جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
>
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
تعداد رکورد ها : 1092
عنوان :
خداوند در حوادث تلخ و شیرین زندگی انسان چه مقدار نقش دارد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در قرآن مي خوانيم : ( ما أصابك مِن حَسنه فَمِن الله و ما أصابك مِن أصابك مِن سَيِئه فَمِن نَفسك ) (1)هر خوبي به تو رسد از خداوند است ولي هر بدي به تو رسد از نفس خودت مي باشد . كره زمين كه به دور خود و خورشيد مي گردد و همواره بخشي از آن روشن و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
فلسفه بلایا
کلیدواژههای فرعی :
مصایب و بلایا ,
نجات از بلایا ,
دفع بلایا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا خداوند دست به آفرینش زده و این همه موجود و از جمله انسان را آفریده است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اگر دانشمند خوش بياني سخن گفت ، نبايد پرسيد چرا سخن گفتي ؟! زيرا علم و بيان او اقتضا مي كند كه يافته هاي علمي خود را ارائه دهد . اما اگر اين دانشمند با آن همه كمالات ساكت شد و يافته هاي خود را كتمان كرد ، زير سؤال مي رود كه چرا نگفتي ؟ خداوند
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غایت آدمی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
غایت آفرینش
کلیدواژههای فرعی :
غایت خلقت ,
هدف خلقت انسان ,
هدف از آفرینش ,
هدف خلقت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهه: از یک طرف معتقدیم خداوند از ازل همه چیز را می داند و می داند چه کسی سعادتمند و چه کسی بد عاقبت می شود و از طرف دیگر قائل به اختیار انسان ها هستیم که این دو عقیده با هم سازگاری ندارند.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در كار گلاب و گل حكم ازلي اين بود كين شاهد بازاري و آن پرده نشين باشد جام مي و خون دل هر يك به كسي دادند در دايره قسمت اوضاع چنين باشد ريشه اصلي گليم بخت كسي را كه بافتند سياه به آب زمزم و كوثر سفيد نتوان كرد تمام اين سوالات به اين مطلب اصلي و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
سرانجام انسان
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
جبر اختیار ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهه: افرادی مثل شمر به جهنم میروند و افرادی به بهشت می روند ولی خداوند باز هم آنها را آفرید و این خود نشانه جبر است.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در دو آيه قرآن به هدف از خلقت انسان اشاره شده است در يك آيه ميگويد: «جن و انس را جز براي آن كه مرا عبادت كنند نيافريدم»[1] در آيهاي ديگر ميگويد و براي آن (رحمت) آنها را (انسانها را) آفريدم كه در آيه اول هدف خلقت را عبادت و در آيه دوم هدف خل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بهشت و جهنم
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
شناخت معاد
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
جبر اختیار ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا پرستان معتقدند: خدا جهان را از « عدم » آفرید، بنابر این چگونه «عدم» مى تواند منشأ «وجود» باشد و «نیستى» سرچشمه «هستى» گردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پرسش فوق يكى از اشكالات مادّيهاست. از آن جا كه آنان مادّه را قديم و ازلى مى دانند و مى گويند كه مادّه مسبوق به عدم نبوده، از اين راه خود را از اشكال مزبور نجات داده و سؤال را متوجّه ما نموده، مى گويند: هرگاه مادّه ی اجسام وجود نداشته و بعداً
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انتظام فضایی و زیبایی در جهان خلقت
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عالم ( امکانی )
,
خلقت جهان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شما در پاسخ ادّعاى مادّى ها در مورد بى نظمى هاى جهان خلقت چنین مى گویید: «کسى مى تواند تمام یا قسمتى از حوادث جهان را بى نظم معرّفى کند که به تمام اسرار آفرینش واقف باشد، در حالى که معلومات و کشفیّاتى که نصیب بشر شده در برابر مجهولات بشر حکم صفر را دارد» ممکن است طرف مخالف همین جواب را در مورد «اثبات نظام صحیح جهان» که به اتّکاى معلومات کنونى صورت مى گیرد، به خود شما برگرداند و بگوید: شما هنگامى مى توانید نظام جهان را ثابت کنید که به تمام اسرار خلقت آشنا باشید; با این علم محدود، چگونه جهان نامحدود را حکیمانه مى دانید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : هرگز ما نمى گوييم كه: با پيشرفت قابل توجّه علم، همه اسرار اين جهان براى بشر معلوم گشته و تمام معمّاهاى جهان آفرينش حل گرديده است; بلكه، همچنان كه دانشمندان مى گويند: «هر اندازه بر حجم معلومات بشر افزوده مى شود، به همان نسبت تعداد مجهولات وى ن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
نظم طبیعی جهان
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
اثبات وجود خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا ذات پروردگار جهان محدود است یا نه؟ و آیا یک وجود محدود مى تواند از چگونگى وجود نامحدودى آگاه شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در پاسخ اين سؤالات و مشابه آن، توجّه خوانندگان گرامى را به نكات زير جلب مى كنيم: در بحث هاى خداشناسى و صفات خدا در محلّ خود ثابت شده است كه خداوند وجودى است «بى نهايت در بى نهايت» يعنى بى پايان و نامحدود از هر نظر: نامحدود از نظر وجود، نامحدود
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
ذات الهی
کلیدواژههای فرعی :
شناخت خدا ,
ذات خدا ,
درک ذات خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا این که مى گویند: «خداوند نیروى عظیمى است که همه جا هست و نادیدنى است و خالق همه موجودات است» صحیح است یا خیر؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : تعبير نيرو درباره خدا هرگز صحيح نيست، زيرا گاهى ممكن است با نيروهاى جهان طبيعت اشتباه شود، خداوند يك وجود لايتناهى از جميع جهات است كه در همه جا بوده و هست و صفاتى مانند صفات موجودات طبيعت را ندارد. دانشمندان اسلامى در كتاب هاى «عقايد و مذاهب»
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
تنزیه الهی
کلیدواژههای فرعی :
تنزیه ,
تشبیه و تنزیه ,
تنزیه الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در خطبه اوّل نهج البلاغه از امیرالمؤمنان(علیه السلام) نقل شده است: «وَ کَمالُ تَوْحیدِهِ الاِخْلاصُ لَهُ وَ کَمالُ الاِخْلاصِ لَهُ نَفْىُ الصِّفاتِ عَنْهُ; کمال توحید خدا، اخلاص براى اوست و کمال اخلاص، نفى صفات از خداست». چگونه مى توان گفت که کمال توحید و یگانگى او، در گرو نفى صفات از اوست؟!!!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دليل اين موضوع را در كلام خود اميرمؤمنان(عليه السلام) در همين خطبه مى خوانيم: «لِشَهادَةِ كُلِّ صِفَة اَنَّها غَيْرُ الْمَوْصُوفِ وَ شَهادَةِ كُلِّ مَوْصُوف َاَنَّهُ غَيْرُ الصِّفَةِ». توضيح اين كه: در بحث هاى مربوط به صفات خدا ثابت شده است كه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
صفات خدا
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
22- کمال الاخلاص لله تعالی نفی الصفات عنه
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گرچه این سؤال عجیب به نظر مى رسد، ولى با توجّه به این که فیلسوف معروف انگلیسى «برتراند راسل» در یکى از کتاب هاى خود تصریح مى کند که: در جوانى به خداوند عقیده داشتم و بهترین دلیل بر آن را برهان «علّة العلل» مى دانستم و این که تمام آنچه را در جهان مى بینم، داراى علّتى است و اگر زنجیره علّت ها را دنبال کنیم، سرانجام به علّت نخستین مى رسیم و این نخستین علّت را «خدا» مى نامیم.ولى بعداً بکلّى از این عقیده برگشتم، زیرا فکر کردم «اگر هر چیز را باید علّت و آفریننده اى باشد، خدا نیز باید علّت و آفریننده اى داشته باشد»! باید دید راه حلّ نزدیک و روشن ایراد مزبور چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اتّفاقاً اين ايراد يكى از معروفترين و در عين حال ابتدايى ترين ايراداتى است كه مادّى ها دارند. آنها به عبارت روشنتر مى گويند: «اگر همه چيز را خدا آفريده، پس خدا را چه كسى آفريده است؟». حالا چطور شده آقاى «راسل» خيلى دير به اين ايراد برخورد كرد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
براهین خداشناسی
کلیدواژههای فرعی :
مشخصه علت مطلق ,
برهان علة العلل ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
تعداد رکورد ها : 1092
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید