جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
واکاوى مفهوم بحران در گفتمان قرآنى
نویسنده:
حسین محمدى سیرت، محسن قاسم پور
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره,
چکیده :
بحران اجتماعى مفهومى امروزین است که در ادبیات علوم اجتماعى معاصر تولید گردیده و نمى توان معادل عینى براى این مفهوم در قرآن کریم یافت؛ از این رو، به منظور دستیابى به تعریف قرآنى از آن، مفاهیم قرآنى معادل بحران را یافته و در یک پویش تحلیلى، واژگان مرتبط را تحلیل نموده ایم. روش انتخاب واژگان قرآنى بر اساس دو ملاک است: حوزه معنایى مشابه و مصادیق خارجى مشترک. این روش نوعى نگاه معناشناسانه ایزوتسویى به منظور فهم مفاهیم قرآن کریم است. دوازده واژه استخراج گردید و سپس در تحلیلى مفهومى با مفهوم متعارف بحران اجتماعى مقایسه و در قالب نسبت هاى منطقى چهارگانه بیان شد. بررسى تحلیلى نشان مى دهد: وقوع بحران اجتماعى امرى مطلوب نبوده و مواجهه منفعلانه با آن پذیرفته نیست؛ در دیدگاهى فعال و پویا، بحران اجتماعى طبیعت خلقت جامعه انسانى و سنت الهى است؛ بحران امتحانى حتمى محسوب و غیرمنتظره نیست و مؤمن رویارویى با آن را فرصتى براى رشد مى داند؛ بحران مفهومى دو وجهى است از فرصت و تهدید، مدیریت قرآنى بحران هاى اجتماعى رویکردى فعال است.
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
بررسى ویژگى ها و ابعاد فطرت از نگاه قرآن
نویسنده:
احمد شهامت، احمد رهنمایى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
از آنجاکه فطرت از مبانى مهم انسان شناختى در دانش تعلیم و تربیت است، این پرسش مطرح است که این مفهوم از نگاه قرآن به چه معناست و چه ابعاد و ویژگى هایى دارد؟ آیات مرتبط با فطرت را مى توان در چهارده گروه دسته بندى نمود. پس از بررسى این آیات به روش تحلیلى استنباطى مى توان نکات ذیل را در سه بخش ارائه نمود. اول، نکات عمومى درباره فطرت: فطرت ذاتى و خدادادى است و نه اکتسابى که در همه افراد بشر همسان مى باشد. فطرت اگرچه تغییرناپذیر است و از بین نمى رود، اما ممکن است ضعیف و فراموش گردد. گرایش ها و بینش هاى فطرى نیازمند یادآورى هستند. عواملى نظیر تزکیه نفس باعث رشد داشته هاى فطرى انسان مى گردد. دوم، نکات درباره بعد شناختى فطرت: علاوه بر «خودشناسى فطرى» انسان، بخشى از شناخت هاى فطرى انسان مربوط به ربوبیت الهى و صفات وحدانیت، الوهیت، خالقیت و رازقیت الهى مى باشد که از آن به عنوان «خداشناسى فطرى» یاد مى شود. سوم، نکاتى در بعد گرایشى و انگیزشى انسان است: انسان داراى گرایش هاى فطرى «خداپرستى فطرى»، «کمال طلبى»، «فضیلت گرایى»، «میل به جاودانگى» و «حق گرایى» است. خداوند و دین او محبوب فطرى انسان، و کفر، فسق، سرکشى و گناه، منفور فطرى انسان است.
صفحات :
از صفحه 29 تا 44
نور المشتعل من کتاب ما نزل من القرآن في علي علیه السلام
نویسنده:
حافظ ابو نعيم اصبهانی؛ مصحح: محمدباقر محمودی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران ایران: منشورات مطبعة وزارة الإرشاد الإسلامي,
چکیده :
کتاب «النور المشتعل من كتاب ما نزل من القرآن في على (علیه السلام)» تأليف حافظ ابو نعيم اصفهانى، محدث و رجالى قرن چهارم و پنجم هجرى، به زبان عربى است كه محمدباقر محمودى آن را گردآورى و تحقيق نموده است. كتاب، مشتمل بر يك مقدمه و خاتمه به قلم محقق كتاب و متن كتاب است كه در ضمن 79 شماره ذكر شده است. محقق اثر در مقدمه‌ اش پس از ارائه شرح حالى از ابو نعيم اصفهانى، به معرفى اجمالى از كتاب «ما نزل من القرآن في على (علیه السلام)» و بيان اهميت آن در بين ميراث مكتوب اسلامى پرداخته است. وى درباره اين كتاب مى‌ نويسد: «و أما كتاب ما نزل من القرآن في على (علیه السلام)، تأليف حافظ ابونعيم، مدلول مطابقى‌ اش خبر از عظمت كتاب مى‌ دهد؛ چرا كه دلالت بر آن دارد كه كتاب مشتمل مى‌ باشد بر آيات قرآنى و بيان نبوى شريف صلی الله علیه و اله كه شارح آن آيات است و به اين كه آن آيات درباره على (علیه السلام) نازل شده است؛ بنابراين، الفاظ كتاب به لحاظ ارزش از شريف‌ ترين الفاظ است؛ چرا كه الفاظ آن برگرفته از كتاب خدا و كلام رسول‌ الله (صلی الله علیه و اله) و معانى آن هم از عظيم‌ ترين معانى است؛ زيرا كه درباره فضائل و خصائص عظيم‌ ترين شخصيت پس از رسول‌الله (صلی الله علیه و اله) است.
فتح البیان فیما روي عن علي من تفسیر القرآن
نویسنده:
مصطفى حسيني طباطبایي؛ مصحح: سعد رستم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
حلب سوریة: دارالجسور الثقافیة,
چکیده :
«فتح البیان فیما روی عن علی علیه‌السّلام من تفسیر القرآن» تالیف علامه سید مصطفی حسینی و حواشی و اضافات سعد رستم می‌ باشد. موضوع این اثر، سخنان نقل شده از امام علی علیه‌ السّلام درباره آیات قرآن و به زبان عربی می‌ باشد. مطالب فتح البیان در چهار باب تنظیم شده است. باب اول، جمع آوری امام علیه‌ السّلام که بیشتر جنبه علوم قرآنی دارد و با عنوان علی علیه‌ السّلام و قرآن است که اهم موضوعات مطرح شده در این باب کلام امیر علیه‌ السّلام در ذم تفسیر به رای، ظاهر و باطن قرآن، ترتیب سوره‌ های قرآن در مصحف ایشان، در تفسیر حروف مقطعه و... باب دوم در تفسیر آیات الاحکام و عبادات از جمله: در تعظیم امر نماز، وضو، در تفسیر صلوة الوسطی، در تفسیر آداب نماز، نماز جمعه، نوافل صبح و مغرب، در امر به معروف و نهی از منکر در تفسیر آیه نکاح و طلاق و در تفسیر آیه وصیت وارث. باب سوم سخنان ایشان در تفسیر و شرح الفاظ با بیان لغوی آیات قرآن است. و باب چهارم اختصاص به اقتباسات امیرالمؤمنین از قرآن کریم دارد و ۵۰ مورد از این گونه اقتباسات ذکر شده است. در اول کتاب فهرست مطالب و در آخر آن منابع و مصادری که در تدوین مورد استفاده قرار گرفته گنجانده شده است.
منّة المنّان في الدفاع عن القرآن
نویسنده:
محمد صدر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: دارالاضواء,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «منّة المنّان في الدفاع عن القرآن» نوشته سید محمد صدر، دربر دارنده مجموعه تبیین‌ ها و پاسخ‌ ها نسبت به سوالات و شبهات گوناگونی كه درباره آیات قرآن و آموزه‌ های مطرح شده پیرامون آن است. نویسنده در این اثر تلاش نموده تا با بهره‌ گیری فراوان و همچنین بررسی قرائت‌ های مختلف قرآن، در مقابل ابهاماتی كه در پی تلاوت آیات قرآن و تدبر در آنها در ذهن مخاطب آن نقش می‌ بندد با درنگی قرآنی و روایی پاسخ‌ های درخوری را قرار دهد.
خطوط العامة للفکر الإسلامی فی القرآن
نویسنده:
علی خامنه ای؛ مترجم: عباس نورالدین
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
کلیدواژه‌های اصلی :
ضرب المرأة؛ هل هو الفهم الصواب لحل الخالفات الزوجية؟ : رؤية اجتهادية قرآنية معاصرة
نویسنده:
عبد الحميد أحمد أبو سليمان
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة,
کلیدواژه‌های اصلی :
رؤية الكونية الحضارية القرآنية : المنطلق الأساس للإصلاح الإنساني
نویسنده:
عبد الحميد أحمد أبو سليمان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
روابط بین پدر، مادر و کودک از منظر قرآن، روایات و علم
نویسنده:
لیلا محبی خواه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
نوشتار موجود با عنوان « روابط بین پدر، مادر و کودک از منظر قرآن، روایات و علم» تنظیم شده است و شامل بخش های زیر می باشد: بخش اول: نگاه اجمالی به ارتباط، تعریف ارتباط و انواع ارتباط مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه به جامعه شناسی ارتباطات، انواع ارتباط اجتماعی پرداخته شده است و در انتهای بخش اثرات وسایل ارتباط جمعی و ارتباطات درون فردی عنوان شده است. بخش دوم: تعریف رفتار، عوامل مؤثر در پیدایش رفتار و اهمیت نقش خانواده بیان شده است. از آن جا که روابط والدین با یکدیگر باید سالم و سازنده باشد تا فرزندانی متعهد و شایسته تربیت کنند، بنابراین لازم دانستیم ویژگی های ارتباط سالم و ناسالم زن و شوهر را بررسی کنیم. در پایان بخش تکنیک ها و مهارت هایی که برای برقراری ارتباط با کودکان نیاز است، مورد بررسی قرار گرفته است. موضوع بخش سوم تربیت دینی خانواده است. در این بخش به نهاد خانواده و کارکردهای خانواده پرداخته شده است و در ادامه عوامل مؤثر در تربیت کودک و نیازهای روانی کودک و تربیت دینی خانواده مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان بخش تربیت از دیدگاه امام سجاد ( علیه السلام) عنوان شده است. و حسن ختام پایان نامه، نتیجه، پیشنهادها و راهکارها و فهرست منابع است. امید است خوانندگان گرامی با مطالعه ی دقیق این رساله، روابط سالم و سازنده و مهارت ها و تکنیک های تربیت صحیح را بیاموزند و آن را عملاً در زندگی خود پیاده کنند تا خانواده ای صمیمی و با نشاط داشته باشند.
روابط زن و شوهر از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
بی بی زینب وصالی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش، روابط زن و شوهر از دیدگاه قرآن و سنت است؛ بررسی اصول و مبانی معاشرت به معروف و موجبات و عوامل حسن رفتار ( معاشرت به معروف) و سوء رفتار ( معاشرت به منکر) که خداوند در قرآن کریم و روایات ائمه هدی: به منظورداشتن نسل سالم تر و پیدایش مودت و رحمت حقیقی میان همسران آورده است، از اهداف این نوشتار است. حساسیت محیط خانواده، اهداف بلند مدت و مقدس آن اقتضا می کند که همسران بیشترین دقت را در رعایت حسن معاشرت با یکدیگر داشته باشند و از خانه فضایی سرشار از انس و ملاطفت بسازند؛ اما تداوم این پیوند و داشتن روابطی صحیح که به پایداری خانواده منجر می شود نیازمند آموزش و عنایتی ویژه از سوی متولیان و دلسوزان جامعه است. در این راستا، نگارنده پس از ریشه شناسی و تبیین معنای لغات اصلی این تحقیق از نگاه صاحب نظران دینی و تفاسیر معتبر، مخاطبان خود را به اهمیت رفتار و تعامل همسران در زندگی زناشویی واقف گردانیده است. همچنین پیرامون اهداف بنیادین نهاد خانواده صحبت نموده و دایره بحث را بر روی اصول و زیرساخت های معاشرت به معروف در قرآن کریم، متمرکز کردهاست سپس از حقوق مختص و مشترک همسران در کانون خانواده سخن به میان آورده و درادامه به بررسی ملاکهای معاشرت به معروف پرداخته شده است. ارائه سیرکلی بحث درنگاهی اجمالی و گذرا به عوامل و آثار حسن معاشرت و سوء معاشرت ( معاشرت به معروف و معاشرت به منکر) از منظر روایات ائمه معصومین از دیگر محتویات این اثر می باشند. روش جمع آوری اطلاعات در این زمینه، نرم افزارهای رایانهای، کتاب های تفسیری، فصل نامههای قرآنی و متون موجود در کتابخانه ها بوده است.
  • تعداد رکورد ها : 18137