جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت
> 1402- دوره 32- شماره 5
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1403
دوره 33 , شماره 2 پیاپی 317
دوره 33 , شماره 1 پیاپی 316
سال 1402
دوره 32 , شماره 9 پیاپی 312
دوره 32 , شماره 8 پیاپی 311
دوره 32 , شماره 7 پیاپی 310
دوره 32 , شماره 6 پیاپی309
دوره 32 , شماره 5 پیاپی 308
دوره 32 , شماره 4 پیاپی 307
دوره 32 , شماره 3 پیاپی 306
دوره 32 , شماره 2 پیاپی 305
دوره 32 , شماره 12 پیاپی 315
دوره 32 , شماره 11 پیاپی314
دوره 32 , شماره 10 پیاپی 313
دوره 32 , شماره 1 پیاپی 304
سال 1401
دوره 31 , شماره 9 پیاپی 300
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 31 , شماره 7 پیاپی 298
دوره 31 , شماره 6 پیاپی 297
دوره 31 , شماره 5 پیاپی 296
دوره 31 , شماره 4 پیاپی 295
دوره 31 , شماره 3 پیاپی 294
دوره 31 , شماره 2 پیاپی293
دوره 31 , شماره 12 پیاپی 303
دوره 31 , شماره 11 پیاپی 302
دوره 31 , شماره 10 پیاپی 301
دوره 31 , شماره 1 پیاپی292
سال 1400
دوره 30 , شماره 9 پیاپی 288
دوره 30 , شماره 8 پیاپی 287
دوره 30 , شماره 7 پیاپی 286
دوره 30 , شماره 5 پیاپی 285
دوره 30 , شماره 4 پیاپی 284
دوره 30 , شماره 3 پیاپی 283
دوره 30 , شماره 2 پیاپی 282
دوره 30 , شماره 12 پیاپی 291
دوره 30 , شماره 11 پیاپی 290
دوره 30 , شماره 10 پیاپی 289
دوره 30 , شماره 1 پیاپی 281
سال 1399
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 29 , شماره 9 پیاپی 276
دوره 29 , شماره 8 پیاپی 275
دوره 29 , شماره 7 پیاپی 274
دوره 29 , شماره 6 پیاپی 273
دوره 29 , شماره 5 پیاپی 272
دوره 29 , شماره 4 پیاپی271
دوره 29 , شماره 3 پیاپی270
دوره 29 , شماره 2 پیاپی 269
دوره 29 , شماره 13 پیاپی 280
دوره 29 , شماره 12 پیاپی 279
دوره 29 , شماره 11 پیاپی 278
دوره 29 , شماره 10 پیاپی 277
دوره 29 , شماره 1 پیاپی 268
سال 1398
دوره 28 , شماره 5 پیاپی 260
دوره 28 , شماره 4 پیاپی 259
دوره 28 , شماره 3 پیاپی 258
دوره 28 , شماره 2 پیاپی 257
دوره 28 , شماره 12 پیاپی 267
سال 1397
دوره 27 , شماره 7 پیاپی 250
دوره 27 , شماره 6 پیاپی 249
دوره 27 , شماره 5 پیاپی 248
دوره 27 , شماره 244
سال 1396
دوره 26 , شماره 243
دوره 26 , شماره 242
دوره 26 , شماره 240
دوره 26 , شماره 239
دوره 26 , شماره 238
دوره 26 , شماره 237
دوره 26 , شماره 236
دوره 26 , شماره 235
دوره 26 , شماره 234
دوره 26 , شماره 232
سال 1395
دوره 25 , شماره 229
سال 1394
دوره 24 , شماره 218
دوره 24 , شماره 217
دوره 24 , شماره 216
دوره 24 , شماره 215
دوره 24 , شماره 214
دوره 24 , شماره 213
دوره 24 , شماره 212
دوره 24 , شماره 211
دوره 24 , شماره 210
دوره 24 , شماره 209
دوره 24 , شماره 208
سال 1393
دوره 23 , شماره 207
دوره 23 , شماره 206
دوره 23 , شماره 205
دوره 23 , شماره 204
دوره 23 , شماره 203
دوره 23 , شماره 202
دوره 23 , شماره 201
دوره 23 , شماره 200
دوره 23 , شماره 199
دوره 23 , شماره 198
دوره 23 , شماره 196
دوره 22 , شماره 197 ارديبهشت 1393/علوم قرآني
سال 1392
دوره 22 , شماره 195
دوره 22 , شماره 194
دوره 22 , شماره 193
دوره 22 , شماره 192
دوره 22 , شماره 191
دوره 22 , شماره 190
دوره 22 , شماره 189
دوره 22 , شماره 188
دوره 22 , شماره 187
دوره 22 , شماره 186
دوره 22 , شماره 185
دوره 22 , شماره 184 فروردين 92/علوم سياسي
سال 1391
دوره 21 , شماره 183 اسفند 1391/دين شناسي
دوره 21 , شماره 182 بهمن 1391/فقه حكومتي
دوره 21 , شماره 181 دي 1391/جامعه شناسي
دوره 21 , شماره 180 آذر 1391/علوم قرآني
دوره 21 , شماره 179
دوره 21 , شماره 178
دوره 21 , شماره 177
دوره 21 , شماره 176
دوره 21 , شماره 175
دوره 21 , شماره 174
دوره 21 , شماره 173
دوره 21 , شماره 172
سال 1390
دوره 20 , شماره 171
دوره 20 , شماره 170
دوره 20 , شماره 169
دوره 20 , شماره 168
دوره 20 , شماره 167
دوره 20 , شماره 166
دوره 20 , شماره 165
دوره 20 , شماره 164
دوره 20 , شماره 163
دوره 20 , شماره 162
دوره 20 , شماره 161
دوره 20 , شماره 160
سال 1389
دوره 19 , شماره 159
دوره 19 , شماره 158
دوره 19 , شماره 157
دوره 19 , شماره 156
دوره 19 , شماره 155
دوره 19 , شماره 154
دوره 19 , شماره 153
دوره 19 , شماره 152
دوره 19 , شماره 151
دوره 19 , شماره 150
دوره 19 , شماره 149
دوره 19 , شماره 148
سال 1388
دوره 18 , شماره 147
دوره 18 , شماره 146
دوره 18 , شماره 145
دوره 18 , شماره 144
دوره 18 , شماره 143
دوره 18 , شماره 142
دوره 18 , شماره 141
دوره 18 , شماره 140
دوره 18 , شماره 139
دوره 18 , شماره 138
دوره 18 , شماره 137
دوره 18 , شماره 136
سال 1387
دوره 17 , شماره 135
دوره 17 , شماره 134
دوره 17 , شماره 133
دوره 17 , شماره 132
دوره 17 , شماره 131
دوره 17 , شماره 130
دوره 17 , شماره 129
دوره 17 , شماره 128
دوره 17 , شماره 127
دوره 17 , شماره 126
دوره 17 , شماره 125
دوره 17 , شماره 124
سال 1386
دوره 16 , شماره 123
دوره 16 , شماره 122
دوره 16 , شماره 121
دوره 16 , شماره 120
دوره 16 , شماره 119
دوره 16 , شماره 118
دوره 16 , شماره 117
دوره 16 , شماره 116
دوره 16 , شماره 115
دوره 16 , شماره 114
دوره 16 , شماره 113
دوره 16 , شماره 112
سال 1385
دوره 15 , شماره 111
دوره 15 , شماره 110
دوره 15 , شماره 109
دوره 15 , شماره 108
دوره 15 , شماره 107
دوره 15 , شماره 106
دوره 15 , شماره 105
دوره 15 , شماره 104
دوره 15 , شماره 103
دوره 15 , شماره 102
دوره 15 , شماره 101
سال 1384
دوره 14 , شماره 99
دوره 14 , شماره 98
دوره 14 , شماره 97
دوره 14 , شماره 96
دوره 14 , شماره 95
دوره 14 , شماره 94
دوره 14 , شماره 93
دوره 14 , شماره 92
دوره 14 , شماره 91
دوره 14 , شماره 90
دوره 14 , شماره 89
دوره 14 , شماره 88
دوره 14 , شماره 87
سال 1383
دوره 13 , شماره 86
دوره 13 , شماره 85
دوره 13 , شماره 84
دوره 13 , شماره 83
دوره 13 , شماره 82
دوره 13 , شماره 81
دوره 13 , شماره 80
دوره 13 , شماره 79
دوره 13 , شماره 78
دوره 13 , شماره 77
دوره 13 , شماره 76
سال 1382
دوره 12 , شماره 75
دوره 12 , شماره 74
دوره 12 , شماره 73
دوره 12 , شماره 72
دوره 12 , شماره 71
دوره 12 , شماره 70
دوره 12 , شماره 69
دوره 12 , شماره 68
دوره 12 , شماره 67
دوره 12 , شماره 66
دوره 12 , شماره 65
دوره 12 , شماره 64
سال 1381
دوره 11 , شماره 63
دوره 11 , شماره 62
دوره 11 , شماره 61
دوره 11 , شماره 60
دوره 11 , شماره 59
دوره 11 , شماره 58
دوره 11 , شماره 57
دوره 11 , شماره 56
دوره 11 , شماره 55
دوره 11 , شماره 54
دوره 11 , شماره 53
دوره 11 , شماره 52
سال 1380
دوره 10 , شماره 51
دوره 10 , شماره 50
دوره 10 , شماره 49
دوره 10 , شماره 48
دوره 10 , شماره 47
دوره 10 , شماره 46
دوره 10 , شماره 45
دوره 10 , شماره 44
دوره 10 , شماره 43
دوره 10 , شماره 42
دوره 10 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
سال 1379
دوره 9 , شماره 39
دوره 9 , شماره 38
دوره 9 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
سال 1378
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
سال 1377
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
سال 1376
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
سال 1375
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
سال 1374
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1373
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1372
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1371
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بازخواني انتقادي انگارۀ آزاديخواهي فمينيستي در جوامع اسلامي با تأکید بر ديدگاه برخي از انديشمندان مسلمان
نویسنده:
جليله صالحي ، محمدعلي وطندوست
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فمينيستها زنان را در موقعيتهاي فرودستانهاي نسبت به مردان ميبينند و براي رهايي از اين تبعيض، نداي آزاديخواهي و برابرطلبي را فرياد ميزنند. برخي دگرانديشان مسلمان نيز با تأسي به اين مکتب بر اين باور شدند که بهدليل وجود قوانين مردسالارانه دين اسلام، آزادي از زن مسلمان سلبشده و براي رفع اين تبعيض نياز به تقليل حاکميت دين در عرصه اجتماع است و در اين راستا به بازخواني قوانين اسلامي پرداختند. در پژوهش حاضر، با شيوۀ توصيفي ـ تحليلي و با رويکرد انتقادي، تلاش شده است اين انگاره در ترازوي نقد و ارزيابي قرار گيرد. در پايان اين نتيجه بهدست آمده است که آزاديخواهي به معنايی که فمينيستها در طلب آن هستند، با قوانين نظام اسلاميکه برگرفته از وحي الهي و مطابق با فطرت و طبيعت انسانهاست، ناسازگار است. درواقع، سوءبرداشت برخي از دگرانديشان بهدليل درک نادرست از آموزههاي اسلامي است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي آثار و پيامدهاي تکويني و تشريعي حرامخواري از منظر آموزههاي قرآن کريم
نویسنده:
حسن نورمحمدي ، محمدمهدي فيروزمهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
سعادت و سلامت انسان ازجمله مسائل مهمي است که در قرآن کريم به آن پرداخته شده است؛ و از سويي ديگر در جامعۀ کنوني با توجه به وجود آسيبها و تهديدهاي مختلف، سعادت و سلامت انسان معاصر بيشتر مورد توجه قرار ميگيرد. لذا حرامخواري و آثار آن ازجمله مواردي است که سعادت و سلامت انسان، بخصوص انسان کنوني را تحت تأثیر قرار ميدهد. مقالۀ حاضر به بررسي مفهوم حرامخواري از ديدگاه قرآن پرداخته و پيامدهاي حرامخواري از حيث تکويني و تشريعي آن را با تکيه بر آيات الهي بيان ميکند. در اين اثر با روش اسنادي با مراجعه به آيات قرآن کريم و تفاسير در ذيل آيات با رويکردي توصيفي ـ تحليلي حرامخواري و پيامدهاي حرامخواري تبيين شده است. حرامخواري دو گونه است: نخست آنکه خوردن و تصرف در چيزهايي که خوردن آنها حرام ذاتي است؛ مانند حيوانات حرامگوشت، مردار و خون. موارد ديگر تصرف و خوردن چيزهايي که بهصورت فينفسه حرمت ذاتي ندارد؛ اما چون با حرامخوار ارتباط صحيح و مشروعي ندارد و شارع همۀ راههاي تصرف آن را حلال نميداند و بعضي راههاي کسب و اکل آن را حرام ميداند؛ لذا تصرف و خوردن آن حرام عرضي است، مانند ربا، رشوه و کمفروشي. نتايج بهدستآمده از تحقيق نشان ميدهد که حرامخواري فرد را در حيث تشريعي با چالشهاي چون خروج از فطرت ديني و الهي، تبعيت از اَعمال و اهداف شيطان و تکذيب و عدم ايمان بهروز جزا و از حيث تکويني با چالشهايي چون ضرر به بدن و افساد آن، زايلشدن عقل، قساوت قلب، ابتلا به انواع بلاها، مرگ ناگهاني و انقطاع نسل مواجه ميسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جايگاه آگاهي در نظريات جامعه شناختي با تأکيد بر دو رويکرد کل گرايي و تفسيرگرايي
نویسنده:
مجيد مفيد بجنوردي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله آگاهي انسان، زماني به کانون بحث در نظريات جامعهشناختي تبديل شد که نظريات کلگرايانهاي همچون آگوست کنت، دورکيم، کارکردگرايان و... اين عنصر را در مطالعۀ جامعه ناديده گرفته و سبب شکلگيري رويکرد تفسيرگرايي و تأکيد آن بر اهميت آگاهي در مطالعۀ جامعهشناختي شدند. دو رويکرد کلگرايي و تفسيرگرايي با تقابل با هم، اکثر نظريات جامعهشناختي را دربرميگيرند و پژوهش حاضر با روش تحليلي و با هدف شناسايي کاستيهاي دو رويکرد در تحليل آگاهي، به بررسي جايگاه اين مسئله در نظريات برخاسته از اين دو رويکرد ميپردازد؛ و درنهايت، نگاهي انتقادي از منظر فلسفۀ اسلامي دارد. نظريات کلگرا با رويکرد طبيعتگرايي، آگاهي را از تحليل جامعهشناختي کنار نهاده و بهدنبال عوامل زيربنايي شکلدهنده آگاهي هستند. تفسيرگرايان نيز که از آگاهي آغاز و بر عامليت ذهن و فهم کنشگر تأکيد دارند؛ سرانجام قائل به سلطۀ جامعه بر آگاهي و حرکت بهسمت نوعي ايدهآليسم ميگردند. فلسفۀ اسلامي با مباحثي چون اتحاد علم و عالم و معلوم، تجرد ادراک و حرکت جوهري نفس، بدون آنکه دچار ايدهآليسم شود، به تحليل آگاهي و جايگاه کانوني آن در نظريه اجتماعي ميپردازد؛ بهگونهاي که ماهيت و هستي جامعه و نظريهپردازي اجتماعي، منوط به تحليل اين عنصر بنيادي است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهکارهاي مصونيت از آسيبهاي بيحجابي و بيعفتي در ادب فارسي
نویسنده:
سيدهپروين جوادي ، فرشاد ميرزاييمطلق ، علي فرداد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بسياري از بزرگان ادب فاخر فارسي بهمنظور ترويج سبک زندگي اسلامي، با تکيه بر آموزههاي ديني، در آثار منظوم و منثور خويش راهکارهاي بسياري براي مصون ماندن از آسيبهاي بيحجابي و بيعفتي ارائه کردهاند. در مقالۀ حاضر به شيوۀ مطالعات کتابخانهاي و رويکرد توصيفي ـ تحليلي، مصاديق ترويج عفاف و حجاب در برخي از متون نظم و نثر فارسي مورد بررسي قرار خواهد گرفت، و راهكارهایی برای مصونیت از آسیبهای بیحجابی و بیعفافی در سطح جامعه، از هفت پيکر نظامي، بوستان سعدي، چهار مقالۀ عروضي سمرقندي، تاريخ بيهقي، دیوان حافظ و حديقةالحقيقه سنايي آورده خواهد شد. مواردي همچون برجستهسازي فرهنگ حجاب و عفاف، تأکيد بر خداترسی، استعاذه، توصيه به حزم و هشياري والدين در حراست خردمندانه از نسل جوان، آگاهي بخشيدن به جوانان، ارزشمند جلوه دادن حُسن خداداد، فطانت بانوان و معرفي «غيرت» بهعنوان خصيصهاي ارزشمند از دستاوردهاي پژوهش حاضر هستند. در نهایت بیان خواهد شد که بهطورکلی مباحث حجاب و عفاف در حوزۀ ادب فارسی از چنان اهمیتی برخوردار هستند که عروضی سمرقندی در چهار مقاله به نقل از ابنسینا آورده است که طبیبی حاذق، کنیزکی را به واسطۀ شرم از کشف حجاب، درمان نموده؛ و محمد عوفی در جامعالحکایات آورده است که دختری علوی جان بر سر حفظ عفاف خویش نهاده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي مفهوم خيانت اينترنتي و تأثیرات آن بر نهاد خانواده
نویسنده:
محمدرضا شکيبا ، حيدر اسماعيلپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عصر اينترنت و فضاي مجازي با سرعتي غيرقابل کنترل در حال پيشرفت و گسترش است و قطعاً تمامي مناطق جهان با اينترنت سروکار دارند و زندگي بدون آن مشکلات زيادي را به همراه خواهد داشت. اينترنت همچنين مسائل و مشکلاتي را براي نهاد ارزشمند خانواده ايجاد کرده است. يکي از اين مسائل خيانت اينترنتي است؛ که اين مفهوم به روابط پنهاني يکي يا هر دوي زوجين خارج از بستر ازدواج با شخصي ديگر از طريق اينترنت و فضاي مجازي میانجامد. پژوهش حاضر با هدف بررسي مفهوم خيانت اينترنتي و تأثیرات آن بر نهاد خانواده انجام شده است. با توجه به هدف پژوهش، روش تحقیق توصیفی است. نتايج اين پژوهش نشان داد که خيانت اينترنتي موجب کاهش صميميت و به سردي گراييدن روابط زوجين و همچنين طلاق عاطفي و کاهش اعتماد و بدبيني ميان زوجين ميشود؛ که لازم است اقداماتي جهت درمان و پيشگيري و مقابله با آسيبهاي اين معضل توسط مراجع ذيصلاح انجام پذيرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توصيههاي اخلاقي طلاق از منظر آيات و روايات
نویسنده:
اسماعيل چراغي كوتياني ، اعظم شيري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
طلاق در طول تاريخ بهعنوان يک راهحل براي برونرفت از مشکلات زناشويي مطرح بوده است؛ اما شيوه برخورد با آن در هر جامعهاي متفاوت است. امروزه از طلاق بهمثابه عاملي تنشزا و تهديدکننده براي خانواده و نيز «آسيب اجتماعي» ياد ميشود که نيازمند نگاهي متفاوت است. آن نگاه متفاوت از ديدگاه اسلام آميختگي حقوق و توصيههاي اخلاقي در طلاق است. در اين پژوهش تلاش شده است دادههاي تحقيق با روش کتابخانهاي گرداوري و با روش پردازش توصيفي ـ تحليلي مورد بررسي قرار گيرد. در فرايند واکاوي آيات و روايات مربوط به طلاق دريافتيم که اسلام مراحل دوگانهاي را براي اين توصيهها ترسيم ميکند؛ بهگونهايکه ميتوان توصيههاي اخلاقي ناظر بر طلاق را به دستورالعملهاي هنگام (حين) و دستورالعملهاي بعد از طلاق تقسيم کرد. در گونۀ نخست، به زوجين توصيه ميشود که اگر در زندگي زناشويي دچار اختلاف و مشکل شدند، بايد با صبر، گذشت، مدارا و تغافل مشکل را حل کنند؛ اما اگر به هر دليلي گذشت و صبر نتيجه نداد، طلاق تنها راهحل براي پايان دادن به اين اختلافات خواهد بود. در اين مرحله راهکار اسلام حقوق آميخته با اخلاق است؛ لذا احکام طلاق را به قيود اخلاقي ويژهاي مثل معروف، احسان، تقوا، پرهيز از اذيت و آزار و... مقيد کرده است. نوع دوم دستورات اخلاقي طلاق، معطوف به بعد از طلاق است، تا عوارض ناشي از آن کاهش پيدا کند و يا زمينه براي رجوع به زندگي زناشويي فراهم شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوي شاخصههاي مسئلۀ جمعيت از ديدگاه علامه مصباح يزدي
نویسنده:
محمدناصر سقاي بيريا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
هدف مقاله حاضر واکاوي شاخصههاي مسئلۀ جمعيت از ديدگاه علامه مصباح يزدي، ازجمله ماهيت مسئلۀ جمعيت و ارتباط آن با ساير علوم، ديدگاه اسلام راجع به تکثير جمعيت، عوامل مؤثر در پديدآيي مشکل جمعيت در ايران، شيوه و راهبرد برونرفت از اين مشکل است، که با روش کتابخانهاي و تحليل محتوا به آن پرداخته شده است. نتيجه آنکه از ديدگاه علامه مصباح يزدي 1. مسئلۀ جمعيت ماهيتي ميانرشتهاي دارد و با علوم جمعيتشناسي، جامعهشناسي، اقتصاد و فقه مرتبط است؛ 2. مطلوبيت تکثير نسل منطبق بر فلسفه آفرينش و يک اصل موضوع کلامي و با توجه به روايات، نزديک به بديهي است؛ 3. عوامل مؤثر در پديدآيي مشکل جمعيت شامل توطئۀ دشمنان خارجي، خطاي روحانيان، خطاي دولتمردان، عقبماندگيهاي علمي و رواج فرهنگ راحتطلبي جهاني است؛ 4. تعيين روش در آغاز، بررسي جنبههاي مختلف موضوع و توجه به نقش عوامل متعدد و جمعبندي و اولويتبندي مشکلات ضروري است؛ 5. راهبرد حل مسئلۀ جمعيت، برنامهريزي در جهت تقويت پايههاي علوم مرتبط با مسئلۀ جمعيت بهويژه جمعيتشناسي، جامعهشناسي جمعيت، اقتصاد جمعيت و فقه جمعيت؛ برملاساختن توطئههاي دشمن، نقد روشنگرانۀ جنگ فمينيسم عليه خانواده و نيز برنامههاي تقويت دينداري بهویژه تقويت اعتقاد به ارزشهاي خانوادگي در زمينۀ فرزندآوري و فرزندپروري، از مجموعه ديدگاههاي علامه مصباح يزدي نتيجهگيري ميشود. نقش حوزههاي علميه در انجام فعاليتهاي فرهنگي، پژوهشي و آموزشي، معرفي نتايج و ارائه تحليلهاي درست، برجسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رويکرد آيتالله مصباح يزدي در رابطه با جنسيت زن و خانواده
نویسنده:
مهري ايماني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
يکي از مسائلي که امروزه در مورد آن اختلافنظر فراواني وجود دارد بحث از حقوق و تکاليف زن و مرد است. مدعيان اين باور، زنانگي و مردانگي را نقشهاي اعتباري ميدانند که جامعه به افراد بخشيده است. اين مقاله به روش کتابخانهاي و بهشيوۀ توصيفي ـ تحليلي صورت گرفته است. براساس رويکرد آيتالله مصباح يزدي به مسئلۀ جنسيت زن و خانواده که رويکردي کلامي و اجتهادي است، به اثبات حقيقت جنس مذکر و مؤنث براساس تفاوتهاي روحي و جسمي که در هريک از اين دو دسته وجود دارد، پرداخته و سپس آثار ناشي از اين تفاوتها را که منجر به تعيين حقوق و تکاليفي براي هريک از دو جنس ميشود ذکر ميکنیم. يافتههاي پژوهش حاكي از اين است كه اين تفاوتها هرگز به معناي ظلم در حق زن و برتر بودن مرد نيست؛ بلکه هر دوي آنها در حقيقت و روح انساني واحدند و تنها تفاوتشان در جهات جسمي و رواني است که خداوند متناسب با اين تفاوتها براي تکامل آنها حقوق و وظايف متقابلي را مشخص کرده و مسير تکامل و سعادت را براي همه انسانها مهيا کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقابل ايمان و کفر
نویسنده:
آيتالله علامه محمدتقي مصباح يزدي (ره)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
بحث ما دربارة ملاک ارزشهاي اخلاقي از نظر اسلام و ساير مکاتب اخلاقي بود و اينکه اين ارزشها در چه شرايطي ثابت ميشود. ارزشهاي اخلاقي ميتوانند مطلوب، نامطلوب، مثبت يا منفي باشند و داراي مراتباند و اسلام براي آنها حد نصابي قائل است که همة موظفند آن را شناخته، با توجه به آن، برنامههاي خود را تنظيم کنند. حد نصاب ارزشها مؤيدات و مقدمات ارزشهاي اصلي محسوب ميشوند. بعضي از مراتب نيز مخصوص انبيا و اولياي خاص خداست که امثال ما از درک آنها عاجزيم، اما بسياري از مراتب ارزشها را ميتوان درک و تعريف کرد و لوازم آن را برشمرد. روح همة ارزشهايي که مورد قبول اسلام است، ايمان به خداست. به ميزان دخالت ايمان در هرکاري، ارزش آن کار معين ميشود. البته ايمان با علم (دانستن) تفاوتی ظريف دارد؛ زيرا علم با کشف واقعيت براي انسان ـ هرچند بياختيار و بدون تلاش ـ حاصل ميشود، اما در ايمان عنصر اختيار وجود دارد؛ يعني بعد از علم، انسان بايد آن را بپذيرد و به لوازم آن ملتزم باشد. ازاينرو ممکن است با وجود علم، ايمان وجود نداشته باشد. همچنانكه فرعون ميدانست حضرت موسي(ع) پيامبر است، اما ميگفت: «مَا عَلِمْتُ لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرِي» (قصص: 38) يا «أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَي» (نازعات: 24).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 7
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید