جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
پرتو نبی (قرآن) در شعر دری سرچشمه ها
نویسنده:
شوکت علی محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله با عنوان «پرتو نبی در شعر دری» در یک پیش گفتار و چهار بخش تنظیم شده است: در پیش گفتار، اهمیت و جایگاه این پژوهش و نیز خطر جدا شدن قرآن پژوهی و هنر شعر دری بررسی شده است. در بخش نخست، تأثیر قرآن در گسترش و غنامندی شعر دری، شیوه و پیشینة پژوهش بیان شده است. در قسمت دیگر این بخش، کلید واژه ها و دلیل گزینش آن ها توضیح داده شده است. ضمن این که تأثیر قرآن در شعر دری از راه ادبیات تطبیقی بررسی می شود؛ اما باید گفت گوهر بنیادین قرآن و رویة اعجاز آن از بام ادبیات تازی و دری فراتر است و در گردونة ادبیات ملکی، سنجش پذیر نیست. بخش دوم در مورد تأثیرگذاری زبان تازی در شعر دری است و به دلیل سایة سنگین عربی اندیشی در سرزمین آریان ها، دری زبان ها و به ویژه در حوزه های علمیه، بایسته است که تعامل زبان تازی و دری روشن شود. در بخش سوم، رابطة شعر و قرآن، شاعر از دیدگاه قرآن و قرآن از نظر شاعران بررسی شده است. قرآن با آن که به شدت شعر بودن خود را رد کرده، اما دارای شاعرانه ترین گفتارها و تعبیرها است. این موضوع از نگاه درون متنی و برون متنی نیز بررسی شده است. بخش چهارم، آینة کوچکی است که بازتاب تجلی آفتاب نبی را در مهتاب شعر دری نشان می دهد و این پرتو در دو حوزة درون نمایه و برون نمایه تابیده شده است.
پرتوی از سیمای قرآن در حدیث
نویسنده:
مرتضی خسروی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه پرتوی از سیمای قرآن در حدیث مورد بحث قرار گرفته و موضوعات ذیل در آن آمده است: اهمیت و عظمت قرآن کریم و موارد فضیلت قرآن، فهم شناخت قرآن، وجوه شناخت و منابع شناخت قرآن، تقسیم بندی قرآن به سوره و آیه، عدم تحریف قرآن، دلایل عدم تحریف، شبهات قائلین به تحریف وپاسخ آنها، و ویژگیهای قرآن.
پندارگرایی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
مرضیه شکوهنده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش حاضر اطلاع یافتن از پندارهای باطل از دیدگاه قرآن و چگونگی ابتلاء به آن و آثار منفی آن در زندگی فردی و اجتماعی و راه رهایی و نجات از آنها بوده و با به روش انجام شده و کتابخانه ای- توصیفی- تبیینی.چون یکی از موانع انسان به سوی حق پندارگرایی است؛کیفیت ابتلاء به آن، آثار پندارگرایی در زندگی انسان و راه رهایی از آنها از طریق نوشیدن از زلال علم و معرفت و باطن را با آب توبه شستشو دادن و ارتباط فکری و معنوی با اهل بیت علیهم السلام در این پژوهش بررسی شده است.
ولایت خلیفه الهی و ولایت شیطان در قرآن
نویسنده:
عبدالله حق جو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پژوهشی است در تبیین ولایت خلیفه الهی و ولایت شیطان از دیدگاه قرآن. این پژوهش حول محور این پرسش است که چگونه افراد می توانند تحت ولایت خلیفه الهی باشند و از ولایت شیطان رهایی یابند؟ نویسنده برای پاسخ این پرسش نمونه هایی از ولایت الهی، صفات ویژگی های آن را با استشهاد به آیات قرآن بیان کرده است. وی لازمة ولایت الهی را داشتن علم گسترده و عصمت معرفی کرده است و مهم ترین ویژگی های ولایت الهی را برخورداری و ارائه دین حق و ولایت آنان را تجلّی ولایت خدای سبحان دانسته است. نویسنده در ادامه مهم ترین عامل بهره مندی از ولایت الهی را تبعیت و اطاعت همه جانبه در عمل به واجبات شرعی و داشتن تقوا و اعتقادات صحیح دینی همراه با صدق و اخلاص معرفی کرده است. مهم ترین مانع بهره مندی از ولایت الهی را عصیان و عدم تبعیت دانسته که در انجام محرمات و اصرار بر گناهان تحقق می یابد. بخش پایانی پژوهش به ولایت شیطان از نگاه قرآن اختصاص یافته است.
پلورالیزم دینی از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
رسول جوانعلی آذر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نویسنده در این پایان نامه با هدف بررسی دیدگاه قرآن و روایات درباره پلورالیسم نخست به تعریف پلورالیسم سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و دینی پرداخته، آنگاه تاریخچه، زمینه و برداشت های گوناگون از آن را بیان کرده، و در پایان، با مطرح کردن لوازم کلامی و دینی پلورالیسم، به این نتیجه می رسد که از نظر آیات و روایات پلورالیسم در بعد سیاسی و اجتماعی مورد تأیید است؛ اما در بعد دینی با مشکلات عدیده منطقی روبه روست
ولایت علی ( ع) در قرآن و سنت
نویسنده:
زینب سیدآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عنوان این پژوهش ولایت حضرت علی در قرآن و سنت است. حضور ولی در جامعه اسلامی امری بسیار قابل اهمیت است و پیامبرصل الله علیه و آله و سلم در اندیشه تحقق این امر در جامعه بوده اند. یکی از اهداف پیامبر صل الله علیه و آله و سلم در طول رسالت، آماده کردن اذهان جامعه برای پذیرش فردی به عنوان جانشین است و برای رسیدن به این هدف اقدامات فراوانی را انجام داده اند، زیرا برای پایداری یک حکومت و اتحاد و انسجام یک ملت نیاز به فردی عالم و معصوم است. در این پژوهش با بررسی آیات و روایات اهمیت مسأله ولایت و حضور امام و ولی در جامعه مسلمین مشخص می شود. شیعه خود را پیرو اسلام ناب محمدی می داند و برای اعتقادات خود دلائل عقلی و نقلی کاملاً معتبری دارد که این دلایل مورد قبول اهل سنت نیز می باشد. و برای نیل به این اهداف، ابتدا به مبحث ولایت و تعاریف علوم مختلف از آن و اقسام ولایت و الهی یا انتصابی بودن ولایت می پردازیم. آیاتی از قرآن که اشاره به این موضوع، ولایت حضرت علی دارند و این امر را ثابت می کند پرداخته می شود و این آیات عبارتند از: آیه ولایت، عهد، تطهیر، مباهله و ... . احادیثی نیز ولایت حضرت علی را ثابت می کند مانند: یوم الدار، غدیر، ثقلین، سفینه و ... . در این پژوهش نظرات شیعه و سنی در کنار هم آورده شده است و به نقد و بررسی آن ها پرداخته شده و در نهایت از این پژوهش نتیجه می گیریم که مسأله بسیار مهم رهبری دینی و دنیایی مردم پس از ارتحال پیامبر صل الله علیه و آله و سلم مهمل و بدون تکلیف رها نشده است، بلکه رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم از اولین روز دعوت خویش(یوم الدار) تا پایان عمر خود این مسأله مهم را بیان کرده و امیرالمؤمنین را به خلافت بلافصل بعد از خویش معرفی نموده است. روش پژوهش در این تحقیق جمع آوری مطالب و اسناد است و از تحقیقات کتابخانه ای محسوب می شود.
ولایت فقهای جامع الشرایط از دیدگاه عقل و قرآن و سنت
نویسنده:
مریم همتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بعضی از علمای لغت ولایت را به پادشاهی و امارت معنی کرده برخی به یاری دادن ولی دو نوع است: ولی الله، ولی شیطان ولی الله یعنی دوست خدا، ولی شیطان یعنی دوست شیطان. هر کدام از اولیاءالله و شیطان راهی را طی می کنند که در واقع خلاف مسیر یکدیگر است همان طور که خداوند ولی پیروان قرآن است شیطان نیز بر مشرکین، کفار و افراد بی ایمان ولایت دارد. بحث ولایت فقیه یک بحثی است اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی، ولایت یک مسأله ایست که جامعه از پذیرفتن آن ناگزیر است و به فرمایش امام ولایت فقیه از موضوعاتی است که تصور آن موجب تصدیق می شود و چندان به برهان احتیاج ندارد. در آغاز بحث حدود اختیارات ولی فقیه را مطرح می کنیم. در بیان این مطلب می تون گفت در زمان حکومت حضرت محمد ( ص) و حضرت علی ( ع) علماء و فقهای اسلام از جانب این دو بزرگوار به بلاد و سرزمین ها فرستاده می شدند و اجازه فتوی و جاری نمودن حدود، دریافت مالیات و تشکیل حکومت به آن ها داده می شده. مالک اشتر از جانب علی ( ع) ولایت داشت که حکومت ایجاد کند. در زمان امام صادق ( ع) نیز ایشان به بسیاری از شاگردان خویش اجازه فتوی و حکم ولایتی می دادند. حضرت امام عصر نیز در زمان حضرت و غیبت صغرایشان حجت خود را در بین مردم مشخص نمودند و پس از برشمردن خصوصیات ولی امر مسلمین در زمان غیبت از مردم می خواهند که در حوادث واقعه به آن ها رجوع کنند مگر حوادث واقعه چیزی جز حوادث و معضلات اجتماعی است. حضرت صادق ( ع) تصریح دارند آنانی که حدیث ما را روایت کرده و در حلال و حرام ما مطالعه نمودند و صاحب نظر شده و احکم و قوانین ما را شناخته اند بایستی آنان را به عنوان قاضی و داور بپذیرند زیرا که من آنان را حاکم بر شما قرار داده ام. ولی فقیه مسأله ای بی اساس و من در آوردی و یا موضوعی که اخیرا مطلح شده باشد نیست بکله اصلی است محکم که ریشه در هدف بعثت انبیاء و تداوم امامت و رهبری امت ورساند و اجرای حدود خدا، ایجاد حکومت عادله دارد.
نقش موعظه و نصیحت و گستره آن در قرآن
نویسنده:
حسن بطحایی گلپایگانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از روش‌های تربیت دینی و دعوت به خدا، موعظه و نصیحت است. در کلام الهی از خدای تعالی به‌عنوان ناصح و واعظ و از قرآن به‌عنوان موعظه و تذکره یاد شده است. موعظه دعوت به نیکیِ توأم با خیرخواهی و رقت قلب است. هر گونه اندرزى که مخاطب را از بدی‌ها ترسانده و قلب او را متوجه نیکی‌ها کند، موعظه و نصیحت نامیده مى‏شود. خدای تعالی در قرآن، واعظ را، پیامبران، کتب آسمانی و داستان‌ها و حوادت تاریخی معرفی کرده است و مخاطب مواعظ الهی، همه انسان‌ها هستند. در این پژوهش ضمن مفهوم‌شناسی موعظه و نصیحت، «انواع موعظه»، «نقش وعظ و اندرز در تربیت و تزکیه نفس»، «روش نصیحت و غفلت‌زدائی در کلام وحی»، «وعظ‌کنندگان و گستره آن در قرآن»، «ارکان موعظه»، «شرایط تأثیر وعظ و موانع نصیحت‌پذیری بر اساس قرآن و دیدگاه مشهور مفسران» مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 23
  • تعداد رکورد ها : 18137