جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
سياست متعاليه
> 1402- دوره 11- شماره 3
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 16
سال 1402
دوره 11 , شماره 4
دوره 11 , شماره 3
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
سال 1401
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
سال 1400
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
سال 1399
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
سال 1398
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
سال 1397
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
سال 1396
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
سال 1395
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1394
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1393
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1392
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بررسی تطبیقی فلسفه حکومت از منظر ابوحامد امام محمد غزالی و ابن رشد ابوالولید محمد ابن احمد (اندلسی)
نویسنده:
حسین معین آبادی بیدگلی ، حمیده نصیری فر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی نظریه ابوحامد امام محمد غزالی و ابن رشد اندلسی درباره فلسفه حکومت است. پژوهش بر این فرضیه است که شباهت آرای این دو اندیشمند در پذیرش دولت مقتدر، تجربه زمانه پر آشوب و تفاوت نگرش نسبت به حقوق سیاسی مردم و نوع دینی یا عرفی تشکیل نظام سیاسی است. در این پژوهش زمینهها و زوایای ارتباط حکومت، سیاست، نحله فکری، دین و سیاست و حقوق سیاسی مردم (نقش مردم در دولت) از منظر این دو فیلسوف مورد کنکاش قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده، و نتایج نشان داد هر دو متفکر، نظریه حکومت خود را براساس طبیعت و سرشت انسان پایهریزی میکنند. غزالی با توجه به صفات چهارگانه انسان سعی دارد انسانی الهی تربیت کند که تحت حاکمیت حاکم الهی به کنش سیاسی اقدام نماید. در مقابل، علیرغم اندک بودن آرای سیاسی ابنرشد و شرحهایی که بر آثار افلاطون و ارسطو نگاشته، اندیشه او معطوف به ایجاد مدینه فاضله بر پایه افعال فاضله است؛ او سیاست را به عنوان تدبیر نفوس اهالی مدینه برای برآورده شدن غایات ایشان تعریف میکند. نگرش دو فیلسوف در مورد حکومت و سیاست دارای شباهتهایی در تجربه زمانه پرآشوب، بدبینی به ذات انسانی، اعتقاد به دولت مقتدر و تفاوتهایی در باب حقوق سیاسی مردم، ساخت دولت براساس نیازهای عرفی (مقدمهای بر سکولاریسم) و رابطه میان دین و سیاست است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه طب متعالیه در فلسفه سیاسی اسلام
نویسنده:
مریم شمسایی ، سید ضیاء الدین تابعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
توجه به امر سیاست و سلامت بر مبنای حکمت متعالیه، در راستای بهبود نظام سلامت و آموزش پزشکی کشور، جایگاه بنیادین داشته و امکان تلفیق و پیوند تعالیم دینی و پزشکی مدرن توسط دولت متعالیه جهت نگرش همهجانبه به سلامت، از امور ضروری است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه طب متعالیه در فلسفه سیاسی اسلام بوده و با روش توصیفی- تحلیلی نشان داده شد که در چارچوب نگرش فلسفه سیاسی، و با بهرهگیری عمیق از مبانی تفکر اسلامی (قرآن و سنّت) میتوان شالودهای محکم برای تعالی ابعاد وجودی انسانها ایجاد نمود و چالشهای نظام سلامت را با یاری گرفتن از طب متعالیه، اصلاح کرد. چراکه در نظام اسلامی انتظار بر این است که به سلامت و بهداشت از جنبه متعالی و اسلامی نیز توجه شود. از اینرو توجه به امر سیاست و سلامت بر مبنای حکمت متعالیه، در راستای بهبود نظام سلامت و آموزش پزشکی و تلفیق و پیوند تعالیم دینی و پزشکی مدرن توسط دولت متعالیه، جهت نگرش همهجانبه به سلامت از امور ضروری است. طب متعالیه از آنجایی که علمی ذوساحتین بوده دارای ابعاد مادی و معنوی است و متشکل از بینشها و ارزشهاست، که میتواند جایگزین سلامت مدرن که نگاهی تک ساحتی و پوزیتیویستی به انسان دارد، گردد. از شاخصههای فلسفه اسلامی سلامت و سیاست این است که از لحاظ ظاهری دارای ابعاد کنشی و رفتاری و از آثار معنوی آن، تعالی در سلامت نفسانی، روحانی و قلبی است؛ که در سلامت افراد و دولت نقش بسزایی دارد. از اینرو فلسفه اسلامی سلامت و سیاست دربرگیرنده سلامت جسمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... میباشد که نشان از ملازم و مکمّل بودن آنهاست که حضور فعال، دوراندیشی و حزم دولتمردان را در راستای توجه اساسی و پیاده نمودن طب متعالیه را در جامعه، میطلبد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی سیاستگذاری فرهنگی در مسأله آسیبهای اجتماعی (مورد مطالعه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم)
نویسنده:
الهام ستاری ، ارسلان قربانی شیخ نشین ، رضا سیمبر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر واکاوی سیاستگذاری فرهنگی در مسأله آسیبهای اجتماعی، با مطالعه عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی است. بدین منظور با طرح این سؤال اصلی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی با برخورداری از مولفههایی مانند فرهنگ، هنر، دین و رسانه برای مسأله آسیبهای اولویتدار (اعتیاد، فضای مجازی و فساد اخلاقی، طلاق، حاشیهنشینی و نقاط بحرانی شهری) چگونه عمل کرده است؟ از طریق نمونهگیری هدفمند، اطلاعات 17 نفر از افراد صاحبمنصب در حوزههای فرهنگی و اجتماعی با مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری و تجزیه و تحلیل شد. همچنین با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مدل صحیح سیاستگذاری فرهنگی در مسأله آسیبهای اجتماعی طراحی گردید. در تحقیق حاضر، مقولههای تضادهای قومی و مذهبی، توسعه فعالیتهای قرآنی، ظرفیتها و قابلیتهای فرهنگی و سرزمینی، توسعه نهاد خانواده، جایگزینی ارزشهای انقلابی به جای ارزشهای لیبرالی و سکولار و فقدان شناخت منظومه فکری امام و رهبری در متولیان فرهنگی مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج نشان داد که مدل سیاستگذاری فرهنگی از سوی خبرگان باید مطابق با راهبردهای مبتنی بر پاسخ به نیاز مخاطب صورت گیرد، تا ضمن کمک به مسأله آسیبهای اجتماعی، به افزایش سرمایه و اعتماد اجتماعی، نشاط و امید اجتماعی، بهبود حکمرانی خوب در حوزههای فرهنگی، هنری، رسانهای، توسعه فرهنگ دینی و دستیابی به جامعهای اخلاقی و دیندار منجر شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 229 تا 250
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هنجاری شدن علم سیاست و اولویتهای ساختاری در ایران پس از انقلاب اسلامی
نویسنده:
آرش رضادوست ، ابراهیم متقی ، کیهان برزگر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش اصلی است که: علم سیاست در ایران پس از انقلاب اسلامی، دارای چه قالبهای معرفتشناسانه و هستیشناسانه بوده و این امر چه تأثیری در اولویتهای ساختاری نظام سیاسی داشته است؟ پژوهش بر این فرضیه استوار است که علم سیاست در ایران پس از انقلاب اسلامی، ماهیت هنجاری داشته و این امر منجربه اولویتیابی برخی از مفاهیم مانند الهامبخشی، صدور انقلاب و هویتیابی شیعیان و گروههای انقلابی در آسیای جنوب غربی شده است. در تبیین پژوهش حاضر از نظریۀ آموزش هنجاری و انقلاب اسلامی ایران استفاده شده است. روش پژوهش تحلیلی- تبیینی بوده و نتایج حاکی از آن است که هنجاری شدن علم سیاست در ایران پساانقلاب اسلامی بود که بر ساختارهای سیاسی تاثیر نهاده و اولویتها را تغییر داد. در نتیجه کارآمدی این دانش در فضای کنش، مطلوبیت لازم را نداشته و با سردرگمی اندیشمندان و کنشگران این کژکارکردی شدت یافت. قالبهای گفتمانی انقلاب ایران که در دیسیپلین علوم سیاسی انعکاس یافته، براساس جلوههایی از هنجارهای ایدئولوژیک شکل گرفت. قالبهای هنجاری و گفتمانی مبتنی بر هویت مقاومت، آثار خود را در فرآیند امنیتسازی منطقهای بهجا گذاشت. هنجارهای سیاست خارجی ایران دارای ریشههای تاریخی بوده و معطوف به نشانههایی از مقاومت، رویارویی با بازیگران تهدیدکننده و نیروهای گریز از مرکزی میباشد که به قواعد هنجاری توجه چندانی مبذول نداشتهاند. علم سیاست در ایران پس از انقلاب اسلامی تحت تأثیر فضای اجتماعی و ساختاری قرار گرفت. از آنجایی که ایران بعد از انقلاب با نشانههایی از بحران دائمی روبرو بوده، بنابراین علم سیاست به گونۀ تدریجی و در فضای بحران آبدیده شد. نقشیابی علم سیاست از این جهت اهمیت دارد که بسیاری از قالبهای معنایی و مفهومی آن با مفاهیم تاریخی و ارزشی جمهوری اسلامی همخوانی داشته است. پیوند قالبهای هنجاری انقلاب با آموزههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از این جهت اهمیت دارد که توانست زمینۀ توسعۀ دانش برای شناخت و مقابله با تهدیدات را فراهم سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 228
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امتیاز و برتری فتوای هستهای آیتالله خامنهای بر الزامهای حقوقی و التزامهای اخلاقی
نویسنده:
محمدحسین پورامینی ، قاسم بابایی ، جعفر زنگنه شهری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر با تاکید بر دیدگاه آیتالله خامنهای در خصوص سلاحهای هستهای بسان یک فتوا، و با ملاحظه برتری آن بر الزامهای حقوقی و التزامهای اخلاقی، درصدد پاسخ به این سوال بود که «فتوای هستهای در مقایسه با مفاهیم همگون همچون الزامات حقوقی و التزامات اخلاقی از چه جایگاهی برخوردار است»؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که فتوای هستهای آیتالله خامنهای مانند سایر فتواها، در مکانسیم و دستگاه اجتهاد شکل گرفته است. فتوای هستهای از انگیزش التزام برتر، از قدرت الزامآوری بالاتر و از ضمانت اجتماعی بهتری برخوردار است. چراکه موضوع این فتوا ازجمله مسائل اجتماعی بوده که درحیطه اختیارات فقیه حاکم بهشمار میرود. از اینرو نهتنها بر مقلدین، بلکه بر غیرمقلدین ایشان نیز لازمالاتباع و الزامآور است. با توجه به نقش سیاستگذاری آیتالله خامنهای در کشور و فرماندهی کل قو ا براساس اصل 110 قانون اساسی، این فتوا تنظیمکننده رفتارهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران میباشد. بر همین اساس، اطاعت از فتوای هستهای بر تمامی ارکان حکومت الزامآور بوده و میتواند به لحاظ حقوقی، در نظام بینالملل تعهدآور باشد. بنابراین، میتوان گفت که تعهد کشور نسبت به این فتوا، به دلیل ویژگیهای منحصربه فرد آن، برتر از الزامات نظام معاهداتی هستهای است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 191 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقیّه در فقه سیاسی و سیاست خارجی
نویسنده:
روح الله شریعتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در فقه سیاسی اسلام برای تنظیم روابط و تعاملات فیمابین افراد یا حاکمیتها، قواعدی طراحی شده که همچون قانون علاوهبر نظمدهی و ثبات تعاملات، به شفافیت روابط و در نتیجه کارآمدی تعاملات منجر خواهد شد. یکی از این قواعد تقیه است که در سیاست داخلی در تعاملات با مخالفان و اقلیتها و در سیاست خارجی در تعاملات دولت اسلامی با بیگانگان و بهویژه دشمنان، از قواعد پرکاربرد بهشمار میرود. سوال اصلی پژوهش آن است که نقش تقیه در سیاست خارجی دولت اسلامی چیست؟ در این راستا، با تاکید بر دیدگاههای آیتالله خامنهای در کاربرد این قاعده در فقه سیاسی و سیاست خارجی، نقش کلیدی آن بررسی گردید. همچنین با روش اجتهادی و با تکیه بر حکم عقل، پس از بررسی شرایط و اقسام مختلف تقیه اعم از خوفی، مداراتی و غیره، نقش این قاعده در حوزه سیاسی و بخصوص سیاست خارجی بررسی شد. اهمیت روابط سیاسی کشور اسلامی با دیگر کشورها میطلبد که برای دوری از خطرات احتمالی کشورها یا تداوم دوستی فیمابین دولتها و بهطور کلی در جهت منافع عالیه کشور اسلامی، تقیه بهعنوان اصلی راهبردی بهکار گرفته شود. به اعتقاد آیتالله خامنهای این قاعده به همراه دو اصل حکمت و مصلحت از اصول سیاست خارجی کشور اسلامی بهشمار میرود. این قاعده در حوزههای داخلی و خارجی با اهداف سهگانه حفظ، جذب و نفوذ در رساندن حاکمیت اسلامی و مسلمانان به اهداف خود و راهگشایی و خروج آنها از مشکلات، تجویزهایی شرعی ایجاد میکند. در صحنه بینالملل، همدل کردن حاکمیتها و ملتها، حفظ وحدت مسلمانان و کیان کشور اسلامی و بر همزدن نقشه دشمن و فریب او با تقیّه امکانپذیر است. به واقع و در یک جمله فلسفه استفاده از این قاعده در فقه سیاسی، رساندن کشور اسلامی و مسلمانان جهان به اهدافی عالیه خود است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 16
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید