جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 انتظار پویا از منظر قرآن، سنت، ادیان و روان شناسی
نویسنده:
طاهره کاظمیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
انتظار حالتی است از ترکیب اعتقاد به مبانی دین و ولایت امام زمان ( عج) که انواع دگرگونی ها را در حالات قلبی، اندیشه و آمال انسانی و رفتار فردی و تلاش های اجتماعی ایجاد می کند. با این رویکرد انتظار هم اثر اخلاقی هم اثر روحی و هم آثار تربیتی دارد، از این روی می توان گفت: مقوله مهدویت و بالاخص فرهنگ انتظار بخاطر دارای بودن ویژگی های خاص خود از توانمندترین عوامل رشد فردی و اجتماعی انسانها در طول تاریخ بوده و هست، از این رهگذر طرح صحیح این مقوله و بسط این فرهنگ در سطح جوامع بدون تردید باعث شکوفائی هرچه بیشتر استعدادهای آحاد افراد خواهد شد و راهی هموار را به سوی سعادت و تکامل انسان های می گشاید. باید گفت علیرغم تلاشهای عده ای از مستشرقان که خواسته اند انتظار را عامل رکود و سستی جوامع معرفی نمایند، روح تشنه بشر همواره سعی کرده با تقویت روح انتظار در خود به زندگی معنای و مفهوم ببخشد و با این بینش مانع از گرفتار شدن در مرداب روزمرّگی شود. از این رو می بینیم در سه دهه اخیر غربیون نیز با رویکردی وسیع به انتظار توجه کرده و با مطرح کردن مسائلی چون موعودگرائی، منجی گری، مسئله آخرالزمان و جنگ پایانی سعی در آرام کردن روح خسته و به تنگ آمده بشر دارند. باری انتظار فرایند یک عقیده اسلامی که فقط رنگ دین داشته باشد نیست، بلکه ا نتظار فصل مهمی از خواسته های بشری در طول ادوار تاریخ است از همین جاست که باید گفت انتظار موعود و منجی یک الهام فطری است و علیرغم نظر بعضی از مغرضان که انتظار را یک فکر وارداتی از ادیان یهود و نصارا و پدید آمده از اوضاع نابسمان می دانند، عموم مردم از دریچه انتظار با نگرشهای متفاوت عقیدتی و باورهای مختلف دینی به آینده چشم دوخته اند و روزی را امید دارند که رسالت های آسمانی با همه اهدافشان در زمین محقق شوند. باری چنانچه گفتیم انتظار منجی از فراورده های غرب و هزاره اخیر و مختص به دین اسلام و مذهب شیعه نیست، ولی باید گفت اسلام به عنوان دین خاتم و تشیع بعنوان مذهب برتر با نظر وسیعتر و عمیقتری به این مسئله نگریسته و با مطرح کردن تمام ابعاد و جوانب انتظار حقیقی سعی در انتقال این باور از محدوده ذهن به دنیای واقعیات کرده و آن را از آینده به حال انتقال داده است تا علیرغم اعتقاد یهود و اهل سنت که موعود را متولد در آینده ای نامعلوم می دانند به رهائی بخشی باور آوریم که اکنون هست و مانند دیگر منتظران چشم به راه رسیدن روز موعود و تحقق شرائطی است که به او امکان می دهد به هدف بزرگ خود جامه عمل بپوشاند و اما آنچه در این رساله ارائه می شود نگاه به انتظار از منظر ادیان، ملل، قرآن، سنت و روانشناسی است و منابع مورد استفاده شامل منابع روایی، تاریخی و روانشناسی است. کلید واژه ها: «انتظار، آخرالزمان، غیبت، ظهور، موعود، منجی، مهدی، مصلح، مهدویت.»
 انحرافات اخلاقی از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
محدثه السادات میرشجاع عنبرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با توجه به بروز انحرافات گوناگون در جوامع و ظهور مشکلات عدیده ای در این زمینه و رشد بی رویه جرایم و دور شدن از سنتهای الهی و معانی دینی و احساس نیاز به بازگشت به دوره دین محوری رساله حاضر با عنوان انحرافات اخلاقی از منظر قرآن و سنت و با هدف آگاهی و بیان دیدگاه قرآن و سنت در خصوص عوامل ، موانع و ماهیت انحرافات اخلاقی و اجتماعی ، بیان نظرات ائمه معصومین « علیهم السلام» در این رابطه و بررسی عوامل انحرافات اخلاقی در جامعه شروع به کار کرد و در انتها به بیان راهکارهای جلوگیری از انحراف پرداخت. به طور کلی محقق در نظر داشته در تحقیق خود دیدگاههای گوناگون در رابطه با اخلاق و انحراف را جداگانه تعریف نموده و مصادیق مربوط به هر کدام که در زندگی روزمره انسانها یافت می شود . ضمیمه این تعاریف کند و برای درک بهتر خواننده محترم آنها را با آیات ، روایات ، و تفاسیر و مثالهای اجتماعی گوناگون بیاراید . این تحقیق از سه بخش تشکیل شده که بخش اول شامل سه فصل می باشد . فصل اول با عنوان دیدگاههای گوناگون در تعریف اخلاق و انحراف به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی اخلاق و انحراف به طور جداگانه می پردازد . فصل دوم با عنوان اخلاق در آیات و روایات مباحثی چون منابع اخلاق اسلامی ، روش تعلیم و تربیت اسلامی ، اخلاق در نهج البلاغه و مصادیق اخلاق ، چون ، امانتداری ، احترام به والدین ، ساده زیستن ، صله رحم و ... را مورد مطالعه قرار می دهد و در فصل سوم که با عنوان انحراف در قرآن و سنت است ؛ فلسفه گناه، تعریف انحراف در قرآن ، نقاط ضعفِ انسان چون کفر و ناسپاسی ، آزمندی و طغیانگری ، یاس و ... از دیدگاه قرآن و سنت را مورد بررسی قرار می دهد . بخش دوم نیز شامل دو فصل می باشد . فصل اول با عنوان منشاء پیدایش انحراف به بررسی عوامل بروز انحراف و علت پیدایش آن ، نظر علم جامعه شناسی در این رابطه و زنجیره رسوم اجتماعی و فقر و مشکلات اقتصادی به عنوان یک منشاء بروز انحراف می پردازد . فصل دوم با عنوان رفتارهایی که در جامعه اثر سوء دارند ، مطالب و مصادیق گسترده ای از رفتارهای انحراف آمیز و ناپسند در جامعه را در بر می گیرد . مانند شایع ترین انواع بزهکاری چون قاچاق مواد مخدر ، الکلیسم ، انحراف جنسی و ... که در متن تحقیق ، هر کدام از این موارد به طور اجمالی شرح داده شده است . بخش سوم نیز شامل سه فصل است . فصل اول شیوه های بر خورد با انحراف نامگذاری شده که به مباحثی چون هنجارهای اسلامی در شناخت کجروی ، راهکارهای قرآن در هدایت فردی و اجتماعی ، انذار و تبشیر ، روش تنبیه در تعالیم اسلامی و زندان به عنوان یک شیوه برخورد پرداخته است . فصل دوم با عنوان پیشگیری از انحراف تاثیر جامعه و فرد را در پیشگیری از انحراف بر یکدیگر ، دین و راهکارهای متکی بر اجتماع ، روش تشویق در تعلیم و تربیت اسلامی ، روان درمانی و ... را به عنوان عوامل و راهکارهای پیشگیری شرح می دهد . فصل سوم نیز که آخرین فصل این تحقیق است با عنوان درمان انحراف سعی در نشان دادن راههای درمان انحراف پس از پیدایش آن می باشد که در مرحله نخست قرآن را به عنوان شفابخش قلبها معرفی کرده و سپس انواع درمان بیماری های اخلاقی را شرح می دهد . امید است این تحقیق توانسته باشد اهداف مذکور را به کمال برساند .
 انذار و تبشیر از دیدگاه قرآن
نویسنده:
ناهید واعظی جزئی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش در شش فصل با این مباحث تدوین شده است: فصل اول، معنای لغوی و اصطلاحی انذار و تبشیر، مبشرین چه کسانی هستند، منذرین چه کسانی هستند؛ فصل دوم، جایگاه و اهمیت انذار و تبشیر در شریعت، سبب تشریع اصل دین، عمومیت در انذار؛ فصل سوم، سیر تاریخی آیات انذار و تبشیر در قرآن، غلبه آیات انذار در شروع نزول قرآن کریم، مخاطبین انذارها و بشارتهای الهی؛ فصل چهارم، متعلقات انذارها و تبشیرهای قرآنی، مبشرات دنیوی در حیات فردی، مبشرات دنیوی در حیات اجتماعی، منذرات دنیوی در حیات فردی و اجتماعی، مبشرات اخروی، منذرات اخروی؛ فصل پنجم، تبیین ماهیت منذرات و مبشرات اخروی در قرآن؛ فصل ششم، اهتمام قرآن کریم بر تعالی روح و تهذیب نفس، موعظه از روشهای انذاری در تربیت.
بررسی و نقد دیدگاههای مستشرقان در مورد نسخ در قرآن کریم
نویسنده:
علی شریفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اهداف این پایان نامه آشنایی با روش تحقیق شرق شناسان در موضوعات قرآن شناسی و اسلام شناسی است و شناخت دیدگاه های جدید درباره نسخ در کتب مقدس به ویژه قرآن مجید و نقد و بررسی دیدگاهای شرق شناسان و پاسخ به شبهات مطروحه از جانب آنان است لذا سعی در پاسخ یابی به سوالاتی چون زمینه های ایجاد اندیشه ناسخ و منسوخ در قرآن کریم از دیدگاه شرق شناسان چیست ؟ دیدگاه شرق شناسان درباره ناسخ و منسوخ در قرآن و دیگر مسائل اسلامی در سده اخیر دستخوش چه تحولاتی شده و این تحولات ناشی از چیست ؟ را دارد براساس فرضیه های تحقیق از دیدگاه شرق شناسان توجیه نتاقض های موجود میان آیات قرآن به اختلاف میان قرآن و سنت اختلاف میان احکام قرآن و فقه و اختلاف فتاوی فقها زمینه های ایجاد اندیشه ناسخ و منسوخ در بین مسلمانان بوده است . در نیمه اول قرن بیستم عموما شرق شناسان و حیاتی بودن قرآن را پذیرفته بودند و در نتیجه ناسخ و منسوخ را تصرف بشری در این کلام دانستند در حالی که با گذشت زمان و در نیمه دوم قرن بیستم ، با مفروض دانستن ئحیانیت قرآن ، دیدگاه قبلی متعادل شده است . تحقیق حاضر که به روش کتابخانه ای انجام یافته مشتمل بر چهار فصل است در فصل اول کلیات و تعاریفی از مسئله ذکر شده است در فل دوم نسخ در قرآن از دیدگاه شرق شناسان مورد بحث قرار گرفته است که شامل بحث از زمینه های پیدایش و گسترش اندیشه نسخ در قرآن از دیدگاه شرق شناسان ، بررسی معنای نسخ از دیدگاه شرق شناسان ، نظر برخی از شرق شناسان درباره وقوع نسخ در قرآن با تطبیق بر انواع نسخ و پیامدهای نسخ در قرآن از دیدگاه برخی شرق شناسان است فصل سوم به نقد و بررسی دیدگاه های مشهور شرق شناسان در مورد نسخ می پردازد که شامل نسخ در قرآن و حدیث ، بررسی دیدگاه علمای شیعه درباره نسخ ، حکمت و انگیزه نسخ در قرآن از دیدگاه مسلمانان و تفاوت مبنایی آن با دیدگاه شرق شناسان ، نقد دیدگاه شرق شناسان در مورد زمینه های پیدایش و گسترش اندیشه نسخ در قرآن ، نقد و بررسی تعاریف شرق شناسان از نسخ و نقد و بررسی دیدگاه شرق شناسان درباره انواع نسخ است و فصل چهارم نیز بررسی روش شناسی شرق شناسان در پژوهش های اسلامی و روند کلی تغییرات آن را شامل می شود براساس نتایج حاصل از تحقیق شرق شناسان توجیه تناقض ها در قرآن ، اختلاف میان قرآن و سنت و اختلاف فتاوی فقها را زمینه های موجد اندیشه ناسخ و منسوخ در میان مسلمانان می دانند محوریت تحقیقات برخی از شرق شناسان درباره پیامدهای نسخ ، تشکیک در اتقان و استحکام متن قرآن ، زیر سوال بردن جنبه الهی و جاودانگی و نیز جهان شمول بودن آن بوده است در بررسی روش شناسی شرق شناسان تا نیمه اول قرن بیستم عموما وحیانی بودن قرآن زا نپذیرفته اند و در نتیجه ناسخ و منسوخ را تصرف بشری در کلام الهی دانسته اند در حالیکه با گذشت زمان از نیمه دوم قرن بیستم به بعد ، با مفروض دانستن وحیانیت قرآن دیدگاه قبلی متعادل شده است .
بررسی ویژگی های عمده جامعه جهانی در حکومت فراگیر حضرت مهدی (عج) (در قرآن و سنت)
نویسنده:
مهدی همتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش دارای دو بخش و چندین فصل است که در بخش نخست طی دو فعل مفاهیم و مبانی نظری بررسی شده است. بخش دوم که بررسی و تحلیل یافته ها نام گرفته، در پنج فصل ویژگیهای اعتقادی، اقتصادی، فرهنگی، قضایی و امنیتی جامعه جهانی در حکومت فراگیر مهدوی را بررسی کرده است. بخش سوم به نتیجه گیری مطالب پرداخته است.
بررسی کاربرد چهار قدرت تنبیه، پاداش، تخصص و منتسب در مدیرت الهی و اسلامی با تأکید بر قرآن
نویسنده:
محمد مهدی نادری قمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش شامل پنج فصل با این موضوعات است: فصل اول، پیرامون مسائل تحقیق و تعریف واژه قدرت؛ فصل دوم، مرور ادبیات تحقیق: مفهوم قدرت و تعریف آن، نسبیت قدرت، قدرت و نفوذ، تقسیم بندی قدرت، استفاده مناسب و مؤثر از قدرت، شیوه های اعمال قدرت، قدرت و تئوری مدیریت و سازمان؛ فصل سوم، روش تحقیق؛ فصل چهارم، ارائه و تحلیل یافته ها: قدرت تنبیه در مدیریت الهی و اسلامی، قدرت پاداش، قدرت تخصص، قدرت مُنتسَب در مدیریت الهی و اسلامی، استفاده توأم چند قدرت؛ در فصل پنجم، خلاصه و نتیجه گیری مباحث پایان نامه آمده است.
بررسی اصول حاکم بر سازماندهی از منظر قرآن کریم
نویسنده:
قادرعلی واثق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رویکردی است تطبیقی بین دیدگاه قرآن و مدیریت نوین درباره مبانی مدیریت و سازماندهی. در این رساله، ابتدا نظریه های مختلف دانشمندان غربی درباره اصول سازماندهی مطرح شده و سپس اصول مدیریت قرآنی با اصول مدیریت حاکم بر غرب مقایسه گردیده است. نویسنده ضمن بیان مطالبی همچون: اصل تقسیم کار، هماهنگی در مدیریت، رفتار سازمانی در مدیریت، مبانی انسان شناسی مدیریت، مدیریت خداوند بر عوالم، مدیریت امامان، و مدیریت ملائکه، نتیجه می گیرد که قرآن کریم، اصول حاکم بر سازماندهی در مدیریت را مسلّم دانسته و دلایل متعددی بر آن اصول اقامه کرده است.
بررسی ایجاد انگیزه در قرآن و کلام و کلام معصومین (ع)
نویسنده:
علی صباغیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه به بررسی ایجاد انگیزه کار از دیدگاه قرآن و روایات بویژه نهج البلاغه می پردازد؛ و در آن راههای ایجاد انگیزه به تفصیل بیان شده اند. یافته های حاصل از این پژوهش نشان می دهد که از طریق شناخت ابعاد مختلف استعدادها و تواناییها و نیازهای نیروی کار و تأمین حاجات مادی و معنوی انسان می توان انگیزه کار و تلاش را فعال ساخت.
نگاهی به قیمومت مردان در تفاسیر قرآن
نویسنده:
على کریم پور قراملکى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
جایگاه زن در قرآن و تورات
نویسنده:
مرضیه صالحی ابرقویی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 18137