جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
استراتژی قرآن در برخورد با یهود
نویسنده:
علی اکبرمؤمنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلباع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهشی است درباره استراتژی و راهبردهای قرآنی مبارزه با قوم ستیزه جوی یهود و مواضع خصمانه و کارشکنی های آنان. نویسنده در این رساله، پس از بیان کلیات تحقیق، ابتدا پیرامون تاریخچه یهود، علل مهاجرت یهودیان به مدینه، اقسام یهودیان مدینه و امضای پیمان حسن همجواری با آنان توسط پیامبر اکرم (ص) بحث می کند و سپس ویژگی های اعتقادی – اخلاقی یهود از جمله رفتار شرک آلود، استکبار، نژاد پرستی و انحصار طلبی و نیز استراتژی قرآن در برابر آن را تبیین می نماید و آن گاه برخوردهای سیاسی، اجتماعی و نظامی یهودیان مدینه با پیامبر (ص) و مسلمانان را بررسی نموده، در مقابل از توبیخ، تهدید، لعن و خشم خدا و عذاب آن ها در دنیا و آخرت بحث می کند و در پایان نتایج تحقیق را در قالب سی و یک نکته مطرح می نماید.
 استکبار ستیزی در قرآن با رویکردی بر استکبار جهانی
نویسنده:
طاهره الهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی، استکبار ستیزی در قرآن با رویکردی بر استکبار جهانی می باشد. ضرورت دشمن شناسی، شناخت شیوه های عملکرد استکبار و مقابله با راههای تسلط مستکبرین از اهداف دنبال شده در این تحقیق می باشد. مسئله مورد بحث ما در این تحقیق این است که قرآن مجید به عنوان استوارترین شاخص دینی ما مسلمانان چه دستورالعملی برای مواجهه با مستکبرین به ما می دهد؟ و بسیاری سؤالات فرعی دیگر که در طی 4 فصل تنظیم شده در این رساله به آنها جواب داده می شود. فصل اول: به مفهوم شناسی مفاهیمی چون استکبار، استعمار، امپریالیسم و ... پرداخته شده است، و در فصل دوم نمونه هایی از مستکبرین زمان نام برده شده اند چون فرعون، قوم صالح، قوم عاد و... و در فصل سوم که استکبار جهانی نام دارد به ویژگیهای مستکبرین، عوامل شکل گیری استکبار و شیوه های عملکرد آنان پرداخته شده. و فصل چهارم که قرآن و استکبار ستیزی می باشد غالباً شیوه مبارزه با استکبار بررسی شده است منابع مورد استفاده از آیات کریمه قرآن و تفاسیر مختلف، شناخت استکبار جهانی امپریالیسم و عقب ماندگی و... می باشند مطالب با توجه به نوع فعالیت اجرایی کتابخانه ای است که از طریق فیش برداری از منابع مختلف به توصیف تحقیق پایانی پرداخته شده است. و در پایان نتیجه گیری انجام شده است که شامل مواردی چون: 1- احیاء آموزه های اسلام و عمل به این آموزه ها. 2- هوشیاری و بیداری مسلمین که از دستورات آشکار قرآن کریم است. 3- شناخت دوستان و دشمنان و آگاهی از عملکرد مستکبرین . 4- مطالعه در گذشته و درک عمیق در دستورات قرآن کریم. واژگان کلیدی استکبار، ستیز، قرآن، رویکرد، استکبار جهانی.
 اسرار احکام زکات در قرآن کریم با استفاده از روایات معصومین (ع)
نویسنده:
جوادصادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث این پایان نامه عبارتند از: معنا و اهمیت زکات، اسرار زکات با توجه به متون فقهی و تفسیری،چگونگی تشریع زکات، آثار و فوائد مادی و معنوی زکات، همراهی زکات با نماز در قرآن، مصارف هشتگانه زکات، پیامدهای منفی ترک زکات، نقش فردی و اجتماعی زکات از دیدگاه معصومین (ع).
 ارزش صبر و استقامت درقرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
ربابه ملازاده ممرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از ارزش ها و فضیلت های ارزنده اخلاقی صبر است. فضیلتی که در تربیت اخلاق آدمی نقش بنیادی و اساسی دارد. به دلیل ارزش و اعتباری که در تربیت انسان دارد در اسلام، قرآن، احادیث و روایات جایگاه خاصی دارد. ارزش آن تا اندازه ای است که از ارکان ایمان به خدا شمرده شده است. و با بررسی و مطالعه زندگی پیامبران ( ص) و امامان معصوم ( ع) و شیعیان و رهروان آن بزگواران مشاهده می کنیم که زندگی آنها سراسر، صبر و استقامت در برابر سختیها و مشکلات و مصائبی است که با آنها روبرو بوده اند و همواره همه انسانها را نیز به صبر و استقامت در برابر مشکلات و سختی ها فراخوانده اند. معنی دقیق صبر عبارت است از خویشتنداری و حبس نفس بر چیزی که شرع و عقل به آن امر می کنند و یا چیزی که عقل و شرع از آن نهی می کنند و بازداشتن نفس از زاری کردن در برابر حوادث ناگوار، و خویشتنداری در برخورد با گناه و استواری در انجام عبادات و نیایش خداوند و زیباترین شکل آن صبر جمیل است. صبر جمیل صبری است که در برخورد با مصائب و مشکلات سخنی بر زبان نیاوری که موجب خشم خداوند شود. مطالب این تحقیق در چهار فصل تهیه و گردآوری شده است. فصل اول: در این فصل معانی صبر از چند فرهنگ لغت گردآوری شده است. معانی مختلف آن در قرآن مورد بررسی قرار گرفته، به رأی و نظر چند تن از دانشمندان اشاره شده است. جایگاه صبر در اسلام بررسی شده، در مورد اینکه صبر در برخورد با خواهشهای نفسانی اسامی مختلفی پیدا می کند بررسی شده و در پایان فصل هم تحریف معانی صبر و رد این تحریف مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم: مطالب این فصل با ضرورت صبر شروع می شود بعد به ضرورت صبر برای اهل ایمان و پیامبران اشاره شده است. و تکرار فرمان صبر در قرآن بیان شده، و بررسی آیاتی که امر به صبر فرموده اند، ارزش صبر، جمال و فضیلت صبر مورد بررسی قرار گرفته است. به کنار هم آمدن صبر با ارزش های معنوی دیگر و فضیلت صبر بر شکر هم اشاره شده و در پایان فصل هم اشاره شده به پیامبران و شیعیان صبور و خصوصیات آنها. فصل سوم: مطالب این فصل در مورد اقسام صبر، توضیح هر یک از اقسام صبر، آیات و روایات در مورد اقسام صبر ( صبر بر طاعت، صبر بر معصیت، و صبر بر مصیبت) بیان شده است. فصل چهارم: تفسیر آیاتی از قرآن کریم که در مورد صبر و اقسام صبر بوده است ( از نظر مفسرین) بررسی شده است و همچنین اشاره ای شده به پیامبر اسلام، اسطوره صبر و استقامت، آزمایش های الهی، تنوع آزمایشها، فلسفه ابتالاء مورد بررسی قرار گرفته، و ثمرات صبر در دنیا و آخرت مورد بررسی قرار گرفته است. به آفت بی صبری و پیکار با بی صبری هم اشاره ای شده است.
 ارزش صبر و استقامت از دیدگاه قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
زهره بیطرف ثانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوعی که در این تحقیق پایانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته ارزش صبر و استقامت از نگاه قرآن، همراه با آثار فردی و اجتماعی می باشد. برای شناخت صحیح صبر و آثار آن، ابتدا باید به معنای لغوی و اصطلاحی کلمه پی برد و اینکه از نگاه قرآن صبر به چه معناست؟ صابران چه کسانی هستند؟ آیا خداوند برای صابران، اجر و مزدی هم در نظر گرفته است؟ نتیجه صبر صابران از دیدگاه قرآن به چه صورت است؟ آیا فقط مختص به همین دنیای مادی است؟ آیا صبر و استقامت فقط به یک گونه می باشد یا دارای انواع و اقسام مختلفی است؟ حضرت علی ( ع) در کتاب با ارزش خود در مورد صبر چه نظراتی را بیان داشته اند؟ صبر و استقامت دارای چه آثار فردی و اجتماعی می باشد؟ این سؤالات، تنها نمونه کوچکی از مسائلی است که در این تحقیق ، مورد بررسی قرار می گیرد. صبر و استقامت، مسئله ای کوچک نیست که خود شخص بخواهد در مورد آن نظر بدهد یا اینکه برای آن اجر و پاداشی را در نظر بگیرد، صبر، از نظر ظاهری، فقط یک کلمه محسوب می شود، اما دارای معنایی بس وسیع و باارزش می باشد. امید است که با مطالعه و تحقیق و تفحص در آیات خداوندی و روایات اهل بیت و معصومین، بتوانیم منشأ تحولی عمیق و دگرگونی در اخلاق و رفتار خود باشیم و ما هم از صابران درگاه حضرت دوست قرار بگیریم. انشاء الله واژگان کلیدی صبر، استقامت، صابران، امام علی ( ع) ، مصیبت، روایت، سنت
 ارزشمندی و کمال زن در قرآن و سنت
نویسنده:
لیلا محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از آنجا که انسان موجودی کمال جو می باشد و برای رسیدن به آن مسیری را در پیش می گیرد بر آن شدم مسائلی را که باعث رسیدن زن به ارزشمندی و کمال او می شود همراه با ذکر الگوها و اسوه ها مطرح کنم . با توجه به تهاجم فرهنگی و تأثیر پذیری آن در جامعه و تبلیغات سوء و گسترده از جانب بیگانگان موجب شده ارزش ها در عصر حاضر میان برخی از زنان جامعه تغییر پیدا کند . بنابراین سعی شده در این پژوهش به شناساندن ارزش وجودی زن با بیان الگو و اسوه های قرآنی و روایی بپردازیم و آن را برای زنان جامعه حاضر معرفی کنیم تا ان شاء الله ارزش های واقعی جای ارزش های کاذب را بگیرد . در بخش اول سعی شده با نگاهی گذرا در بستر تاریخ و ادیان به اثبات ارزش گذاری زن در اسلام بپردازیم و در بخش دوم با استناد از آیات و روایات به این مصادیق و الگوهای کمالی برسیم . برای رسیدن به این منظور سعی شده با استفاده از منابع موجود نگاهی گذرا به زن در طول تاریخ گذشته و ادیان الهی قبل از اسلام داشته باشیم و برای شناساندن ارزش وجودی او مقایسه ای با اسلام انجام دادیم که زن در آن زمان جایگاه و ارزشی نداشته و با ظهور اسلام نوع نگرش به زن فرق کرد و اسلام برای زن ارزش ، هویت و کرامت قائل شد . در این راستا نظراسلام را از زمان آفرینش زن و هدف از خلقت او و آن کراماتی که اسلام به جنس زن داده را بیان کردیم ، بر این اساس اسلام هیچ گونه تبعیضی بین زن و مرد قائل نشده است و اگر در ساختار وجودی آن تفاوتی است لازمه خلقت و آفرینش اوست و در این بین به شبهاتی همچون نقصان عقل زنان ، علت سرپرستی مردان بر زنان و آیا مردان بر زنان برتری دارند ؟ و چرا خطابات قرآن بیشتر به مردان است ، سعی شده پاسخی مختصر داده شود . و در ادامه بحث گلچینی از مصادیق ارزشمندی و کمال زن ، از جمله اطاعت و بندگی ، پاکدامنی « رعایت عفاف ، حیاء و حجاب » و همسرداری و تربیت فرزند که از آن به جهاد زن تعبیر می شود مورد بررسی قرار دادیم . کلید واژه ها : قرآن ، سنت ، ارزش ، کمال ، زن ، عفاف ، حیاء و حجاب
 استکبار از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
احمدرضا ایمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
استکبار در آیات قرآن و روایات معصومین (ع)رذیلتی اخلاقی برشمرده شده است. شیطان که نخست مقرب درگاه الهی بود، به سبب همین رذیلت مطرود وملعون گردید. در این پایان نامه سعی شده با استناد به آیات قرآن و روایات معصومین (ع) ابعاد و مصادیق استکبار تبیین گردد.
 ازدواج در قرآن و تورات
نویسنده:
شهلا بوئیان جهرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق به بررسی تطبیقی میان احکام و آداب ازدواج در دو کتاب مقدس قرآن و تورات پرداخته شده است. در آغاز، نقش و اهمیت ازدواج در بقای نسل آدمی و تأمین آرامش جسمی و روحی او بررسی شده و بر حل مشکلات سر راه آن برای دستیابی انسان به یک زندگی سالم تأکید شده است. سپس به طور مختصر اصول اعتقادی و فقهی دو دین اسلام و یهودیت معرفی گردیده و در ادامه، مقام زن و جایگاه ازدواج در قرآن و تورات مورد بحث قرار گرفته است. حاصل تحقیق این است که آموزه های اصلی این دو دین در مورد احکام ازدواج با هم مشترک است و در هر دوی آنها بر حسن معاشرت میان زوجین، پرهیز از زنا، خودداری از طلاق های نابجا، دوری از هوسرانی و تعدد زوجات توصیه شده است.
 ارزش ایثار در قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا محروقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از آنجایی که آدمی برای رسیدن به قله سعادت راهی جز تزکیه و تصفیه نفس ندارد، ناگزیر است که خود را متصف به مکارم اخلاقی نماید و رذایل اخلاقی را ازخود دور سازد. یکی از این مکارم و صفات پسندیده ی اخلاقی ایثار می باشد که اتصاف به این خصلت والا ، مانع از بروز برخی از رذایل مذموم می شود. رساله ی حاضر ( از دیدگاه قرآن و سنت) در هفت فصل به تبیین این ویژگی مهم می پردازد. که در ابتدا پس از شرح معانی لغوی و اصطلاحی ایثار در قرآن و روایات و اخلاق به این مطلب اشاره می کند که ایثار عالی ترین درجه ی سخاوت است و به مناسبت پیرامون سخاوت و انواع ان به بحث می پردازد. سپس از میان احادیث و آیات فراوان برخی از آثار ایثار را برمی شمارد و با ذکر مصادیق ایثار به شرح و بسط این صفت می پردازد. بعد از آن باشرح مبسوطی در مورد ایثار مال و انفاق و بیان موضوعاتی پیرامون انفاق، جایگاه والای انفاق کنندگان را نزد حق تعالی مشخص می نماید. پس از آن با توضیحاتی مدلل از میان آیات و احادیث، بالاترین مرتبه را برای ایثار جان یا شهادت ذکر می کند و با توضیحاتی پیرامون شهید و شهادت فرهنگ شهادت را مورد بحث قرار می دهد. همچنین به عنوان موانع ایثار با توضیحاتی پیرامون حسد و کبر و بخل و درازی آرزو مشخص می نماید که چگونه این رذایل مانع بروز صفت ایثار می شوند. در آخر با ذکر راه های کسب تحصیل صفت ایثار به این مهم می پردازد که چگونه انسان طالب حقیقت و سالک الی الله می تواند این خصلت والا را خود پرورش دهد. باشد که همگان متصف به این صفت گردند.
 اسرار حج درقرآن و حدیث
نویسنده:
حسین رمضانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رسیدن به اسرار حج از طریق آیات و روایات روش نمونه گیری : از طریق آیات و روایات روش پژوهش : کتابخانه ای پژوهش شامل موارد ذیل است: کلیات حج، سیمای حج و آیات حج، اسرار حج عمره، اسرار حج تمتع، اسرار سیاسی حج
  • تعداد رکورد ها : 18143