جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
 بنی اسرائیل در کتاب مقدس و قرآن کریم
نویسنده:
محمد جواد جباری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پژوهش قوم بنی اسرائیل به صورت تطبیقی در قرآن و تورات بررسی شده و در پنج بخش تدوین یافته است: بخش اول: تاریخچه پیدایش بنی اسرائیل: سرزمین نژادی بنی اسرائیل، علل سکونت بنی اسرائیل در جزیرة العرب، علت نامگذاری این قوم (به بنی اسرائیل، یهود، عبری و عبرانی، اهل کتاب)؛ بخش دوم، بنی اسرائیل در طول تاریخ: بنی اسرائیل قبل از موسی(ع)، بنی اسرائیل در زمان موسی(ع)، بنی اسرائیل و پیامبران پس از موسی(ع)، بنی اسرائیل در زمان پیامبراکرم(ص)؛ بخش سوم، بررسی نعمتهایی که از جانب خداوند به بنی اسرائیل اعطاء شد: نعمتهای معنوی مانند: ورود به سرزمین مقدس، نعمتهای مادی نظیر: نزول منّ و سلوی؛ بخش چهارم، بررسی خصلتهای زشت و ناروای بنی اسرائیل مثل: تعصب نژادی و خودبرتربینی، پیمان شکنی، بهانه جویی؛ بخش پنجم، سرانجام بنی اسرائیل: هدف از مجازات بنی اسرائیل، یکسان نبودن سرنوشت افراد بنی اسرائیل، وعده های الهی به کل بنی اسرائیل در طول تاریخ، مجازاتهای وعده داده شده در کتاب مقدس برای بنی اسرائیل، مجازاتهای وعده داده شده در قرآن برای بنی اسرائیل، تحقق وعده های الهی در مورد بنی اسرائیل.
 بطن مادر، کانون تربیت: بررسی نقش مادر، در تربیت فرزند در دوران بارداری از دیدگاه قرآن، سنت و علم
نویسنده:
زهره عرفانی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش ، نقش مادر، در تربیت فرزند از دیدگاه قرآن و سنت و علم است. مسلم است که تربیت، یکی از حیاتی ترین نیازهای جامعه ی بشری بوده و از مهمترین حقوق فرزندان بر والدین، مخصوصاً مادران می باشد. تربیت، « رفع موانع و ایجاد مقتضیات، برای پرورش استعدادهای مادی و معنوی در جهت رسیدن به کمال خلقت است» که این پژوهش با استفاده از منابع تفسیری، روایی و علمی چون، المیزان و وسائل الشیعه و روان شناسی رشد از دیدگاه معاصر و با استفاده از واژه های کلیدی مانند، تربیت، جنین، بارداری، مادر، شیر خوارگی و تولد سعی در اثبات تربیت پذیری جنین، پیش از تولد و نوزاد، در دوران شیرخوارگی دارد تا با این کار زنان جوان به اهمیت دادن به دوران بارداری و شیردهی خویش، به عنوان مراحلی از تربیت فرزندانشان، ترغیب شوند. تربیت، فرآیندی ضروری و دارای اهمیت بوده و اقدام به آن، آثاری چون آرامش وجدان و داشتن فرزند صالح را برای والدین به دنبال دارد. عواملی مانند وراثت و محیط و اراده بر امر تربیت اثرگذار هستند. زن و مرد برای اقدام به تربیت باید، به بسترسازی برای آن بپردازند. یعنی؛ زمینه های تربیت را از سالها قبل از تولد فرزند و از زمان انتخاب همسر شروع کرده و شرایط قبل از انعقاد نطفه و لحظه ی انعقاد نطفه را رعایت کنند و در کنار آن از دعا و توسل به اهل بیت - علیهم السلام – فراموش ننمایند. در زمان بارداری، مادر وارد مرحله ای می شود که وظیفه ی او در برابر تربیت فرزندش شکلی اختصاصی می گیرد. ابتدا مادر باردار، باید از مراحل رشد جنین خویش آگاهی پیدا کند و به رفع نیازهای او در هر مرحله بپردازد. روان شناسان رشد، عواملی را چون بیماری مادر، مصرف بعضی داروها، الکل ، مواد مخدر توسط او و حتی غذایی که مادر می خورد، بر روند رشد جسمی او مؤثر می دانند. مسائلی مثل افکار و حالات مادر، شنیده ها، دیده ها و نذر مادر و … بر رشد روحی و معنوی جنین تأثیر می گذارند. مادر با درایت، با در نظر گرفتن این عوامل، از فرزندش غافل نشده و در جهت رشد فرزندش اقدام می نماید. این مراقبتها تا لحظه ی تولد فرزند ادامه می یابد. بعد از تولد نیز مادر نمونه، در اندیشه ی انجام کارهایی برای خدمت به فرزندش می باشد. پیشوایان دینی – علیهم السلام – برای روزهای اول تولد آدابی چون، خوراندن خرما به زائو،گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد، ختنه، عقیقه، شکرگزاری، انتخاب پوشش مناسب و … را به پیروان خویش، توصیه می کنند، که رعایت هر کدام، بر نوزاد تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم دارد. در کنار همه ی اینها، توصیه دین و علم بر این است که مادران، فرزندشان را از شیر خود محروم نکنند، چرا که فواید زیادی برای آن وجود دارد. این کار در کنار رعایت بعضی آداب شیر دادن، تأثیرات تربیتی بسیاری بر فرزندان دارد. تمام آنچه تاکنون ذکر شد. از وظایف مادران عزیز، در جهت زمینه سازی برای تربیت بهتر فرزندان در سالهای آینده و نشان دهنده ی نقش مهم و حساس مادران در تربیت آنان می باشد.
 بلای جانسوز: حسد از دیدگاه قرآن و سنت و آثار فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
منصوره علیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این رساله در مورد حسد از دیدگاه قرآن و سنت و آثار فردی و اجتماعی آن است. حسد در واقع به معنی بد خواهی و خواستار بودن زوال نعمت دیگری است. برای اینکه بتوان این صفت نکوهیده و زشت را از خودمان دور کنیم در ابتدا باید ان را بشناسیم و بدانیم که چه عواملی موجب پدید آمدن حسد می شود و منشأ آن عوامل چه چیز است و نیز بدانیم که عوامل رشد آن چیست و همچنین چه مراتبی دارد از آنجا که حسادت در کودکان یکی از امور بارز است با مراجعه به کتب روانشناسی بعضی از مواردی را که عامل ایجاد و رشد حسد در کودکان می شود را یافتم و همچنین درمان و شیوه های درمان حسد را نیز مورد بررسی قرار دادم... تا با مطالعه آن کمتر فرزندان حسود داشته باشیم. و شک نیست که حسد دارای آثار فردی و اجتماعی فراوانی است سعی کردم تا مقداری از این آثار خانمان سوز را بیان کنم تا اگر مقداری از این آثار در وجود خودمان یافتیم قدم در رفع آن برداریم. با توجه به این که هر دردی درمانی دارد حسد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می توانیم از دو راه علمی و عملی آن را درمان کنیم تا بتوانیم به کمال نهایی که رسیدن به قرب الهی است دست یابیم.
 بصیرت از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
عبدالحسین فیاضی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پژوهش پس از ارائه کلّیات و مفاهیم، جایگاه و اهمّیت بصیرت بر اساس آیات و روایات مورد بررسی قرار گرفته است. ارزش و عظمت انسان ها به بصیرت و معرفت آن ها بستگی دارد. هر انسانی که از بصیرت بیشتر و کامل تری برخوردار باشد، به همان میزان از ارزش، عظمت و شخصیت والای انسانی بهره مند است. دین مقدّس اسلام، کسانی را نابینای حقیقی می داند که فاقد بصیرت و بینش عملی، عقلی و دینی هستند. در ادامه به مباحثی همچون: زمینه های پیدایش بصیرت از دیدگاه آیات و روایات (ایمان، تقوا، خوف از خدا، صبر، شکر و آگاهی)، انواع بصیرت (بصیرت در عمل و قضاوت، بصیرت دینی، بصیرت رهبری و بصیرت مؤمنان) و موانع بصیرت (هواهای نفسانی، آلودگی های نفسانی، حبّ و دوستی دنیا، خودخواهی و تکبّر، آرزوگرایی، انکار حقّ، تقلید کورکورانه یا رسومات فکری، استبداد رأی و...) پرداخته شده است.
 بلاء و ابتلاء در قرآن و حدیث
نویسنده:
مصطفی جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پایان نامه بررسی کلمات «بلاء و ابتلاء»و مشتقات آن در آیات و روایات است و مباحث آن عبارتند از: موجبات بلاء و ابتلاء، عوامل دافع بلاء،وظایف مؤمنین در قبال مبتلایان، ابتلائات پیامبران واولیاء الهی.
 بلاغت قرآن با توجه به نظرات ابن ابی الاصبع و سیوطی
نویسنده:
یوسف مقدسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پایان نامه بلاغت تطبیقی است، و در آن فنون مختلف بلاغی در سه علم معانی و بیان و بدیع برآیات قرآن تطبیق داده شده اند. مباحث این پژوهش عبارتند از: معرفی ابن ابی الاصبع و کتاب بدیع القرآن وهمچنین معرفی سیوطی و کتاب الاتقان، گفتاری در علم.بلاغت و ادوار تاریخی آن و علوم سه گانه بلاغی و فنون مندرج در آن.
 بندگی و اصناف بندگان در قرآن و روایات
نویسنده:
مرجان میرمحمدصادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش در چهار بخش بندگی و اصناف بندگان را با تکیه بر آیات و روایات بررسی کرده است. در بخش اول، با عنوان کلیاتی در باب عبادت از معنای لغوی و اصطلاحی عبادت و مباحثی درباره عبادت مثل ارکان و ملاک و انواع عبادت و انواع معبود بحث شده است. در بخش دوم، ذیل عنوان بررسی حقیقت عبادت از حقیقت عبادت، مقام عبودیت و مقام رسالت، انگیزه و فلسفه عبادت، لوازم عبادت، موانع عبادت و راه های تحصیل و ازدیاد عبادت سخن رفته است. در بخش سوم، با عنوان اصناف بندگان در قرآن و حدیث انواع بندگان نظیر انسانها، فرشتگان، جنیان و شیاطین و ویژگی های آنان بیان شده است. در بخش چهارم، با نام آثار بندگی و عواقب تخلف از آن به بررسی آثار عبادت و عواقب تخلف از عبادت خداوند پرداخته شده است
 بنی اسرائیل در قرآن ( یهود در قران)
نویسنده:
عاطفه طالب پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بنی اسرائیل عبارتی است که در قرآن کریم و بسیاری از کتب فقهی اسلام برای یاد کردن از یهودیان آمده است . کلمات دیگری مانند « اهل کتاب» ، « کتابیون»، « اهل ذمه» ، « ذمیون» برای اشاره به یهودیان و مسیحیان بکار می رود. « یهودا» نام یکی از فرزندان حضرت یعقوب ? است که « یهودی» از این کلمه گرفته شده است و به کسی که به او « یهودا» نسبت داده شود « یهودی » گفته می شود. بنابه تصریح قرآن قوم یهود مردمی بهانه جو ، دنیا پرست، نژادپرست و ... بوده اند و در عصر حاضر نیز این ویژگیها را به گونه ای دیگر از خود بروز می دهند ، با تکیه بر آیات صریح قرآن که برنامه زندگی را تا ابدیت جهان برای ما به ارمغان آورده است و به وسعت تاریخ پیامهایش تازگی دارد به بررسی ویژگیهای این قوم می پردازیم . در اواخر قرن نوزدهم گروهی از یهودیان از روسیه اخراج شدند و به نقاط دیگر رفته در آنجا ساکن شدند، عده ای نیز به فلسطین رفتند و به دلیل وجود کوهی به نام « صهیون» در آنجا، نام « صهیون» را برای فلسطین برگزیدند. در همین زمان گروهی از یهودیان اروپا و روسیه برای کسب استقلال برخاستند و صهیونیسم را بنیان نهادند و به دنبال آن مهاجرت یهودیان به فلسطین آغاز شد. اندیشمندان مسلمان این واقعه را توطئه ای خطرناک دانستند و مسلمانان را از همکاری با مهاجران برحذر داشتند اما مسلمانان هنگامی از فاجعه آگاهی یافتند که راه چاره بسته شده بود. در خصوص یهودیان ، صهیونیستها و خصوصیات آنان کتب و مقالات زیادی نگاشته شده است مانند : زر سالاران یهودی و پارسی نوشته عبدالله شهبازی، نظیر این که : یهودیان صهیونیست معتقدند که فلسطین متعلق به اجداد ایشان است اما تاریخ و علم نژاد شناسی ثابت می کند که یهودیان اروپا و آمریکا و .... کمترین نسبتی به یهودیانی که قرنها قبل در سرزمین فلسطین زندگی می کرده اند ندارند ، علاوه بر آن پیش از مهاجرت یهودیان ( بنی اسرائیل ) در زمان حضرت موسی ( ع) و بسیار پیش از آن اعراب در فلسطین زندگی می کردند که در آن زمان نام آن سرزمین « کنعان» بوده است. کتابهایی نیز به تحقیق پیرامون عقاید و اخلاق آنان تکیه کرده اند مانند : یهودشناخت نوشته سهیلا جلالی کندری ، سیری در مکتب یهود نوشته محمد علی حسین زاده و ... چنانکه یهودیان اعتقادات خاصی دارند از جمله ماده گرا و حس گرا بودن ، بهمین دلیل هنگامی که حضرت موسی ( ع) آنان را از چنگال فرعونیان نجات داد در میان راه به گروهی رسیدند که مشغول بت پرستی بودند از حضرت موسی ? خواستند برای آنان خدایی مانند خدای ایشان بسازد!!! اخلاقیات آنان نیز پیرو اعتقادات باطل ایشان است نظیر این که خود را برتر از دیگران می دانند و به همین دلیل در کتاب تلمود آورده اند : خداوند دو دسته حیوان برای یهودیان خلق کرده است گروهی زبان دار و گروهی بی زبان ، گروه بی زبان مانند مرغ و اسب و ... ، و گروه زبان دار مانند مسیحیان ، مسلمانان و سایر مردم غیر یهودی . و بسیاری صفات ناپسند دیگر چون: دروغگویی و دروغ پراکنی ، مفسده جویی ، کتمان حق و ... از صفات بارز یهود است. آنان بر اساس این اعتقادات و خلقیات از بسیاری کشورهای دنیا رانده شده اند و مقبولیتی در جوامع نداشته اند لذا دنبال راه چاره ای می گشتند و پس از برپایی جنگ جهانی اول و دوم که خود در آن نقش بسزایی داشتند اما پنهان کاری ها مانع از آگاهی مردم شد ، سناریویی نوشتند به نام هولوکاست ! مبنی بر اینکه طی جنگ جهانی دوم شش میلیون یهودی توسط آلمان نازی در کوره های آدم سوزی و اتاقهای گاز قتل عام شده اند! اما بررسی ها و تحقیقات دانشمندان بسیاری که علیرغم ممانعت دولتمردان اروپایی ، آمریکایی و اسرائیلی وارد منطقه ممنوعه هولوکاست شده اند و با استناد به مدارک و شواهد معتبر اثبات کرده اند که مسئله ای به نام هولوکاست حقیقت ندارد. یهودیان با بزرگنمایی این مسئله سعی در پنهان کردن بسیاری از مسائل مهم رخداده در سطح جهان دارند که نمونه کوچک آن میلیونها کشته طی جنگ جهانی دوم است ، نسل کشی ایرانیها و فلسطینیها در تاریخ ثبت است و امروزه نیز شاهد این جنایات در فلسطین ، غزه، جنوب لبنان و ... هستیم. وظیفه ای خطیر بر دوش ماست ، « دشمن شناسی» اصلی ترین وظیفه ای است که باید هوشیارانه به آن عمل شود و راههای دشمنی آنان شناسائی و راه حل مقابله با آن بررسی شود . واژگان کلیدی مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از : پروتکل، تورات، یهود، اسرائیل و هولوکاست است.
 بسمله در قرآن و حدیث
نویسنده:
محسن مروتی شریف آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث این پایان نامه درباره آیه شریفه «بسم الله الرحمن الرحیم» و مشتمل بر سه فصل است: فصل اول،آیا بسمله جزو قرآن است؟ فصل دوم، مفردات آیه شریفه. فصل سوم، فضیلت بسمله و جایگاه آن، احکام فقهی مرتبط با آن، علت توصیه به اینکه شروع کارها بابسمله باشد، قواعد تجویدی و شیوه رسم الخط آن.
 برنامه های شیطان برای اغوای بشریت در قرآن و حدیث
نویسنده:
نرگس صدوق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق برنامه های شیطان برای اغوای بشریت در قرآن و حدیث می باشد. انسان فطرتاً خداگرا و شیفته کمال است و انحراف و فساد بیرون از حقیقت انسان است که به وسیله شیطان به انسان تحمیل می شود. طبیعت انسان آشنایی با ملکوت آسمان و نیل به مقامات معنوی است لذا برای رسیدن به این مقامات ضرورت دارد که شیطان را که دشمن دیرینه بشر است و دائماً در صدد اغواء و اضلال بشر بر می آید بهتر بشناسد و با برنامه های او آَشنایی کامل داشته باشد تا به دام او نیفتد و هم کیش او نشود. از آنجا که برنامه انبیاء و اولیای خدا بیدار کردن و توجه دادن به دامها و گامها و برنامه های شیطان است و قرآن که کتاب هدایت او سعادت بشر است و در بیش از دهها آیه و سوره به عبارتهای گوناگون از شیطان و خطرات و یادآوری شده و همگان را به دوری از شیطان و کارهای شیطانی دعوت نموده لذا ضرورت دارد که انسان علاوه بر توجه به حضور خدا و توکل بر او به این دو یعنی قرآن و روایات معصومین تمسک جوید تا از بیراهه ای که شیطان برای آنها در نظر گرفته رهایی یابند. این تحقیق به بحثی تفسیری، روایی و اخلاقی پیرامون برنامه های شیطان می پردازد و روش در این پژوهش دینی، توسعه ای و توصیفی، تحلیلی و کتابخانه ای می باشد. از آشنایی با شیطان این دستاورد به دست می آید که پیروی از شیطان نتیجه ای جز هلاکت و پستی در دنیا و عذاب و عقاب در جهان آخرت ندارد. با شناخت راههای نفوذ شیطان و ابزار و دام های شیطان میزان گناه و جرایم ان شاء الله در جامعه کمرنگ خواهد شد. کلیدواژه ها: الشیطان، ابلیس، اغواء، راههای نفوذ شیطان، دامهای شیطان و ابزار شیطان. در نوشتار حاضر، پس از بررسی مفهوم شیطان و ابلیس و ماهیت شیطان به راههای نفوذ شیطان و دام ها و ابزارهای شیطان می پردازیم.
  • تعداد رکورد ها : 18143