جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشنامه فلسفه دين
> 1400- دوره 19- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1403
دوره 22 , شماره 1
سال 1402
دوره 21 , شماره 2
دوره 21 , شماره 1
سال 1401
دوره 20 , شماره 2
دوره 20 , شماره 1
سال 1400
دوره 19 , شماره 2
دوره 19 , شماره 1
سال 1399
دوره 18 , شماره 2
دوره 18 , شماره 1
سال 1398
دوره 17 , شماره 2
دوره 17 , شماره 1
سال 1397
دوره 16 , شماره 2
دوره 16 , شماره 1
سال 1396
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1
سال 1395
دوره 14 , شماره 2
دوره 14 , شماره 1
سال 1394
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1393
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
سال 1392
دوره 11 , شماره 1
دوره 10 , شماره 2
سال 1391
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
سال 1390
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1389
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1388
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
سال 1387
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
سال 1386
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1385
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1384
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1383
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1382
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
رویکرد زیستی-تکاملی در مواجهه با ادیان: بررسی دیدگاه دیوید ویلسون
نویسنده:
هاله عبدالهی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از صفات مهم و متمایزکنندۀ انسان نسبت به پستانداران نخستین، به لحاظ زیستی-تکاملی، فرهنگ است که نهادهای سیاسی و اجتماعی، سنتهای دینی و اخلاقی را در بر میگیرد. بنا بر مطالعات زیستی-ژنتیکی، ادیان به عنوان یک فرهنگ جهانشمول از میزان ارثپذیری بالایی برخوردارند، به طوری که خصیصهٔ دینداری از نسل میانسال به نسل جوانتر به ارث میرسد. دیوید ویلسون زیستشناس آمریکایی، دین را یک «تطابق چندسطحی» و محصول تکامل فرهنگی میداند که در جهت مشارکت و ایجاد همبستگی بین گروهها شکل گرفته و آنچه باعث بقای ادیان در طول تاریخ و تنوع و تکثر آن در فرهنگهای مختلف بوده کارکرد تکاملی آنها در جهت همبستگی گروههای دینی بر مبنای واقعگرایی عملی است. در نظر ویلسون، بحث از واقعنمایی حقیقی و صدق گزارههای دینی هیچ وجهی ندارد و آنچه اهمیت دارد تنها جنبهٔ مفید بودن گزارههاست. این نوع تبیین از علل پدید آمدن و بقای ادیان در طول تاریخ بشری به لحاظ معرفتشناختی چالشهای فراوانی را پدید میآورد که به خصوص در ادیان گزارهمحور و منتسب به وحی الهی قابل توجه است. در این نوشتار آرای ویلسون به تفصیل بیان میشود و مورد نقد و بررسی قرار میگیرد و بحث خواهد شد که شکلگیری معرفت دینی در یک دیندار باورمند تنها با نگاه کارکردگرایانۀ منفعتمحور و با تکیه بر تبیینهای تکاملی قابل تبیین نیست و نباید از نقش سایر مؤلفههای معرفتی-دینی، عقلی و احساسی غفلت کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پدیدارشناسی معنای زندگی در اندیشه هوسرل
نویسنده:
علیرضا فرجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ادموند هوسرل، فیلسوف سرشناس معاصر، با تکیه بر حیث التفاتی آگاهی، روش نوین پدیدارشناسی استعلایی را در فلسفه غرب مطرح کرد. طبق این روش، بر خلاف تجربهباوران، حقیقت نه ریشه در تجربههای حسی از جهان فیزیکی دارد، نه از عناصر متافیزیکی برمیخیزد، بلکه امری است که پیشاروی آگاهی قرار گرفته و متعلَّق آن به حساب میآید. در این فرایند، جهان فیزیکی به تعلیق درمیآید و آنچه باقی میماند آگاهی و تجربۀ التفاتی و ایدئال از ذات اشیاء است. از این رو، جهان آن گونه که بر آگاهی پدیدار میشود معیار حقیقت خواهد بود. از نظر او، تنها راه تبدیل شدن فلسفه به علمی متقن و به تبع آن رهایی از بحران جهان معاصر و دستیابی به عالم زندگیِ مطلوب بهکارگیری روش پدیدارشناسی استعلایی است. هوسرل پرسش از معنای زندگی را به شکل مستقیم مورد بررسی قرار نداده، اما چشمانداز نوینی را برای عالم زندگی تصویر کرده است. طبق این نگرش نوین، که در پژوهش حاضر تحلیل خواهد شد، زندگی آن گونه که بر ما پدیدار شده و شهود بیواسطه از آن داریم، حقیقتی استعلایی است که بر بستر عقلانیت میتواند افق نوینی را برایمان بگشاید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجه در اندیشه سیمون وی
نویسنده:
زهرا قاسم زاده ، سید مصطفی موسوی اعظم ، احسان ممتحن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سیمون وی بیش از هر فیلسوف و عارفی به توجه التفات داشته است. تفکرات او درباره توجه صرفاً یک مسئله شناختی، علمی یا روانشناختی نیست، بلکه تأثیرات مستقیم و دامنهداری در آموزش، الهیات و حتی سیاست دارد. او توجه را به عنوان یک روش زندگی چه در سطح فردی و چه در سطح سیاسی-اجتماعی معرفی میکند. به باور سیمون وی، هرچند انسان چیزی را با توجه کردن خلق یا ایجاد نمیکند، اما موجب حیات بخشیدن به چیزی میشود که مورد توجه واقع شده است، و البته آن توجهی به امور پیرامون حیات میبخشد که «ناب» باشد. توجه ناب عاری از هر گونه دلبستگی است و انسان از طریق آن خود را از امور تخیلی و توهمی میرهاند و به حقیقت نائل میگردد. به همین خاطر آنچه آدمی را به توجه ناب رهنمون میسازد تمنای بدون مقصود است. از سوی دیگر سیمون وی از تعلیق اندیشه به عنوان وضعیتی از توجه ناب نام میبرد که همان تاب آوردن خلأ و در انتظار نشستن است. در نظر سیمون وی، توجه ناب میتواند به مثابۀ عشق در نظر آید، زیرا همان طور که توجه رضایت دادن به چیزی غیر از خود است، عشق نیز نیازمند شناسایی واقعیت با رویگردانی از خود است. سیمون وی اخلاق مبتنی بر توجه را مطرح میکند و با معطوف کردن توجه به سمت پروردگار، نه تنها اخلاق فردی، بلکه معرفتشناسی و فلسفه سیاسی-اجتماعیاش را بنا میکند و توجه را، در کنار لطف الهی، همچون پادزهری برای نجات انسان ضروری میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان متعالی و رابطه عقل و ایمان از منظر کرکگور
نویسنده:
متین السادات عرب زاده ، ابوالقاسم فنائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی اگزیستانسیالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
ایمان و عقل
,
Existentialism فلسفه های اگزیستانس - فلسفه اصالت هستی ظهوری انسان (مجتبوی)
چکیده :
مسئله ایمان و سازگاری یا عدم سازگاری آن با عقل و همچنین توجیه باورهای دینی بر پایه عقلانیت از دیرباز به عنوان یکی از چالشبرانگیزترین مسائل فلسفه دین محسوب شده است. فیلسوفان و اندیشمندان بسیاری به بررسی این موضوع غامض و نقد دیدگاههای یکدیگر پرداختهاند. سورن کرکگور، متفکر برجسته دانمارکی، که به پدر اگزیستانسیالیسم معروف است، یکی از ایدهپردازان مهم دربارۀ رابطۀ ایمان و عقل است. او عقلانی کردن ایمان را امری متناقض میداند و قائل به تفکیک قلمرو ایمان از قلمرو عقل و همچنین تقدم ایمان بر عقل است. به عقیده او ایمان، حقیقتی انفسی و از جنس شور است، و عقل آفاقیاندیش هرگز قادر به درک حقایق انفسی نیست. این مقاله از پنج بخش تشکیل شده است. در بخش اول مبانی فکری-فلسفی کرکگور را بررسی میکنیم. در بخش دوم نظریۀ کرکگور در باب حقیقت ایمان، و در بخش سوم نظریۀ او در باب رابطۀ عقل و ایمان را شرح و بسط میدهیم. در بخش چهارم انسان سعادتمند و مظهر متعالی اگزیستانس را از منظر کرکگور معرفی خواهیم کرد؛ و سرانجام در بخش پنجم به نتیجهگیری و جمعبندی نکات و نتایج بهدستآمده خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی انتقادی به معرفتشناسی فضیلت به روایت لیندا زاگزبسکی: چند ایراد اولیه
نویسنده:
اکرم عسکرزاده مزرعه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در قرائت لیندا زاگزبسکی از معرفتشناسی فضیلت عناصر بسیاری در کنار هم قرار گرفتهاند. در این نظریۀ ترکیبی -اگر نگوییم التقاطی- زمینه برای طرح ایرادات بسیار است. در این مقاله، پس از ارائه تقریری بسیار مختصر از لبّ نظریۀ معرفتشناسی فضیلت زاگزبسکی، چهار ایراد درباره آن مطرح شده که از این قرارند: فضیلت و باورِ برآمده از مسیری که زاگزبسکی ترسیم میکند در همه موارد شرط لازم و کافی برای حصول معرفت نیست؛ تفکیک میان فضایل طبیعی و اکتسابی و نقش هر کدام از آنها در کسب معرفت در نظریه زاگزبسکی به روشنی تبیین نشده و قابل مناقشه است؛ جایگاه عامل و باورنده در نظریۀ زاگزبسکی به مثابه فاعل و دارنده شناخت، از منظر اعتمادگرایانه و طبیعیگرایانۀ محض قابل مناقشه است؛ از منظر علوم تجربی و همچنین فلسفه مبتنی بر آزمون، فضایل و رذایل و فهرست آنها به شکلی دیگر تبیین میشود؛ و نهایتاً این که جایگاه انگیزۀ کسب معرفت و همچنین رانههایی که به حصول معرفت منجر میشوند قابل مناقشه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موجه بودن باور متداول به خداوند بر اساس معرفتشناسیِ مبتنی بر شنیدههای اطمینانیافته
نویسنده:
حمیدرضا آیت اللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
چالشهای معرفتشناسانۀ بسیاری حول توجیه باور به خداوند در سه قرن گذشته وجود داشته است، به گونهای که برخی همچون پلنتینگا صرف تضمین را به جای توجیهِ استدلالی در این زمینه مطرح کردند و باور به وجود خداوند را باوری پایه نشان دادند. اما میلیونها انسان، بدون توجه به این چالشها، باور به وجود خداوند را بدون آن که ایمانگرا باشند برای خودشان موجه میدانند. این توجیه از کجا ناشی میشود؟ آیا توجیه آنها از لحاظ معرفتشناختی قابل تبیین است؟ در این مقاله در نظر است ضمن تبیین جریانهای جدید معرفتشناسی اجتماعی و «گواهی»، اهمیت معرفتشناسی مبتنی بر شنیدههای اطمینان یافته نشان داده شود، سپس استدلال گردد که شنیدههای اطمینان یافتۀ ما درباره وجود خداوند و صفات او، که به پیامبران منتهی میشود و آن نیز به اقرار خداوند و تبیین او از خودش مبتنی است، میتواند بهترین توجیه برای باورهای ما باشد. در نهایت به این سؤال پاسخ داده شود که چگونه گواهی خداوند بر وجود و صفاتش که از طریق پیامبران به ما رسیده است میتواند یکی از بهترین توجیههای معرفتی برای باور به وجود و صفات خداوند باشد؟ و این نوع معرفتشناسی دینی چه مزایایی نسبت به قرینهگرایی یا صورتهای گوناگون برهانآوری بر وجود خداوند و صفات او میتواند داشته باشد؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 227 تا 246
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گشایش معمای ایدۀ «خداباوری شهودی» و وجود پرشمار خداناباوران: پژوهشی در علوم شناختی دین
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی ، میثم فصیحی رامندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
در میان دانشمندان علوم شناختی دین، شماری پس از انجام یا بررسی آزمایشها بر آناند که همۀ انسانها «خداباور شهودی» و «دیندار طبیعی» هستند. از دید این متفکران، سه قوه اساسی در درون ما شامل «قوه ذهنمندانگاری»، «قوه عاملیتباوری» و «قوه غایتباوری» در نتیجۀ تکامل جزو ساختار شناختیمان قرار گرفته است. این دانشمندان داشتن همین سه قوه و باورهای پیداشده از آنها را دینداری طبیعی مینامند و بر این اساس همۀ ما انسانها را دینداران طبیعی یا خداباوران شهودی یا باورمند زادهشده میخوانند. بنابراین ساختار شناختی همۀ ما انسانها به هنگام تولد به گونهای است که زمینۀ دینداری را در وجودمان فراهم میسازد. یکی از اشکالاتی که در نگاه اول به این نظریه وارد میشود این است که اگر واقعاً خداباوری شهودی است، پس چرا شمار زیادی از انسانها خداناباورند. در این مقاله بنا داریم به تبیین نظریۀ خداباوری شهودی در علوم شناختی دین بپردازیم و سپس در برابر اشکالِ وجود پرشمار خداناباوران از آن دفاع کنیم. پاسخ ما به صورت خلاصه چنین است که خداناباوری انواع گوناگونی دارد: «خداناباوری شناختی»، «خداناباوری انگیزشی»، «خداناباوری فرهنگی» و «خداناباوری تحلیلی». با این تقسیمبندی، خداباوری و خداناباوری در همۀ دستهها جز دستۀ اول قابل جمع است. به عبارت دیگر، با این تحلیلِ برآمده از علوم شناختی دین، همان شمار زیاد خداناباوران را میتوان خداباور شهودی دانست، گرچه خود التفات یا قبول نداشته باشند. از این رو به رغم شمار فراوان و روبهافزایش خداناباوران، میتوان همچنان از نظریۀ خداباوری شهودی در علوم شناختی دین دفاع کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و نقد دلایل امکان شناخت ذات الهی و راه حصول آن از منظر فخر رازی
نویسنده:
امیرحسین منصوری نوری ، عین اله خادمی ، عبداله صلواتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر در پی تلاش برای پاسخگویی به این پرسش است که «آیا در نظام اندیشۀ فخر رازی شناخت ذات حق امکانپذیر است یا خیر؟». روش تحقیق این جُستار، تحلیلی-انتقادی است، بنابراین دادهها بر اساس یک سیر منطقی چیده شده و سپس تجزیه و تحلیل و در پایان نقد میشوند. اهمّ نتایج بهدستآمده عبارتاند از فخر رازی پس از نفی امکان شناخت مفهومی و صورتمند از خدای متعال، با طرح مسئلۀ امکان رؤیت، در پی نظام شناختی جدیدی است که با سیر بر اساس آن بتواند به معرفت ذات الهی نائل شود. در گام نخست او با روشی عقلانی، که تا حدی گرایشهای عرفانی در آن دیده میشود، با دلایلی هشتگانه امکان شناخت ذات را اثبات میکند. هرچند نقدهایی بر دلایل او وجود دارد و گاهی برخی از دلایل با پیشداوری و به شکل ذوقی تحلیل میشود، اما در مجموع امکان شناخت از سوی فخر قابل پذیرش به نظر میرسد. شواهدی وجود دارد که فخر رازی در آثار متأخر خود روش عرفانی را ترجیح داده و در گام دوم طریق عرفانی را در پیش گرفته و پس از بیان دلایل راهکار چهار-مرحلهایِ طلب، تزکیه، مشاهدۀ نیستی خود و فنا را برای وصول به ذات و معرفت نسبت به آن ارائه میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا استدلال از طریق تنظیم ظریف خداباورانه است؟
نویسنده:
محمدابراهیم مقصودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
استدلال بر وجود خدا از طریق توسل به تنظیمظریف کیهان، تنظیمشدگیِ ظریف جهان را به منظور شکلگیری حیات انسانی، شاهدی بر وجود خداوند تلقی میکند. بر خلاف باور رایج، استدلال تنظیمظریف، در صورتبندی مرسوم، نه موفق است و نه خداباورانه. استدلال خواهم کرد که (1) اگر تنظیمشدگی ظریف جهان بیشتر از حد مورد نیاز باشد، این حقیقتی نخواهد بود که خداباور مایل به استفاده از آن برای حجت آوردن له وجود خداوند باشد. (2) از دید خداباور دو اشکال به استدلال تنظیمظریف وارد است: نخست، اشکال «زیادهروی»، که بیان میدارد این استدلال رویدادهای نامحتمل دیگری را نیز شاهدی بر وجود خدا تلقی میکند، که خداباور از آنها چنین تفسیری ندارد. دوم، اشکال «شلیکبهخود»، که بیان میدارد استدلال تنظیمظریف نقضغرض خداباور است. سوم، در استدلال تنظیمظریف فرض شده است که به وقوع پیوستن رویدادی نامحتمل نیازمند تبیینی متفاوت نسبت به تبیین وقوع رویدادهای محتمل است، که پیشفرض نادرستی است و به اعتراض «خدای رخنهها» دچار میشود. خداباور نیز مستقلاً این تمایز را نمیپذیرد. بنابراین، استدلال تنظیمظریف مبتنی بر مفروضاتی است که با خداباوری، در معنای متعارف، سازگار نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 181
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین وجودی ملاصدرا از علم و نتایج آن در تبیین علم الهی
نویسنده:
مژگان فتاحی ، علی ارشد ریاحی ، حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ملاصدرا ضمن توجه به دیدگاه متقدمان در تعریف علم، بر اساس مبانی وجودشناسی خود، تعریفی وجودی از علم ارائه میدهد که نقطۀ عطفی در علمشناسی حکمت متعالیه است. در این تلقی، علم عبارت از وجود چیزی برای چیز دیگر است. این تعریف با لوازم آن سبب ارائه تبیینهای خاصی از سوی ملاصدرا درباره علم الهی شده است، به نحوی که سهم بسزایی در شکلگیری هندسه معرفتی علم الهی دارد. اضلاع این هندسه عبارتاند از زائد نبودن علم الهی بر ذاتش، حضوری بودن علم الهی، نفی صور در علم الهی، علم خداوند به جزئیات مادی، معلوم بالذات بودن معلومات الهی، علم و عالم و معلوم بودن خداوند، علم خداوند به خود، و علم اجمالی خداوند به غیر در عین کشف تفصیلی. بر اساس برونداد این پژوهش، توجه به تبیین وجودشناسانه ملاصدرا از علم باعث میشود که درک نحوۀ شکلگیری دیدگاه او درباره علم الهی، تمایز و وجوه ابداعی آن با سایر دیدگاهها ممکن و یا حداقل سهلالوصولتر گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید