جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
 اعتقادات و صفات یهود در قرآن و تورات
نویسنده:
راضیه سلمانپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق حاضر در دو بخش به بررسی اعتقادات و صفات یهود از نظر قرآن و تورات پرداخته و شامل این موضوعات است: بخش اول، اعتقادات یهود: تاریخ دین یهود شامل نام های یهود و ماهیت و شکل گیری بنی اسرائیل و مبدأشناسی، وحی و نبوت و معاد در تورات؛ بخش دوم، صفات یهود: ویژگی های شخصی و ذاتی یهود در قرآن و تورات، ویژگی های اجتماعی یهود در قرآن و تورات، فساد مالی و سلوک اقتصادی یهود نسبت به جامعه خود.
 اصول و مبانی ترجمه قرآن و نقد و بررسی ترجمه دو حزب اول قرآن
نویسنده:
علی نجار پوریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث پایان نامه در دو حوزه مورد بحث و تحقیق قرار گرفته است. حوزه اول مباحث اصولی و مبانی ترجمه قرآن که در این بخش موضوعات زیر مورد بحث قرار گرفته است. شرایطی که مترجم قرآن باید دارای آن باشد اعم از شرایط علمی و ایمانی، موضوع دیگر مورد بحث، بررسی شیوه های ترجمه قرآن و نقد و بررسی هر کدام، دیگر موضوع مورد بحث، اصول و مبانی ای که مترجم قرآن کریم باید در ترجمه خود در آن عنایت داشته باشد، اصولی همچون؛ جایگاه اصطلاحات در ترجمه، لزوم رعایت مبانی کلامی و فقهی در ترجمه، نقش سیاق در ترجمه، وجوه و نظائر در ترجمه و موضوعاتی دیگر همچون: ضرورت و اهمیت ترجمه و ادّله موافقین ترجمه قرآن و پیشینه ترجمه قرآن در اسلام، تحلیل و ارزیابی نظرات لغویین درباره واژة ترجمه، مورد بحث در این حوزه قرار گرفته است. حوزه دوم بحث پایان نامه، نقد و بررسی دو حزب اول قرآن است که در این حوزه اشکالاتی ادبی، لغوی، بلاغی ترجمة آقایان (الهی، مکارم، ابوالتفوح، رازی، پور جوادی و میبدی) مورد بحث و ارزیابی قرار گرفته است و بعد از نقد و بررسی، ترجمة پیشنهادیِ نگارنده بیان شده است.
 اصول و مبانی ترجمه قرآن و نقد وبررسی: ترجمه دو حزب اول قرآن کریم (از پنج ترجمه)
نویسنده:
علی نجارپوریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث پایان نامه در دو حوزه مورد بحث و تحقیق قرار گرفته است . حوزه اول، مباحث اصول و مبانی قرآن که در این بخش موضوعات زیر مورد بحث قرار گرفته است . شرایطی که مترجم قرآن باید داری آن باشد اعم از شرایط عملی و ایمانی، موضوع دیگر مورد بحث، اصول و مبانی ای که مترجم قرآن کریم باید در ترجمه خود در آن عنایت داشته باشد. این اصول عبارتند از: اصولی همچون، جایگاه اصطلاحات در ترجمه، لزوم رعایت مبانی کلامی و فقهی در ترجمه، نقش سیاق در ترجمه، وجوه و نظائر در ترجمه و موضوعاتی دیگر همچون: ضرورت و اهمیت ترجمه و ادله موافقین ترجمه قرآن و پیشینه ترجمه قرآن در اسلام، تحلیل و ارزیابی نظرات لغویین درباره واژه ترجمه، مورد بحث در این حوزه قرار گرفته است . حوزه دوم بحث پایان نامه، نقد و بررسی دو حزب اول قرآن است که در این حوزه اشکالات ادبی، لغوی، بلاغی ترجمه آقایان (الهی، مکارم، ابوالفتوح، رازی، پورجوادی و میبدی) مورد بحث و ارزیابی قرار گرفته است و بعد از نقد و بررسی، پیشنهادی نگارنده بیان شده است/
 اصلاحات از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
ثمینه وثوقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پایان نامه، (اصطلا حات از دیدگاه قرآن کریم) است. در این خصوص، ابتدای بحث به واژه شناسی اصلاح اختصاص داده شده است. و چون کلمه افساد، در اکثر آیات و روایات به عنوان کلمه متضاد اصلاح آورده شده، به واژه شناسی این کلمه نیز توجه شده است. سپس، جایگاه اصلاحات بررسی شده است. در ادامه، اقسام اصلاحات اعم از فردی، خا نوادگی، واجتماعی آمده است و پس از آن بعضی از روشهای اصلاحی نیز مطرح شده است. در خاتمه نیز به پاره ای از ویژگیهای مصلح اشاره شده و اصلا حاتی که در روزگار حضرت مهدی (عج) انجام خواهد شد، توصیف شده است.
 اشارات زبان شناختی در قرآن کریم
نویسنده:
مهرزاد منصوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
ارزیابی دستاوردهای علوم بشری با میزان اشارات قرآن که بر اساس اعتقاد ما مسلمانان به علم مطلق و ذات لایتناهی پروردگار متصل است از مباحث ارزشمند به حساب می آید از این رو تحقیق حاضر کوشیده است تا پاره ای از دستاوردهای زبانشناسی جدید را از دیدگاه قرآن کریم مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. بدین منظور برخی از مفاهیم و موضوعات مهم زبان شناسی جدید چون فطری بودن زبان در انسان، وجود همگانی های زبان، چند لایگی زبان، ارتباط زبانی در حیوانات، ویژگی زبان انسان و اهمیت نگارش مورد توجه و بحث قرار گرفته و در هر مورد اشارات قرآنی استخراج، ارائه و با استفاده از تفاسیر معتبر دیدگاه قرآن روشن شده و نتیجه گیری لازم به عمل آمده است. از آنجا که این تحقیق با عنایت به دستاوردهای زبان شناسی جدید کوششی در جهت استنباط بهتر قرآن کریم است طبعاً از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
 اعتدال و میانه روی از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
منصور قاسمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در پایان نامه حاضر پس از تعریف عدل و معانی لغوی آن مباحثی در چهار فصل به این شرح آمده است: فصل اول، اعتدال در امور نفسی شامل موضوعات: ایمان و اعتقاد، انواع ایمان، اعتدال در اخلاق، مفهوم حد وسط و مصادیق آن، مفهوم مستقیم و استقامت در قرآن، اعتدال در گفتار، قول معروف، قول کریم، قول لین، اعتدال در راه رفتن، اعتدال در مجالست و همنشینی، ملاک های دوستی از نظر قرآن مجید، اعتدال در انفاق، اقتصاد و میانه روی در عبادت؛ فصل دوم، اعتدال و میانه روی در امور اقتصادی: پرهیز از دنیا در آینه آیات و روایات، دنیای پسندیده در آینه آیات و روایات، تفصیل و تحلیل مسأله و توجیه آیات، اعتدال در معیشت، آداب ضیافت در قرآن و حدیث، تعریف پوشش و رعایت اعتدال در لباس، مد لباس از دیدگاه قرآن و حدیث، اعتدال در مسکن؛ فصل سوم، اسراف و تبذیر و پیامدهای آن، اسراف از دیدگاه قرآن؛ فصل چهارم، بهترین نمونه در اعتدال و میانه روی، سیره و سنن پیامبر(ص)، آداب دعا و قرائت قرآن.
 اطاعت و بندگی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
بی بی فاطمه سیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اطاعت به معنای پیروی شخص از اوامر و نواهی مافوق خود است. بندگی نیز همان حقیقت عبودیت است. عبد به کسی گفته می شود که تعلق به مولی و صاحب خود دارد و اراده اش تابع اراده او است. عبودیت نهایت اوج تکامل یک انسان و قرب او به خداست به همین دلیل است که خداوند غرض از خلقت انسان را « عبودیت» معرفی می نماید. اطاعت را می توان به دو قسم تقسیم کرد اطاعت الهی اطاعت غیر الهی که اطاعت الهی شامل اطاعت خدا و پیامبر ( ص) و اهل بیت ( ع) می باشد اطاعت از رهبر و عالمان دینی و پدر و مادر نیز در صورتی که در راستای اطاعت الهی باشد اطاعت الهی محسوب می شود و اطاعت از ظالمان نیز اطاعت غیر الهی است که باید از آن پرهیز کرد. اطاعت و بندگی خداوند دارای آثار و پیامدهایی است از قبیل بصیرت و روشن بینی، کثرت رزق و ... . آفات و موانعی نیز اطاعت و بنگی خدا را تهدید می کنند مانند جهل، هوای نفس، ریا و ... . عوامل مؤثری در راه اطاعت و بندگی خداوند وجود ارد که از تقوا، تواضع و خودشناسی می توان نام برد. بحث اطاعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گستره وسیعی دارد چنانکه بسیاری از آیات و روایات به این بحث پرداخته اند. سعی ما در این تحقیق نیز بیان اهمیت و اطاعت و بندگی از دیدگاه آیات و روایات است که این بحث را در سه بخش تنظیم کرده ایم. بخش اول: که به تبیین بحث اطاعت و بندگی می پردازد و شامل دو فصل مفهوم اطاعت و بندگی و اقسام اطاعت است. بخش دوم: شامل سه فصل آثار اطاعت و بندگی، آفات و موانع بندگی و عوامل مؤثر در اطاعت و بندگی است. بخش سوم: شامل بررسی عوامل و راهکارها می باشد.
 اضطراب، ریشه و درمان آن در قرآن
نویسنده:
سیدجعفرعلوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق طی شش فصل اضطراب با تکیه بر آیات قرآن بررسی شده است. در فصل اول، کلیاتی از بحث آمده و از امتیازات درمان قرآنی اضطراب نیز سخن رفته است. در فصل دوم معنای واژه اضطراب در لغت و اصطلاح و واژگان معادل آن در قرآن نظیر خشیت، خوف، رجف بیان شده است. در فصل سوم از جایگاه اضطراب و رفع آن در قرآن و در فصل چهارم از انواع و آثار اضطراب بحث شده است. در فصل پنجم به بررسی اضطراب منفی و آسیب ها و پیامدها و روش های درمان آن پرداخته شده است و در فصل ششم نتایج بحث آمده است.
 اصول و روشهای تربیت از دیدگاه قرآن
نویسنده:
داریوش فانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
روش تربیتی اسلام، روش خاصی است که در عین حال کاملترین روش تربیتی نیز می باشد و مهمترین مشخصه آن جنبه اخلاقی و پرورش بعد معنوی انسان است. در واقع هدف تربیتی اسلام بیشتر این است که انسانی را تربیت کند که در این دنیا زندگی کند بدون اینکه کوچکترین اصطحکاک بین او و جهان هستی به وجود بیاید و به نحو کاملی بتواند از امکانات موجود استفاده کند تا بتواند آینده خود را تضمین کند، آینده ای که دیگر راه برگشتی در آن نیست و هر چه هست نتیجه تلاش انسان است. در واقع منظور از تربیت؛ بیشتر جنبه معنوی آن یعنی تزکیه نفس است. رفتن به طرف نیکی ها و آراستن نفس به آن و پاک کردن از پلیدیها و آلودگیهاست. پاک ساختن نهاد انسان از آلودگیها: «قد افلح من زکیها و قد خاب من دسیها »هر کس آن را پاک گردانید، قطعا رستگار شد. در واقع ثمره درخت تربیت میوه های پربار اخلاقیات مثبت است و هیج تعجبی ندارد که ثمره تربیت اسلامی، انسانی باشد که شایستگی جانشینی خداوند را بر روی زمین داشته باشد، چرا که تربیت اسلامی تربیتی همه جانبه است، تربیتی کامل و بی نقص، هم به فکر روح است و هم به فکر جسم، و نه آنچنان دست را بالا می گیرد که انسان از پشت بام بیفتد و نه آنچنان که انسان دچار خود کم بینی شود، نه افراط، نه تفریطی، بلکه در مسیری مطمئن و با حالتی تعادل و میانه رو، هماهنگ با ساختمان فیزیکی و روحانی انسان، هماهنگ با آن نیروها و احساسات و نگرشهایی که در فطرت انسان کار گذاشته شده است، تربیتی کامل با تمام پیش بینی ها. هدف تربیت اسلامی، در واقع پرستش خداوند است، چرا که اسلام می داند که انسان نیازبه پرستش چیزی دارد لذا این نیروی فطری را انسان را به مسیر اصلی خود هدایت می کند و انسانی را به بار می آورد که خداوند را بپرستند تا نهایتا به رستگاری و رهایی برسد. شرافت انسان یک اصل است و اصول در اسلام هیچ گاه زیر پا نهاده نمی شوند، همانطور که انسانها شریف هستند با هم برابرند و نژادها و رنگها، زبانها و لهجه ها هیچ برتر ی به یکدیگر ندارند و تنها معیار برتری در مکتب اسلام، تقوی است، انسان موجود مختار آفریده شده و اختیار او سبب شده است که قادر باشد بین راه و بی راه یکی را انتخاب کند و اگر این اختیار از انسان سلب شود دیگر حیات انسان بی هدف خواهد بود چرا که انسان دیگر هیچ قدرتی بر اعمال خود نخواهد داشت تا هدفی برای خود برگزیند. در نهایت روشهای تربیتی در اسلام روشهایی بی عیب و نقص هستند که مرحله به مرحله پیش می رود و همچون حلقه های زنجیر به هم پیوسته هستند و هر چه جلوتر می رویم روشهای مؤثرتر و محکم تر خواهند شد. ابتدا زمینه را سالم می کند. بستری مناسب خالی از هر گونه عوامل مزاحم و هر جا که برای تربیت انسان خطر آفرین باشد گوشزد می کند، ازدواج با نزدیکان را بستری مناسب برای بیماریهای ارث می داند. بعد از ایجاد بستر مناسب تربیتی به معرفی الگوها و اسوه ها می پردازد تا بشریت جان تشنه خویش را از این دریای بی کران که نمونه های انسان کاملند سیراب کند، شخصیت های مثبتی چون حضرت محمد(ص)، نوح(ع)، ابراهیم(ع)، اسماعیل(ع)، موسی(ع) و... ، در مقابل نمونه هایی نیز معرفی می کند که باید از آنها دوری جست، شخصیت هایی چون، فرعون، ابولهب، و… خداوند در قرآن از شیوه های گوناگونی استفاده کرده است که همه آنها روش های تربیتی هستند. از تمرین و تکرار سخن به میان آورده، از پند و اندرز و تبشیر و انذارو امر به معروف و نهی از منکر، بیان داستان و سر گذشت ملل تا تنبیه! و در نهایت امیدی برای گنهکاران و کسانی که کار را تمام شده می دانند و می پندارند که دیگر هیچ راه بازگشتی نیست و آن راهی جز توبه و بازگشت نیست.
 اسراف و آثار آن از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
سید علی احمدموسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اسراف از جمله آسیب ها و آفت هایی است که بشر به آن دچار می شود و آثار زیان باری را در پی دارد. «اسراف» در قرآن مجید، معنی وسیع و گسترده ای دارد و به دو دسته تقسیم می شود: یکی اسراف در امور اقتصادی مانند: اسراف در اموال عمومی و بیت المال مسلمانان، اسراف در آب و منابع انرژی و... و دیگری اسراف در امور غیر اقتصادی و تجاوز از حد و قوانین الهی مانند: اسراف در قصاص، تعدی از مسیر فطرت و شرک ورزیدن به خداوند، خودکامگی و سلطه مداری، فساد در زمین و.... همچنین عوامل (بینشی، گرایشی و روانی تربیتی)، آثار و عواقب شوم اسراف (دنیوی و اخروی) مورد بررسی قرار گرفته اند.
  • تعداد رکورد ها : 18143