جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
 اعتدال در جهت گیریهای قرآن کریم
نویسنده:
محمّدجواد نصیرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مطالب این پایان نامه در پانزده فصل با این عنوان ها آمده است: واژه شناسی: واژه اعتدال، واژه قصد و مشتقات آن، واژه های وسط، اسراف، قسط، رشد، غی و طاغوت، افراط و تفریط; مرزهای اعتدال در قرآن کریم: حدود الهی، احکام خمسه تکلیفیه; مصادیق و الگوهای «افراط»، «تفریط» و «اعتدال» در قرآن کریم: اولواالالباب، موقنین، مقرّبین، حزب اللّه; راههای عملی رسیدن به «اعتدال» در قرآن کریم: وسیله یابی، صبر و صلوة و...; راههای خروج از «اعتدال»: پیروی از شیطان، اطاعت غیرخدا; «اعتدال» در جهت گیریهای عقیدتی قرآن کریم: توحید و «اعتدال»، صفات الهی و «اعتدال»; «اعتدال» در جهت گیریهای اخلاقی قرآن کریم: افراط و تفریط و اعتدال در قوای سه گانه، اعتدال در قوه تمیز و ادراک، اعتدال در قوه غضبیه، اعتدال در قوه شهویه; «اعتدال» در جهت گیریهای تربیتی: کرامت، تولّی و تبرّی، جبر و اختیار; «اعتدال» در جهت گیریهای فردی قرآن کریم: آزادی و بردگی، زهد، تقوا، «اعتدال» در فطرت، «اعتدال» در غرایز; «اعتدال» در جهت گیریهای اجتماعی قرآن کریم: طرح کلی «اعتدال» در احکام اجتماعی، «اعتدال» در احکام اجتماعی در پرتو مبدأ واحد و نظام واحد; «اعتدال» در جهت گیریهای عبادی قرآن کریم: «اعتدال» در احکام مربوط به نماز، «اعتدال» در احکام مربوط به روزه، تفسیر اعتدال در احکام عبادی از دیدگاه منابع روایی; «اعتدال» در جهت گیریهای معیشتی «اقتصادی» قرآن کریم: تبذیر، عفو در احکام معیشتی، ربا، اعتدال در کار، اعتدال در تفریح و استراحت، اعتدال در لباس و وسایل زندگی; «اعتدال» در جهت گیریهای حقوقی قرآن کریم: واژه حق، آیاتی که بیانگر حقوق متقابل زن و مرد هستند، اعتدال و مسأله ارث و دیه زن و مرد، تساوی یا تشابه؟!; «اعتدال» در جهت گیریهای جزایی قرآن کریم: خشونت بین جرم و کیفر، اعتدال در احکام مربوط به دزدی، قصاص و اعتدال...; آثار و نتایج «اعتدال»: بی نیازی و خودکفایی، تکامل مادی و معنوی، کمال دین و ایمان، خوشبختی و پیروزی، امانت داری و تعاون.
 اعجاز تاریخی قرآن کریم
نویسنده:
سیدمحسن موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوعات مورد بررسی در این پایان نامه عبارتنداز: سابقه کتابشناختی معجزات تاریخی، فوائد ومضامین قصص قرآن، روش تاریخ نگاری قرآن، تعریف واژه های نبأ، قصه، غیب، تاریخ، اعجاز، رابطه غیبیات ومعجزات تاریخی، بازگویی حقایق تاریخی توسط پیامبرامی، توافق اخبار تاریخی قرآن با بخش غیر محرف عهدجدید و عهد قدیم، عدم وجود تخالف و تضاد و خرافه در قصص قرآن، حضرت لوط و یعقوب در تورات،پیوند اعجاز تاریخی و اعجاز بیانی قرآن کریم، اعجازدر تکرار قصص قرآن.
 اعجاز قرآن از دیدگاه مستشرقان
نویسنده:
رئیس اعظم شاهد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خدا معجزه هر پیامبر را مطابق با شرایط روزگارش به او عنایت می کرده است؛ برای مثال معجزه پیامبر| از نوع فصاحت و بلاغت در بالاترین درجه قرار درد؛ زیرا عرب جاهلی همزمان با بعثت رسول خدا| در سخنوری، شعر، فصاحت و بلاغت به شکوفایی والایی رسیده بود؛ از این رو خداوند قرآن را که فصیح ترین و بلیغ ترین کلام وحیانی است بر پیامبر خود نازل کرد. غربی ها از جمله کسانی بودند که به عنوان محقق با این مجموعة هدایت بشری به مقابله برخاستند. این خاورشناسان گرچه سر تسلیم به بارگاه این کتاب آسمانی فرود آورده و زبان به تجلیل و تمجید آن گشوده اند، اما هدف آن ها غیرالهی و غیرآسمانی نشان دادن این کتاب مقدس است؛ برای مثال می گویند که محمد| این قرآن را از ورقة بن نوفل، بحیرای راهب، امیة بن ابی الصلت، امرء القیس، وحی تجربه بشری و دینی یا... گرفته است. برخی از خاورشناسان اشکال های ادبی را مانند وجود جمله های ناقص، کثرت ضمیر در یک جمله و...؛ بر قرآن وارد کرده و گفته اند: که اگر این کتاب وحیانی بود این اشکالات را نداشت؛ اما بدون شک قرآن از هر گونه اشکال، پاک و منزه است و ناتوانی دشمنان اسلام از معارضه و هماوردی با قرآن کریم در طول 1400 سال، آشکارترین دلیل بر اعجاز و وحیانی بودن قرآن کریم است.
 اسلوب استثنای متصل و منقطع به «الا» در قرآن
نویسنده:
امیرمقدم متقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قاعده«استثناء» که یکی از قواعد نحوی زبان عربی به شمار می رود، با توجه به رموز و اسرار مترتب بر هر یک از ارکان آن، در قرآن کریم جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. پایان نامه ای که تحت عنوان«اسلوب استثنای متصل و منقطع به«الا» در قرآن فرا روی ما قرار دارد، تحقیقی است در باره قسمتی از همین قاعده نحوی که در دو باب و هفت فصل تنظیم شده است. در باب اول طی سه فصل به صورتی مشروح و مکفی به توضیح و تبیین قواعد و احکام استثنا پرداخته شده است. و در باب دوم نگارنده در چهارده فصل آیات استثنائیه قرآن را از دیدگاه های مختلف نحوی، فقهی، لغوی، بلاغی و قرائت مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. همچنین در این باب، نگارنده به منظور تلخیص مباحث نحوی مربوط به آیات استثنائیه هر فصل،از جدول سود جسته و نیز در پایان هر فصل به تبیین ویژگی های موضوعی و ساختاری آیات مزبور پرداخته است. منابع مهم آن به شرح ذیل می باشد: - نهج البلاغه(فیض الاسلام) - لسان العرب(ابن منظور) - وسائل الشیعه(الحر العاملی) - التفسیر الکاسف(محمد جواد مغنیه) و.. .
 اصول ، قواعد و روش ترجمه ی قرآن کریم
نویسنده:
سمیع موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از این تحقیق تبیین و توضیح قواعدی که دانستن و بکار گرفتن آنها برای هر مترجمی ضروری است و بدون آنها ترجمه صحیح و بدون غلط امکان پذیر نیست منابعی که در این پایان نامه مورد استفاده قرار گرفته کتابهایی در زمینه ترجمه و مجلات و مقالات ترجمه قرآن می باشد مطالب به شرح ذیل می باشد: در بخش کلیات اهمیت ترجمه قرآن و پیشینه آن وترجمه در لغت و اصطلاح ذکر شده است . در فصل دوم ادله موافقان و مخالفان بیان شده که نظر موافقان مورد تأیید قرار گرفته است. در فصل سوم قواعد ترجمه که هشت قاعده می باشد بیان شده است در فصل چهارم، انواع و ابعاد و سبکهای ترجمه و شروط ترجمه و مترجم ذکر شده و در فصل پنجم به نقش دانش های مترجم در ترجمه پرداخته شده است. و در فصل آخر منابع ترجمه از قرآن و روایات و منابع لغوی و عقل توضیح داده شده است.
 اصول مدیریت از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
ذبیح اله سلگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش اصول مدیریت از دیدگاه قرآن و روایات می باشد . این پژوهش در صدد است تا با تحقیق و تفکر در کتب مربوطه به اهداف ذیل دست یابد معنا و مفهوم مدیریت از دیدگاه اسلام ، اهمیت و ضرورت مدیریت از دیدگاه اسلام ، ارکان مدیریت ، اصول و مبانی مدیریت در اسلام . با توجه به امکانات و یافته های تحقیق روش توصیفی - تحلیلی برای انجام تحقیق برگزیده شده و محقق در این پژوهش به نتایج ذیل دست یافته است . مدیریت علم و هنر برنامه ریزی ، متشکل و هماهنگ کردن ، رهبری و کنترل فعالیت های مختلف به منظور نیل به هدفی مشخص و تدبیر امور در عرصه های مختلف است . مدیریت در هر جامعه ای ضرورتی اجتناب ناپذیر است که عدم آن باعث می شود شیرازه ی امور از هم بپاشد و جامعه در رسیدن به اهداف خود ناکام بماند . ارکان مدیریت عواملی هستند که مدیر با بکارگیری صحیح فنون مدیریت در استفاده از این عوامل برای رسیدن به اهداف خویش و مجموعه اش تلاش می کند و جامعه را در نیل به این اهداف یاری می نماید که از جمله مهمترین این عوامل می توان به برنامه ریزی ، سازماندهی ، تصمیم گیری ، انگیزش ، رهبری ، کنترل ، مبانی و اصول مدیریت اشاره نمود . اصول مدیریت ، اصولی هستند که مدیر جامعه همواره در صدد است که با اعمال آنها در زندگی شخصی خود و نهادینه کردن آنها با شخصیت فردی و اجتماعی خویش گامی مؤثر در جهت رسیدن به اهداف و رهنمون کردن جامعه به سمت موفقیت بردارد . این اصول از جمله عوامل موفقیت یک مدیر است که اگر در وجود شخصی به عنوان مدیر جامعه یافت شود حتماً قافله اش را به سر منزل مقصود خواهد رساند . که مهمترین اصول به شرح ذیل است : تقوا ، عدالت ، نظم و انضباط در امور، توکل بر خداوند ، آینده نگری ، شرح صدر ، قدرت ، عدم احتجاب ، مشورت در امور . در ضمن در طول این تحقیق ، منابع فراوانی با همین عنوان یافت شد که هیچ کدام به طور کامل به معرفی موضوع نپرداخته و مفاهیم و محتوای بیشتر این کتب یکسان و مشابه بوده و منابع استفاده شده در این کتب و ارجاعات آنها اکثراً مشترک و برگرفته از کتب خاصی بوده است . در پایان پیشنهاد می شود با توجه به ضرورت و اهمیت چنین موضوعی در هر جامعه ، مخصوصاَ جامعه ی اسلامی و همچنین منابع و آموزه های دینی فراوانی که در این زمینه موجود است این اصول و ارکان مهم را در کتب مختلف و با دیدگاه های مختلف تدوین نموده و در اختیار مدیران و مسئولان قرار گیرد .
 اصول و قواعد دعوت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
جهانگیر ولد بیگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آنچه که در این رساله تقدیم می گردد بیان کلی و مختصری از اصول دعوت از دیدگاه قرآن و سنت می باشد. رساله را با بیان مفاهیم کلی موضوع شروع و سپس به جوانب مختلف آن؛ از جمله: حکم آن، جایگاه آن در قرآن و سنت و سپس مطرح کردن شبهه ای در این راستا و پاسخگویی به آن و بعد بیان راه دعوت و جوانب مختلف آن پرداخته و در بخش دوم به بیان ارکان موضوع که داعی و مدعو و محتوای دعوت می باشد پرداخته ام و در بخش بعدی روشهای دعوت را ذکر و سرانجام با بیان مصادر و منابع اصلی دعوت و ذکر منابع و مآخذ رساله را خاتمه داده ام.
 اعتدال و میانه روی از منظر قرآن و حدیث
نویسنده:
عیسی عاقلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه با عنوان «اعتدال و میانه روی از منظر قرآن کریم و حدیث» در چهار فصل و یک نتیجه گیری تدوین شده است: فصل اول به ضرورت و بیان موضوع، سؤال اصلی، سؤال های فرعی، فرضیه ها، پیشینه و روش تحقیق، ابزار گردآوری اطلاعات، اهداف، موانع و مشکلات تحقیق، معنای اعتدال در لغت و در اصطلاح قرآن کریم و احادیث اسلامی اختصاص دارد. فصل دوم به اقسام و ابعاد اعتدال (اعتدال در آفرینش، اعتقاد، اعمال، اخلاق و رفتارهای فردی و اجتماعی) پرداخته است. فصل سوم به مهم ترین آثار و نتایج مثبت و پیامدهای بی توجهی به آن اشاره دارد؛ از جمله: سرانجام نیک، کامل شدن ایمان، تندرستی و سلامتی، ضلالت و گمراهی، فساد در جامعه، گرفتار شدن به عذاب جهنم، فقر و نداری و محروم شدن از شفاعت در روز قیامت. در فصل چهارم، مهم ترین عوامل و زمینه های خروج از اعتدال از نظر آیات و روایات مورد دقت و توجه قرار گرفته است؛ از جمله: جهل و نادانی، پیروی و تقلید کورکورانه از گمراهان، غفلت، دوستی دنیا و پیروی از خواهش های نفسانی.
تعلق حروف جاره و تاثیر آن در تفسیر قرآن کریم
نویسنده:
محمدرضا شاهرودی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
چکیده :
حروف جاره به لحاظ داشتن وضعیتی خاص در میان حروف، برای ایجاد معانی خود، نیازمند ارتباط با دو لفظ دیگرند. از این پدیده نحویان با عنوان «تعلق حروف جر» تعبیر کرده اند. با عنایت به این مناط نیاز نداشتن حروف جری که به صورت زاید، و یا احیانا در دیگر معانی به کار می روند، نیز استعمال غیر حرفی برخی از این حروف، تفسیر می گردد. در بیشتر موارد، تعیین متعلق به آسانی صورت می گیرد. اما گاه استفاده از حروف جر، در کلام از حالتی غیر معمول برخوردار بوده که در این مورد قرائن عقلی و نقلی و احیانا سیاق و جز آن، مفسر را برای تعیین متعلق کمک می کند. یافتن و تعیین متعلق این حروف در درک صحیح معنا تاثیر گذار است و گاه با تعیین متعلقات گوناگون، عبارت به چند وجه، قرائت می شود.
صفحات :
از صفحه 71 تا 85
کاوشی در شناخت کهن ترین اثر در فن وجوه و نظائر قرآن
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب "" بیان معانی الفاظ القرآن "" تصنیف علی ابن عبدالله بن عباس ( فو : 118 ه.ق)- که در ضمن مجموعه ای مخلوط از رسائل قرآنی است – در اصطلاح قرآن پژوهان ، در فن وجوه و نظائر قرآن کریم است . این کتاب ، اثری مستقل و ارزشمند در این زمینه به شمارمی آید و در آن ، وجوه معنایی 72 واژه از قرآن آمده است . دانشمندان ، کهن ترین اثر در این فن کتاب را "" الاشباه و النظائر "" مقاتل ابن سلیمان بلخی (فو : 150 ه.ق.) میدانند و در این نظر ، همداستانند . اگر صحت انتساب رساله مذکور به علی بن عبدالله بن عباس ، ثابت شود باید آن را کهن ترین نگاشته در این زمینه به حساب آورد که به نوبه خود ، ارزشی ویژه خواهد داشت . هیچ کدام از پنج نفری که در مصادر تراجم و رجال به این نام و نام پدر و جد ، نامبرده اند ، صاحب تالیف ، شمرده نشده اند ، با این وصف می توان قراین متعدد درون متنی و برون متنی برای صحت انتساب این رساله به علی بن عبدالله بن عباس ، اقامه کرد .
صفحات :
از صفحه 143 تا 155
  • تعداد رکورد ها : 18143