جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم حدیث
>
علم روایةُ الحَدیث
>
علم درایه
>
حدیث
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
تعداد رکورد ها : 749
عنوان :
برکت از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
زهرا زاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
گناه
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
گناه
,
هنر و علوم انسانی
,
سپاسگزاری
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مال حرام
,
محدودیت بازدارنده
,
سپاسگزاری
,
هنر و علوم انسانی
,
محدودیت بازدارنده
,
مال حرام
,
سپاسگزاری
چکیده :
اسباب این جهان، منحصر به ظواهر و مادیات نیست، بلکه در ماورای عالم مادی، امور دیگری به نام معنویات وجود دارد که ارتباطی بس دقیق با مادیات و ظرافتی قابل تحسین دارد. یکی از این امور معنوی، واژه برکت و مشتقات آن است که در قرآن به صورتهای مختلف، جمعاً سی و دو بار به کار رفته است. این تحقیق به بررسی واژه برکت از دیدگاه قرآن و حدیث میپردازد و روش تحقیق آن بهصورت کتابخانهای که از قرآن کریم ، منابع تفسیری، روایی و حدیثی استفاده شده است.آشنایی با اسباب و عوامل افزایش برکت در زندگی و بکارگیری عملی و کاربردی آن در زندگی و اجتناب از عوامل برکت زدا از اهداف این نوشتار می باشد. طرح این موضوع از آن جهت قابل اهمیت است که با بررسی آیات و روایات مربوط، با مفاهیم و موارد استعمال این واژه آشنا میشویم و با ذکر دیدگاههای مفسران و برداشتهای گوناگون از آیات و روایات ، مراد از برکت و مادی یا معنوی بودن آن را در مییابیم.نتیجه ایی که به آن می رسیم این است که مقصود از برکت در زبان دین آن چیزی است که در آن خیر معنوی یا مادی منتهی به معنوی است .این تحقیق در قالب سه فصل سامان یافته است :فصل اول آن شامل کلیات، مفاهیم و روشهای تحقیق ،بررسی واژه برکت و مشتقات آن می باشد. فصل دوم به ذکر اسباب برکت پرداخته و موارد قرآنی و حدیثی آن را ذکر میکند. فصل سوم به ذکر انواع برکت می پردازد. فصل چهارم موانع برکت، را مورد بررسی قرار می دهد و در فصل پنجم نتیجه گیری نهایی عنوان شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انتظار فرج از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
منتظرعباس رضوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
علوم انسانی
,
قرآن
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
یهودی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
,
انتظار منجی
,
انتظار منجی
,
social justice
,
رفتار فرهنگی
,
cultural behaviour
,
social justice
,
انتظار منجی
,
social justice
,
رفتار فرهنگی
,
cultural behaviour
,
social justice
,
انتظار منجی
,
social justice
,
رفتار فرهنگی
,
cultural behaviour
,
انتظار منجی
,
cultural behaviour
چکیده :
موضوع این تحقیق، انتظار فرج از دیدگاه قرآن و حدیث میباشد. بر اساس این موضوع سوال اصلی این پژوهش از این قرار است: دیدگاه قرآن و حدیث در رابطه با انتظار فرج چیست؟ سوالهای فرعی این تحقیق نیز بدین قرار است: 1. مراد از انتظار فرج چیست؟ 2. انتظار مزموم چیست و ممدوح کدام است؟ 3. زمینههای ایجاد انتظار فرج چیست؟ 4. آثار و فواید انتظار فرج چیست؟ 5. آیا قرآن و حدیث به پاداش منتظران اشارهای دارند؟ فرضیههای این تحقیق و پژوهش عبارتند از: 1. قرآن و حدیث در رابطه با انتظار فرج تاکید فراوان دارد. 2. انتظار فرج در زمان غیبت همانند جهاد در عصر ظهور است. 3. پاداش بر حسب عقل، فهم، معرفت و صبر است. این تحقیق مبنی برشش فصل بشرح ذیل میباشد. 1. کلیات موضوع تحقیق، سوال اصلی، سوالهای فرعی پژوهش، فرضیه تحقیق، بیان اهداف، ضرورت تحقیق، بیان مسیله، پیشینه و مفهوم شناسی یا تبیین واژهها است. 2. حقیقت انتظار و اقسام آن از جمله ویرانگر وسازنده، و شاخصههای هر دو مورد بررسی و تحلیل و تبیین قرار گرفته و در ضمن، انتظار عام و خاص با توجه به احادیث نقد و بررسی شده است. 3. در رابطه با ابعاد انتظار فرج است. در این فصل انتظار به دو بعد اعتقادی و فرهنگی، اجتماعی تقسیم شد، در بعد اعتقادی بعد عملی و فکری با توجه به اصول دین، تقوی و تدیّن تبیین گردید. 4. در رابطه با آداب انتظار است که بعضی از آداب مهم و ضروری بیان شد از جمله شناخت و توجه به منتظر، تجدید عهد و دعا و توسل را میتوان بطور خلاصه ذکر کرد. 5. آثار انتظار به دو بخش عمده فردی و اجتماعی تقسیم میشود که هر یک از آثار فردی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 6. پاداش منتظران، ابتداءً پنج تا از احادیث در رابطه با این موضوع تحلیل و سپس نتیجهای که با بررسی آنها بدست میآید بیان گشت و سعی بر این بوده که چراییت این همه پاداش ذکر شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح حال ابنعقده و جایگاه وی در رجال
نویسنده:
احمدرضا مرادی قصرعاصمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
محدث
,
رجال
,
معارف اسلامی
,
حدیث
,
هنر و علوم انسانی
,
جرح و تعدیل (حدیث)
,
زندگینامه
,
ابن عقده، احمدبن محمد
,
علم رجال (حدیث)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
زندگینامه
,
جرح و تعدیل (حدیث)
,
علم رجال (حدیث)
,
ابن عقده، احمدبن محمد
چکیده :
احمد بن محمد بن سعيد مشهور به ابن عقده كوفي(249-332ه.ق) از بزرگترين محدثان و حافظان حديث در حوزه حديثي شيعه ميباشد . وي با سفر به شهرهاي مختلف از جمله بغداد از اساتيد بزرگي مانند طبراني ، ابن ابي الدنيا و غيرهاستفاده كرد و پس از آنكه در فنون مختلف از تفسير ، حديث و رجال متبحر گشت ، به كوفه،زادگاه خود بازگشت و به تاليف و تصنيف كتب مشغول گشت. از وي بيش از چهل تصنيف به ثبت رسيده كه غالب آنان در طول حوادث روزگار از بين رفته اند . لكن نظرات و آراء وي در كتب محدثان باقي مانده است.در اين پژوهش با تكيه بر جايگاه رجالي وي ، كوشيده شده ، اعتبار آراء وي در علم رجال به عنوان يك رجالي معتبر ثابت گردد و آنگاه نظريات رجالي وي با تتبع در جوامع روايي و رجالي مورد بررسي و تحقيق قرار گيرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه ابوزهو در مورد تاریخ حدیث در قرن اول
نویسنده:
محبوبه کشفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابو زهو، محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
ابو زهو، محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابو زهو، محمد
چکیده :
حدیث، به عنوان دومین منبع استنباط احکام اسلام پس از قرآن کریم از زمان رسول خدا(6)مورد توجه مسلمانان بوده است به گونه ای که در زمان حیات پربار آن حضرت همواره عده ای سعی در حفظ این میراث گرانبار داشته اند و این مهم را در دوران های بعد نیز به شیوه های مختلف به سرانجام رساندند. در دوران برخی از حاکمان، به دلایلی نقل و نگارش حدیث رسول خدا (6)را جایز ندانستند و در همان دوران عده ای از صحابه آن حضرت، نقل و نگارش این میراث گران سنگ را مهمترین وظیفه خویش دانسته و بدان اقدام نمودند. تحلیل و بررسی تاریخ پرفراز و نشیب نقل و نگارش حدیث همواره مورد اهتمام محققان مسلمان بوده است.برخی از محققان حدیث پژوه دوران معاصر همچون محمد محمد ابوزهو، در تألیفات خویش به توجیه عملکرد دست اندرکاران این امر پرداخته اند. قابل اشاره است که اعتقاد ابوزهو بر موضع مثبت پیامبر نسبت به کتابت حدیث بوده است، و به بیان توجیهات ممانعت این مهم در زمان خلفای سه گانه پرداخته است. هدف نگارنده بر این است که علاوه بر بیان و نظام بخشی نظرات ابوزهو، به تحلیل و نقد توجیهات مانعان تدوین حدیث از منظر وی به روش توصیفی- تحلیلی بپردازد و بدین طریق موضع حقیقی پیامبر اکرم و اصحاب ایشان نسبت به این مهم تبیین گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روشهای تربیت عاطفی از منظر قرآن و حدیث با تأکید بر محبت، خشم و ترس
نویسنده:
رضا موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
خشم
,
معارف اسلامی
,
علوم رفتاری
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تربیت عاطفی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
تربیت، از مهمترین و حساسترین شاخههای علوم رفتاری است. «عاطفه»، حالت احساسی و روانی پیچیدهای است که حاصل تعامل بین عوامل محیطی، فرایندهای زیستی و سیستم شناختی است، که اغلب با مولفههای روانی، جسمی و رفتاری همراه است. تربیت عاطفى، به معنای اتخاذ تدابیر مقتضى، جهت فراهم ساختن شرایط مساعد، براى رشد عواطف مثبت و کنترل و هدایت عواطف منفی؛ به عبارت دیگر، «تربیت عاطفی»، به معنای شکوفاسازى عواطف با راهنمایی عقل و شرع است، تا جلوی افراط و تفریطهای عاطفی گرفته شود. هدف از انجام این تحقیق، استخراج و شرح دیدگاههای قرآن کریم و حدیث در مورد روشهای تربیت عاطفی، با تأکید بر عواطفی چون محبّت، خشم و ترس میباشد. روش این تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی است و روش جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای است. نتایج تحقیق، مبیّن آن است که سه راهکار شناختی، عاطفی و رفتاری در تربیت عاطفی عواطف محبت، خشم و ترس وجود دارد که برخی از راهکارها اشتراکی و برخی اختصاصی هستند. شناخت اوصاف جمال و کمال خداوند، ایمان و أنس با پروردگار و اصل صبر، راهکاری است که در تربیت عاطفی هر سه عاطفهی مذکور کاربرد دارد، اما ارضای نیاز عاطفی فرزند و همسر، آگاهی از فواید فرونشاندن خشم، تغییر در حالات رفتاری و روانی، استفاده از اصل استغفار، رعایت اعتدال در خوف و رجا، شناخت حقیقت مرگ...، روشهای اختصاصی تربیت عاطفی به شمار میروند. تربیت عاطفی، عواطف انسان را جهتدار(الهی و انسانی) و تعدیل شده میکند، و نقش تعیین کنندهای در سالمسازی روابط اجتماعی دارد.از دیدگاه تربیتی اسلام، احساس و ادراکات حسی ریشهی بیولوژیک و فیزیولوژیک دارد، مثل احساس گرسنگی و احساس تشنگی...، که غیرارادی یا نیمه ارادیاند، اما عاطفه، منشاء معرفتی دارد و جز پس از معرفت و شناخت پدید نمیآید و ویژهی حیات انسانی است، مانند عاطفهی فداکاری و ایثار، عاطفهی شجاعت یا عاطفهی عشق الهی، که اولاً، انسان نسبت به آنها آگاهی دارد، ثانیاً، بروز این عواطف در رفتار انسان، ارادی است ازاینرو، یکی از ویژگیهای بارز عواطف، که باعث امتیاز انواع عواطف از هم میشوند، مسألهی شناخت است، بنابراین عاطفهی محبّت، زمانی درک میشود که شخص، شناختی از محبوب و صفات او داشته باشد؛ بر این اساس، احساس حُبّ به این دلیل به وجود میآید که فرد احساس میکند که نسبت به او احسان شده است، و حالت تنفّر و انزجار، زمانی پدید میآید که فرد احساس کند که در حقّ او تهدیدی واقع شده است، و چون که خداوند سرچشمهی تمام کمالات و زیباییها است، مومن بیشترین محبتها را نثار او مینماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه تقلید از منظر قرآن و حدیث
نویسنده:
فاطمه گودرزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تعبد
,
تابعین
,
اطاعت
,
اسوه
,
قرآن
,
ممدوح
,
معارف اسلامی
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مذموم
,
تقلید (دین)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
تقلید (دین)
,
مذموم
چکیده :
پاياننامه حاضر تحت عنوان «بررسي جايگاه تقليد از منظر قرآن و حديث» با بهرهگيري از تفاسير قرآني معتبر در روايات معصومين(ع) به بررسي مفاهيم تقليد و واژگان مرتبط با آن، تبيين هدف و جايگاه تقليد در اسلام، و بيان مصاديق عمدة تقليد مذموم و ممدوح ميپردازد. تقليد در زندگي انسان نهتنها در تبيين مسائل فقهي و استخراج و استنباط احكام شرعي و تكليفي نقش دارد، بلكه در ساية روي آوردن و تأسي به پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) در ارتباط با وظايف ديني و احكام شريعت و سيراب شدن از درياي علم و معرفت ايشان، ميتوان به افقهاي روشن در تحكيم مباني اعتقادي (نبوّت و امامت) نيز دست يافت. لذا در آموزههاي قرآني و روايي از تقليد مذموم در مواردي همچون تقليد كوركورانه از آباء و اجداد و تقليد از جاهلان مورد نهي واقع شده است. از سوي ديگر، الگوگيري و تبعيّت ممدوح در مواردي همچون اطاعت از خدا و فرامين قرآني، اطاعت از پيامبران الهي و اولياي معصوم(ع) و صاحبان خرد مورد تشويق و تأكيد قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی و شاخصهای سلامت معنوی در قرآن و حدیث
نویسنده:
مصطفی اسماعیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معنویت
,
روح
,
01. خداشناسی (کلام)
,
محبت الهی
,
قرآن
,
سلامت معنوی
,
معارف اسلامی
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
صبر
,
خداشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
بندگی (اسلام)
,
بندگی (اسلام)
,
هنر و علوم انسانی
,
بندگی (اسلام)
,
هنر و علوم انسانی
,
بندگی (اسلام)
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
امروزه بیش از هر زمان دیگری پژوهشگران حوزه سلامت به اهمیت سلامت معنوی و تأثیرگذاری آن بر سایر حوزهها واقف شدهاند و به دلیل پیچیدگی حوزه سلامت معنوی به دلیل روحانی بودن آن و وابستگی آن به روح، پژوهشگران این عرصه گرفتار نوعی سردرگمی و عدم جامعیت در این حوزه هستند و لذا نیاز به یک منبع زلال معنویت و جامع برای معرفی سلامت معنوی و شاخصهای آن در همه عرصههای حیات بشری احساس میشود و هدف این پژوهش نیز تحقق این خواسته است که بی تردید در اسلام می توان آن را یافت تمسک به قرآن کریم به عنوان منبع آسمانی و جامع و قابل اعتماد و احادیث معصومین به عنوان شارح قرآن و ارائه تعریفی جامع از سلامت معنوی و معرفی مبانی و شاخصهایآن میباشد. این پژوهش به عنوان یک پژوهش درون دینی با روش تحلیلی و توصیفی و با عنایت به متن محور بودن آن برای تفسیر موضوع مورد نظر از اصول و ضوابط تفسیری شناخته شده، نظیر تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر قرآن به حدیث و تفسیر اجتهادی بهرهبرداری نموده است.پژوهش حاضر اثبات میکند، شاخصهای سلامت معنوی در آموزههای اسلام (قرآن و حدیث) در چهار حوزه رابطه انسان با خدا، انسان با خود، انسان با دیگران و انسان با طبیعت و هستی مطرح میگردد و در هر حوزه نیز در سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری بروز مییابد و در دیدگاه اسلام، این سه بعد به عنوان یک منشور سه بعدی، بیانگر ارتباط ابعاد مذکوراست. در این پژوهش در مجموع بیست و هفت شاخص سلامت معنوی در حوزه بیش، حوزه عاطفی و حوزه رفتاری در حوزههای چهارگانه رابطه انسان با خدا، رابطه انسان باخود، رابطه انسان با دیگران و رابطه انسان با طبیعت ،پرداخته شده است.در این رساله تعداد 27 شاخص در حوزه های چهارگانه مورد بررسی قرار گرفته است: در حوزه رابطه انسان با خدا ده شاخص، در حوزه رابطه انسان با خویش سه شاخص، در حوزه رابطه انسان با دیگران چهار شاخص و انسان با طبیعت ده شاخص.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش تشکیل خانواده حدیث در فهم حدیث
نویسنده:
نرگس قاسمی فیروزآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
سبب ورود
,
خانواده حدیث
,
فقه الحَدیث
,
حدیث
,
احادیث معارض
,
تفسیر حدیث معصوم
,
احادیث معارض
,
تفسیر حدیث معصوم
چکیده :
دین مبین اسلام، به عنوان آخرین شریعت، نقشه کامل و برنامه جامع حیات انسانی است. ابلاغ آموزه های این دین توسط قرآن، پیامبر و امامان، به گونه ای بوده است که برخلاف شیوه متعارف قانون گزاران، معارف دین را مجموعه ای از متون و گزاره های پراکنده تشکیل داده است. این در حالی است که ائمه علیهم السلام بدان سبب که خود نوری واحدند و علمشان از یک منبع سرچشمه گرفته و کلامشان تبیین گر یک شریعت است، تمام احادیثشان روی به یک سوی ونگاه به یک هدف دارد. انسجام و هماهنگی درونی گزاره های حدیثی از یک سو و پراکندگی و گسیختگی ظاهری متون روایی از سویی دیگر سبب می شود که برای دست یابی به یک نظریه در فرهنگ دینی، گردآوری تمام احادیث وآموزه های پیرامون آن موضوع ضروری گردد. نباید تنها با تمرکز برگروهی از روایات، نظریه ای را به شارع مقدس نسبت داد و حجیت آن را قطعی دانست. بسیاری از خطاها و کاستی های معرفتی بدین سبب پدید آمده اند که از فحص تام در متون نقلی بی بهره بوده اند. خانواده حدیث به عنوان مجموعه احادیث هم محور مهم ترین نقش را در جلوگیری از این آفات معرفتی بر عهده دارد. این پژوهش با تکیه بر مبانی روایی تشکیل خانواده حدیث، به تبیین جایگاه خانواده حدیث در فهم احادیث می پردازد. در این راستا تلاش شده است تا در گام اول، شیوه ای کاربردی برای تشکیل خانواده حدیث ارائه گردد. اساس سیر این شیوه مبتنی برگردآوری تمام احادیث پیرامون یک موضوع و چینش دقیق و منطقی این روایات به همراه کشف روابط میان احادیث و در نهایت سنجش آن هاست. در گام دوم به فواید خانواده حدیث در قالب دست یابی به قرائن و کشف مراد واقعی حدیث پرداخته می شود و روشن می گردد که تشکیل خانواده حدیث این امکان را به وجود می آورد تا احادیث که در اصل ارائه گر یک تصویر بوده اند و به تناسب شرایط ازهم پراکنده شده اند، باردیگر کنارهم قرار گیرند و گویای سیمای واقعی نظر دین در هر حوزه گردند. در آخرین گام کوشش شده است که با ذکر نمونه هایی عینی، کارکردها و ثمرات این روش، در دو سطح کشف مراد واقعی حدیث و دست یابی به لایه های عمیق ترمعنایی در احادیث، به صورتی ملموس نمایش داده شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه حدیث در تفسیر کشف الاسرار
نویسنده:
طیبه آقاجانی اشکهرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
میبدی
,
تفسیر کشف الاسرار (میبدی)
,
علوم انسانی
,
حدیث مرسل
,
حدیث
,
تفاسیر عرفانی
,
میبدی، ابوالفضل رشیدالدین
چکیده :
تفسیر کشف الاسرار میبدی از جمله تفاسیر فارسی است که در قرن ششم هجری نگارش یافته و از دیرباز مورد توجهقرآن پژوهان و عرفان دوستان بوده است؛ مسائل و موضوعات عرفانی در نوبت سوم این تفسیر، به گونهای نگارش یافته که با مذاق و مشرب صوفیان هماهنگی دارد. این در حالی است که نوبت دوم این تفسیر، به گونهی متعارف، از احادیث نبوی به طور عام و احادیث برخی از ائمه (علیهم السلام) به طور خاص به عنوان منبع دوم تفسیری بهره گرفته است. این موضوع بویژه با توجه به انتظار از تفاسیر عرفانی که جایگاه حدیث در آن برجسته است اهمیت ویژه ای یافته و بررسیهای سندی و متنی آن نیز موجه مینماید.در این پژوهش به بررسی و ارزیابی حدیث از دو منظرِ سند و متن به صورت مجزا پرداخته می شود. بررسی های سندی احادیث کشف الاسرار بیانگر آن است که، احادیث در اکثر موارد فاقد از سند بوده که در این صورت به عنوان احادیث مرسل تلقی می شوند. این نوع مواجهه ریشه در مبانی عرفانی میبدی دارد. بنا به قاعده «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بوده که میبدی به سند احادیث چندان بها ندهد و اعتباری برای آن قائل نشود. این بی توجهی خود منشأ ورود مشکلات چشمگیری در متن حدیث شده است. این مشکلات زمانی نمود بیشتری پیدا می کند که احادیث از منظر متن نیز مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی و با توجه به عرضه برخی از روایات با معیارهای نقد متن حدیث (قرآن، سنت، شخصیت معصوم و عقل و تاریخ و...) نشان داد که پذیرش برخی از احادیث کشف الاسرار با چالش جدی مواجه می شوند. این احادیث در حوزههای نظر بر مباحث عقیدتی، اخلاقی، قصص و داستان ها نمود بیشتری دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قلمرو عصمت پیامبر(ص) و ائمه(ع) در کتاب کافی
نویسنده:
مهدی جدی سفیدان جدید
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
عصمت امام
,
شیعه
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
عصمت انبیاء (ع )
,
سهو
,
وحی
,
عصمت امام (ع)
,
عصمت پیامبران
,
معارف اسلامی
,
حدیث
,
نسیان
,
سهو
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
وحی
,
هنر و علوم انسانی
,
اصول کافی (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
کلینی، محمدبن یعقوب
,
اصول کافی (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
کلینی، محمدبن یعقوب
,
کلینی، محمدبن یعقوب
,
کلینی، محمدبن یعقوب
,
اصول کافی (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کلینی، محمدبن یعقوب
,
اصول کافی (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
کلینی، محمدبن یعقوب
,
اصول کافی (کتاب)
,
کلینی، محمدبن یعقوب
چکیده :
یکی از ویژگیهای مهم پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) عصمت آنان است که در سایه آن کارکرد نبوت و امامت معنا و مفهوم پیدا میکند. اصل مساله عصمت تقریباً مورد اتفاق تمام فرق اسلامی است ولی قلمرو و محدوده آن، از جمله مسائل مورد اختلاف میباشد. یکی از علل مهم این اختلاف، روایات گوناگونی است که در دو دسته اثباتکننده و نفیکننده عصمت قرار میگیرند. کتاب کافی شیخ کلینی ـ که از مهمترین کتابهای حدیثی شیعه است ـ مشتمل بر روایات متنوعی در باب قلمرو عصمت است. در این نوشتار سعی شده است تا قلمرو عصمت معصومین در کتاب کافی پیگیری و بررسی شود. عصمت پیامبر(ص) در سه عرصه دریافت و ابلاغ وحی، اعمال و سهو و نسیان و عصمت ائمه در دو قلمرو عصمت از گناه و عصمت از سهو و نسیان مورد توجه قرار گرفته است. در هر بخش روایات اثباتکننده و نفیکننده (درصورت موجود بودن) عصمت، همراه با تحلیل و توضیح آنها با استفاده از کلام متکلمان، فیلسوفان، مفسران و محدثان به ویژه شروح کتاب کافی ارائه شده است. بخش عصمت پیامبر(ص) از سهو و نسیان، به علت وجود روایات نسبتاً زیادی که به نوعی عصمت حضرت از سهو و نسیان را زیر سوال میبرند، حجم زیادی را به خود اختصاص داده است. که در میان اندیشمندان اسلامی نیز با نام «سهوالنبی» مورد بحثهای فراوانی قرار گرفته است. میتوان شیخ کلینی را همچون شیخ صدوق جزو قائلین به سهوالنبی به حساب آورد که سهو پیامبر(ص) را در غیر دریافت و ابلاغ وحی میپذیرد و آن را با نبوت در تنافی نمیداند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
تعداد رکورد ها : 749
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید