جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > مطالعات فلسفی کلامی > 1397- دوره 7- شماره 13
  • تعداد رکورد ها : 5
نویسنده:
حسین کریمی
نوع منبع :
مقاله
چکیده :
بحث از عدل و عدالت اجتماعی یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین مباحث در حوزه حکومت اسلامی است که در منابع اسلامی به ویژه قرآن کریم جایگاه ویزهای دارد از آنجا که قرآن یکی از مهم‌ترین فلسفه بعثت انبایئ را تامین عدالت اجتماعی می‌داند این تحقیق بر آن است تا عدالت اجتماعی در اسلام را با توجه به سیره اجتماعی و سیاسی رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم و امیر مومنان علیه السلام که آنها در اداره تمام امور جز برپایی حق و عدالت نمی‌اندیشیدند بحث را سامان دهد سپس با رهیافت این مبانی ضرورت عدالت را از نگاه امام خمیمی رحمه الله و وظیفه ولی فقیه در عصر غیبت را بررسی نماید و در ادامه به طور اجمال به نمونه‌هایی از عدالت اجتماعی در اسلام اشاره می‌شود با تکید بر اینکه اسلام در تمام ابعاد زندگی دستور به عدالت داده است
صفحات :
از صفحه 73 تا 98
نویسنده:
مدینه خلیلی
نوع منبع :
مقاله
چکیده :
اومانیسم مکتب فکری است که در دنیای غرب اصل و مبنای سایر اصول دیگر قرار گرفته است. اصولی چون لیرالیسم و دموکراسی حکومت مردم بر مردم و ساینتیسم (اصلت علم) از اومانیسم نشئت می‌گیرد اومانیسم یا انسان محوری اصلی است که در آن انسان را معیار و محور همه چیز قرار داده است و این انسان است که همه چیز برای اوست و جهان هستی تحت سیطره انسان می‌باشد از آنجا که انسان محوری در مقابل خدا محوری (همان اصل اسلام) قرار می‌گیرد اهمیت زیادی برای بحث و پرداختن به آن وجود دارد چرا که در مکتب اومانیسم خدا نایده گرفته شده است و این انسان و خواسته‌های اوست که مورد توجه قرار می‌گیرد برای اینکه به بطلان این اصل (اومانیسم) برسیم، لازمه آن این است که اصول فکری آن را بررسی کنیم و تاثیراتی را که این اصول و مبنای فکری در فرد و جامعه می‌گذارد مورد تحقیق قرار دهیم، چرا که با باطل کردن و از بین بردن اصول ان می‌توانیم این فکر را از بین ببریم در این مقاله به مفهوم اومانیسم و چگونگی پیدایش اومانیسم که در ابتدا یک مکتب ادبی بود و بعد به یک مکتب فکری تبدیل شده است و اصول فکری این اصل (اومانیسم) و تاثیرات آن پرداخته شده است و در پایان نیز به این پرسش پاسخ داده شده است که چگونه پذیرش این اصل منجر به واگرایی در اصلام می‌شود.
صفحات :
از صفحه 125 تا 142
نویسنده:
محمد ناصر فهیمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بررسی حقیقت آفرینش انبیاء و امامان معصوم علیهم السلام از طریق عقل و نقل مطرح است در این تحقیق بیشتر از روش نقلی و تحلیلی استاده شده و با بررسی تطبیقی دیدگاه مرحوم شیخ صدوق و مرحوم شیخ مفید این نتیجه به دست آمده است که شیخ صدوق در آثار متعدد خود مقام نوری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام را اولین مخلوق عالم و آنها را سبب آفرینش کائنات دانسته است و برای اثابت نظریه خود به آیه 31 سوره بقره و روایات دیگر استناد کرده است در حالی که مرحوم شیخ مفید تا حدودی با این دیدگاه مخالفت ورزیده و آن را عقیده حشویه و غلات دانسته و مراد از روایات دال بر اشباح آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم قبل از حضرت آدم علیه اسلام را وجودهای مثالی و نه وجود حقیقی آنهها دانسته است در این نوشتار قول مرحوم شیخ صدوق به دلیل سازگاری بیشتر با متون دینی مورد تایید و دیدگاه مرحوم مفید مورد نقد قرار گرفته است و در نتیجه بین این دو دیدگاه به نحوی جمع صورت گرفته است
صفحات :
از صفحه 51 تا 71
نویسنده:
علی حسین جعفری
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مسئله عصمت امام از مسائل مهم کلامی است که در طول تاریخ علم کلام مورد بحث متکلمات بوده و در اکثر کتب کلامی امده است. متکلمان قائل به عصمت امام دلایلی متعددی بر آن اقامه کردهاند عدهای از متکلمان امامت را استمرار مقام رسالت می‌دانند و برای امام همان جایگاه پیامبری غیر از مقام دریافت وحی را قائل هستند در این نوشتار به روش توصیفی تحلیلی حقیقت عصمت با استفاده از آیات روایت و سخنان متکلمان تبیین و به منشاءهای آن از نگاه متلکمان اشاره شده و با دلایل عقلی و نقلی فلسفه ضورت عصمت امام به اثبات رسیده است.
صفحات :
از صفحه 99 تا 123
نویسنده:
راضیه ناطقی
نوع منبع :
مقاله
چکیده :
عرفان حلقه یکی از عرفان‌های نوظهور در ایران است که قریب به دو دهه از شکل‌گیری و فعالیت آن می‌گذرد این فرقه عرفانی با پوشش دینی برخی افراد جامعه را به خود جذب و از مسیر حق گمراه کرده است عرفان کیهانی می‌کوشد با بهره‌گیری از مبانی عرفان اسلامی و ایات قرآن و تطبیق آموزه‌های خود با گزاره‌های اسلامی رویکردی جدید و جذاب از عرفان اسلامی به مخاطب ارائه نماید این نوشتار به روش توصیفی تحلیلی و رویکرد انتقادی میزان هماهنگی مبانی و اصول نظری عرفان حلقه را با آیات قرآن بررسی کرده است مبانی این عرفان عبارت اند از انسان محوری شیطان گرایی شریعت ستزیی و عقل ستیزی برخی اصول نظری ان نیز عبارت اند از ناممکن بودن شناخت محب و عبادت خداوند تفویض اتصال به حلقه‌های متعدد شبکه شعور کیهانی به یک شخص عضویت خدا در حلقه وساطت روح القدس برای پاسخ به خواسته‌های انسان از جانب خدا و صراط مستقیم همگانی در نتیجه با برسی‌های درون دینی ناسازگاری‌های عرفان حلقه با آیات قرآن و بی‌پایگی سخنان پایه گذاری ان روشن شده است
صفحات :
از صفحه 27 تا 49
  • تعداد رکورد ها : 5