جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت
> 1400- دوره 30- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
سال 1403
دوره 33 , شماره 2 پیاپی 317
دوره 33 , شماره 1 پیاپی 316
سال 1402
دوره 32 , شماره 9 پیاپی 312
دوره 32 , شماره 8 پیاپی 311
دوره 32 , شماره 7 پیاپی 310
دوره 32 , شماره 6 پیاپی309
دوره 32 , شماره 5 پیاپی 308
دوره 32 , شماره 4 پیاپی 307
دوره 32 , شماره 3 پیاپی 306
دوره 32 , شماره 2 پیاپی 305
دوره 32 , شماره 12 پیاپی 315
دوره 32 , شماره 11 پیاپی314
دوره 32 , شماره 10 پیاپی 313
دوره 32 , شماره 1 پیاپی 304
سال 1401
دوره 31 , شماره 9 پیاپی 300
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 31 , شماره 7 پیاپی 298
دوره 31 , شماره 6 پیاپی 297
دوره 31 , شماره 5 پیاپی 296
دوره 31 , شماره 4 پیاپی 295
دوره 31 , شماره 3 پیاپی 294
دوره 31 , شماره 2 پیاپی293
دوره 31 , شماره 12 پیاپی 303
دوره 31 , شماره 11 پیاپی 302
دوره 31 , شماره 10 پیاپی 301
دوره 31 , شماره 1 پیاپی292
سال 1400
دوره 30 , شماره 9 پیاپی 288
دوره 30 , شماره 8 پیاپی 287
دوره 30 , شماره 7 پیاپی 286
دوره 30 , شماره 5 پیاپی 285
دوره 30 , شماره 4 پیاپی 284
دوره 30 , شماره 3 پیاپی 283
دوره 30 , شماره 2 پیاپی 282
دوره 30 , شماره 12 پیاپی 291
دوره 30 , شماره 11 پیاپی 290
دوره 30 , شماره 10 پیاپی 289
دوره 30 , شماره 1 پیاپی 281
سال 1399
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 29 , شماره 9 پیاپی 276
دوره 29 , شماره 8 پیاپی 275
دوره 29 , شماره 7 پیاپی 274
دوره 29 , شماره 6 پیاپی 273
دوره 29 , شماره 5 پیاپی 272
دوره 29 , شماره 4 پیاپی271
دوره 29 , شماره 3 پیاپی270
دوره 29 , شماره 2 پیاپی 269
دوره 29 , شماره 13 پیاپی 280
دوره 29 , شماره 12 پیاپی 279
دوره 29 , شماره 11 پیاپی 278
دوره 29 , شماره 10 پیاپی 277
دوره 29 , شماره 1 پیاپی 268
سال 1398
دوره 28 , شماره 5 پیاپی 260
دوره 28 , شماره 4 پیاپی 259
دوره 28 , شماره 3 پیاپی 258
دوره 28 , شماره 2 پیاپی 257
دوره 28 , شماره 12 پیاپی 267
سال 1397
دوره 27 , شماره 7 پیاپی 250
دوره 27 , شماره 6 پیاپی 249
دوره 27 , شماره 5 پیاپی 248
دوره 27 , شماره 244
سال 1396
دوره 26 , شماره 243
دوره 26 , شماره 242
دوره 26 , شماره 240
دوره 26 , شماره 239
دوره 26 , شماره 238
دوره 26 , شماره 237
دوره 26 , شماره 236
دوره 26 , شماره 235
دوره 26 , شماره 234
دوره 26 , شماره 232
سال 1395
دوره 25 , شماره 229
سال 1394
دوره 24 , شماره 218
دوره 24 , شماره 217
دوره 24 , شماره 216
دوره 24 , شماره 215
دوره 24 , شماره 214
دوره 24 , شماره 213
دوره 24 , شماره 212
دوره 24 , شماره 211
دوره 24 , شماره 210
دوره 24 , شماره 209
دوره 24 , شماره 208
سال 1393
دوره 23 , شماره 207
دوره 23 , شماره 206
دوره 23 , شماره 205
دوره 23 , شماره 204
دوره 23 , شماره 203
دوره 23 , شماره 202
دوره 23 , شماره 201
دوره 23 , شماره 200
دوره 23 , شماره 199
دوره 23 , شماره 198
دوره 23 , شماره 196
دوره 22 , شماره 197 ارديبهشت 1393/علوم قرآني
سال 1392
دوره 22 , شماره 195
دوره 22 , شماره 194
دوره 22 , شماره 193
دوره 22 , شماره 192
دوره 22 , شماره 191
دوره 22 , شماره 190
دوره 22 , شماره 189
دوره 22 , شماره 188
دوره 22 , شماره 187
دوره 22 , شماره 186
دوره 22 , شماره 185
دوره 22 , شماره 184 فروردين 92/علوم سياسي
سال 1391
دوره 21 , شماره 183 اسفند 1391/دين شناسي
دوره 21 , شماره 182 بهمن 1391/فقه حكومتي
دوره 21 , شماره 181 دي 1391/جامعه شناسي
دوره 21 , شماره 180 آذر 1391/علوم قرآني
دوره 21 , شماره 179
دوره 21 , شماره 178
دوره 21 , شماره 177
دوره 21 , شماره 176
دوره 21 , شماره 175
دوره 21 , شماره 174
دوره 21 , شماره 173
دوره 21 , شماره 172
سال 1390
دوره 20 , شماره 171
دوره 20 , شماره 170
دوره 20 , شماره 169
دوره 20 , شماره 168
دوره 20 , شماره 167
دوره 20 , شماره 166
دوره 20 , شماره 165
دوره 20 , شماره 164
دوره 20 , شماره 163
دوره 20 , شماره 162
دوره 20 , شماره 161
دوره 20 , شماره 160
سال 1389
دوره 19 , شماره 159
دوره 19 , شماره 158
دوره 19 , شماره 157
دوره 19 , شماره 156
دوره 19 , شماره 155
دوره 19 , شماره 154
دوره 19 , شماره 153
دوره 19 , شماره 152
دوره 19 , شماره 151
دوره 19 , شماره 150
دوره 19 , شماره 149
دوره 19 , شماره 148
سال 1388
دوره 18 , شماره 147
دوره 18 , شماره 146
دوره 18 , شماره 145
دوره 18 , شماره 144
دوره 18 , شماره 143
دوره 18 , شماره 142
دوره 18 , شماره 141
دوره 18 , شماره 140
دوره 18 , شماره 139
دوره 18 , شماره 138
دوره 18 , شماره 137
دوره 18 , شماره 136
سال 1387
دوره 17 , شماره 135
دوره 17 , شماره 134
دوره 17 , شماره 133
دوره 17 , شماره 132
دوره 17 , شماره 131
دوره 17 , شماره 130
دوره 17 , شماره 129
دوره 17 , شماره 128
دوره 17 , شماره 127
دوره 17 , شماره 126
دوره 17 , شماره 125
دوره 17 , شماره 124
سال 1386
دوره 16 , شماره 123
دوره 16 , شماره 122
دوره 16 , شماره 121
دوره 16 , شماره 120
دوره 16 , شماره 119
دوره 16 , شماره 118
دوره 16 , شماره 117
دوره 16 , شماره 116
دوره 16 , شماره 115
دوره 16 , شماره 114
دوره 16 , شماره 113
دوره 16 , شماره 112
سال 1385
دوره 15 , شماره 111
دوره 15 , شماره 110
دوره 15 , شماره 109
دوره 15 , شماره 108
دوره 15 , شماره 107
دوره 15 , شماره 106
دوره 15 , شماره 105
دوره 15 , شماره 104
دوره 15 , شماره 103
دوره 15 , شماره 102
دوره 15 , شماره 101
سال 1384
دوره 14 , شماره 99
دوره 14 , شماره 98
دوره 14 , شماره 97
دوره 14 , شماره 96
دوره 14 , شماره 95
دوره 14 , شماره 94
دوره 14 , شماره 93
دوره 14 , شماره 92
دوره 14 , شماره 91
دوره 14 , شماره 90
دوره 14 , شماره 89
دوره 14 , شماره 88
دوره 14 , شماره 87
سال 1383
دوره 13 , شماره 86
دوره 13 , شماره 85
دوره 13 , شماره 84
دوره 13 , شماره 83
دوره 13 , شماره 82
دوره 13 , شماره 81
دوره 13 , شماره 80
دوره 13 , شماره 79
دوره 13 , شماره 78
دوره 13 , شماره 77
دوره 13 , شماره 76
سال 1382
دوره 12 , شماره 75
دوره 12 , شماره 74
دوره 12 , شماره 73
دوره 12 , شماره 72
دوره 12 , شماره 71
دوره 12 , شماره 70
دوره 12 , شماره 69
دوره 12 , شماره 68
دوره 12 , شماره 67
دوره 12 , شماره 66
دوره 12 , شماره 65
دوره 12 , شماره 64
سال 1381
دوره 11 , شماره 63
دوره 11 , شماره 62
دوره 11 , شماره 61
دوره 11 , شماره 60
دوره 11 , شماره 59
دوره 11 , شماره 58
دوره 11 , شماره 57
دوره 11 , شماره 56
دوره 11 , شماره 55
دوره 11 , شماره 54
دوره 11 , شماره 53
دوره 11 , شماره 52
سال 1380
دوره 10 , شماره 51
دوره 10 , شماره 50
دوره 10 , شماره 49
دوره 10 , شماره 48
دوره 10 , شماره 47
دوره 10 , شماره 46
دوره 10 , شماره 45
دوره 10 , شماره 44
دوره 10 , شماره 43
دوره 10 , شماره 42
دوره 10 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
سال 1379
دوره 9 , شماره 39
دوره 9 , شماره 38
دوره 9 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
سال 1378
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
سال 1377
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
سال 1376
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
سال 1375
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
سال 1374
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1373
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1372
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1371
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
موضوعشناسی پول
نویسنده:
عباس شفیعینژاد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
تغییر پول از پول کالایی به پولهای اعتباری و الکترونیکی، مسائل جدیدی را در حوزه پول و بانک بهوجود آورده، که ضرورت شناخت آن را بیشتر کرده است. در نظریۀ برگزیده، پول هر آن چیزی است که بهطور گسترده بهعنوان وسیلۀ پرداخت، شناخته میشود. با توجه به ماهیتِ پول «عینیت داشتن» پول موضوعیت ندارد و هرکس سپردهای در بانک قرار دهد، به اندازۀ سپردهی خود از بانک طلبکار میشود، نه عینِ پول خود. بنابراین چیزی بهعنوان «ملکیت مشاع» در مورد سپردههای بانکی مصداق ندارد و اگر بخشی از درآمدهای بانک حرام باشد، موجب سرایت حرمت به سایر درآمدها نمیشود. برای شناختِ احکام و معاملات پول، شناخت نحوۀ عرضه و انگیزههای تقاضای پول حائز اهمیت است. علاوه بر انگیزه احتیاطی و معاملاتی، انگیزۀ سفتهبازی نیز یکی از انگیزههای نگهداری پول است. عرضۀ پول در اقتصاد، بهواسطه بانک مرکزی و نظامِ بانکی انجام میشود. سیستم ذخیره جزئی (اعطای وام بیش از موجودی بانک) علاوه بر ایجاد حق امتیاز برای بانکها، عامل ایجاد نوسانات اقتصادی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضوعشناسی بازاریابی شبکهای
نویسنده:
عباس شفیعینژاد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
بازاریابی شبکهای روشی است برای کسب سود و درآمد. شرکتها از طریق دریافت حق عضویت و یا فروش محصولات به قیمت بالاتر سود میبرند. برخي معتقدند این روش باعث ارتقاء کیفیت محصول، خروج از رکود، کاهش هزینهها و ایجاد جریان مثبت نقدینگی میشود. مرکز ثقل استدلال موافقان بر این نکته قرار دارد که در بازاریابی شبکهای واسطهها حذف میشوند؛ لذا هزینه کاهش یافته و نقدینگی لازم برای تولید دوباره در اختیار شرکتها قرار میگیرد. اما در واقع این روش، موجب انتقال هزینهها به سمت شرکت و سرشاخهها میشود (نه کاهش هزینهها)؛ ضمن اینکه تبعات منفی دیگری به دنبال دارد. در این مقاله با هدف موضوعشناسی بازاریابی شبکهای ضمن بیان استدلال موافقان و مخالفان، معیارهایی برای تفکیک بازاریابی سالم از ناسالم بیان شده است. در این مقاله که با روش تحلیلی به بررسی موضوع پرداخته شده، پیشنهادهایی نیز برای رفع آسیبهای بازاریابی شبکهای و کمک به اقتصاد ارائه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضوعشناسی بازار فارکس
نویسنده:
سيدصادق طباطبائينژاد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
فارکس (Forex) (Foreign exchange؛ تبادل ارز) به منظور تبادل ارز بین بانکهای ایجاد شد، ولیکن اکنون در میان عامه مردم بهعنوان بازاری برای مبادله نرخ برابری ارزها شناخته میشود. با توجه به اعلام ممنوعیت فعالیت بازار فارکس توسط مراجع اقتصادی، قضایی بر پایه مبانی شرعی و قانونی این مقاله به منظور آشنایی با این بازار مالی به روش توصیفی و بهصورت کتابخانهای و میدانی نگارش یافته است. یافتههای ما نشان میدهد فارکس، بازاری غیرواقعی با مبادلات صوری بوده که فعالان آن با درجه ریسکپذیری بالا صرفاً با پیشبینی و تحلیل تکنیکال نوسانات به خرید و فروش نرخ برابری و نه خود ارز میپردازند. چالش اصلی این بازار در ماهیت مبیع و عدم مالیت آن در کنار شبهه اکل مال بالباطل، صوری و غرری بودن این بازار میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضوعشناسی اوراق استصناع
نویسنده:
عبدالخالق كريمي
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
در دهۀ اخیر استفاده از ابزار مالی ازجمله صکوک و اوراق استصناع، بهعنوان روش تأمین سرمایۀ موردنیاز دولت، مؤسسات عمومی و شرکتهای تجاری، در بازارهای مالی کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی موضوعشناسانه مفاد و ماهیت عقد و اوراق استصناع پرداخته است و هدف آن روشن شدن؛ مزایا، ارکان، انواع و روشهای بهکارگیری آن اوراق در قلمرو مالی اسلامی و بانکداری بدون ربا است، تا زمینۀ صدور حکم و فتوای فقهی از جانب مراجع معظم تقلید فراهم گردد. براساس یافتههای تحقیق؛ اوراق استصناع از نوع ابـزارهای مـالی انتفاعی با نرخ سود سرمایهگذاری معین و با ریسک پایین محسوب میشود که در قالب اوراق اسـتصناعِ عادی، قـابل تبدیل به اوراق سهام، تـوأم با اوراق حق اخـتیار مـعامله و به صورت استصناع مستقيم و غيرمستقيم یا موازی؛ برای تأمین مالی در بازار سرمایه و بهعنوان گزینههای قابل انتشار در بورس اوراق بهادار مطرح است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خرید و فروش امتیاز تسهیلات بانکی
نویسنده:
مهدی خطیبي
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
در کشورهایی مثل ایران که گرفتار تورم هستند، تقاضا برای تسهیلات بانکی بسیار بیشتر از عرضة آن است. ازاینرو، برای کسانی که به هر دلیل در اولویت دریافت تسهیلات هستند، موقعیتی پدید آمده که دیگران حاضرند با پرداخت مبلغی آن را بهدست آورند. تحقیق حاضر به دنبال آن بوده که ماهیت اولویت ایجادشده را بررسی کند، تا زمینه استنباط حکم شرعیِ خرید و فروش آن فراهم گردد. نتایج تحقیق حاضر که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای به سرانجام رسیده، نشان میدهد بین معرفی خریدار امتیاز تسهیلات به بانک جهت دریافت تسهیلات، و دریافت مستقیم تسهیلات توسط صاحب امتیاز و سپس واگذاری آن به دیگری تفاوت وجود دارد. در صورت اول فروش امتیاز (واگذاری حق اولویت در مقابل مال) صحیح است. در صورت دوم اگر تسهیلات، قرضالحسنه باشد دریافت مبلغی در ازای واگذاری تسهیلات، مصداق ربای قرضی است؛ و اگر تسهیلات، انتفاعی باشد چه از نوع مشارکتی و چه از نوع مبادلهای، دریافت مبلغی در ازای واگذاری تسهیلات، اکل مال به باطل است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي مشروعيت شرط سپردهگذاري براي دريافت تسهيلات (امتياز تسهيلات در ازاي سپردهگذاري)
نویسنده:
محمدجواد توكلي
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از شیوههای رایج برای تجهیز منابع در بانکها و صندوقهای قرضالحسنه، الزام متقاضیان تسهیلات بانکی به سپردهگذاری است. مقالۀ حاضر درصدد بررسي موضوعشناسانه این مسئله با نگاه فقهی است، و به دنبال پاسخ این پرسش است که آیا چنین روشی مصداق شرط قرض در برابر قرض و ربای حکمی میشود؟ نتایج تحقیق نشان میدهد اگر دريافت تسهيلات مشروط به سپردهگذاري در حسابهای امانی (جاری یا قرضالحسنه) بوده و اين سپردهها در قالب عقد قرض جذب شوند؛ شبهه رباي حكمي وجود دارد؛ مگر اينكه اين شرط الزامي براي بانك در ارائه تسهيلات ايجاد نكند. همچنين اگر سپرده مزبور براساس وكالت اخذ شود و مالكيت سپردهگذار بر وجوه حفظ شود، در این صورت شرط سپرده براي دريافت تسهیلات به مفهوم اجازه به بانك يا صندوق قرضالحسنه براي تصرف در وجوه تحت وكالت و اعطاي قرضالحسنه به ديگران است. اگر دريافت تسهيلات مشروط به سپردهگذاری در حساب سرمایهگذاری شود؛ در این حالت، متقاضی در برابر سرمایهگذاری و نه قرض از امتیاز دریافت تسهیلات بهرهمند شده و شبهه ربا در مورد آن وجود ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضوعشناسی فقهی صندوقهای قرضالحسنه خانگی و مسائل فقهی مرتبط با آن
نویسنده:
مهدی خطیبي
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
صندوقهای قرضالحسنه خانگی شیوهای جدید در قرض دادن و قرض گرفتن است که از سوی بسیاری از خانوارهای ایرانی مورد استقبال واقع شده است. در این شیوه از قرض، عدهای توافق میکنند ماهیانه مبلغی را به یک نفر که مدیر صندوق است، تحویل دهند؛ او نیز با انجام قرعهکشی، کل مبلغ را به یکی از اعضاء بهعنوان وام (قرض) پرداخت میکند؛ این عملیات هر ماه تکرار میشود تا تمامی اعضاء بتوانند وام دریافت کنند. نتایج تحقیق حاضر که به روش تحلیلی ـ توصیفی انجام شده، نشان میدهد این شیوه قرض دادن به لحاظ فقهی صحیح است و شبهه ربا در آن وجود ندارد؛ البته شرط اختصاص اولین وام به مدیر صندوق بهمثابۀ نوعی اجرت در ازای خدمات مدیریتی اوست. این شرط، اولین وام را که به وی تعلق گرفته، ربوی میکند. در این تحقیق مسئله الزام اعضاء بر حفظ همکاری با صندوق به بحث گذاشته شده و کیفیت تعلق خمس به مبالغ پرداختی در صورت سررسید سال خمسی نیز تفصیلاً بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضوعشناسی فقهی وقف پول
نویسنده:
مصطفی کاظمی نجفآبادي
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
وقف، حبسکردن عین مال و تسبیل منافع است؛ بهگونهايکه نقل و انتقال آن از طريق بیع، هبه، رهن و ارث مجاز نباشد. تحقیق حاضر که با روش تحلیلی ـ توصیفی و با هدف شناسایی و کشف ماهیت وقف و ماهیت پول از دو طریق پیشینی و حقوقی انجام گرفته، درصدد تبیین موضوعی وقف پول برای فقیه، جهت صدور فتوا در جهت جواز یا عدم جواز وقف پول است. در پاسخ به پرسش از چیستی وقف پول و اینکه آیا حبس عين در پول ممكن است یا نه؟ نتایج تحقیق حاکی از آن است که اگر منظور از عين در پول، عين فيزيكي پول با ماده و شكل خاص باشد، حبس ممكن نيست؛ بخصوص در پولهاي تحريري، الكترونيكي و ديجيتالي؛ و نمیتوان در تعریف وقف پول آن را لحاظ کرد. اما اگر منظور از عين پول، ماليت آن باشد، حبس عين ممكن است؛ و بر آن اساس میتوان وقف پول را به وقف مالیت تعریف کرد. بنابر نتایج حاصله میتوان وقف پول را به وقف مالیت تعریف کرد و آن را مجاز دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضوعشناسی رمزارزها و تحلیل فقهی آنها (مورد مطالعه بیتکوین)
نویسنده:
مجید حبیبیان نقیبي ، مرتضي اسديان لاليمي
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
پيشرفت در حوزه فناوریهای مالی در دهههای اخير به تغيير شئون مختلف زندگی مردم و دولتها منجر شده و تحولات شگرفی در نظام پولی کشورها ایجاد کرده است. یكی از این فناوریها، ارزهای رمزنگاریشده است؛ با توجه به سرعت همهگیری آن در جوامع اسلامی، لازم است تا ماهيت این پدیدۀ نوظهور و تنظیمگری آن توسط فقه انجام شود. بنابراین لازم است دستگاه فقه ماهیت و کارکردهای اقتصادی این پدیده را با دقت شناسایی کند تا زمینه برای استنباط حکم شرعی بهکارگیری آن را در روابط اقتصادی روشن کند. لذا به دلیل نوظهور بودن این مسئله، ابتدا با مراجعه به منابع کتابخانهای، محتوای تحت وب و همچنین ترجمۀ مقالات بینالمللی دیگر به موضوعشناسی پرداخته شده است و سپس ابعاد فقهی آن، با مراجعه به مبانی غنی فقه شیعه در دو سطح معامله و معدنکاوی تبیین شده است. در آخر نیز چالشهای مطرحشده توسط خبرگان مالی اسلامی و مراجع عظام تقلید احصا شده است. برایناساس وجود شبهاتی مانند «لاضرر»، «نفی سبیل»، «وجود هک و سایبری» و بسیاری از چالشهای دیگر که میتواند رادعی در مشروعیت آن محسوب شود، مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اوصاف شيعيان واقعي در وصاياي امام محمدباقر علیه السلام (16)
نویسنده:
آيتالله علامه محمدتقي مصباح
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
اين مقال شرح و تفسيري است بر كلام امام محمدباقر علیه السلام در توصيه به جابربن يزيد جعفي در باب اوصاف شيعيان واقعي. در اين فقره، آن حضرت ميفرمايد: «وَتَحَرَّزْ مِنْ إِبْلِيسَ بِالْخَوْفِ الصَّادِقِ، وَإِيَّاكَ وَالرَّجَاءَ الْكَاذِبَ فَإِنَّهُ يُوقِعُكَ فِي الْخَوْفِ الصَّادِقِ»؛ با ترس راستين از شيطان بپرهيز و مبادا اميدي دروغين ببندي، که گرفتار هراس واقعي ميشوي. يكي از اوصاف شيعيان واقعي خوف و رجاء صادق است؛ خوف حالتي ادراكي و انفعالي در انسان است كه آفرينش آن حكمتي دارد. اين ترسها ناشي از گناه خود انسان است، نه ترس از خداي متعال؛ چرا كه خوف از عذاب الهي پايينترين مرتبه خوف مؤمنان است. مؤمنان بر حسب مراتب ايمان و معرفتشان، خوفهاي ديگري هم دارند. ماننند خوف از خوار شدن در چشم خدا و محروم شدن از عنايات الهي، مثل «وَلاَيَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» (آلعمران: 77). يكي از كاركردهاي خوف از ضررهاي اخروي اين است كه انسان را در مقابل شيطان ايمن ميكند. اين مقال، به تفصيل پيرامون انواع خوف و رجاء و تفاوت آن با جبن بيان ميكند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 9
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید