنيا و آخرت انسان ميشود و ساير ارزشها درصورتيکه داراي حد نصاب باشند، از لوازم، نتايج و شاخههاي ايمان بهشمار ميآيند و اگر كمتر از حد نصاب باشند، انسان را در نیل به اين ارزش اصيل کمک ميکنند؛ هرچند خودبهخود موجب سعادت دنيا و آخرت نخواهند شد. براي تحقق ايمان، سه مؤلفه لازم است: ابتدا شناخت محتوا و متعلق ايمان؛ زيرا بدون شناخت، تحقق ايمان ممکن نخواهد بود؛ هرچند علم بهتنهايي نيز کفايت نميکند و چهبسا عالماني که کافر بودهاند. نمونة بارز اين دسته، فرعون و بالاتر از او ابليس است. دومين مؤلفه، انگيزه براي ملتزم شدن به لوازم علم است. گاهي شرايط بهگونهاي است که چنين انگيزهاي در انسان تحقق نمییابد و بهرغم وجود علم، چيزي مانع تحقق ايمان ميشود، اما اگر آن معرفت حاصل شد و اين مانع هم وجود نداشت، نوبت به مؤلفة سوم، يعني تصميم به التزام و عمل به لوازم شناخت ميرسد. اين همان عنصر اختياري است که در ايمان وجود دارد. به دليل عنصر اختيار است که ايمان ارزشي اصيل بهشمار ميآید و ساير ارزشهاي اخلاقي و الهي در ساية آن تحقق ميیابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 7
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش لذتطلبي فطري در کمال انسان از ديدگاه آيتالله مصباح يزدي با استناد به آيات قرآن
نویسنده:
مهدي عابدي ، محمد نقيبزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
از ميان مباحث انسانشناسي، موضوع فطرت انسان و در مسائل فطرت، گرايش لذتطلبي نقش محوري در کمال آدمي دارد. از منظر علامه مصباح يزدي لذتطلبي پنج قلمرو حسي، خيالي، عقلي، وهمي و روحي دارد که هرکدام با تفاوت رتبه، در کمال انسان نقشآفرين هستند. پژوهش حاضر با روش توصيفي ـ تحليلي به بررسي تأثير اين پنج نوع گرايش در کمال انسان از ديدگاه آيتالله مصباح يزدي ميپردازد. در منظر معظمله گرايش به لذت حسي دو نقش در کمال انسان دارد: 1. مثبت: که موجب آرامش او ميشود؛ 2. منفي: که مانعيت براي شکوفايي لذتهاي برتر انسان است. لذت خيالي، هم نقش زمينهاي براي تسلط شيطان بر انسان و هم نقش انگيزشي در رفتار انسان در دستيابي به کمال دارد. گرايش به لذت عقلي نيز سه نقش انگيزشي در تحصيل معرفت، و زمينهاي در ترجيح لذتهاي عالي، و نقش مديريتي در هدايت لذتها بهسوي کمال انسان دارد. لذت وهمي عامل مؤثري در نشاط معنوي براي رسيدن به کمال برتر است و از طرفي مايه سلب آرامش نفس ميشود. اما لذتطلبي روحي، دو نقش انگيزشي و مديريتي براي رسيدن به کمال ايفا ميکند، از سويي قويترين انگيزه براي دستيابي به کمال است و از جهتي لذتها را در جهت شکوفايي استعدادِ لذتهاي اصيل، مديريت ميکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانيت گفتاري قرآن کريم (بررسي موردي: اصل پرهيز از زيادهگويي در قرآن)
نویسنده:
سيدسجاد خسروي ، ابراهيم نوئي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
گفتار يکي از افعال است و مردم اصولي را در اين فعل خود رعايت ميکنند. يکي از اين اصول پرهيز از زيادهگويي است. اگر گويندهاي همواره بيش ازآنچه نياز مخاطب است سخن بگويد، مخاطب را خسته و گيج ميکند؛ چنين گفتاري فاقد عقلانيت گفتاري است. درواقع کلام نبايد مخاطب را از هدف اصلي گفتار دور کند. برخي از مستشرقان شبهات قرآني را بهگونهاي مطرح ميکنند که نشان دهند قرآن به اصل پرهيز از زيادهگويي پايبند نبوده است. آنان براي اين مدعا شواهدي را ذکر ميکنند. با توجه به اينکه مسلمانان قرآن را کلام الهي ميدانند؛ انتظار دارند گفتار قرآن عاري از زوائد باشد، در اين پژوهش که با مطالعۀ کتابخانهاي و تحليل در آثار قرآنپژوهان مسلمان و مستشرقان نگارش يافته؛ نگارندگان به اين نتيجه رسيدهاند که ادعاي وجود زوائد در قرآن صحيح نيست؛ زيرا قرآن از منشأ علم و حکمت صادر شده و علت طرح اين شبهات عدم شناخت و درک صحيح مستشرقان از قرآن و يا عناد و دشمني آنها با اسلام بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهکارهاي تأمین نياز به محبت از ديدگاه قرآن
نویسنده:
احمد زارعي ، اسمعيل سلطاني بيرامي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
محبت به معناي دوست داشتن، يکي از نيازهاي فطري انسان است که در مراحل مختلف زندگي نقش اساسي ايفا ميکند و آدمي را وادار ميکند به چيزهايي که با کمالش ملائم است، عشق بورزد. قرآن کريم با بينش توحيدي راهکارهاي قابل توجهي را براي تأمین اين نياز مهم بيان کرده است که اين پژوهش با روش توصيفي ـ تحليلي درصدد بيان آنهاست. با مراجعه به آيات قرآن کريم اين راهکارها در دو دستۀ عمدۀ محبت نسبت به خداوند و محبت به ديگران قابل ذکر است. در رابطه با تأمین محبت الهی راهکارهايي از قبيل تبعیت و اطاعت کردن از خدا و رسول و اهلبیت، متصف شدن به اوصاف مؤمنان و دوستي با دوستان و دشمني با دشمنان خدا و براي محبت به ديگران راهکارهايي مانند ايمان و انجام عمل صالح، برخورد خوب و حسن خلق بيان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرتبهپذيري کمال نهايي انسان از منظر قرآن کريم
نویسنده:
يونس حسني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
براساس بينش توحيدي، آفرينش انسان داراي هدف نهايي است و همه تلاشهاي او بايد در راستاي نيل به آن، جهتگيري شود. کمال نهايي انسان عبارت است از شکوفايي همۀ استعدادها و ظرفيتهاي ذاتي، معنوي او که در پرتو انتخاب ارادي و حرکت اختياري فعليت پيدا ميکند و در کاربرد قرآن، از آن نقطۀ نهايي کمال، با عناوين «فوز»، «فلاح» و... تعبير شده است. مسئلۀ پژوهش حاضر اين است که آيا، از منظر قرآن کريم، کمال نهايي در افراد، مرتبهپذير بوده و داراي درجات مختلف است يا نه؛ تحقيق پيشرو با هدف پاسخگويي به اين مسئله با روش توصيفي ـ تحليلي سامان يافته است. حاصل پژوهش اين است که با توجه به مفاد آيات، ذومراتببودن علم و معرفت بهعنوان بعد بينشي، و تقوا و عمل صالح بهعنوان بعد توانشي، و محبت، ايمان و گرايش به خير و فضيلت اخلاقي در بعد گرايشي، و نيز مرتبهپذيري لذتهاي روحي و معنوي، خوف و رجاء، اطمينان و رضا در بعد احساسي و انفعالي انسان، عامل مرتبهپذيري کمال نهايي مترتب بر اين ابعاد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مديريت غرائز حيواني انسان در راستاي تأمین کمال حقيقي از منظر قرآن با تأکيد بر انديشۀ علامه مصباح يزدي
نویسنده:
يونس حسني ، اسمعيل سلطاني بيرامي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
غرائز، پارهاي از اميال و گرايشهاي دروني مشترک ميان انسان و حيوان است که در ذات آنها بهمنظور بقاء و استمرار وجودشان نهاده شده است که معمولاً با يکي از اندامهاي جسمي ارضاء ميشوند. با توجه به حکيمانه و هدفمند بودن نظام هستي، انسان داراي کمال حقيقي بوده و طبعاً غرائز او نيز بايد در راستاي تأمین کمال حقيقي، مديريت شوند. پژوهش حاضر به روش توصيفي ـ تحليلي و با هدف مديريت صحيح غرائز حيواني انسان در راستاي کمال حقيقي از منظر قرآن، با تأکيد بر انديشۀ علامه مصباح يزدي سامان يافته است. حاصل تحقيق اينکه راهکارهاي بينشي مديريت غرائز عبارتند از: 1. ايجاد بينش نسبت به مبدأ متعالي و صفاتي مانند علم، مالکيت، رازقيت و غناي مطلق؛ 2. ايجاد بينش نسبت به معاد و بيان هدفمندي نظام هستي و غايتمندي انسان، تعيين کمال نهايي او، بيان برتري آخرت نسبت به دنيا، نقش ابزاري داشتن دنيا براي آخرت و رابطۀ عيني ميان آن دو. راهکارهاي انگيزشي آن نيز عبارتند از: انذار، تبشير، امر و نهي و وضع قوانين بازدارنده.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي اصالت، استقلال، تجرد و جاودانگي روح از منظر قرآن کريم
نویسنده:
علي رهيد ، مصطفي كريمي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلۀ اصالت، استقلال، تجرد و جاودانگي روح، ازجمله مسائل مهم انسانشناختي و محل نزاع در ميان بسياري از اديان الهي و مکاتب بشري است. اين پژوهش ديدگاه قرآن کريم را در حد وسع يک مقاله، با روش توصيفي ـ تحليلي مورد بررسي قرار داده است. در آيات بسياري هويت و حقيقت انسان، روح او معرفي شده که بعد از مرگ نيز بقاء استقلالي خواهد داشت. آيات توفي، آيات دال بر وجود عالم برزخ، آيات دال بر حيات مجدد عدهاي از انسانها، آيات نفخ روح در انسان، با صراحت به اين مطلب اشاره دارند. همچنين قرآن کريم روح انسان را غيرمادي و به اصطلاح مجرد ميداند. آياتي مانند آيات توفي، آيات دال بر حيات شهدا، آيات دال بر وجود عالم برزخ، آيات دال بر سير و رجوع اليالله، آيات دال بر ملاقات و قرابت با خدا، آيات مشاهده اعمال توسط پيامبر (ص) و مؤمنان، آيه ميثاق و... بر اين مطلب دلالت دارند. علاوه بر وجود تلازم بين تجرد روح و خلود آن، قرآن کريم در آيات بسياري بر مسئله جاودانگي و فناناپذيري روح اشاره دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید