جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت
> 1401- دوره 31- شماره 3
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1402
دوره 32 , شماره 9 پیاپی 312
دوره 32 , شماره 8 پیاپی 311
دوره 32 , شماره 7 پیاپی 310
دوره 32 , شماره 6 پیاپی309
دوره 32 , شماره 5 پیاپی 308
دوره 32 , شماره 4 پیاپی 307
دوره 32 , شماره 3 پیاپی 306
دوره 32 , شماره 2 پیاپی 305
دوره 32 , شماره 11 پیاپی314
دوره 32 , شماره 10 پیاپی 313
دوره 32 , شماره 1 پیاپی 304
سال 1401
دوره 31 , شماره 9 پیاپی 300
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 31 , شماره 7 پیاپی 298
دوره 31 , شماره 6 پیاپی 297
دوره 31 , شماره 5 پیاپی 296
دوره 31 , شماره 4 پیاپی 295
دوره 31 , شماره 3 پیاپی 294
دوره 31 , شماره 2 پیاپی293
دوره 31 , شماره 12 پیاپی 303
دوره 31 , شماره 11 پیاپی 302
دوره 31 , شماره 10 پیاپی 301
دوره 31 , شماره 1 پیاپی292
سال 1400
دوره 30 , شماره 9 پیاپی 288
دوره 30 , شماره 8 پیاپی 287
دوره 30 , شماره 7 پیاپی 286
دوره 30 , شماره 5 پیاپی 285
دوره 30 , شماره 4 پیاپی 284
دوره 30 , شماره 3 پیاپی 283
دوره 30 , شماره 2 پیاپی 282
دوره 30 , شماره 12 پیاپی 291
دوره 30 , شماره 11 پیاپی 290
دوره 30 , شماره 10 پیاپی 289
دوره 30 , شماره 1 پیاپی 281
سال 1399
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 29 , شماره 9 پیاپی 276
دوره 29 , شماره 8 پیاپی 275
دوره 29 , شماره 7 پیاپی 274
دوره 29 , شماره 6 پیاپی 273
دوره 29 , شماره 5 پیاپی 272
دوره 29 , شماره 4 پیاپی271
دوره 29 , شماره 3 پیاپی270
دوره 29 , شماره 2 پیاپی 269
دوره 29 , شماره 13 پیاپی 280
دوره 29 , شماره 12 پیاپی 279
دوره 29 , شماره 11 پیاپی 278
دوره 29 , شماره 10 پیاپی 277
دوره 29 , شماره 1 پیاپی 268
سال 1398
دوره 28 , شماره 5 پیاپی 260
دوره 28 , شماره 4 پیاپی 259
دوره 28 , شماره 3 پیاپی 258
دوره 28 , شماره 2 پیاپی 257
دوره 28 , شماره 12 پیاپی 267
سال 1397
دوره 27 , شماره 7 پیاپی 250
دوره 27 , شماره 6 پیاپی 249
دوره 27 , شماره 5 پیاپی 248
دوره 27 , شماره 244
سال 1396
دوره 26 , شماره 243
دوره 26 , شماره 242
دوره 26 , شماره 240
دوره 26 , شماره 239
دوره 26 , شماره 238
دوره 26 , شماره 237
دوره 26 , شماره 236
دوره 26 , شماره 235
دوره 26 , شماره 234
دوره 26 , شماره 232
سال 1395
دوره 25 , شماره 229
سال 1394
دوره 24 , شماره 218
دوره 24 , شماره 217
دوره 24 , شماره 216
دوره 24 , شماره 215
دوره 24 , شماره 214
دوره 24 , شماره 213
دوره 24 , شماره 212
دوره 24 , شماره 211
دوره 24 , شماره 210
دوره 24 , شماره 209
دوره 24 , شماره 208
سال 1393
دوره 23 , شماره 207
دوره 23 , شماره 206
دوره 23 , شماره 205
دوره 23 , شماره 204
دوره 23 , شماره 203
دوره 23 , شماره 202
دوره 23 , شماره 201
دوره 23 , شماره 200
دوره 23 , شماره 199
دوره 23 , شماره 198
دوره 23 , شماره 196
دوره 22 , شماره 197 ارديبهشت 1393/علوم قرآني
سال 1392
دوره 22 , شماره 195
دوره 22 , شماره 194
دوره 22 , شماره 193
دوره 22 , شماره 192
دوره 22 , شماره 191
دوره 22 , شماره 190
دوره 22 , شماره 189
دوره 22 , شماره 188
دوره 22 , شماره 187
دوره 22 , شماره 186
دوره 22 , شماره 185
دوره 22 , شماره 184 فروردين 92/علوم سياسي
سال 1391
دوره 21 , شماره 183 اسفند 1391/دين شناسي
دوره 21 , شماره 182 بهمن 1391/فقه حكومتي
دوره 21 , شماره 181 دي 1391/جامعه شناسي
دوره 21 , شماره 180 آذر 1391/علوم قرآني
دوره 21 , شماره 179
دوره 21 , شماره 178
دوره 21 , شماره 177
دوره 21 , شماره 176
دوره 21 , شماره 175
دوره 21 , شماره 174
دوره 21 , شماره 173
دوره 21 , شماره 172
سال 1390
دوره 20 , شماره 171
دوره 20 , شماره 170
دوره 20 , شماره 169
دوره 20 , شماره 168
دوره 20 , شماره 167
دوره 20 , شماره 166
دوره 20 , شماره 165
دوره 20 , شماره 164
دوره 20 , شماره 163
دوره 20 , شماره 162
دوره 20 , شماره 161
دوره 20 , شماره 160
سال 1389
دوره 19 , شماره 159
دوره 19 , شماره 158
دوره 19 , شماره 157
دوره 19 , شماره 156
دوره 19 , شماره 155
دوره 19 , شماره 154
دوره 19 , شماره 153
دوره 19 , شماره 152
دوره 19 , شماره 151
دوره 19 , شماره 150
دوره 19 , شماره 149
دوره 19 , شماره 148
سال 1388
دوره 18 , شماره 147
دوره 18 , شماره 146
دوره 18 , شماره 145
دوره 18 , شماره 144
دوره 18 , شماره 143
دوره 18 , شماره 142
دوره 18 , شماره 141
دوره 18 , شماره 140
دوره 18 , شماره 139
دوره 18 , شماره 138
دوره 18 , شماره 137
دوره 18 , شماره 136
سال 1387
دوره 17 , شماره 135
دوره 17 , شماره 134
دوره 17 , شماره 133
دوره 17 , شماره 132
دوره 17 , شماره 131
دوره 17 , شماره 130
دوره 17 , شماره 129
دوره 17 , شماره 128
دوره 17 , شماره 127
دوره 17 , شماره 126
دوره 17 , شماره 125
دوره 17 , شماره 124
سال 1386
دوره 16 , شماره 123
دوره 16 , شماره 122
دوره 16 , شماره 121
دوره 16 , شماره 120
دوره 16 , شماره 119
دوره 16 , شماره 118
دوره 16 , شماره 117
دوره 16 , شماره 116
دوره 16 , شماره 115
دوره 16 , شماره 114
دوره 16 , شماره 113
دوره 16 , شماره 112
سال 1385
دوره 15 , شماره 111
دوره 15 , شماره 110
دوره 15 , شماره 109
دوره 15 , شماره 108
دوره 15 , شماره 107
دوره 15 , شماره 106
دوره 15 , شماره 105
دوره 15 , شماره 104
دوره 15 , شماره 103
دوره 15 , شماره 102
دوره 15 , شماره 101
سال 1384
دوره 14 , شماره 99
دوره 14 , شماره 98
دوره 14 , شماره 97
دوره 14 , شماره 96
دوره 14 , شماره 95
دوره 14 , شماره 94
دوره 14 , شماره 93
دوره 14 , شماره 92
دوره 14 , شماره 91
دوره 14 , شماره 90
دوره 14 , شماره 89
دوره 14 , شماره 88
دوره 14 , شماره 87
سال 1383
دوره 13 , شماره 86
دوره 13 , شماره 85
دوره 13 , شماره 84
دوره 13 , شماره 83
دوره 13 , شماره 82
دوره 13 , شماره 81
دوره 13 , شماره 80
دوره 13 , شماره 79
دوره 13 , شماره 78
دوره 13 , شماره 77
دوره 13 , شماره 76
سال 1382
دوره 12 , شماره 75
دوره 12 , شماره 74
دوره 12 , شماره 73
دوره 12 , شماره 72
دوره 12 , شماره 71
دوره 12 , شماره 70
دوره 12 , شماره 69
دوره 12 , شماره 68
دوره 12 , شماره 67
دوره 12 , شماره 66
دوره 12 , شماره 65
دوره 12 , شماره 64
سال 1381
دوره 11 , شماره 63
دوره 11 , شماره 62
دوره 11 , شماره 61
دوره 11 , شماره 60
دوره 11 , شماره 59
دوره 11 , شماره 58
دوره 11 , شماره 57
دوره 11 , شماره 56
دوره 11 , شماره 55
دوره 11 , شماره 54
دوره 11 , شماره 53
دوره 11 , شماره 52
سال 1380
دوره 10 , شماره 51
دوره 10 , شماره 50
دوره 10 , شماره 49
دوره 10 , شماره 48
دوره 10 , شماره 47
دوره 10 , شماره 46
دوره 10 , شماره 45
دوره 10 , شماره 44
دوره 10 , شماره 43
دوره 10 , شماره 42
دوره 10 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
سال 1379
دوره 9 , شماره 39
دوره 9 , شماره 38
دوره 9 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
سال 1378
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
سال 1377
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
سال 1376
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
سال 1375
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
سال 1374
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1373
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1372
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1371
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بررسي تطبيقي جامعهپذيري جنسيتي از منظر اسلام و رويکردهاي جامعهشناختي
نویسنده:
سميه حاجياسماعيلي
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
اجتماعيشدن جنسيتي فرايندي است که در خلال آن، نقشها، انتظارات و الگوهاي رفتاري که در يک فرهنگ معين براي هريک از دو جنس معين شده، آموخته ميشوند. اين فرايند، بازنمود تفاوتهاي جنسيتي است که بين دو جنس وجود دارد. اين پژوهش با روش توصيفي ـ تحليلي به بررسي و تحليل چگونگي شکلگيري اين فرايند و عوامل مؤثر بر آن پرداخته و پس از تبيين رويکردهاي مختلفي که در اين زمينه وجود دارد، ديدگاه اسلام در اين زمينه را تبيين کرده است. نتايج پژوهش حاکي از آن است که هريک از نظرياتي که در اين زمينه وجود دارد، بخشي از اين فرايند را از چشمانداز خاص خود بررسي ميکنند و هريک بهتنهايي از قدرت تبيينکنندگي اندکي برخوردار هستند و گاهي نيز سوگيريهاي فمينيستي بهمنظور برساخت جلوه دادن تفاوتها و نسبت دادن آنها به عوامل تربيتي، فرهنگي و اجتماعي بهچشم ميخورد که گوياي جانبدارانه بودن اين مطالعات است. از ديدگاه اسلام، وجود تفاوتهاي تکويني بين زن و مردان، انکار نميشود و اين تفاوتها بخشي از طرح حکيمانه و هدفمند خداوند براي ايجاد تعادل در خانه و اجتماع است و هيچيک از دو جنس بهدليل تفاوتهاي جنسيشان، برتر از ديگري محسوب نميشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي نقش تفريح، سرگرمي و بايستههاي آن در سبک زندگي اسلامي
نویسنده:
منيره رضاپور آکردي ، محمدحسين طاهري آکردي
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکي از مهمترین مسائلی که امروزه لازم است مورد توجه قرار گیرد، شيوه زندگي افراد است. دينداري از عوامل شکلدهندة شيوة زندگي افراد است. برایناساس مقاله كوشيده به اوقات فراغت و بايستههاي آن در زندگي يک مسلمان شيعه در عصر غيبت معصوم(ره) براساس موازين اسلامي بپردازد. با تعريفي از اوقات فراغت و جايگاه آن در زندگي امروزه و تکيه بر آيات و روايات اسلامي، جايگاه آن از منظر دين اسلام مورد بررسي قرار گرفته است. مسائلي مانند تفريح، گردشگري، بازي، نوع وسائل بازي و جايگاه هریک از آنها در پرورش يک مسلمان و آمادگي بيشتر وی براي پذيرش حکومت الهي، از مهمترين موارد سبک زندگي اسلامي است. اين مقاله با روش توصيفي ـ تحليلي به اهميت نقش اوقات فراغت در زندگي شخص مسلمان، پرداخته و ابزار بودن آنها در راستای تقرب الهی، و توجه خاصی که اسلام به تفريح و سرگرمي دارد را از مهمترين دستاوردهاي اين نوشتار میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاري در كمال و مراتب آن
نویسنده:
آيتالله علامه محمدتقي مصباح يزدي
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
اين بحث، ازجمله مجموعه جديد مباحث درس اخلاق استاد براي طلاب علوم ديني پيرامون برخي ارزشهاي اخلاقي است. در اسلام، كاري ارزش اخلاقي دارد كه داراي حسن فعلي و فاعلي باشد. در اصطلاحات فلسفي، كمالات دو قسم هستند: كمال اول كه ذاتيات شيء را تشكيل ميدهد و كمال ثانيه كه شامل عرضيات است. صفت اخلاقي، آنگاه «خوب» شمرده ميشود كه كمال ثاني براي انسان باشد. افعال انسان نيز زماني نيكو است كه كمال ثاني براي انسان باشد. منظور از «ارزش اخلاقي»، چيزي است كه با نيت فاعل ارتباط دارد و كمالي براي آن فاعل ايجاد ميكند. از سوي ديگر، هدف از آفرينش انسان، رسيدن به كمال و قرب الهي است. اين مسير طولاني، با انجام افعال اختياري و با افعالي كه موجب كمال و سعادت انسان است و انسان را به مرتبهاي كه فقط به خداي متعال دل ببندد و خدايي شود، ممكن است. عبادت و بندگي خدا، تنها راه رسيدن به كمال و قرب الهي است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 9
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نظريههاي جامعهشناختي منشأ دين با رويکرد قرآني
نویسنده:
سيدحسين شرفالدين ، عبدالعلي عادلي
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
ازجمله مباحث محوري در جامعهشناسي دين، بحث از منشأ دين است. جامعهشناسان غالباً بدون توجه به دواعي اديان در تبيين منشأ خود، زمينههاي اجتماعي تاريخي را در تکوين، استقرار، استمرار و تغيير دين دخيل ميدانند. اين نوشتار سعي دارد با رويکردي قرآني در اين خصوص اتخاذ موضع کرده و به سؤال از چيستي منشأ دين پاسخ گويد. در پرتو اين موضع قرآني روشن خواهد شد که نظريههاي جامعهشناسان اگر در خصوص اديان و نحلههاي بشرساخته صادق باشد، درباره اديان الهي قرين حقيقت نيست. رويکرد نوشتار در استنباط ديدگاه قرآن، رويکرد استنطاقي است که از طريق تأمل و واکاوي مضامين آيات مربوط و بررسي متون تفسيري انجام پذيرفته است. تفکيک ميان «منشأ دين»، «منشأ دينداري» و «خاستگاه اجتماعي دين» افقي براي شناسايي خلطهاي صورتگرفته، بر خواننده ميگشايد. ديدگاه قرآن، متضمن سه مؤلفه «الهي بودن منشأ دين»، «فطري بودن منشأ دينداري» و «اجتماعي بودن خاستگاه دين» است. درحاليکه در ديدگاه غالب جامعهشناسان، بدون توجه به نقش علّي خداوند در ارسال و انزال دين و گرايش فطري و سرشتي عميق انسان به مطالبه و پذيرش آن، ظهور دين عمدتاً به زمينهها، ضرورتها و اقتضائات حيات جمعي مستند شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل زمينههاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي مؤثر بر نفوذ فرهنگي؛ با تأکيد بر انديشههاي رهبر معظم انقلاب
نویسنده:
بيبي راضيه حسينينژاد ، حسين ارجيني
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
نفوذ، جرياني نرم و آرام است که نظام سلطه در قالب جنگ نرم براي رسيدن به اهداف خود از آن بهره ميگيرد و در ميان ابعاد نفوذ، نفوذ فرهنگي يکي از پيچيدهترين راهبردهاي مقابله نظام سلطه است. هشدارهاي رهبر معظم انقلاب در مورد نفوذ فرهنگي، نگارندگان را بر آن داشته به چرايي و چگونگي اثرگذاري اين امر توجه کنند. ازاينرو، اين پژوهش با روش توصيفي ـ تحليلي بهدنبال پاسخ به اين سؤال است که زمينههاي نفوذ فرهنگي از منظر مقام معظم رهبري کداماند؟ يافتههاي پژوهش پس از تحليل فرمايشات رهبر معظم انقلاب نشان ميدهد که نفوذ فرهنگي با شيوههاي متفاوت به دنبال تغيير باورهاي اسلامي است و براي تأثيرگذاري نيازمند به زمينههاي مختلف است که در زمينههاي سياسي ميتوان به ضعف دولتها و رخنه عناصر غربگرا در ارکانهاي مديريتي، در زمينة فرهنگي، به نفوذ عناصر غربگرا در دانشگاها و بيتوجهي به نهاد آموزش و پرورش و در زمينة اقتصادي، به فقر اقتصادي و وابستگي اقتصادي به غرب اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر پهلوانِ ذهنِ فردوسی
نویسنده:
محمد خسروي شكيب ، سيدهپروین جوادی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
رزمنامه ـ بزمنامة فردوسی یکی از برجستهترین شاهکارهای ادبی جهان است که پر از نام و سرگذشت پهلوانان، شاهان، نامیرایان، زنان و حتی ضدقهرمانان است؛ و بهنظر میرسد که در این میان برخلاف دیدگاه شارحان شاهنامه، پهلوانان این اثر ارزشمند، چندان هم پهلوان نبودهاند و گاه حتی بویی از مرام پهلوانی نبردهاند و چنان در خور و خواب و خشم و شهوت غرق شدهاند که بههیچ عنوان شایستة نام پهلوان نیستند. پیوند تهمینه و رستم، نزاع گیو و طوس بر سر تصاحب دختری گریخته از خانه، حیله در کار کردن رستم و کشتن ناجوانمردانة سهراب و... نمونههای بارزی هستند که با منش پهلوانی فرسنگها فاصله دارند و هیچ بعید نیست که اخلاق پهلوانی بزرگترین گمشدة عصر فردوسی بوده باشد؛ بهویژه آنکه فردوسی از نظر زمانی، فاصلة کوتاهی با علیبن ابیطالب(ع)، آن سرلوحة حقیقی پهلوانان عالم داشته است؛ و بسیار عجیب بهنظر میرسد که این نکتة «اظهر منالشمس» تا به امروز از نگاه تیزبین شارحان شاهنامه و بزرگان عرصة ادب فارسی دور مانده است. نگارندگان این مقاله چنین میپندارند که عنوان «پهلوان»ی که فردوسی در قرن چهارم به برخی از شخصیتهای شاهکار خویش داده است، مشابه همان عنوان «زاهد»ی است که حافظ در قرن هشتم، دینفروشان دنیاپرست را با آن به باد تمسخر گرفته است. این مقاله به شیوة مطالعات کتابخانهای تدوین شده و فارغ از ذکر ویژگیهای سبکی و زبانی شاهنامه، بر آن است تا با رویکرد شالودهشكني، تنها گوشههایی از خصایص پهلوانان شاهنامه را بیان کرده و به اثبات این نکته بپردازد که فردوسی به ریشخند برخی از شخصیتهای شاهکار ادبی خود را «پهلوان» نامیده است؛ همانگونه که حافظ از سرِ درد، ریاکاران عصرخویش را زاهد و محتسب خوانده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی واژگان حوزة معنایی تفرقه در نهجالبلاغه
نویسنده:
امیراحمد عظیمی ، سیدمحمود میرزاییالحسینی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
تفرقه و ستیزهجویی یکی از مفاهیم اساسی است که در نهجالبلاغه با هنرمندانهترین تعابیر تجلی یافته است. اميرمؤمنان علي(ع) در مواقع و حوادث متعددی به جهت حفظ مصالح عالیة اسلام، مردم را به همدلی و دوری از تفرقه دعوت کرده، تا مسلمانان نسبت به عوامل تفرقهانگیزی که همگرایی امت اسلامی را تهدید میکند، بصیرت و شناخت پیدا کنند و در جهت غلبه بر این آفتها تلاش خود را بهکار گیرند. برایناساس نوشتار حاضر سعی بر آن دارد با روش توصیفی ـ تحلیلی به استخراج واژگان حوزۀ معنایی تفرقه در نهجالبلاغه بهمنظور تبیین مفهوم تفرقه بپردازد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که امیرمؤمنان(ع) برای بیان مفهوم تفرقه از واژههایی همچون «الإفتراق، الإنتشار، الإنقطاع، المُنافرة، الشِقاق و...» بهکار برده و از آنها برای بیان مصادیقی همچون گسست اجتماعی، عقیدتی و عاطفی استعمال کرده است. همچنین ایشان مؤلفههای «جهل، فتنه، نفاق، ظلم و...» را در شکلگیری تفرقه در میان افراد و جامعه مؤثر میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل مؤثر بر تحول ارزشها از منظر نهجالبلاغه
نویسنده:
الهه بیابانی آرانی ، فاطمه امینپور
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مؤلفههای سبک زندگی در هر نظام اجتماعی، ارزشها هستند. ارزش اجتماعی عبارت است از واقعیات و امور مطلوبی که مورد درخواست اکثریت جامعه هستند. این ارزشها به مرور زمان دچار تحول میگردند. تحول ارزشها یکی از مسائل مورد توجه در نهجالبلاغه است. در این نوشتار عوامل تحول ارزشها در نهجالبلاغه، با هدف فرهنگسازی برای پایبندی به ارزشهای اسلامی، با روش تبیینی مورد بررسی قرار گرفته است. از ویژگیهای نظام اجتماعی، پویایی است که بالتبع شامل نظام ارزشی جامعه نیز میشود. تحول نظام ارزشی جامعه گاه تحت تأثیر عواملی است که ریشه در درون انسان دارد. برای مثال نوع اعتقاد فرد به خداوند و معاد ارزشهای خاصی را در وی ایجاد میکند. گاهی نیز ارزشها تحت تأثیر عوامل بیرونی تحول یافته و متناسب با عمل و رفتار انسان تغییر مییابند. مثلاً میزان عمل به دستورات الهی در نوع نظام ارزشی مؤثر است. همچنین عملکرد خانواده و میزان الگوپذیری انسان از آن نظام ارزشی، فرد را تحت تأثیر قرار میدهد. تأثیرات محیط نیز یکی از عوامل بیرونی در تحول ارزشها مطرح هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قواعد تعامل مردم و حاکميت از منظر نهجالبلاغه
نویسنده:
حفيظالله فولادي ، احمد عباسيفرد ، محمد نوحي
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلة مقاله حاضر اين است كه آيا ميتوان براي تعامل ميان آحاد جامعه و حکومت از ميان گزارههاي نهجالبلاغه قواعد روشني استخراج كرد؟ قواعدي که با کاربست و رعايت آنها، بتوان از خطر ابتلا به وضعيت جوامعي که با ناديدهگرفتن قواعد تعاملي مطلوب، موجبات ذلت و خواري و بلکه سقوط خود را فراهم کردند، جلوگيري کرده و باعث عزت و سربلندي و ارائه الگويي براي جوامع امروزي شويم؟ در پاسخ به اين مسئله، براي گردآوري دادهها، از شیوه کتابخانهاي و بررسي اسنادي و براي تجزيه و تحليل دادهها، از روش توصيفي و تحليل محتوايي گزارههاي مستخرج، استفاده کرديم. نتايج اين تحقيق در دو بخش قواعد ارتباطي حاکميت با مردم، و قواعد ارتباطي مردم با حاکميت ارائه شده که در بخش اول قواعدي همانند مسئوليتپذيري، انتقادپذيري، رعايت اعتدال و انصاف در مواجهه با مردم، پرهيز از امتيازخواهي و... در بخش دوم قواعدي چون وفاداري نسبت به حکومت، خيرخواهي نسبت به حکومت در آشکار و نهان، اجابت خواستههاي حکومت، و اطاعت از فرمانهاي حکومت اسلامي مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید