جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1494
مهدي المنتظر في الفكر الإسلامي
نویسنده:
سید ثامر هاشم العمیدی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
المهدى المنتظر في الفكر اسلامى، اثر عربى سيد‌‎ثامر هاشم العميدى، به بيان فضايل و مناقب حضرت مهدى(ع) پرداخته و با دلايل قاطع و روشن، عقيده مسلمانان در مورد ظهور حضرت مهدى(عج) در آخرالزمان را ارائه كرده است. كتاب با مقدمه مؤلف آغاز شده و مطالب، در 4 فصل ارائه گرديده است. در فصل اول، مؤلف با استفاده از كلام بزرگان اهل سنت از كتاب‌هاى خودشان، درستى و متواتر بودن احاديث مربوط به حضرت مهدى(عج) را اثبات كرده و در فصول بعد، پس از بررسى موانع شناخت حضرت مهدى(عج)، سؤالات و شبهات مطرح‌شده در مورد آن حضرت مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. مؤلف سعى نموده جواب‌هاى متقن و محكم به شبهاتى كه در رابطه با برخى از موضوعات مهدویت مطرح شده ارائه نمايد و از اين رهگذر، مطالب «احمد الكاتب» را به‌طور مستقيم و غير مستقيم نقد كرده است.
هادی المضلین (در علم کلام)
نویسنده:
هادی بن مهدی سبزواری؛ مصحح: علی اوجبی؛ مقدمه نویس: مهدی محقق
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: انجمن آثار و مفاخر ایران,
چکیده :
کتاب حاضر، تصحیحی است از «هادی المضلین» منسوب به حاج ملاهادی سبزواری از متکلمان قرن سیزدهم هجری قمری، که مشتمل است بر پنج باب با این عناوین: توحید، عدل، نبوت و امامت، معاد، و آن‌ چه به تجربه ثابت شده است. (این بخش به مباحثی طبیعی اختصاص دارد که به تجربه به اثبات رسیده‌ اند، مباحثی چون چگونگی به وجود آمدن فصول چهارگانه، باران، برف، تغییرات جوی، رعد و برق، و آب و هوا). مصحح در کتاب خاطر نشان می‌ کند: «درباره‌ ی مولف هادی المضلین حکم قطعی نمی‌ توان داد. دو احتمال وجود دارد: 1- در برخی از منابع کتاب‌ شناسی مانند الذریعه و فهرست نسخه‌ های خطی، این اثر به عنوان یکی از نوشته‌ های حاج ملاهادی سبزواری معرفی شده است. از سوی دیگر نثر، شیوه‌ ی نگارش و استدلال حاجی در آثاری چون اسرارالحکم و هدایة الطالبین با هادی المضلین شباهت‌ هایی دارد. 2- اما در مقابل، در هیچ‌ یک از فهرست‌ هایی که از آثار وی ارایه شده، نامی از هادی المضلین نیست. مضافا بر این که در مباحث پایانی کتاب، نظریه‌ ی حرکت جوهری را رد می‌ کند، در حالی که او به عنوان یکی از پیروان و شارحان حکمت متعالیه به شمار می‌ آید و نظریه‌ ی حرکت جوهری از مهم‌ ترین آموزه‌ های فلسفی ملاصدرا و از مبانی حکمت متعالیه می‌ باشد. بنابراین احتمال، باید گفت هادی‌ المضلین اثر حاج ملاهادی سبزواری نیست، بلکه محصول اندیشه‌ ی یکی از شاگردان و یا متکلمان متاثر معاصر وی می‌ باشد.
کمال الدین و تمام النعمة
نویسنده:
محمد بن علی ابن بابویه؛ مصحح: علی اکبر غفاری
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: دارالکتب الاسلامیه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب کمال الدین و تمام النعمة، تألیف محمد بن علی بن بابویه معروف به شیخ صدوق (متوفّی ۳۸۱ هـ ق) است. محتوای این کتاب بر مأخذ اصلی شیعه الاصول الاربع مأة که قبل از سال ۲۶۰ هـ ق، توسط جعفر صادق و دیگر امامان شیعه گردآوری شده، تکیه دارد. شیخ صدوق به خاطر این که پدرش ابن بابویه از فقهای عالیقدر و وکیل امام در قم بوده، توانست اطلاعات موثقی را درباره ارتباطات پنهانی بین وکلاء و مهدی به وسیله چهار سفیر ارائه دهد. وی همچنین فصلی را درباره معمرینی که بیش از صد سال عمر کرده‌ اند، اختصاص داده تا طول عمر امام دوازدهم را توجیه کند. شیخ صدوق می‌نویسد: «کتاب خود را زمانی که در نیشابور بوده جمع آوری و انشاء کرده‌ است، زیرا غیبت امام عصر (عج) موجب حیرت و تحیر در بین اکثریت شیعیانی که او را ملاقات می‌ کردند، شده و در نتیجه باعث انحراف آنها گردیده بود»
وقفة مع الدکتور الشیخ البراک (استاذ جامعة أم القری بمکة المکرمة)
نویسنده:
محمد مهدي آصفي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران ایران: مشعر,
چکیده :
کتاب وقفة مع الدکتور الشیخ البرّاک، اثر شیخ محمد مهدی الآصفی می باشد تقریب مذاهب اسلامی از جمله موثرترین راههای وحدت اسلامی محسوب می شود که این عمل مصالح و منافع مستکبرین جهانی و اقدامات ضد اسلامی آنان را در ممالک اسلامی به خطر انداخته است. لذا استکبار برای پیشبرد اهداف شوم خود به فتنه و فرقه گرایی بین مسلمین و ایجاد فرق جعلی چون وهابیت پرداخته است. علمای وهابیت با تکفیر مسلمین و مهدور الدم بودن آنان به کشتار مسلمین اقدام می کنند. مولف اثر حاضر در صدد است تا عقائد، نظرات و فتاوای سرشار از اتهامات ناروا به شیعه یکی از علمای وهابیت در عربستان به نام شیخ البراک که از اساتید جامعة القری مکه مکرمه است را بیان نموده و به نقد و بررسی برخی عقاید و دیدگاه‌های او بپردازد. اثر حاضر حاوی بیست و هفت مبحث می باشد. برخی مطالب این اثر عبارتند از: تبعیت کردن از قرآن و سنت نبوی، نظراتی در مورد عائشه، عصمت اهل بیت، آیه تطهیر، شرعی شدن خمس، تکفیر مسلمین، خلافت و امامت، حدیث ثقلین. مولف پس از بررسی عقائد و نظرات شیخ البراک به نقد نظریات او پرداخته و نظریاتش را رد نموده است.
وجهاً لوجه بين الأصالة و التجديد
نویسنده:
ضياء خباز قطيفي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
کشف المهم فی طریق خبر غدیر خم
نویسنده:
هاشم بن سلیمان بحرانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: همای غدیر,
چکیده :
«كشف المهم فى طريق خبر غدير الخم» اثر سيد هاشم بحرانى به زبان عربى در صدد بررسى حديث غدير خم و اثبات صدور قطعى آن از نبى اكرم (ص) از سه طريق خاصه و عامه و نص نبوى (ص) در نتيجه اثبات ولايت اميرالمومنين على (ع) و اولاد طاهرينش عليهم السلام و اينكه اطاعت آنها اطاعت رسول الله (ص) است. اين اثر به جهت پرداختن به موضوع مهم و سرنوشت سازى چون اثبات قطعى الصدور بودن حديث غدير از جانب پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم كه سند اثبات ولايت و امامت بلافصل على عليه السلام است داراى اهميت و ارزش فراوانى مى باشد. سيد در اين كتاب ثابت كرده است كه اين حديث به جهت نقل آن توسط محدثان و راويان شيعه و اهل سنت از تواتر برخوردار است بنابراين مجالى براى شك و ترديد در صدور قطعى آن از طرف پيامبر اسلام باقى نمى ماند و بر همگان حجت است و بر اساس آن عذر كسانى كه با اميرالمومنين على عليه السلام دست بيعت نداده‌ اند به هيچ وجه پذيرفته نيست. از مقدمه مولف بر مى آيد كه ايشان در صدد اثبات ولايت على (ع) از طريق اثبات احتياج مردم به امام و تواتر حديث غدير مى باشد.
بناء المقالة الفاطمیة فی نقض الرسالة العثمانیة
نویسنده:
احمد بن موسی ابن طاوس؛ مصحح: علی عدنانی غریفی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
وضعیت نشر :
قم: موسسه آل البیت لاحیاء التراث,
چکیده :
کتاب «بناء المقالة الفاطمية فی نقض الرسالة العثمانیة» کتابی به زبان عربی نوشته ابوالفضائل، سید احمد بن موسی بن طاووس، متوفای ۶۷۳ ق، است. این کتاب، در رد کتاب «العثمانیة» جاحظ و درباره اثبات شایستگی حضرت امیرالمؤمنین، علی (ع) برای امر امامت است. عمرو بن بحر الجاحظ، متوفای ۲۵۵ ق، کتابی را به نام «الرسالة العُثمانیة»، در رد بر شیعه و ایراد و اشکال بر اصول اعتقادات آنها نوشته و بسیاری از اصول مسلّم و مورد قبول تمام فرقه‌ های اسلام را انکار کرده است. مهمترین هدف او در کتاب، ضمن شکستن مقام و منزلت امیرالمؤمنین، دائما سعی در توجیه کارهای خلفای سه‌ گانه، مقایسه آنها با امیرالمؤمنین (ع) و اثبات افضلیت آنان را دارد. ابن طاووس در این کتاب تلاش کرده تا به همه اشکالات وایرادات جاحظ پاسخ گوید.
فلسفه و عرفان از نظر اسلام
نویسنده:
محمد صدرزاده
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: شهرآب,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این کتاب دربارة حقیقت عرفان و تصوف و رابطة آن با دین مبین اسلام نوشته شده است. از این رو نخست یک شناخت کلی از مباحث و عرفان و تصوف ارائه می‌شود، سپس دربارة گفتار نویسنده «رسالة رفع شبهات» که در آن به برخی از اشکالات وارده بر عقاید صوفیان پاسخ داده، تحلیلی ارائه می‌گردد. آن‌گاه دربارة فلسفه و کلام توضیحاتی ارائه شده و به دنبال آن، شاخص برخی از مباحث عرفانی با شرع، شرح داده می‌شود. در ادامه دربارة جعل حدیث صوفیه، عرفان و رابطه آن با نبوت و امامت مطالبی آورده می‌شود و در پایان کتاب نیز به اثبات توحید اسلامی و برتر بودن آن پرداخته می‌شود.
  • تعداد رکورد ها : 1494