جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
خداوند در کتب مقدس (اوستا، عهد قدیم، عهد جدید و قرآن)
نویسنده:
داود کمیجانیف
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات بین‌المللی الهدی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این اثر به بررسی تطبیقی موضوع خداشناسی در چهار دین زرتشتی، یهودیت، مسیحیت و اسلام می‌پردازد. مبنای این پژوهش در وهلة نخست کتاب‌های مقدس ادیان بوده است و در تدوین موضوعات ترتیب تاریخی ادیان رعایت شده است. مطالب کتاب در چهار فصل ترتیب‌بندی شده است: فصل 1: به بررسی هویت اهورامزدا در اوستا اختصاص دارد. در فصل 2: که مفصل‌ترین بخش کتاب است، هویت خدای «یهوه» در مجموعة عهد قدیم (عتیق) بررسی شده و مؤلف کوشیده است تا ویژگی‌ها و صفات این خداوند قومی را بر مبنای 39 بخش کتاب مقدس (عهد قدیم) معرفی کند. همچنین تحولات اعتقادی و فرهنگی که در این زمینه در طول ده قرن رخ داده، مرور شده است. مؤلف در دو بخش دیگر نیز با همین روش آموزه، اعتقاد به خداوند را در کتاب‌های عهد جدید و قرآن بررسی کرده است.
تطبق مجازات‌ها در قرآن و عهد قدیم
نویسنده:
احمد میریان آکندیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این کتاب با توجه به شباهت‌های بسیار اسلام و یهودیت در احکام شریعت، به مقایسه و تطبيق مجازات‌ها در قرآن و عهد عتیق اشاره دارد. مؤلف این اثر را با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به منابع مقدس دو دین اسلام و یهودیت و دیگر منابع مرتبط انجام داده است. کتاب حاضر به پنج بخش تقسیم می‌شود و هر بخش نیز چند فصل دارد. بخش 1: در سه فصل منابع شناخت هر دو دین را معرفی و مقایسه کرده است. در بخش 2: طی چهار فصل به مباحث واژه‌شناسی پرداخته شده و در ادامه به اهداف مجازات‌ها در متون مقدس هر دو دین اشاره شده است. در بخش 3: که پنج فصل دارد، مجازات‌های مقرر در عهد عتیق را به تفصیل شرح داده است. در بخش 4: نیز مجازات‌های مندرج در قرآن با ارائة آیاتی در ضمن چهار فصل آمده است. سرانجام در بخش 5: هر یک از مجازات‌های مذکور در یهودیت و اسلام در چهار فصل مقایسه شده است.
سیمای یهود در قرآن
نویسنده:
عبدالله حاجی صادق
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم: انتشارات زمزم هدایت,
چکیده :
کتاب سیمای یهود در قرآن، چنانکه از نامش بر می‌آید، ویژگی‌های مختلف قوم یهود را بر مبنای آیات قرآن و روایات اسلامی بررسی می‌کند. نویسنده با روشی توصیفی در پی استخراج نکات آموزنده‌ای است که قرآن کریم در رابطه با قوم بنی‌اسرائیل و یهود بیان کرده است. از این‌رو تفاسیر قرآن و نهج‌البلاغه مهم‌ترین منابع مورد استفادة مؤلف بوده‌اند. این کتاب به عنوان تفسیری موضوعی در پنج فصل اصلی سامان یافته است. تاریخچة قوم یهود، نام‌گذاری آن و متون مقدس آن‌ها در فصل 1: به صورت فشرده و مختصر بیان شده است. در فصل 2: به ده مورد از نعمت‌ها و عنایات بنی‌اسرائیل پرداخته شده و در فصل 3: ده مورد از مبانی فکری اعتقادی یهود توضیح داده می‌شود. در فصل 4: نیز ده مورد از عملکردها و رفتارهای قوم یهود بررسی می‌شود. سرانجام در آخرین فصل، ده مورد از آثار و کیفرهای الهی نسبت به یهودی‌ها بیان گردیده است و مستند مؤلف در بیان این چهل مورد، همگی آیات قرآن بوده است.
بررسی تطبیقی مسألة کرامت انسان در قرآن و تورات
نویسنده:
سلیم رحیمی ریسنی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم: چاف,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این اثر حاصل پژوهشی تطبیقی دربارة مسئلة کرامت انسان در کتاب‌های آسمانی دو دین یهودیت و اسلام است. مؤلف کوشیده است این مسئله را در دو کتاب تورات اسفار خمسه) و قرآن مورد بررسی قرار دهد. رویکرد مؤلف در این بررسی، رویکردی متن‌محور بوده و چنانچه در برخی موارد از کتاب‌های دیگر عهد عتیق یا برخی تفاسیر قرآن شواهدی آورده، فقط برای تکمیل بحث بوده است. کتاب مشتمل بر 5 فصل است. در فصل نخست معرفی اجمالی از قرآن و تورات صورت پذیرفته و در سایر فصل‌ها کرامت انسان، ویژگی‌های انسان و هدف از آفرینش انسان در قرآن و تورات مورد بررسی قرار گرفته است. در آخرین فصل نتیجة مباحث و فهرستی از منابع آمده است.
اسرائیلیات و تأثیر آن بر داستان‌های انبیا در تفاسیر قرآن
نویسنده:
حمیدمحمد قاسمی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: سروش,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این اثر به یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزة فرهنگ اسلامی، یعنی اسرائیلیات می‌پردازد. مؤلف هدف خویش را از تألیف کتاب، نبودن اثری مستقل و جامع در این‌باره ذکر کرده است. کتاب مشتمل بر کلیات، سه بخش اصلی و خاتمه است، ضمن آنکه هر بخش چند فصل دارد. در این اثر پس از طرح مباحث مقدماتی همچون تعریف اسرائیلیات و مصادر آن‌ها، سعی شده است تا تاریخچة مختصری از اسرائیلیات ارائه شود. سپس به عوامل و زمینه‌های نفوذ اسرائیلیات در تفاسیر اشاره شده است. مؤلف در سومین بخش که مهم‌ترین و مفصل‌ترین بخش کتاب است، به جمع‌آوری و نقد و تحلیل اسرائیلیاتی پرداخته که در ذیل داستان‌های انبیای عظام وارد شده است. مؤلف در همین بخش، فصل مهمی را به مقایسة ویژگی‌های داستان‌های قرآن با ویژگی‌های اسرائیلیات اختصاص داده است. در خاتمه نیز از تأثیرهای سوء اسرائيليات بر فرهنگ اسلامی و وظیفة علمای اسلام و مفسران در قبال اسرائیلیات سخن به میان آمده است.
چهرة یهود در قرآن
نویسنده:
عفیف عبدالفتاج طبّاره، مهدی آیت‌اللهی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: جهان‌آرا، بی‌تا,
چکیده :
کتابی است مفصل که به بررسی تصویر یهودیت (یهود و انبیای آن در قرآن کریم می‌پردازد. این کتاب ترجمه‌ای از متن عربی با عنوان اليهود في القرآن است. نویسنده با رویکردی مبتنی بر آیات قرآن و کتاب‌های سیره به این بررسی پرداخته است. کتاب از دو بخش کلی تشکیل شده که بخش نخست آن پیرامون رفتار یهود نسبت به اسلام به خصوص در زمان حضرت محمد و رفتار آن حضرت با ایشان مطالبی آمده است. در بخش دیگر رفتار یهودیان در برابر پیامبران آسمانی خویش از ابراهیم تا موسی (ع) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و رفتار خصمانه و تجاوز‌طلبانة آنها در برابر انبیا و همچنین مهم‌ترین خصایص آنان با توجه به متن قرآن آشکار شده است.
شناخت اندیشه و عملکرد یهود در قرآن و تاریخ
نویسنده:
فاطمه کریمی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم: انتشارات جامعة القرآن الکریم,
چکیده :
این نوشتار به بررسی عملکرد یهود، از آغاز تشکیل این قوم اختصاص دارد. مؤلف در نوشتن این اثر از منابع اسلامی به ویژه قرآن و تفاسیر بهره برده است. هدف اصلی نگارش کتاب، آگاه‌سازی مسلمانان از گذشتة یهود، تحریف‌ها، بدعت‌ها و ظلم و ستم آنان و تکریم اندیشه‌های متعالی دین اسلام بوده است. این کتاب هفت بخش اصلی دارد. در همة بخش‌ها تاریخچة مختصر دین یهود و مهم‌ترین ویژگی‌ها، تعالیم و سرانجام آنها از منظر منابع اسلامی بررسی شده است. در بخش پنجم وضعیت یهود در شبه‌جزیره عربستان، مهم‌ترین اقدامات آنان برای مبارزه با اسلام و مقابله با پیامبر (ص) آمده است.
هبوط حضرت آدم (ع) در تورات، انجیل، قرآن و عرفان اسلامی
نویسنده:
اسماعیل زارع‌پور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
مشهد: به‌نشر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب حاضر حاصل بررسی تطبیقی هبوط حضرت آدم (ع) از منظر متون مقدس، یهودیت، مسیحیت و اسلام است. مؤلف با استفاده از متون مذهبی و مقدس این ادیان، موضوع مورد نظر را بررسی کرده است. کتاب دارای سه بخش است که هر بخش نیز چند فصل دارد. در بخش اول که مشتمل بر دو فصل است، مسئلة آفرینش و هبوط آدم در دو دین یهودیت و مسیحیت بررسی شده است؛ به ویژه در فصل مربوط به یهودیت، این موضوع به ترتیب در عهد عتیق، ادیان بین‌العهدینی، تلمود و همچنین در فلسفه و عرفان یهود به اختصار مورد توجه قرار گرفته است. در بخش مربوط به مسیحیت که مختصر است، مسئلة گناه آدم ابوالبشر از منظر کلامی و الهیاتی بررسی شده است. در بخش دیگر و فصول هشت‌گانة آن، که بیش از هفت‌هشتم کتاب را به خود اختصاص داده، این موضوع را از منظر اسلام به ویژه قرآن، تفاسیر قرآنی و عرفان اسلامی بررسی کرده است. فصل پایانی نیز که با عنوان فرجام سخن آمده است، جمع‌بندی مطالب است، که چون بیش از همه به دین اسلام و به ویژه عرفان اسلامی پرداخته، کتاب را از حالت تطبیقی‌بودن، خارج کرده است.
آدم از دیدگاه قرآن و عهدین
نویسنده:
علی ناصح
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: نشر رایزن,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب حاضر به بررسی سیمای حضرت آدم (ع) بر طبق آیات قرآن کریم و عهدین اختصاص دارد. انگیزة مؤلف علاوه بر پژوهش، رفع ابهامات موجود دربارة زندگی حضرت آدم (ع) و آشکار‌ساختن حقانیت اسلام بوده است. این کتاب مشتمل بر شش فصل می‌باشد. در نخستین فصل طرح و روش تحقیق آمده است. در فصل 2: مسئلة خلقت آدم (ع) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در فصل 3: دربارة خلافت و جانشینی انسان بحث شده و ضمن بیان اعتراض ملائکه، به خودداری ابلیس از طاعت حق اشاره شده است. فصل 4: با بحث دربارة لزوم زندگی اجتماعی بشر آغاز شده و با بیان نظریات مختلف در این زمینه ادامه می‌یابد. در فصل 5: دربارة بهشت آدم و سپس استقرار او در زمین بحث شده است. در آخرین فصل نهی آدم از نزدیک‌شدن به درخت ممنوعه مقصود از درخت ممنوعه، کیفیت اغوای آدم و حوا به وسیلة ابلیس، توبة آدم و هبوط او به زمین بررسی شده است. شایان ذکر است که مؤلف در پایان هر فصل نظریات قرآن و عهدین را با یکدیگر مقایسه کرده است.
اصحاب کهف در تورات و انجیل و قرآن
نویسنده:
احمدعلی مجدوب، محمدصادق عارف
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اصل این کتاب به زبان عربی بوده و حاصل پژوهشی است دربارة اصحاب کهف، براساس متون مقدس اسلام، یهودیت و مسیحیت. مؤلف با استفاده از روش تاریخی و با انگیزة آشکار‌کردن اسرائیلیات و چگونگی ورود آن‌ها، این مهم را به انجام رسانده است. کتاب پنج فصل دارد: در فصل 1: ضمن اشاره به اهداف داستان‌های قرآنی چگونگی ورود نصرانیات و اسرائیلیات در داستان‌های قرآنی بررسی شده است. مؤلف در فصل 2: به داستان اصحاب کهف و موارد مشابه به آن در منابع یهودی و مسیحی از جمله داستان خفتگان توجه کرده است. در فصل 3: به تحلیل عناصر داستان خفتگان، از جمله اشخاص، زمان، مکان و حوادث داستان پرداخته شده است. فصل 4: به بررسی ماهیت اصحاب کهف اختصاص دارد که با فرقة اسنیان یهود مرتبط دانسته شده‌اند. در آخرین فصل نیز داستان اصحاب کهف با استناد به مدارک تاریخی و اکتشافات باستان‌شناسی بررسی شده است.
  • تعداد رکورد ها : 18137