جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1629
مدخل الى تاريخ التشيع في تونس
نویسنده:
عبد الحفيظ البناني
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بیان تاریخچه‌ای اجمالی از وضعیت «شیعیان» در شمال آفریقا و کشور «تونس» است. در این نوشتار ابتدا کلیاتی درباره نحوه شکل‌گیری شیعه و عقاید آن در تاریخ صدر اسلام ارایه شده و ضمن بیان معنای شیعه و تشیع علت به کارگیری روافض برای شیعیان نیز بیان شده است. آنگاه به بحث درباره ماهیت تشیع و معرفی مهمترین فرقه‌های شیعی پرداخته شده و گوشه‌هایی از حیات و فضایل امامان دوازده گانه بیان شده است. در ادامه نویسنده به ورود فرهنگ شیعی به شمال آفریقا و تاریخچه آن و همچنین ظهور فرقه‌هایی از خوارج در این منطقه اشاره کرده و به بررسی وضعیت شیعیان و فراز و نشیب‌های آنان در شمال آفریقا و کشور تونس و مغرب پرداخته و ظهور دولت‌های فاطمی در این منطقه و نحوه گسترش شیعه در آن از لحاظ تاریخی تبیین نموده است.
شيعة في مصر من الإمام علي حتى الإمام الخميني
نویسنده:
صالح الورداني
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
الشيعة في مصر من الإمام علي حتى الإمام الخميني از آثار ارزنده فعّال سياسى و نویسنده و روزنامه‌نگار مصرى صالح الوردانى است كه تاريخ حضور شيعه را در مصر از آغاز تا امروز به صورت اجمالى و مستند بررسى و تحليل كرده است. نویسنده در اين كتاب مباحث متعددى را بدون تقسيم به بخش و فصل ذكر كرده است. پس از مقدمه، عناوين مورد بحث در كتاب بدين‌ترتيب است: 1- تاريخ سخن مى‌گويد؛ 2- صلاح‌الدين؛ 3- باقيمانده تشيع؛ 4- شخصيت‌هاى شيعه در مصر؛ 5- شهادت‌گاه‌هاى شيعه در مصر؛ 6- مسافرت‌هاى شخصيت‌هاى شيعى؛ 7- غارت‌كردن اموال شیعیان؛ 8- عكس العمل‌هاى شيعى؛ 9- شور و نشاط شيعى؛ 10- جمعيت آل البيت؛ 11- بُهره. دانستنى است كه اين اثر از نظر زبان و ادبيات ممتاز و ستودنى است و به زبان شيواى عربى معاصر -نه عربى قديمى و سنتى- نوشته شده است. جناب صالح الوردانى از نويسندگان موفق جهان اسلام است و در اين اثر نيز قدرت ادبى ايشان به‌خوبى آشكار شده است.
اعلام الورى بأعلام الهدى المجلد1
نویسنده:
فضل بن حسن طبرسي، تحقیق: موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
چکیده :
إعلام الوری بأعلام الهدی (ط - الحديثة) ، اثر فضل بن حسن طبرسی، مختصری از دیدگاه تاریخی شیعه درباره سیره رسول خدا(ص) و تاریخچه‌ای از زندگی امامان معصوم(ع) به زبان عربی است. این کتاب، توسط مؤسسه آل‌البیت(ع) مورد تحقیق قرار گرفته است. طبرسی کتاب خود را به یکی از شاهان شیعه مازندران با نام علی بن شهریار بن قارن اهدا کرده و در مقدمه با ستایش فراوان از وی سخن گفته است. مؤلف کتابش را در چهار رکن تدوین کرده است که هر رکن شامل ابوابیو هرکدام از ابواب، مشتمل بر فصول مختلفی است. از شرح زندگانی پیامبر(ص) تا بیان زندگی امام صادق(ع) در جلد اول و بقیه محتویات کتاب در جلد دوم است.
عبّاس (عليه السلام)
نویسنده:
عبد الرزّاق الموسوي المُقرّم؛ تحقیق: محمد حسون
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب ارزشمند حاضر درباره زندگی نامه ، شخصیت و صفات والای حضرت عباس بن علی علیهماالسلام می باشد.
ریحانة الجوزجان
نویسنده:
عارف آل سنبل
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة طیبة لاحیاء التراث,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب "ریحانة الجوزجان" اثر آل سنبل مروری بر زندگانی و شخصیت یحیی‌بن‌زیدبن‌علی (سلام الله) و کیفیت شهادت وی است. در این نوشتار با استناد به مستندات تاریخی و روایی به بحث در مورد معرفی یحیی‌بن‌زیدبن‌علی و علل و کیفیت قیام وی پرداخته شده و موضع‌گیری امامان شیعه در قبال قیام او منعکس شده است. نویسنده ابتدا به معرفی خاندان و ذریه یحیی‌بن‌زیدبن‌علی پرداخته و دیدگاه برخی از علمای امامیه را در مورد شخصیت و زندگانی وی منعکس نموده است. آنگاه نگارنده به توصیف حماسه یحیی‌بن زیدبن علی پرداخته و مقدمات قیام وی از جمله سفر وی به کربلا، دستگیر شدن و زندانی شدن وی، فرار کردن او از زندان و جمع‌آوری لشگری برای قیام علیه بنی‌امیه در دفاع و خونخواهی از امام حسین (علیه السلام) و نهضت آن امام و در نتیجه به شهادت رسیدن وی در این نهضت را شرح داده است. در بخش بعدی کتاب به گوشه‌هایی از فضایل و کرامات یحیی‌بن زیدبن علی و نیز معارف ارایه شده از سوی وی اشاره شده و تاریخچه‌ای از مزار وی در جوزجان افغانستان و یا گرگان در ایران ارایه شده و موقعیت جغرافیایی محل دفن او معرفی شده است.
خلافة المغتصبة أزمة تاريخ أم أزمة مؤرخ ؟
نویسنده:
إدريس الحسيني
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الخلیج للطباعه و النشر,
چکیده :
الخلافة المغتصبه أزمة تاريخ أم أزمة مؤرخ، نوشته ادریس حسینی، کتابی است به زبان عربی با موضوع تاریخ و کلام شیعه. نویسنده در این کتاب با واکاوی تاریخ اسلام در پی پاسخگویی به مهم‌ترین اختلافات واقع بین مسلمانان، به ویژه مسئله خلافت و امامت است. کتاب به سعیده (ام‌حیدر) تقدیم شده است و دارای مقدمه، مدخل، محتوای مطالب در سه فصل، خاتمه، مصادر کتاب و فهرست مطالب است. نویسنده به هفتادونه منبع، ارجاع داده است که از جمله آنها نزهة المجالس، نهج‌البلاغة، مروج الذهب و معادن الجوهر مسعودی، المناقب خوارزمی، فتح الباري في شرح صحيح البخاري، الغدير في الكتاب و السنة و الأدب، فصل الأصول الإسلامية في نظرية ابن خلدون السیاسیة، الطبقات الكبری، صحاح بخاری، مسلم و ترمذی، سنن ابن ماجه، نسائی، ابی‌داود و بیهقی، دلائل النبوة، ربيع الأبرار، تاریخ بغداد خطیب بغدادی، تاريخ الخلفاء ابن قتیبه، و تاریخ‌های ابن کثیر، ابن خلدون، طبری، سیوطی، یعقوبی، تفسير الخازن، التفسير الكبير فخر رازی، تفسير الجلالين سیوطی و تفسیرهای طبری و ابن کثیر و... هستند.
مقتل الحسین علیه السلام
نویسنده:
عبدالرزاق مقرّم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مؤسسة الخرسان للمطبوعات,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «مَقتَلُ الحُسَین (ع)» معروف به مقتل مُقَرَّم نوشته عبدالرزاق موسوی مقرم از عالمان شیعه است که به زندگی امام حسین (ع) و بررسی قیام و شهادت آن حضرت و حوادث پس از آن و نتایج واقعه عاشورا پرداخته است. به طور کلی کتاب در هفت بخش تنظیم شده است: بخش اول: مقدمه‌ ای درباره نهضت امام حسین (ع). بخش دوم: داستان کربلا. بخش سوم: خروج از مدینه. بخش چهارم: حرکت به سوی عراق. بخش پنجم: روز عاشورا. بخش ششم: شهادت اهل بیت. بخش هفتم: حوادث بعد از عاشورا.
مقدمة في تاريخ صدر الإسلام
نویسنده:
عبد العزيز دوري
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: مركز دراسات الوحدة العربية,
چکیده :
مقدمة فى تاريخ صدر الاسلام تألیف عبدالعزيز الدورى در موضوع تاريخ صدر اسلام كه به زبان عربى و در سال 2005 م نوشته شده است. اين اثر از آن جهت كه به صورت موجز و خلاصه بيان شده، در نوع خود حائز اهميت است. نويسنده در اثر خود، مولفه‌هاى متعددى را به خوانندگان خود ارائه مى‌كند كه در هنگام مطالعه و كنكاش در تاريخ صدر اسلام بايد آن‌ها را در نظر داشت و در پژوهش خود به آن‌ها توجه كرد.
  • تعداد رکورد ها : 1629