جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
قصص‌ الانبیا‌ء‌: قصص‌ قرآن‌ بضمیمه‌ زندگا‌نی‌ چها‌رده‌ معصوم‌ علیهم‌ السلام‌,النورالمبین‌ فی‌ قصص‌ الانبیا‌ء‌ و المرسلین‌
نویسنده:
جزایری، نعمت‌الله‌ بن‌ عبدالله‌، ۱۰۵۰-۱۱۱۲ق‌.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
مدارا و قاطعيت از منظر قرآن كريم
نویسنده:
‫لطفی، زهرا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫مدارا به معناي ملايمت و بردباري در برابر رفتار ديگران و قاطعيت به معناي اجراي مناسب قانون و بهره گرفتن از قدرت مشروع در جهت اجراي عدالت، دو دستور اخلاقي – اجتماعی قرآن است، اين دو دستور بر يك سري مباني و اصول بنيادي استوارند، از جملة اين اصول مي توان به، اعتقاد به خدا ، رحمانيت خدا، تقرب به صفات الهي، اجتماعي بودن انسان، هدايت پذيري انسان، كرامت انسان، خدامحوري و نفي اومانيسم، عدالت و... اشاره كرد. مداراي قرآن دايره اي به گستردگي مدارا با كفار و مشركان تا مدارا با هم كيشان دارد؛ رفتار نيك، پرهيز از هر گونه كلام ناپسند، شرح صدر، قبول پناهندگي و... از جمله جلوه هاي مداراي مسلمين با مشركان و كفار است. مجادله احسن، فراخواني به مشتركات ديني، دعوت به گذشت وصبر، از جلوه هاي مدارا با پيروان ساير اديان الهي است. دستور به عفو، صفح، نادیده انگاری خطاها، پاسخ بدی به خوبی، صبر و ...، در ارتباط با برخورد مسلمین با یکدیگر نیز، مورد سفارش اکید قرآن است؛ البته مداراي بي قيد و شرط را هيچ عقل سليمي نمي پذيرد، اگر در جايي مدارا باعث شكسته شدن حقوق الهي يا موجب تقويت جبهه باطل گردد يا عدالت را پايمال کند در اين گونه موارد مدارا جايز نيست و برخورد قاطعانه ضرورت مي يابد؛ اما بر خلاف مدارا كه توصيه حداكثري به آن است، قاطعيت در موارد ضرورت، در ارتباط با عوامل ناامني اجتماعي و...، صورت مي پذيرد؛ نکته اساسی در این زمینه این است که، عملكردها ي قاطعانه به تصريح قرآن بايد در چهار چوب عدالت صورت گيرد. از جمله موارد قاطعيت، قاطعيت در اصول به معناي نرمش ناپذيري با معاندان ارزش ها و اصول اسلامي است، عدم مدارا با اين گروه داراي مراتبي چون نهي از دوستي، نهي از اطاعت و موافقت عملي و زباني و لزوم برائت است. آخرين مرحلة عدم مدارا و تحمل در قرآن، جهاد با دشمنان دين حق است، جهاد به عنوان نمادي از استواري و قاطعيت در قرآن مطرح و داراي شرائط و اهداف مشخص است. از ديگر موارد اعمال قاطعيت، قاطعيت در احكام جزائي اسلام است، احكام جزائي اسلام، مجازاتي است كه خداوند متعال براي پاسداري از اخلاق افراد و جامعه به تناسب جرم و اهميت آن وضع نموده است، مانند مجازات قصاص، سرقت، زنا و ... واژگان كليدي: مدارا، عفو، صفح، تساهل و تسامح، قاطعيت، خشونت
کلبه معارف شامل علوم قرآنی و حدیث، ادیان و مذاهب...
نویسنده:
مولف صادق حسن‌زاده.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: فیروزآبادی,
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسي مباني و روش شناسي احسن الحديث در تفسير قرآن
نویسنده:
‫خرامان، فاطمه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
چکیده :
‫این مجموعه شامل روش شناسی تفسیر احسن الحدیث آقای علی اکبر قرشی می باشد. ایشان از قرآن پژوهان و مفسران شیعی معاصر است. این تفسیر در 12 جلد و به زبان فارسی شامل کل قرآن می باشد که با یک مقدمه در مباحث علوم قرآنی آغاز می شود. متن قرآن به همراه متن تفسیری که موجز است به صورت ترتیبی بیان شده است. در آغاز هر سوره مکی و مدنی بودن و شمارش و حروف آیات را بیان کرده و سپس به شرح واژه ها و اعراب بعضی از کلمات پرداخته است. سپس شرح مختصری از سوره و بعد از آن تفسیر آیات به ترتیب و با توجه به آیات متناسب انجام یافته و در آخر مطالب مهم آیات به صورت نکته ها بیان شده است. روش مولف در تفسیر احسن الحدیث عقلی-اجتهادی و با گرایش اجتماعی است. پژوهش حاضر در پنج فصل و یک مقدمه تدوین شده است؛ مقدمه شامل پنج محور تبیین مسئله، ضرورت پژوهش، انگیزه تحقیق، اهداف تحقیق، سوالات اصلی وفرعی می باشد. فصل اول کلیات که شامل مفهوم شناسی، روش تفسیر و مبانی، معرفی تفسیر احسن الحدیث، زندگینامه مؤلف، حیات علمی و تالیفات ایشان می باشد. فصل دوم مبانی مؤلف است که شامل مبنای اول، قرآن کلام خداوند است مبنای دوم، هدایت گری قرآن مبنای سوم، جاودانگی قرآن مبنای چهارم، التزام به وحی بیانی مبنای پنجم، تناسب آیات و سوره ها مبنای ششم، اعجاز قرآن و صیانت آن از تحریف، مبنای هفتم اعتقاد مفسر به صحت قرائت مشهور می باشد. فصل سوم شامل روش مولف در تفسیر آیات با توجه به منابع و مبانی و نوع گرایش ایشان می باشد. در فصل چهارم منابع مورد استفاده و میزان تاثیر آن ها در تفسیر مورد بررسی قرار می گیرد. فصل پنجم در بردارنده مباحث علوم قرآنی است که مولف به آن ها توجه داشته و به عنوان مقدمه ای برای تفسیر بیان کرده است. Abstract This collection concerningthe methodology description of ahsanalhadith compiled by mr. ali akbar ghorahi. He is quranic researcher and shiaat interpreter. This explannation has been set forth in 12 volume and includes quran as whole in persain language which is commenced by a preface about quranic sciences discuses. The text of quran along with explanation text defined by summarize any soreh stated to the respect of its maccky and madani dependence as wall as verses words and counting then the explanation performend for diacritic of vowel point and its terms. Abrief express from soureh and explanation of verses with note to appropriat verses conducted and imoprtant means of verses has been defined in the from of points of compiler which is religious practice with social tendency. Present study written in five chapters and a perface, the preface focused on problem explicate necessity of research, intensive of study, aims of research, main and sub questions. First chapter of generals concerning method concept logy, interpretation and basis, introducing ahsanalhadith explanation compilre biography his scientific life and other compiles, second chapter is compiler basis which includes first basis, quran is word of god, second basis, quran leadership third basis quran eternity, fourth basis commitment to divine address, fifth basis, verses and soureh coordination, quran miracles and preserving it from distort, seventh basis, interpreter believe to correctness of reading is noted. Third chapter includes compiler method in interpretation of verses with note to his source, basis and type if tendency. Fifth chapter having quranic sciences discuss and compiler paid his particular attention to that and uesd it as a preface for interpretation.
شخصيت سياسي پيامبر اسلام در قرآن و حديث
نویسنده:
‫سياح، مونس
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫لقد كان لكم فى رسول اللَّه اسوة حسنة لمن كان يرجوا للَّه واليوم الآخر وذكر اللَّه كثيراً«. P ) سوره احزاب، آيه 21. P} »لقد جاءكم رسول من أنفسكم عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم بالمؤمنين رؤف رحيم«. {P ) سوره توبه، آيه 128. P} نظام ومجموعه قوانينى كه رب العالمين براى هدايت بشريت تشريع كرده است اسلام نام دارد. دين اسلام، به عنوان شريعت جاودان پيامبر خاتم (ص) در دو بخش اساسى به انسانها عرضه شده است: كليات رؤس مسايل وريشه‏هاى احكام وبرنامه‏ها در قرآن كريم، كه هم الفاظ وعبارات وهم جميع معانى ومفاهيم آن از جانب خداوند ووحى الهى است. وتوضيح وشرح وتفصيلات مربوط به آنها در سنت وسيره رسول مكرم اسلام (ص) ارائه گرديده است. خداى متعال در كتاب آسمانيش فرمانبردارى از رسول را با اطاعت از خويش همراه وقرين آورده است ومى‏فرمايد: »يا أيها الذين آمنوا اطيعوا اللَّه واطيعوا الرسول...«. {P ) آيه 59 نساء، 92 مائده، 20 و46 انفال، 54 نور، 32 محمد، 13 مجادله به همين مضمون مى‏باشند. P} وهمچنين نافرمانى از پيامبر را هم تراز با نافرمانى خود دانسته چنانكه فرموده است: »ومن يعص اللَّه ورسوله فان له نار جهنم«. {P ) 24 جن، 42 نساء، 59 هود، 10 حاقه، 216 شعرا، 21 نوح، 36 احزاب، 14 نساء، 98 و100 مجادله به همين مضمون مى‏باشند. P} بنابراين گفتار وكردار رسول خدا (ص) حجت وخلق وبخشى از برنامه هدايت الهى به شمار مى‏رود ودر سايه اقتدا به اين پيشواست كه قيد مسلمانى شكل مى‏گيرد. به اين ترتيب سنت پيامبر اسلام (ص) كه اعم از قول وفعل وتقريرات ايشان در سراسر دوران نبوت مى‏باشد. براى همه مسلمانان در كنار قرآن مصدر اصلى شريعت اسلام بوده وعمل به آن الزامى است چنانكه شاطبى در كتاب الموافقات چنين بيان مى‏كند كه: »ان السنه تطاع لانها بيان القرأ فطاعه اللَّه عمل بكتابه وطاعة الرسول العمل بما بيّن به كتاب اللَّه تعالى قولاً أو عملاً أو حكماً.. ان السنه توضح المجمل وتقيد المطلق وتخصص العموم.. وان السنة بمنزلة التفسير والشرح لمعانى احكام الكتاب ودل على ذلك قوله تعالى: »وأنزلنا إليك الذكر لتبين للناس ما نزل إلهيم««. {P ) اضواء على سنه المحمديه، ابوريه، مؤسسه انصاريان. P} به عنوان نمونه روشن اين تبيين مى‏توان به ركعات نماز وكيفيت اذكار وشروط در اين حكم اساسى اشاره نمود كه همه از تعليمات رسول خدا (ص) است حال آنكه در قرآن به عباراتى كلى چون »اقم الصلوه...« اكتفا شده است. با اين توجه، ضرورت مطالعه وشناخت سنت رسول خدا (ص) وشخصيت الهى ايشان به عنوان الگوى عملى ديندارى كه ابعاد مختلف اسلام در لحظه لحظه حيات او تجسم يافته است، روشن مى‏گردد. از جمله اين ابعاد، رفتارها وعملكرد سياسى - اجتماعى پيامبر (ص) مى‏باشد كه در طول بيست وسه سال به تحول جامعه جاهلى به يك حكومت اسلامى منجر گرديده ودر واقع اجراى قوانين اسلام را در سطح اجتماع متحقق ساخته است، اگر امروز بعد از 1400 سال به تحليل ابعاد سياسى واجتماعى شخصيت رسول خدا (ص) مى‏پردازيم در جستجوى روشهاى يك انسان سياستمدار (هر چند موفق ومنحصر به فرد) در لابلاى صفحات تاريخ نيستيم بلكه معتقديم مجموعه اين رفتارها در تداوم جريان هدايت انسانها از طريق رب العالمين ودر متن آموزشهاى الهى به منصه ظهور رسيده است وما بايستى براى مشكلات امروز خود به مطالعه سياستهاى پيام‏آور وحى آسمانى پرداخته وبدان تمسك جوييم. در واقع سراسر سنت وسيره رسول خدا (ص)، تلاش براى ابلاغ رسالت الهى وارائه اسلام در چهار وجود (وجود اسمى، وجود مفهومى، وجود شخصيت اسلامى وجامعه اسلامى) بوده است. {P ) علامه عسكرى در كتاب نقش ائمه در احياء دين در اين مورد چنين نوشته‏اند: با تحليل دقيق از اسلام مى‏توان آن را به چهار وجود تقسيم نمود كه در جامعه انسانى به اين چهار نوع مى‏تواند حضور يابد. وجود اسمى كه مجموعه الفاظ با بار معنايى خاصى است ودر استخدام شريعت در آمده، وجود مفهومى كه اصطلاحات دينى را همراه مفاهيم حقيقى آنها تبليغ مى‏كند. وجود عملى يا شخصيت اسلامى كه در آن مجموعه رفتارهاى دينى در عملكرد يك فرد تجسم پيدا مى‏كند ووجود جامعه اسلامى كه احكام اجتماعى اسلام در آن به اجرا گذاشته مى‏شود وبه عنوان كامل‏ترين تجلى اجتماعى اسلام به شمار مى‏رود (نقش ائمه در احياء دين، ج 1، علامه سيّد مرتضى عسكرى، مجمع علمى اسلامى). P} لذا با توجه به اين هدف اساسى، جوانب مختلف شخصيت وعملكرد ايشان قابل تفكيك نيست چرا كه همه در يك راستا وبراى ارائه ودفاع از تداوم وبقاى دين الهى بوده‏اند. در اين نوشتار ما هرگز مدعى نيستيم كه شخصيت سياسى رسول خدا (ص) بطور كاملاً جداگانه بررسى وارائه شده باشد بلكه سعى داشته‏ايم تا آن بخش از رفتارها را كه در تحقق وجود چهارم يعنى تشكيل جامعه اسلامى وحفظ وتداوم آن نقش داشته است را تا حدى پر رنگ‏تر به تصوير كشيده و ارائه نماييم. و با عنايت الهى در اين راه از زلال هدايت » رحمة للعالمين« بهره‏مند شويم. والسلام
راه دستیابی به ترجمه‏ای مطلوب از قرآن کریم
نویسنده:
سید عبدالوهاب طالقانی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قرآن این معجزه جاودانه الهی که به عنوان آخرین کتاب آسمانی بر خاتم پیامبران حضرت محمد(ص) فرو فرستاده شده، مجموعه‏ای است از عقاید، احکام، عبادات، مسائل اخلاقی، روابط اجتماعی، مواعظ و اندرزها و سرگذشت پیشینیان در جهت هدایت و تأمین سعادت همه مردم؛ و چون آیات آن به زبان عربی نازل شده، شایسته است برای کسانی که عربی نمی‏دانند به زبان قابل فهم آنان برگردانده شود تا درک مفاهیم والای آن بر عموم مردم آسان گردد و بتوانند در سایه آن به سعادت واقعی دست یابند. تا کنون ترجمه‏های گوناگونی از قرآن مجید انجام شده است که مترجمان آنها هر کدام بر اساس روشی که برگزیده‏اند به این کار اقدام کرده و محصول تلاش خود را در قالبی ویژه ارائه داده‏اند. به طور خلاصه می‏توان گفت ترجمه‏هایی که به صورت تحت اللفظی انجام شده‏اند ما را به هدف نزدیک نمی‏کنند و سودی نمی‏بخشند، همچنان که برخی از ترجمه‏های ادیبانه معاصر که لغات اصلی فارسی را جایگزین لغات رایج می‏کنند چندان نتیجه بخش نیستند، و نیز ترجمه‏هایی که به فارسی روان نگارش یافته‏اند ام دو نقیصه در آنها به چشم می‏خورد مطلوب نیستند؛ این دو نقیصه عبارتند از: 1. آیاتی که احتیاج به تفسیر و توضیح دارند به اختصار و ایجاز ترجمه شده‏اند و خواننده نمی‏تواند مقصود اصلی را دریابد، بلکه گاهی ترجمه در ذهن او ابهام‏ها و اشکالاتی به وجود می‏آورد که بسیار زیان بار است (برخی از مواردی که نیازمند تفسیر و توضیح است متعاقبا خواهد آمد). 2. خطاها و اشتباهات ترجمه‏ای به شکل‏های مختلف که خواننده را از دستیابی به مضامین بلند آیات قرآنی محروم می‏نماید. (در صفحات بعد به تفصیل از این گونه خطاها یاد خواهد شد). پس چه باید کرد؟ و بر ترجمه مطلوب چگونه می‏توان دست یافت؟ در این نوشتار، نخست ضعف ترجمه‏های موجود را بررسی می‏کنیم و سپس پیشنهادهایی تقدیم می‏داریم.
امدادهای الهی و شرایط بهره مندی از آن در قرآن
نویسنده:
‫حیدری، یحیی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ، معاونت پژوهش حوزه های علمیه,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
---
قصه هاي قرآن وانبياء عليهم السلام ازآدم عليه السلام تا خاتم عليه السلام
نویسنده:
معصومه بيگم آزرمي
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
غدیر در قرآن
نویسنده:
محمدتقی مظفری
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
  • تعداد رکورد ها : 18137