جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1092
 فرزندان مردان ظالم ذلیل و فرزندان افراد ربا خوار فقیر و مسکین مى‌شوند. ‏آیا اینکه فرزند شخص ظالم که نقشى در ظلم نداشته نکبتش را متحمل گردد ‏و رباخوار عیش و عشرت کند و فرزندش فقر آن را متحمل گردد جبر ‏نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گرچه فرزندان افراد ظالم در معرض ذلت‌اند لكن اين مطلب در حدّ اقتضا، است نه عليّت تامّ، لذا فرزندان ‌ظالمان مى‌توانند در اثر انتخاب راه صحيح از هر گزند مصون بمانند، چه اينكه گاهى برخى از فرزندان افراد ‌عادل و وارسته از آسيب ذلت محفوظ نيستند، غرض بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 ما زرتشتیان را ملامت مى کنیم که دوگانه پرستند، آیا عقیده ما به وجود شیطان که منشأ گمراهى ها و شرور است، دو گانه پرستى نیست؟ و یا مسیحیان را سرزنش مى کنیم که سه گانه پرستند آیا عقیده ما به «پیامبر» و «جبرئیل» در برابر «خداوند» یک نوع سه گانه پرستى نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : چنين استنباط هايى مسلّماً بر اثر عدم برداشت صحيح از معناى شيطان و يا جبرئيل و پيامبر است. زيرا با توجّه به حقيقت معانى اين الفاظ، هيچ گونه ابهام و ترديدى در اين زمينه باقى نمى ماند. توضيح اين كه: شيطان بمانند ساير موجودات، يكى از مخلوقات خداست بیشتر ...
 یکى از صفات خداوند، بصیر و سمیع (بینا و شنوا) بودن اوست; در صورتى که حقیقت بینایى، جز این نیست که تصویر اشیا از راه مردمک و عدسى چشم، روى پرده «شبکیّه» منعکس گردد و اعصاب بینایى آن را به مغز مخابره کند و همچنین واقعیّت شنوایى این است که امواج صوتى، به گوش که داراى پرده و استخوان ها و اعصاب مخصوصى است برسد و از آن جا به مغز مخابره گردد، در این صورت چگونه مى توان خدا را با این دو صفت توصیف کرد، در صورتى که او پیراسته از این موضوعات است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بينايى و شنوايى در بشر همان است كه گفته شد، ولى مقصود از توصيف خداوند به اين دو صفت اين است كه تمام ديدنى ها و شنيدنى ها پيش او حاضرند، هرگز خداوند از آنها غافل نيست و به عبارت ديگر آنچه را كه ديگران با چشم و گوش مى بينند و يا مى شنوند، او با بیشتر ...
 منظور از قضا و قدر چیست؟ اگر مقصود این است که آفریدگار سرنوشت هر فردى را معیّن کرده و هریک از ما ناگزیریم از آن پیروى نماییم و نمى توانیم از سرنوشت خود پا فراتر گذاریم، پس معناى آیه «وَ اَنْ لَیْسَ لِلاِنْسانِ الاّ ما سَعى; و این که براى انسان بهره اى جز سعى و کوشش او نیست!»(1) چیست؟ این آیه مى رساند که سرنوشت هر فرد در اختیار خود اوست و بنابر این قضا و قدر در آن تأثیرى ندارد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مسأله تقدير و سرنوشت از جمله مسائلى است كه در تمام آيينها براى ملل جهان مطرح مى باشد و اعتقاد به آن از اختصاصات ملّتى نيست - اگر چه توجّه كتاب آسمانى ما و احاديث اسلامى به آن محسوس تر و چشمگيرتر است. متأسّفانه براساس سوء تفسيرى كه از طرف افراد بیشتر ...
 ‎هدف خداوند از آفرینش چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : همه‎ ‎ما در درون خود با اين سؤال مواجه هستيم كه چرا ما خلق شديم؟ اين سؤال با ‌ذكر دو مطلب حل مي‌شود. اول اين‌كه هدف خدا از آفرينش چيست؟ دوم اين‌كه هدف ‌ما از خلق شدنمان چيست؟‎ ‎ پاسخ مطلب اول اين است كه اين سؤال صحيح نيست، چون خدا خود هدف است بیشتر ...
 نظم حاکم بر جهان را توضیح دهید.‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : نظام حاكم بر جهان بر اساس بينش توحيد آن است كه يك حقيقت نامتناهي كه ‌هستي محض و عين علم و حيات و اراده است و آن خداست، خود به جهان، هستي ‌بخشيده و با نظم و تدبير آنها را اداره نموده است‎.‎ قرآن كريم از اين نظم عمومي حاكم بر جهان چنين ياد كرده بیشتر ...
 قضا و قدر و جبر و اختیار را توضیح دهید.‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جريان جبر و قضا و قدر اين است كه خداوند يك سلسله قوانين كلي و جزئي ‌آفريد، آن قوانين كلي به عنوان قضا و آن موارد جزئي به عنوان قدر است: مثلاً ”كُل نفسٍ ‌ذائِقةُ المَوتْ“(1) يعني اين‌كه هركسي بايد بميرد و مرگ براي همه است و هيچ كس ‌براي ابد زند بیشتر ...
 خداوند جهان را با نظام احسن آفرید‎ه ،پس معجزه، کرامت و امثال آن که به نوعی بر ‏هم زدن نظام عالم است چگونه ممکن است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ما يك نظام عِلّي داريم و يك نظام عادي. ذات اقدس اله جهان را بر اساس نظم ‌علّي يا علّت و معلول آفريد، يعني هر معلولي با علتي خاص در ارتباط است و از علت ‌خاص، معلول مخصوص پديد مي‌آيد. يكي از قوانين اصلي نظام علّي حاكم بر جهان ‌هستي اين است كه ذا بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مخالفة الوهابیة للقرآن و السنة
نویسنده:
عمر عبدالسلام
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار الهدایة,
چکیده :
«مخالفة الوهابية للقرآن و السنة» نوشته عمر عبدالسلام كه به زبان عربى درباره تبيين ضلالت ها و انحرافات وهابيت از قرآن و سنت و معارضه فتواى علماى آن با قرآن و احاديث بنوى وارده در صحاح سته تاليف شده است. ايشان در مقدمه مى نويسد: از آنجا كه وهابيت اعتقاد به كافر بودن مسلمين داشتند و آنها را مهدور الدم مى داند و خود در سفرى كه در سال 1395 ق به مدينه منوره داشتم از نزديك شاهد اين مسئله بودم كه وهابيون به مسلمانان اشاره مى كردند و مى گفتند «اتبعدوا ايها المشركون» بر آن شدم كه اين كتاب را در رد وهابيون بنويسم. اهم مطالب كتاب عبارتند از: توحيد، فضائل انبياء و اولياء در قرآن و زيارت قبور آنها، ساختن حرم براي پيامبر و ائمه توسط صحابه و خلفا، عدم مشروعيت حكومت وهابيان، مباح دانستن خون مسلمانان توسط وهابيان كه مهمترين فصل كتاب را تشكيل مي دهد.
 منظور از «بدا» که جزء عقاید ما شیعیان است چیست و آیا صحّت دارد که بعضى مى گویند حضرت امام صادق(علیه السلام) قبل از وفات فرزند خود «اسماعیل» مى فرمود: امام بعد از من فرزندم اسماعیل است، ولى پس از آن که اسماعیل در زمان حیات آن حضرت وفات کرد، حضرت فرمود: در مورد امامت اسماعیل براى خداوند بدا حاصل شد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : متأسّفانه موضوع «بدا» از موضوعاتى است كه دستاويز عجيبى براى بعضى از مخالفان شيعه و حتّى بعضى از دشمنان اسلام شده است; آنها بدون اين كه كوچكترين تحقيقى درباره اين مطلب در كتاب هاى بزرگان شيعه و دانشمندان «عقايد و مذاهب» اسلام بكنند، تنها به همي بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 1092