جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های فلسفی - کلامی
> 1387- دوره 9- شماره 35
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1403
دوره 26 , شماره 2
دوره 26 , شماره 1
سال 1402
دوره 25 , شماره 4
دوره 25 , شماره 3
دوره 25 , شماره 2
دوره 25 , شماره 1
سال 1401
دوره 24 , شماره 4
دوره 24 , شماره 3 ویژه نامه « الهیات، فلسفه و اخلاق: یادبود ویلیام ج. وین رایت»
دوره 24 , شماره 2 پیاپی 92
دوره 24 , شماره 1 پیاپی 91
سال 1400
دوره 23 , شماره 4 پیاپی 90
دوره 23 , شماره 3 پیاپی 89
دوره 23 , شماره 2 پیاپی 88
دوره 23 , شماره 1 پیاپی ۸۷
سال 1399
دوره 22 , شماره 4 پیاپی 86
دوره 22 , شماره 3 پیاپی 85
دوره 22 , شماره 2 پیاپی 84
دوره 22 , شماره 1 پیاپی 83
سال 1398
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 4 پیاپی 82
دوره 21 , شماره 3 پیاپی 81
سال 1397
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
سال 1396
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 71
سال 1395
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
سال 1394
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
سال 1393
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
سال 1392
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
دوره 14 , شماره 55,56
سال 1391
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
سال 1390
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
سال 1389
دوره 12 , شماره 45,46
دوره 11 , شماره 43,44
سال 1388
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
سال 1387
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
سال 1386
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 8 , شماره 31,32
سال 1385
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
سال 1384
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 6 , شماره 24
سال 1383
دوره 6 , شماره 22,23
دوره 5 , شماره 20-21
دوره 5 , شماره 19
سال 1382
دوره 5 , شماره 17,18
دوره 4 , شماره 15,16
سال 1381
دوره 4 , شماره 13,14
دوره 3 , شماره 11,12
سال 1380
دوره 3 , شماره 9,10
دوره 2 , شماره 7,8
سال 1379
دوره 2 , شماره 5,6
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
سال 1378
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
رویکرد شاعران به موضوعات کلامی در شعر عربی
نویسنده:
حیدر محلاّتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرجئه (فرق کلامی)
,
اختیار
,
جبر determinism
,
معتزله (اهل سنت)
,
شعر عربی
,
13. علم کلام
چکیده :
پس از فروپاشی دولت امویان، وروی کارآمدن عباسیان در اوائل قرن دوم هجری، جامعة اسلامی شاهد تحولاتی عمیق در تمامی زمینهها گردید که عمده ترین این تحولات متوجه مبانی اعتقادی مردم شده بود. ظهور مکاتب مختلف مذهبی و تنوع گرایشهای کلامی و فلسفی از شاخصههای برجسته این دوران به شمار میرود. بسیاری از علوم و معارف انسانی از جمله ادبیات و شعر عربی تحت تأثیر این امواج پرخروش فلسفی و کلامی قرار گرفت که حاصل آن را در تنوع موضوعات ادبی میتوان جستجو کرد. نگارندة این مقاله سعی بر این دارد تا جنبههای مختلف این تأثیر را بررسی کرده بازتاب آن را در شعر عربی بیان نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبار در جهانهای ممکن
نویسنده:
اسداله فلاحی, لطفاله نبوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق ربط
,
وضعیت
,
جهانهای ممکن
,
صدقنگهداری
,
منطق PWR
چکیده :
قضایا و قواعد منطق موجهات، در جهانهای ممکن، معتبرند اما قضایای منطق ربط، در جهانهای منطقی، و قواعد آن، در وضعیتها اعتبار دارند. روبرت مایر، در سال 1974، به کمک اداتهای صدق و کذبِ ویلهم آکرمان، نظامی در منطق ربط طراحی کرد که قضایا و قواعد آن، هر دو، در وضعیتها معتبر بودند و به این وسیله، عدم تقارن موجود در منطق ربط میان قضایا و قواعد را از میان برد. در این مقاله، با معرفی نوع جدیدی از اداتهای صدق و کذب، نظامی منطقی بر پایه منطق ربط طراحی کردهایم که قضایا و قواعد آن در جهانهای ممکن معتبرند. چنین نظامی، علاوه بر حفظ تقارن، به رفع ناسازگاری موجود میان منطق جدید و منطق ربط میانجامد زیرا مانند منطق جدید، جهانهای ممکن را معیار اعتبار قرار میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر ارتباط نظام معرفت شناختی و هستیشناختی عزیز نسفی
نویسنده:
مهدی فدایی مهربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
چکیده :
عزیز الدین نسفی از بزرگترین حکمای عارف مشرب ایران زمین است که همانند بسیاری از بزرگان حکمت و فلسفة ایرانی گمنام مانده است. مباحثی که نسفی در معرفتشناسی و هستیشناسی خود مطرح می کند چنان از انسجام منطقی و قوت نظری برخوردار است که هر خوانندة بی غرضی را می تواند قانع کند. در واقع در کلام عزیز نسفی مبحث منازعه برانگیز و تاریخیِ معرفتشناسی، به مفهوم هستی شناسی و وجود گره میخورد و در قالب مفاهیم عرفانی مقام و حجاب، غامض ترین مسائل فلسفی را تشریح میکند. آموزههای وی به حق دستمایة مناسبی برای مفهوم حرکت جوهری در نزد صدرالدین شیرازی بود که او نیز همانند نسفی در ادغام عقل و شهود کوشید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم خدا در اندیشة سهروردی
نویسنده:
منصور ایمانپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صرف الوجود
,
علم خدا
,
عنایت خدا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمة الاشراق (کتاب)
چکیده :
علم خدا یکی از مباحث کلیدی در فلسفة اسلامی محسوب میشود و آرای متنوّعی را فلاسفه و اهل نظر در این خصوص مطرح کردهاند. یکی از این آرای کثیر، نظر شیخ اشراق در این زمینه است. او از یک سو واجب تعالی را عین نور و ظهور بی نهایت معرّفی میکند و علم را همان ظهور میداند و از سوی دیگر حقیقت واجب تعالی را «صرف الوجود» و «کلّ الوجود» و «غنیّ مطلق» و «بینهایت» و «معطی همة اشیاء و واجد حقایق آنها» میداند. بنابراین میتوان گفت که او نیز مطابق نظام فلسفی خویش به علم مطلق و پیشین واجب تعالی معتقد بوده و بر مبنای مکتب فلسفی خویش به اثبات آن نیز همّت گماشته است. پس اشکالی تحت عنوان نفی علم پیشین و تفصیلی خداوند به اشیاء، متوجّه او و نظام فلسفیاش نمیشود. مضاف بر آن، شیخ اشراق علم خدا را به وجودهای عینی همة اشیاء اعمّ از مجرّدات و مادیّات علم حضوری مبتنی بر قهر و تسلّط اشراقی میداند و هیچ موجود و ذرّهای را از این علم و بصر خداوند، پنهان و مستور نمیداند. بنابراین همة موجودات ممکن پس از ایجاد نیز مشمول علم حضوری و بصر فراگیر حقّ تعالی هستند. تشریح نظر شیخ اشراق در ساحتهای فوق و گزارش اشکالات متاخّرین بر نظر او و نقد آن اشکالات برپایة نظام فلسفی حکمه الاشراق، وظیفه ای است که این مقاله عهدهدار انجامش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه حقوق محیط زیست و آثار آن
نویسنده:
عزیزاله فهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق محیط زیست
,
حقوق
,
فلسفه محیط زیست
چکیده :
مقالهای که در پیش رو است به بحث از فلسفه حقوق محیط زیست و آثار آن میپردازد. و مراد از فلسفه حقوق، نظریه کلی حاکم بر علم حقوق است که گاهی به آن کلیات حقوق هم گفته میشوند که موضوع آن بحث از رابطه منطقی بین قواعد موجود است، اما دو امر مهم در فلسفه حقوق دخیل است که یکی مبنای حقوق و دیگری هدف آن است. از نظر مبنای حقوق در این که آیا مبنای حقوق وحی یا عقل بشر یاتجربه و مشاهده یا لذت و غیره است، بین دانایان فن، اختلاف است و در این که آیا هدف حقوق که بیشتر جنبه سیاسی دارد آیا اصالت فرد است یا اجتماع و دولت یا تلفیقی از این دو، باز اختلاف است و این اختلاف در عمل، نتایج متفاوتی را بهجا میگذارد. که یکی از آن موارد، بحث از فلسفه حقوق محیط زیست است و بسته به این که فلسفه حقوق محیط زیست، نگرش مادی یا الهی باشد، نتایج دوگانهای را بهدنبال دارد. بنابراین بحث از فلسفه حقوق محیط زیست، یک بحث مبنایی است که لازم است قبل از مباحث طولانی حقوق محیط زیست به آن پرداخته شود. به طور خلاصه میتوان گفت: فلسفة دفاع از حقوق محیط زیست، نزد الهیون، عمل به تکلیف در حفظ محیط اطراف است در حالی که این فلسفه نزد افراد مادی، سودجویی بیشتر است و اگر از حقوق محیط زیست نیز سخن میگویند بهخاطر این است که در بلندمدت از سود فراوانتری برخوردار باشند و بدیهی است که اختلاف در نگرش فلسفی، آثار مختلفی نیز بهدنبال خواهد داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکتب فلسفی فیض کاشانی
نویسنده:
محمد صادق کاملان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
مکتب فلسفی
,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
فیض کاشانی یکی از معدود عالمان شیعی است که با داشتن دیدگاهی مبتنی بر حدیث در فقه (اخباریگری)، بینش فلسفی با گرایش به حکمت متعالیه و عرفان و تصوّف دارد. این مقاله پس از بررسی مکتب فلسفی او، به پاسخ این سؤال میپردازد که چگونه فیض میان اخباریگری و حکمت متعالیه و عرفان و تصوّف جمع کرده است. آیا او شخصیتی چند وجهی است یا به گونهای میان رشتهای بین حکمت و عرفان و اخباریگری عمل کرده و از هر یک از آنها در تبیین دیگری بهره برده است و یا به وحدت میان برهان و قرآن و عرفان معتقد است و در این فرض، آیا دیدگاه او با نظریه صدرا در این مسأله متفاوت است یا خیر؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه کارنپ و سلارز در مسألة کلی ها
نویسنده:
هاشم مروارید
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسم خاص
,
ارجاع به مجردات
,
اسم معنا
چکیده :
یکی از ادله واقع گرایان برای اثبات وجود کلی ها در جهان خارج، برهانِ «ارجاع به مجردات» (abstract reference) است. طبق این برهان، جملات صادق بسیاری در زبان وجود دارند که ظاهرا دربارة کلی ها سخن میگویند. به عقیدة واقع گرایان، صدق این گونه جملات قابل تبیین نخواهد بود مگر آنکه کلی ها در جهان خارج وجود داشته باشند. کارنپ بر اساس نظریة «درجات زبانِ» خود، این برهان را مورد نقد قرار داده و استدلال میکند که توهمِ وجود کلیها ناشی از خلط میان درجات مختلف زبان با یکدیگر است. از نظر وی، جملاتی که ظاهرا دربارة کلی ها سخن میگویند، در واقع، جملاتِ درجة دومی هستند که احکامی دربارة برخی عبارات درجة اول بیان میکنند. بر نظریة وی دو اشکال عمده گرفته شده است: 1- نظریه کارنپ بر خلاف تصور وی در حذفِ ارجاع به کلی ها موفق نیست. چرا که بر اساس نظریه وی، ارجاع به یک نوع از کلی ها (کلی های غیر زبانی) از میان میرود اما ارجاع به نوع دیگری از کلیها (کلی های زبانی) جای آن مینشیند. 2- بر فرضِ صحت نظریه کارنپ، ترجمة جملات مورد بحث، از زبانی به زبان دیگر به غایت دشوار و پیچیده میشود. ویلفرد سلارز سعی میکند به دواشکال مذکور پاسخ دهد و بدین ترتیب، روایتی اصلاح شده از نظریة کارنپ ارایه میدهد. در مقاله حاضر، ابتدا نظریه کارنپ شرح داده میشود. سپس اشکالات آن بیان میشود. پس از آن، روایت اصلاح شده سلارز از نظریه کارنپ توضیح داده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئلة «ترس آگاهی» در اندیشة کییرکگور
نویسنده:
زینب اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امکان ناضرور
چکیده :
مفهوم ترس آگاهی یکی از کلیدیترین مفاهیم اندیشة کییرکگور است که تا حدی موجب منحصر به فرد بودن اندیشة او گردیده است. این مفهوم و ملاحظات مربوط به آن در اندیشة این اندیشمند بزرگ، بسیار مهم و از مهمترین مولفهها و درون مایة اصلی و مقصود اندیشهورزیهای او است. انگیزة اصلی این تحقیق، نخست از جهت نوع نگاه متفاوت و تازة کییرکگور به این مقوله است. میزان اهمیت این مفهوم برای او تا آن حد است که یکی از آثار مهم خود را تحت این عنوان، به بررسی این موضوع اختصاص داده است. انگیزة دوم این است که بیان کنیم، چگونه کییرکگور قادر است در هر مقولة اندیشة خویش، مفهوم ترس آگاهی را به کارگیرد و به نحوی ماهرانه و زبردستانه نمایان سازد، تا بر خلاف خاستگاه روانشناختی آن که معمولاً باعث فروریختن هویت فرد میشود، مانند یک امتیاز برجسته در اختیار فرد قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه کارکرد گرایی آلستون و معناداری اوصاف الهی
نویسنده:
امیر عباس علیزمانی, حسین نقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اوصاف الهی
,
کارکردگرایی
,
روانشناسی فلسفی
,
کارکردگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی)
چکیده :
توجیه اطلاق مفاهیم و اوصاف بشری بر خدای نامحدود، مسألهای است که از دیرباز ذهن دانشمندان و فیلسوفان دینی را به خود مشغول کرده است. ویلیام آلستون یکی از برجستهترین فیلسوفان دین در آمریکا، نظریه «کارکردگرایی» در روانشناسی فلسفی را برای توجیه این مسأله، مطرح کرده و تلاش وافری کرده تا آن را در مقالات مختلف به اثبات برساند. در این نوشتار تلاش شده است که تمام مقالات آلستون در این زمینه بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید