جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت
> 1399- دوره 29- شماره 13
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1403
دوره 33 , شماره 2 پیاپی 317
دوره 33 , شماره 1 پیاپی 316
سال 1402
دوره 32 , شماره 9 پیاپی 312
دوره 32 , شماره 8 پیاپی 311
دوره 32 , شماره 7 پیاپی 310
دوره 32 , شماره 6 پیاپی309
دوره 32 , شماره 5 پیاپی 308
دوره 32 , شماره 4 پیاپی 307
دوره 32 , شماره 3 پیاپی 306
دوره 32 , شماره 2 پیاپی 305
دوره 32 , شماره 12 پیاپی 315
دوره 32 , شماره 11 پیاپی314
دوره 32 , شماره 10 پیاپی 313
دوره 32 , شماره 1 پیاپی 304
سال 1401
دوره 31 , شماره 9 پیاپی 300
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 31 , شماره 7 پیاپی 298
دوره 31 , شماره 6 پیاپی 297
دوره 31 , شماره 5 پیاپی 296
دوره 31 , شماره 4 پیاپی 295
دوره 31 , شماره 3 پیاپی 294
دوره 31 , شماره 2 پیاپی293
دوره 31 , شماره 12 پیاپی 303
دوره 31 , شماره 11 پیاپی 302
دوره 31 , شماره 10 پیاپی 301
دوره 31 , شماره 1 پیاپی292
سال 1400
دوره 30 , شماره 9 پیاپی 288
دوره 30 , شماره 8 پیاپی 287
دوره 30 , شماره 7 پیاپی 286
دوره 30 , شماره 5 پیاپی 285
دوره 30 , شماره 4 پیاپی 284
دوره 30 , شماره 3 پیاپی 283
دوره 30 , شماره 2 پیاپی 282
دوره 30 , شماره 12 پیاپی 291
دوره 30 , شماره 11 پیاپی 290
دوره 30 , شماره 10 پیاپی 289
دوره 30 , شماره 1 پیاپی 281
سال 1399
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 29 , شماره 9 پیاپی 276
دوره 29 , شماره 8 پیاپی 275
دوره 29 , شماره 7 پیاپی 274
دوره 29 , شماره 6 پیاپی 273
دوره 29 , شماره 5 پیاپی 272
دوره 29 , شماره 4 پیاپی271
دوره 29 , شماره 3 پیاپی270
دوره 29 , شماره 2 پیاپی 269
دوره 29 , شماره 13 پیاپی 280
دوره 29 , شماره 12 پیاپی 279
دوره 29 , شماره 11 پیاپی 278
دوره 29 , شماره 10 پیاپی 277
دوره 29 , شماره 1 پیاپی 268
سال 1398
دوره 28 , شماره 5 پیاپی 260
دوره 28 , شماره 4 پیاپی 259
دوره 28 , شماره 3 پیاپی 258
دوره 28 , شماره 2 پیاپی 257
دوره 28 , شماره 12 پیاپی 267
سال 1397
دوره 27 , شماره 7 پیاپی 250
دوره 27 , شماره 6 پیاپی 249
دوره 27 , شماره 5 پیاپی 248
دوره 27 , شماره 244
سال 1396
دوره 26 , شماره 243
دوره 26 , شماره 242
دوره 26 , شماره 240
دوره 26 , شماره 239
دوره 26 , شماره 238
دوره 26 , شماره 237
دوره 26 , شماره 236
دوره 26 , شماره 235
دوره 26 , شماره 234
دوره 26 , شماره 232
سال 1395
دوره 25 , شماره 229
سال 1394
دوره 24 , شماره 218
دوره 24 , شماره 217
دوره 24 , شماره 216
دوره 24 , شماره 215
دوره 24 , شماره 214
دوره 24 , شماره 213
دوره 24 , شماره 212
دوره 24 , شماره 211
دوره 24 , شماره 210
دوره 24 , شماره 209
دوره 24 , شماره 208
سال 1393
دوره 23 , شماره 207
دوره 23 , شماره 206
دوره 23 , شماره 205
دوره 23 , شماره 204
دوره 23 , شماره 203
دوره 23 , شماره 202
دوره 23 , شماره 201
دوره 23 , شماره 200
دوره 23 , شماره 199
دوره 23 , شماره 198
دوره 23 , شماره 196
دوره 22 , شماره 197 ارديبهشت 1393/علوم قرآني
سال 1392
دوره 22 , شماره 195
دوره 22 , شماره 194
دوره 22 , شماره 193
دوره 22 , شماره 192
دوره 22 , شماره 191
دوره 22 , شماره 190
دوره 22 , شماره 189
دوره 22 , شماره 188
دوره 22 , شماره 187
دوره 22 , شماره 186
دوره 22 , شماره 185
دوره 22 , شماره 184 فروردين 92/علوم سياسي
سال 1391
دوره 21 , شماره 183 اسفند 1391/دين شناسي
دوره 21 , شماره 182 بهمن 1391/فقه حكومتي
دوره 21 , شماره 181 دي 1391/جامعه شناسي
دوره 21 , شماره 180 آذر 1391/علوم قرآني
دوره 21 , شماره 179
دوره 21 , شماره 178
دوره 21 , شماره 177
دوره 21 , شماره 176
دوره 21 , شماره 175
دوره 21 , شماره 174
دوره 21 , شماره 173
دوره 21 , شماره 172
سال 1390
دوره 20 , شماره 171
دوره 20 , شماره 170
دوره 20 , شماره 169
دوره 20 , شماره 168
دوره 20 , شماره 167
دوره 20 , شماره 166
دوره 20 , شماره 165
دوره 20 , شماره 164
دوره 20 , شماره 163
دوره 20 , شماره 162
دوره 20 , شماره 161
دوره 20 , شماره 160
سال 1389
دوره 19 , شماره 159
دوره 19 , شماره 158
دوره 19 , شماره 157
دوره 19 , شماره 156
دوره 19 , شماره 155
دوره 19 , شماره 154
دوره 19 , شماره 153
دوره 19 , شماره 152
دوره 19 , شماره 151
دوره 19 , شماره 150
دوره 19 , شماره 149
دوره 19 , شماره 148
سال 1388
دوره 18 , شماره 147
دوره 18 , شماره 146
دوره 18 , شماره 145
دوره 18 , شماره 144
دوره 18 , شماره 143
دوره 18 , شماره 142
دوره 18 , شماره 141
دوره 18 , شماره 140
دوره 18 , شماره 139
دوره 18 , شماره 138
دوره 18 , شماره 137
دوره 18 , شماره 136
سال 1387
دوره 17 , شماره 135
دوره 17 , شماره 134
دوره 17 , شماره 133
دوره 17 , شماره 132
دوره 17 , شماره 131
دوره 17 , شماره 130
دوره 17 , شماره 129
دوره 17 , شماره 128
دوره 17 , شماره 127
دوره 17 , شماره 126
دوره 17 , شماره 125
دوره 17 , شماره 124
سال 1386
دوره 16 , شماره 123
دوره 16 , شماره 122
دوره 16 , شماره 121
دوره 16 , شماره 120
دوره 16 , شماره 119
دوره 16 , شماره 118
دوره 16 , شماره 117
دوره 16 , شماره 116
دوره 16 , شماره 115
دوره 16 , شماره 114
دوره 16 , شماره 113
دوره 16 , شماره 112
سال 1385
دوره 15 , شماره 111
دوره 15 , شماره 110
دوره 15 , شماره 109
دوره 15 , شماره 108
دوره 15 , شماره 107
دوره 15 , شماره 106
دوره 15 , شماره 105
دوره 15 , شماره 104
دوره 15 , شماره 103
دوره 15 , شماره 102
دوره 15 , شماره 101
سال 1384
دوره 14 , شماره 99
دوره 14 , شماره 98
دوره 14 , شماره 97
دوره 14 , شماره 96
دوره 14 , شماره 95
دوره 14 , شماره 94
دوره 14 , شماره 93
دوره 14 , شماره 92
دوره 14 , شماره 91
دوره 14 , شماره 90
دوره 14 , شماره 89
دوره 14 , شماره 88
دوره 14 , شماره 87
سال 1383
دوره 13 , شماره 86
دوره 13 , شماره 85
دوره 13 , شماره 84
دوره 13 , شماره 83
دوره 13 , شماره 82
دوره 13 , شماره 81
دوره 13 , شماره 80
دوره 13 , شماره 79
دوره 13 , شماره 78
دوره 13 , شماره 77
دوره 13 , شماره 76
سال 1382
دوره 12 , شماره 75
دوره 12 , شماره 74
دوره 12 , شماره 73
دوره 12 , شماره 72
دوره 12 , شماره 71
دوره 12 , شماره 70
دوره 12 , شماره 69
دوره 12 , شماره 68
دوره 12 , شماره 67
دوره 12 , شماره 66
دوره 12 , شماره 65
دوره 12 , شماره 64
سال 1381
دوره 11 , شماره 63
دوره 11 , شماره 62
دوره 11 , شماره 61
دوره 11 , شماره 60
دوره 11 , شماره 59
دوره 11 , شماره 58
دوره 11 , شماره 57
دوره 11 , شماره 56
دوره 11 , شماره 55
دوره 11 , شماره 54
دوره 11 , شماره 53
دوره 11 , شماره 52
سال 1380
دوره 10 , شماره 51
دوره 10 , شماره 50
دوره 10 , شماره 49
دوره 10 , شماره 48
دوره 10 , شماره 47
دوره 10 , شماره 46
دوره 10 , شماره 45
دوره 10 , شماره 44
دوره 10 , شماره 43
دوره 10 , شماره 42
دوره 10 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
سال 1379
دوره 9 , شماره 39
دوره 9 , شماره 38
دوره 9 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
سال 1378
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
سال 1377
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
سال 1376
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
سال 1375
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
سال 1374
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1373
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1372
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1371
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
سواد اطلاعاتی و قدرت تبیينکنندگی آن برای کارآفرینی دانشجویان
نویسنده:
سیفاله فضلالهی قمشی ، افسانه صادقی مجد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف اين پژوهش بررسی رابطه سواد اطلاعاتی با کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوهگردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، تعداد 1271دانشـجوی تحصیلات تکمیلی دانشـگاه آزاد اسـلامی واحـد قم در نیمسال دوم 96ـ97 بودند. نمونه آماری 295 نفر که به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی، یزدانی (1391) و کارآفرینی، مارگریت هیل (1984) به ترتیب با پایایی معادل80/0 و 85/0 مطابق آلفای کرانباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها، براساس روشهای توصیفی و استنباطی در حد آزمونهایt برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری در قالب نرمافزار تحلیل آماری SPSS نشان داد: بین کارآفرینی و سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین مؤلفههای سواد اطلاعاتی (مکانیابی اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، نیاز اطلاعاتی، سازماندهی اطلاعات و تبادل اطلاعات) و کارآفرینی دانشجویان رابطه وجود دارد که قدرت تبینکنندگی سازماندهی اطلاعات از همه مؤلفهها بیشتر است. علیرغم بهتر بودن وضعیت نسبی کارآفرینی و سواد اطلاعاتی در دانشجویان پسر، تفاوت معناداری با دانشجویان دختر مشاهده نشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل جامعهشناختي جايگاه عقلگرايي و عاطفهگرايي در اسلام
نویسنده:
صياد خردمند ، مريم مختاري
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب عاطفه گرایی
,
عقلانیت دینی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
معرفت شناسی اجتماعی
چکیده :
چیستی و ماهیت مفاهیم عقل و عاطفه و مهمتر از آن جایگاه آنها در دین و دینداری همواره مورد توجه متفکران دین و معرفتشناسی دین بوده است. بهطوریکه برخی بر نقش عاطفه تأکید کرده و برخی بر نقش عقل. لذا هدف پژوهش حاضر شناخت جایگاه عقل و عاطفه در دین اسلام است. برایناساس برای گردآوری دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی و مطالعۀ کتابخانهای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که یکجانبهنگری در اینباره در دین اسلام وجود ندارد و محتوای متون دینی اسلام بخصوص قرآن، هر دو عقل و عاطفه در میدان دینورزی حضور دارند. عقلگرایی بیشتر با ارائۀ یک بینش هستیشناختی در حوزه نظم حاکم بر جهان، عاقبتاندیشی، اثبات وجود خدا، روابط اجتماعی، قانونگذاری و اصولاً سطح کلان امر دینداری بر آن تأکید شده است. عاطفهگرایی نیز برانگیزاننده حالت ذهنی محبت و عشق به خالق هستی و همنوعان است و بیشتر در حوزه فردی و روابط شخصی انسان با خالق هستی مطرح است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتمانسازی جریان نفاق برای تغییر دستگاه محاسباتی جامعه اسلامی در آيات و روايات
نویسنده:
محمدجواد نوروزی ، هادی نصیری ، شبیر فیروزیان
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
ریشهايترين فعالیت جریان نفاق در جامعه اسلامی، تلاش برای گفتمانسازی از اندیشههای التقاطی خود برای تغییر محاسبات فکری مردم جامعه و همسوسازی آن با اندیشههای ضدانقلابی جریان نفاق است؛ چراکه از این راه، مردم در «عمل» نیز با جریان نفاق همسو شده و کار «براندازی نظام اسلامی» که هدف نهایی جریان نفاق است، به سهولت انجام میپذیرد. جریان نفاق برای گفتمانسازی اندیشههای خود در جامعه و تأثیرگذاری بر ادراک مردم، از انواع روشهای «کلامی» و «رسانهای» بهره میبرد. هدف پژوهش حاضر این است که ضمن تحلیل آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت، روشهای متعدد کلامی و رسانهای جریان نفاق برای تغییر محاسبات ذهنی و فکری مردم جامعه احصاء شده و مورد بررسی قرار گیرند. برای این منظور، روشهای فوق به دو دستۀ «تأثیرات مستقیم بر ادراک مردم جامعه» و «تأثیرات غیرمستقیم بر ادراک مردم جامعه» تقسیم شده و مورد تحلیل قرار گرفتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليلي بر ابعاد و شاخصههاي تمدن نوين اسلامی ـ ايرانی از منظر مقام معظم رهبری
نویسنده:
فاطمهالسادات حسيني ، محمد فولادي
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
از نظر مقام معظم رهبری، تمدن اسلامى چشمانداز مشترك امت اسلامى در سطح كلان و الگوی زندگى در جوامع اسلامى در سطح خرد است. از نظر ايشان، براي دستيابى به تمدن اسلامی، فرايندی قابل شناسايى است كه در آن تشكيل نظام اسلامى، دولت اسلامى و جامعه اسلامى مقدمۀ دستيابى به تمدن نوين اسلامى است. براساس نظريه تمدنى آيتالله خامنهای، حركت تكاملى جمهوری اسلامى ايران در گرو «رویکرد تمدنی» و محقق ساختن الزامات مهم و راهبردی است، كه شايسته است نحبگان علمي و فكری به تبيين اين انديشه علمي پرداخته، درباره چگونگى كاربست آن، به پژوهشهای كاربردی مبادرت ورزند. این مقاله، با رويكرد تحليلي و بررسي اسنادي، به واكاوي ابعاد چهارگانه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پیشرفت در تمدن نوین اسلامی ـ ایرانی، از منظر مقام معظم رهبری ميپردازد. ذيل هر بعد، شاخصهايي مطرح شده است. از حيث روششناسانه، شكلگيری انديشه تمدنى رهبري، دارای ويژگیهای اختصاصى است که عبارتند از: الف. اين انديشه تمدنى، بر بستر تحليل تاريخىِ تجربة تمدنى صدر اسلام و تطور حضور تشيع در عرصه حكومت در سدههای اخير نمايان گشته است. ب. انديشه ايشان، بر توانمندیهای فقهى و فلسفى و منصبهای حكومتى ايشان مبتني است. ج. اين انديشه تمدنى، در درون تجربه انقلاب و جمهوری اسلامى ايران در عصر حاضر تكوين میيابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطۀ حجاب با جایگاه معنوی زنان مسلمان از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
مرتضی امامي ، ملیحه کرمي جعفرلو
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
پوشش و حجاب دارای ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و نیز دارای مؤلفههای مذهبی، معنوی، منزلتی، شخصیتی و رفتاری است که میتوان از زوایای مختلفی بدان نگریست؛ لکن با توجه به تأثیرات و تعاملات متقابل میان روح و عمل، این مسائل اصلی مطرح است که اساساً چه نوع رابطهای بین روح و پوشش انسان از دیدگاه قرآن وجود دارد؟ و نحوۀ شکلگیری و تکامل روح و عمل در فلسفۀ اسلامی و در رابطۀ با حجاب چگونه است؟ این مقاله بر آن است تا با رویکردی توصیفي ـ تحلیلی و با تتبع در منابع تفسیری، فلسفی، روایی و برخی گزارههای جامعهشناختی و روانشناختی، به روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و تحلیل محتوا، و با بررسی موضوعاتی نظیر وجود نفس (روح) و نیز تعامل دوجانبۀ روح با عمل و بالعکس و تجسم اعمال، اثبات کند که اساساً رابطۀ حجاب با جایگاه و قداست زنان مسلمان و با ایمان، رابطهای عینی و حقیقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسائل جمعيتي تجرد زنان و دختران در ایران علل وآثار
نویسنده:
سیدحسین شرفالدين
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
ازجمله مسائل اجتماعی حوزه زنان و خانواده در جامعه امروز ایران، روند رو به تزاید «تجرد زنان و دختران» است. تجرد، اعم از تجرد ابتدایی و تجرد ثانوی و متأخر، از علل و عوامل شخصی و ساختاری متعددی ناشی شده و آثار و نتایج زیانباری در سطوح فردی و اجتماعی به همراه دارد. نظربه جایگاه قدسی ازدواج و تشکیل خانواده در متون دینی و گفتمان مذهبی غالب جامعه ایران، تأخیر در ازدواج، بهویژه تأخیر طولانیمدت یا محرومیت قطعی از آنچه از ناحیه مرد و يا زن و تجردگزینی، با فلسفه وجودی خانواده در نظام ارزشی اسلام تعارض دارد. پذیرش این وضعیت از ناحیه مردان، غالباً اختیاری و از ناحیه زنان، غالباً غیراختیاری است. جمعیتشناسان با استناد به دلایل مختلف، تجرد زنان در مقیاس وسیع را امری آسیبی تلقی کرده و سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی اجتماعی براي کاهش و تعدیل آن را اجتنابناپذیر میدانند. این نوشتار درصدد است تا با ارجاع به آمارها و مطالعات و پژوهشهای انجامشده، این موضوع را از منظر تئوریک، و با محوریت جامعه ایران بعد از انقلاب؛ توصیف، تفسیر و تبیین کند. روش این مطالعه، در مقام گردآوری اطلاعات، اسنادی و در مقام تفسیر و تبیین، تحلیلی و استنتاجی است. در بخش پایانی، به راهکارهای مواجه با این موضوع اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی اِنگارة «خودحمایتی همسران» در توجیه بیمیلی به فرزندآوری با رویکرد اسلامی
نویسنده:
زینبسادات نیکویی روزبهانی ، علی ملکوتینیا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
نتیجة مطالعات و تحقیقات دربارة بیمیلی خانوادههای ایرانی به فرزندآوری، نشان میدهد که نوعی تغییر در نگرشها، تمایلات و ایستارهای خانوادههای ایرانی معاصر نسبت به کُنش فرزندآوری صورت گرفته است. آنان دغدغهها و نگرانیهای مهمی دارند که در حوزههای اقتصادی، فرهنگی ـ اجتماعی و زیستی قابل مطالعه و ارزیابی است. در این میان، «خودحمایتی / خودحفاظتی»، مهمترین دغدغه در استدلال برای کمفرزندآوری از سوی همسران اعلام شده است. مقالة حاضر میکوشد با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی نشان دهد که خودحمایتی همسران، ازجمله متغیرهای تأثیرگذار در بیمیلی خانوادهها به فرزندآوری است. ولی در بررسی دقیقتر با رویکرد اسلامی، دلیل خودحمایتی با اشکالات و پیامدهایی همراه است که اعتبار و وجاهت آن را نزد مدعیان و حامیان آن، زیرسؤال ميبرد. ازاینرو، شایسته است در تمسک به خودحمایتی در توجیه عدم تمایل به فرزندآوری از سوی زنان و مردان جامعة معاصر، تجدیدنظر صورت پذیرد، تا زمینه برای فرزندآوری و افزایش جمعیت جوان و کارآمد ایران اسلامی در سطح وسیعتری فراهم گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين نقش همسانهمسری در تحکیم خانواده از منظر متون روايي
نویسنده:
قاسم ابراهيمي پور ، حسين اسدي
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
خانوداه بهعنوان عنصر سازندة جامعة انسانی، همواره مورد توجه دین مبین اسلام بوده است. خانواده به این دلیل که کارکردها و نقشهای متفاوتی بر عهده دارد، نقش مهمی در رشد و تعالی جامعه ایفا میکند. خانواده زمانی میتواند این کارکردها و نقشها را به خوبی انجام دهد که میان زوجین روابطی صحیح حاکم بوده و از تحکیم برخوردار باشد. این مقاله درصدد پاسخگویی به این سؤال است که از دیدگاه متون روایی همسانهمسری چه نقشی در تحکیم خانواده دارد؟ روش تحقیق در مقام گردآوری اطلاعات اسنادی و در مقام تجزیه و تحلیل، توصیفی ـ تحلیلی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد از دیدگاه متون روایی اولاً، انسانها تمایل دارند با افراد شبیه و همسنخ خود ارتباط و تعامل برقرار کنند. ثانیاً، همسانهمسری از آن جهت که باعث میشود بین زوجین توافق و الفت ایجاد گردد، منجر به تحکیم خانواده میشود. ثالثاً، از میان جنبههای مختلف همسانهمسری، کفویت و همسانی در باورها و ارزشها، نقش برجستهتری در تحکیم خانواده دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اوصاف شيعيان واقعي در وصاياي امام محمدباقر علیه السلام (15)
نویسنده:
آيتالله علامه محمدتقي مصباح ره
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
اين متن شرحي است بر وصاياي امام محمدباقر علیه السلام به جابر در باب اوصاف شيعيان واقعي. حضرت ميفرمايند: «وَاسْتَجْلِبْ نُورَ الْقَلْبِ بِدَوَامِ الْحُزْنِ»؛ و با اندوه پيوسته، نور دل را كسب كن. امام باقر علیه السلام در این عبارت به جابر میفرمایند: اگر ميخواهي قلبت نوراني شود، بر حزن مداومت کن. دربارة اين جمله ميتوان پرسيد که قلب چیست؟ نور قلب به چه معناست؟ منظور از اينكه انسان باید هميشه حزن داشته باشد، چیست؟ از چه چیزی باید محزون بود؟ آیا هر حزن و ناراحتياي مطلوب است؟ آیا اسلام حزن را میپسندد و میخواهد مردم هميشه غمگين و افسرده باشند يا ميخواهد مردم شاد و بانشاط باشند؟ و سرانجام رابطة بين حزن و نور قلب چيست؟ اين نوشتار درصدد پاسخگويي به اين سؤالات ميباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 10
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید