جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت
> 1398- دوره 28- شماره 5
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1402
دوره 32 , شماره 9 پیاپی 312
دوره 32 , شماره 8 پیاپی 311
دوره 32 , شماره 7 پیاپی 310
دوره 32 , شماره 6 پیاپی309
دوره 32 , شماره 5 پیاپی 308
دوره 32 , شماره 4 پیاپی 307
دوره 32 , شماره 3 پیاپی 306
دوره 32 , شماره 2 پیاپی 305
دوره 32 , شماره 11 پیاپی314
دوره 32 , شماره 10 پیاپی 313
دوره 32 , شماره 1 پیاپی 304
سال 1401
دوره 31 , شماره 9 پیاپی 300
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 31 , شماره 7 پیاپی 298
دوره 31 , شماره 6 پیاپی 297
دوره 31 , شماره 5 پیاپی 296
دوره 31 , شماره 4 پیاپی 295
دوره 31 , شماره 3 پیاپی 294
دوره 31 , شماره 2 پیاپی293
دوره 31 , شماره 12 پیاپی 303
دوره 31 , شماره 11 پیاپی 302
دوره 31 , شماره 10 پیاپی 301
دوره 31 , شماره 1 پیاپی292
سال 1400
دوره 30 , شماره 9 پیاپی 288
دوره 30 , شماره 8 پیاپی 287
دوره 30 , شماره 7 پیاپی 286
دوره 30 , شماره 5 پیاپی 285
دوره 30 , شماره 4 پیاپی 284
دوره 30 , شماره 3 پیاپی 283
دوره 30 , شماره 2 پیاپی 282
دوره 30 , شماره 12 پیاپی 291
دوره 30 , شماره 11 پیاپی 290
دوره 30 , شماره 10 پیاپی 289
دوره 30 , شماره 1 پیاپی 281
سال 1399
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 29 , شماره 9 پیاپی 276
دوره 29 , شماره 8 پیاپی 275
دوره 29 , شماره 7 پیاپی 274
دوره 29 , شماره 6 پیاپی 273
دوره 29 , شماره 5 پیاپی 272
دوره 29 , شماره 4 پیاپی271
دوره 29 , شماره 3 پیاپی270
دوره 29 , شماره 2 پیاپی 269
دوره 29 , شماره 13 پیاپی 280
دوره 29 , شماره 12 پیاپی 279
دوره 29 , شماره 11 پیاپی 278
دوره 29 , شماره 10 پیاپی 277
دوره 29 , شماره 1 پیاپی 268
سال 1398
دوره 28 , شماره 5 پیاپی 260
دوره 28 , شماره 4 پیاپی 259
دوره 28 , شماره 3 پیاپی 258
دوره 28 , شماره 2 پیاپی 257
دوره 28 , شماره 12 پیاپی 267
سال 1397
دوره 27 , شماره 7 پیاپی 250
دوره 27 , شماره 6 پیاپی 249
دوره 27 , شماره 5 پیاپی 248
دوره 27 , شماره 244
سال 1396
دوره 26 , شماره 243
دوره 26 , شماره 242
دوره 26 , شماره 240
دوره 26 , شماره 239
دوره 26 , شماره 238
دوره 26 , شماره 237
دوره 26 , شماره 236
دوره 26 , شماره 235
دوره 26 , شماره 234
دوره 26 , شماره 232
سال 1395
دوره 25 , شماره 229
سال 1394
دوره 24 , شماره 218
دوره 24 , شماره 217
دوره 24 , شماره 216
دوره 24 , شماره 215
دوره 24 , شماره 214
دوره 24 , شماره 213
دوره 24 , شماره 212
دوره 24 , شماره 211
دوره 24 , شماره 210
دوره 24 , شماره 209
دوره 24 , شماره 208
سال 1393
دوره 23 , شماره 207
دوره 23 , شماره 206
دوره 23 , شماره 205
دوره 23 , شماره 204
دوره 23 , شماره 203
دوره 23 , شماره 202
دوره 23 , شماره 201
دوره 23 , شماره 200
دوره 23 , شماره 199
دوره 23 , شماره 198
دوره 23 , شماره 196
دوره 22 , شماره 197 ارديبهشت 1393/علوم قرآني
سال 1392
دوره 22 , شماره 195
دوره 22 , شماره 194
دوره 22 , شماره 193
دوره 22 , شماره 192
دوره 22 , شماره 191
دوره 22 , شماره 190
دوره 22 , شماره 189
دوره 22 , شماره 188
دوره 22 , شماره 187
دوره 22 , شماره 186
دوره 22 , شماره 185
دوره 22 , شماره 184 فروردين 92/علوم سياسي
سال 1391
دوره 21 , شماره 183 اسفند 1391/دين شناسي
دوره 21 , شماره 182 بهمن 1391/فقه حكومتي
دوره 21 , شماره 181 دي 1391/جامعه شناسي
دوره 21 , شماره 180 آذر 1391/علوم قرآني
دوره 21 , شماره 179
دوره 21 , شماره 178
دوره 21 , شماره 177
دوره 21 , شماره 176
دوره 21 , شماره 175
دوره 21 , شماره 174
دوره 21 , شماره 173
دوره 21 , شماره 172
سال 1390
دوره 20 , شماره 171
دوره 20 , شماره 170
دوره 20 , شماره 169
دوره 20 , شماره 168
دوره 20 , شماره 167
دوره 20 , شماره 166
دوره 20 , شماره 165
دوره 20 , شماره 164
دوره 20 , شماره 163
دوره 20 , شماره 162
دوره 20 , شماره 161
دوره 20 , شماره 160
سال 1389
دوره 19 , شماره 159
دوره 19 , شماره 158
دوره 19 , شماره 157
دوره 19 , شماره 156
دوره 19 , شماره 155
دوره 19 , شماره 154
دوره 19 , شماره 153
دوره 19 , شماره 152
دوره 19 , شماره 151
دوره 19 , شماره 150
دوره 19 , شماره 149
دوره 19 , شماره 148
سال 1388
دوره 18 , شماره 147
دوره 18 , شماره 146
دوره 18 , شماره 145
دوره 18 , شماره 144
دوره 18 , شماره 143
دوره 18 , شماره 142
دوره 18 , شماره 141
دوره 18 , شماره 140
دوره 18 , شماره 139
دوره 18 , شماره 138
دوره 18 , شماره 137
دوره 18 , شماره 136
سال 1387
دوره 17 , شماره 135
دوره 17 , شماره 134
دوره 17 , شماره 133
دوره 17 , شماره 132
دوره 17 , شماره 131
دوره 17 , شماره 130
دوره 17 , شماره 129
دوره 17 , شماره 128
دوره 17 , شماره 127
دوره 17 , شماره 126
دوره 17 , شماره 125
دوره 17 , شماره 124
سال 1386
دوره 16 , شماره 123
دوره 16 , شماره 122
دوره 16 , شماره 121
دوره 16 , شماره 120
دوره 16 , شماره 119
دوره 16 , شماره 118
دوره 16 , شماره 117
دوره 16 , شماره 116
دوره 16 , شماره 115
دوره 16 , شماره 114
دوره 16 , شماره 113
دوره 16 , شماره 112
سال 1385
دوره 15 , شماره 111
دوره 15 , شماره 110
دوره 15 , شماره 109
دوره 15 , شماره 108
دوره 15 , شماره 107
دوره 15 , شماره 106
دوره 15 , شماره 105
دوره 15 , شماره 104
دوره 15 , شماره 103
دوره 15 , شماره 102
دوره 15 , شماره 101
سال 1384
دوره 14 , شماره 99
دوره 14 , شماره 98
دوره 14 , شماره 97
دوره 14 , شماره 96
دوره 14 , شماره 95
دوره 14 , شماره 94
دوره 14 , شماره 93
دوره 14 , شماره 92
دوره 14 , شماره 91
دوره 14 , شماره 90
دوره 14 , شماره 89
دوره 14 , شماره 88
دوره 14 , شماره 87
سال 1383
دوره 13 , شماره 86
دوره 13 , شماره 85
دوره 13 , شماره 84
دوره 13 , شماره 83
دوره 13 , شماره 82
دوره 13 , شماره 81
دوره 13 , شماره 80
دوره 13 , شماره 79
دوره 13 , شماره 78
دوره 13 , شماره 77
دوره 13 , شماره 76
سال 1382
دوره 12 , شماره 75
دوره 12 , شماره 74
دوره 12 , شماره 73
دوره 12 , شماره 72
دوره 12 , شماره 71
دوره 12 , شماره 70
دوره 12 , شماره 69
دوره 12 , شماره 68
دوره 12 , شماره 67
دوره 12 , شماره 66
دوره 12 , شماره 65
دوره 12 , شماره 64
سال 1381
دوره 11 , شماره 63
دوره 11 , شماره 62
دوره 11 , شماره 61
دوره 11 , شماره 60
دوره 11 , شماره 59
دوره 11 , شماره 58
دوره 11 , شماره 57
دوره 11 , شماره 56
دوره 11 , شماره 55
دوره 11 , شماره 54
دوره 11 , شماره 53
دوره 11 , شماره 52
سال 1380
دوره 10 , شماره 51
دوره 10 , شماره 50
دوره 10 , شماره 49
دوره 10 , شماره 48
دوره 10 , شماره 47
دوره 10 , شماره 46
دوره 10 , شماره 45
دوره 10 , شماره 44
دوره 10 , شماره 43
دوره 10 , شماره 42
دوره 10 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
سال 1379
دوره 9 , شماره 39
دوره 9 , شماره 38
دوره 9 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
سال 1378
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
سال 1377
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
سال 1376
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
سال 1375
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
سال 1374
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1373
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1372
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1371
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بررسی جايگاه روح در انسانشناسی يهوديت
نویسنده:
مجتبي ارشدي بهادر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بنیان هر دینی بر آموزههای آن دین استوار است. یکی از آموزههای مهم در یهودیت، انسانشناسی است. یهودیت اهمیت کلیدی برای انسان قائل است؛ تا جایی که این امر بر آموزههای دیگر یهودیت تأثیرگذار میباشد. یکی از ابعاد بسیار مهم وجود انسان که مورد توجه همة فلاسفه، متکلمان، عرفا و اندیشمندان بوده است، بحث روح و ویژگیهای آن است. توجه به این بُعد وجودی و ترسیم جایگاه آن در انسان میتواند کلید حل اختلافات بین ادیان باشد. این مقاله به صورت تحليلي ـ توصيفي و با استفاده از تحقيقات، کتب، اسناد و منابع کتابخانهاي مرتبط، تدوين شده است. حاصل آنکه با نگاهی به تاریخ یهودیت و کتاب مقدس و بعدها با تأثیر اندیشههای فلسفی یونان توسط فیلون، فیلسوف یهودی، دوساحتی بودن انسان و تأکید بر ساحت روحانی و مجرد به عنوان امری جاودانه در اعتقاد یهود، ثابت میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جايگاه دين در پارادايم سايبری
نویسنده:
سيدابوالقاسم حسيني كمارعليا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تحولات شکلگرفته در عرصة سایبری به اعتراف جامعهشناسان، بهمثابه یک پاردایم متفاوت نسبت به دورههای گذشته است. پارادیم سایبری تحولات شگرفی را در عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی به وجود آورده است. با توجه به نقش هدایتگری دین در همة عرصهها و در نتیجه لزوم نقشآفرینی آن، پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به تبیین جایگاه دین در پارادایم سایبری پرداخته است. دین با تعریف سبک زندگی خاصی مبتنی بر معارف اعتقادی و ارزشی خود، میتواند فناوریهای مختلف، ازجمله فناوری سایبری را از جهت نوع و میزان اهتمام به آن، جهتدهی کند و از این جهت نقش راهبردی خواهد داشت و از سویی دیگر، از رهگذر تبیین دیدگاههای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود، برای برونرفت از چالشهای فرهنگی، اجنماعی، سیاسی و اقتصادی به ارائه راهکارهای اصلاحی بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رفتار مسلمانان و مسيحيان در فتح اندلس و جنگهاي صليبي؛ انعكاس نگاه قرآن و كتاب مقدس به برخورد با دشمنان در جنگ
نویسنده:
اميرعباس مهدويفرد ، احمد آقايي ميبدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
رهبران سیاسی و مذهبی غرب با هدف جلوگیری از اقبال جامعه مسیحیان به آئین حیاتبخش اسلام، به ترفند اسلامهراسی و ایجاد تنفر از دین مبین اسلام در بین مردم غرب روی آوردهاند. این پژوهش درصدد است تا به روش توصیفی ـ تحلیلی، و با بازخوانی رفتار مسلمانان و مسیحیان در رویاروییهای نظامی، روشن کند که کدام دین و پیروان آن، سزاوار هراس است. مطابق گزارشهای تاریخی، مسلمانان در فتح اندلس با حداکثر مدارای ممکن با مسیحیان، همراه خود فرهنگ و تمدنی را به ارمغان آوردند که به اعتراف محققان غربی، اروپای غرقشده در ظلمات جهالت قرون وسطا را نجات داد. در مقابل مسیحیان در جریان جنگهای صلیبی با انگیزة مذهبی، جنایتها و وحشیگریهایی را رقم زدند که تفکر اسلامستیزی غرب، نوعی الگوبرداری از جنگهای صلیبی است. البته هرچند رفتار پیروان ادیان متمایز از ادیان است، اما آموزههای اسلام و مسیحیت فعلی نشان میدهد عملکرد مسلمانان و مسیحیان در جنگهای مذکور، انعکاس تعالیم این دو دین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پولس و انحرافات او در مسيحيت
نویسنده:
عليرضا زكيزاده رناني ، اكبر جعفرزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
پولس، ازجمله چهرههاي مؤثر در مسیحیت است، که ابتدا شخصي یهودی مسلک بوده، و بنا بر اتفاقی که در راه تبلیغ یهودیت برای او افتاد به مسیحیت روی آورد و خود را از رسولان مسیحی معرفی کرد. وی براساس مسیحیتِ مطابق افکار خود نامههایی در غالب دستوراتی برای اداره کلیسا، موعظه و گاهی توبیخ برای مسیحیان نوایمان نوشته است. در این نوشتار با بررسی سفرها، نامهها، افکار و عقاید نام برده، به دنبال این هستیم که چه اندازه آن نامهها مطابق دستورات حضرت عیسی علیه السلام است تا بتوان آن را بهعنوان زیربنای عقاید مسیحیت پذیرفت. در این تحقیق، به روش توصیفی ـ تحلیلی، به این نتیجه رسیدیم که عقاید وی نهتنها مخالف تعلیمات مسیح است، بلکه انحرافاتی است که برگرفته از عقاید ادیان غیرآسمانی پيش از مسیحیت است، که پولس قبل از روی آوردن به مسیحیت، با آنها آشنا بوده و در نتیجه مسیحیان را از تعلیمات حضرت عیسی علیه السلام و حواریان جداکرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اوصاف شيعيان واقعی؛ عدالتورزی و تسليم بودن در برابر حق
نویسنده:
علامه محمدتقي مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
اين مقاله شرحي است بر كلام اميرمؤمنان علي علیه السلام در باب اوصاف شيعيان واقعي. از ديگر ويژگيهاي شيعيان، عدالتورزي و تسليم بودن در برابر حق است. يك مؤمن در كمك به برادران ايماني خود و اختصاص امكانات و اموال شخصي به آنها ميتواند تبعيض قائل شود و هر قدر دوست دارد بذل و بخشش كند، اما در اختصاص بيتالمال بايد رعايت عدالت نمايد و دوست و دشمني را نبايد در انجام وظيفه خود دخالت دهد. همچنين در اختلافات حقوقي و مالي بين افراد و هنگام مراجعه به دادگاه، بايد به حكم دادگاه تمكين نمايد. برخي بهظاهر مدعي پذيرش احكام اسلامي و تبعيت از دستورهاي خدا هستند، اما وقتي منافع آنان به خظر مي افتد، از پذيرش احكام اسلامي سر باز ميزنند. بايد در اختلافات و در جايي كه قاضي مطابق موازين اسلامي حكمي را صادر كرد، آن را پذيرفت، هرچند به ضرر خود فرد باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 10
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سير تطور جهانشناسی اسماعيليه و تاثير آن بر دعوت دينی آنان
نویسنده:
مرتضی مداحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یكی از فرق شیعه كه هنوز نیز در قالبهای مختلف حیات دارد، فرقة اسماعیلیه است. این فرقه علاوه بر تمایلات باطنگرایی و تأویلمداری در ظواهر شریعت، در بحثهای هستیشناسی نیز دیدگاههای خاصی دارند. اسماعیلیه که در مباحث فلسفی متأثر از نوافلاطونیان و اخوانالصفا بودهاند، در فلسفهپردازی برای عالم، یكی از پیچیدهترین راهها را پیمودهاند. یكی از مسائلی كه از دیدگاه اسماعیلیه قابل تحقیق است، جهانشناسی اسماعیلیه است كه در آن ردپای فلسفه گنوسی، صوفیه، اخوانالصفا، فلسفه ابنسینا و فارابی قابل مشاهده است. در این مقاله به روش تحليلي ـ توصيفي به نحوة تأثیرپذیری از فلسفه افلاطونی و اخوانالصفا و دیگر فلاسفه پرداخته شده و تأثیر آن بر نظام دعوت اسماعیلی و چرایی لزوم تأویل از دیدگاه آنان بررسی شده است. در این مقاله تلاش شده دیدگاه اسماعیلیه در نظام تکوین و تشریع و دعوت از بین آثار بزرگان اسماعیلیه و شارحان احوال آنها جستوجو شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و نقد بخش مربوط به جهاد اسلامي از مقالة «دين، خشونت و جنگهاي مقدس» نوشتة هانس كونگ
نویسنده:
محمدرضا اسدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ارتباط دين با جنگهاي رخداده يا در حال وقوع در جهان، مسئلهاي است كه امروزه به موضوع مورد گفتوگو ميان افراد تبديل شده و بعضي از انديشمندان حوزة دين را به اظهارنظر در اينباره واداشته است. مقالهاي از هانسکونگ، استاد برجستة الهیات کلیسایی، منتشر شده كه همين مسئله با محوريت سه دين توحيدي يهوديت، مسيحيت و اسلام در آن مورد بررسي قرار گرفته است. اما ازآنجاكه بخش زيادي از اين مقاله، مربوط به بحث جهاد در اسلام ميشود و او به عنوان فردي غيرمسلمان، در اين زمينه اظهارنظرهايي كرده است، به نظر ميرسد ارزيابي سخنان او ضروري باشد. نوشتة پيشرو، با هدف حفظ حقيقت اسلام و ارائة سيماي اصيل آموزههاي آن، به بازنگري مقالة كونگ با روش تحليلي ـ انتقادي پرداخته و به اين نتيجه رسيده است كه مقاله او بهرغم داشتن جنبههايي مثبت، با نكات منفي قابلتوجهي در معرفي اين آموزة مهم اسلامي درآميخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 77
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسيحيت در ادوار فكری هگل
نویسنده:
مسعود عسگري
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسيحيت از منظر هگل در سه دوره قابل بررسي ميباشد: برن، فرانكفورت و ينا. برن و فرانکفورت متعلق به دورة جواني هگل يا نوشتههاي كلامي او محسوب میشوند، اما ينا به دوره كمال هگل تعلق دارد و او در آنجا فلسفة خويش را بنا ميسازد. هگل در برن مسيحيت را در تقابل با يونان باستان قرار میدهد و بیان میکند که برخلاف يونان كه دين آزادي است، مسيحيت به واسطة ايجابيتي كه در ذات آن میباشد، به مجموعهاي از قوانين الزامآور تبديل شده، كه نفي آزادي را به همراه ميآورد. او در اين دوره، مسيح را با سقراط مقايسه ميكند و میگوید: برخلاف مسيح كه به رستگاري فرد ميانديشد، سقراط عموم و رستگاري جامعه را مدنظر دارد، و به اين دليل سقراط را برتر از مسيح ميداند، اما در فرانكفورت نگاه او تعديل ميشود و تلقي مثبتي از مسيحيت پيدا ميكند. او آنجا تأکید دارد كه مسيح عشق را جايگزين احكام تنجيزي يهوديت ميكند و اين رستگاري انسان را به همراه دارد و سرانجام در ينا كه متعلق به كمال و پختگي اوست، هگل میگوید مسيحيت حقيقت مطلق است، همچنانكه فلسفه حقيقت مطلق است. تفاوت اين دو، تنها در نحوة بيان است. مسيحيت حقيقت را به شكل تمثيل و كنايه بيان ميكند و فلسفه به شكل انديشة ناب. البته او در انتها نتيجه ميگيرد كه نياز به فراروي از مذهب و رفتن به سمتوسوی فلسفه حس میشود؛ چراکه مسیحیت انديشة مجسم است نه ناب، و تنها فلسفه است كه حقيقت را به شكل ناب عرضه ميكند. مقاله حاضر به روش تحليلي ـ توصيفي به بررسي اين سه دوره ميپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقايسه تطبيقی ـ تاريخی جنبشهای انقلابی و گروههای افراطگرا در تطورات تاريخ اسلام و مسيحيت
نویسنده:
بهزاد قاسمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله حاضر تلاش میکند، سیر نهضتهای انقلابی ـ اصلاحی و جنبش مقاومت در تاریخ اسلام و مسیحیت را بررسی کرده و زمینههای افراطگرایی و تروریسم در دین اسلام و الهیات مسیحی را تبیین کند. نهضتهای انقلابی و موضوع مقاومت در دو دین، دارای اهمیت هستند؛ همچنین بسترهای افراطگرایی و تروریسم در متون دینی اسلام و الهیات مسیحی، از مباحث مهم و درخور توجه بوده است. پژوهش ضمن بررسی نهضت انقلابی در دین اسلام و مسیحیت، کوشش ميکند، با خوانشی از مبانی افراطگرایی و تروریسم در تاریخ اسلام و الهیات مسیحی را نشان دهد. اين نوشتار با روش تحليلي ـ توصيفي درصدد پاسخدهي به اين سؤال اساسي است که ماهیت نهضتهای انقلابی در تاریخ اسلام و تاریخ مسیحیت چگونه بوده است؟ و افراطگرایی و تروریسم در اسلام و الهیات مسیحی چه فرایندی داشته است؟ نگارنده بر این باور است که این دو، در مبانی دینی و کارکردهای الهیات در این دو موضوع تفاوت مبنایی ندارند؛ یعنی ادیان الهی در فطرت، انقلابی و آزادیخواه بوده و ضدتروریسم هستند؛ زیرا در هر دو دین و دالهای گفتمانی شکلگرفته در تاریخ اسلام و مسیحیت نهضتهای مقاومت را تجربه کردهاند. همچنین اندیشه هر دو دین، با افراطگرایی مخالف بوده و تروریسم ناشي از مسائل سیاسی بوده و ریشه دینی و اندیشهای ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید