جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
الاشاعره
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
عنوان :
عقيده اشاعره و معتزله درباره هدايت و ضلالت چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معتزله که در اول قرن دوم هجري پيدا شدند، و با کناره گيري واصل بن عطا از حسن بصري به اين نام ناميده شدند؛ گروهي هستند که در مقابل جبرگرايان به وجود آمدند و جبرگرايان معتقداند که، انسان در برابر افعال خود، از خود اختيار ندارد و هر کار خير و شري که از ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول عقاید معتزله
,
عقاید اشاعره
,
معتزله (اهل سنت)
,
عقاید مشترک اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره ,
الاشاعره ,
اصول اشاعره ,
اشاعره و معتزله ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظر اشاعره درباره عدالت خداوند چیست و چه اشکالی بر آن وارد است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اشاعره با اينکه به حسن و قبح عقلى معتقد نيستند اما خداوند را عادل مي دانند، و معتقدند که خداوند كار ناروا انجام نمى دهد، ولى نه به اين معنا كه عدل و كار شايسته يا ناشايسته با قطع نظر از كلام و فعل خداوند حقيقت دارد، بلكه عدل و حسن از كلام يا فعل خداو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
عقاید اشاعره
,
فرق و مذاهب (ادیان و فرق و مذاهب)
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره ,
الاشاعره ,
اصول اشاعره ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگی های مکتب اشعری چیست و چرا او از مکتب اعتزال کناره گیری نمود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكى از مكاتب كلامى كه در برابر معتزله تأسيس گرديد مكتب ابوالحسن اشعرى (متولد 260 ه.) بود. او ابتدا داراى مذهب اعتزال بود و تا چهل سالگى نزد استادش ابو على جبّائى، مبانى و اصول معتزله را ياد مىگرفت كه ناگهان از اين مذهب كنارهگيرى كرد و در مسجد جامع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
عقاید اشاعره
,
فرق و مذاهب اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره ,
الاشاعره ,
اصول اشاعره ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگی های مکتب کلامى ماتریدیه و تفاوت آن با مکتب اشعری را بیان نمائید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در زمانى كه ابوالحسن اشعرى در عراق عليه معتزله بپا خاست و به ترويج و عقايد اهل حديث- با اصلاح و تعديل آن- پرداخت، محمدبن محمد ماتريدى[1]سمرقندى- متولد 333 ه- نيز در ناحيه خراسان به شكلى ديگر از مذاهب اهل حديث حمايت كرد و عليه معتزله تبليغ نمود هر چند
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
فرق و مذاهب (ادیان و فرق و مذاهب)
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره ,
الاشاعره ,
ماتریدیه ,
اشاعره و معتزله ,
کلام ماتریدیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش کلامی ماتریدى با روش کلامی اشعرى چه تفاوتهایی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
روش ماتريدى با روش اشعرى متفاوت است و مى توان مذهب كلامى او را با ويژگيهاى زير توصيف كرد: الف: عقل در مذهب ماتريدى مجال و اعتبار بيشترى دارد. ب :روش ماتريدى نسبت به روش اشعرى، از تشبيه و تجسيم دورتر و به تنزيه نزديك تر است. ج : گر چه ماتريدى به ع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
فرق و مذاهب (ادیان و فرق و مذاهب)
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره ,
الاشاعره ,
ماتریدیه ,
اشعریه ,
تفسیر ماتریدیه ,
کلام ماتریدیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شکل گیری کلام یهود در سایه کلام اسلامی
نویسنده:
رضا گندمی نصرآبادی، محمدمهدی رضاپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
کلام اسلامی
,
یعقوب قرقسانی
,
کلام یهودی
,
سعدیا گائون
,
17. فرق کلامی
,
دین یهود
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
شخصیت ها
,
3- یهودیت قرائیمی (قائلان به تنخ تنها)
کلیدواژههای فرعی :
کلام شیعی ,
توحید ,
معتزله ,
یهود ,
مسیحیت ,
وجوب نظر ,
ادله وجوب نظر ,
عقلگرایی ,
عهد عتیق ,
الاشاعره ,
فیلون اسکندرانی ,
منازعات اشاعره و معتزله ,
الهیات کتاب مقدس ,
الهیات یونانی مآب ,
الهیات حاخامی ,
تببین عقلانی خدا ,
شریعت شفاهی ,
میدراش های آگادائی ,
میدراش های هداخایی ,
حکیمان تلمودی ,
رابطه معتزله و یهود ,
یونانی گرایی ,
یهودیت قرائیمی (کارائیت - قرائون) ,
چکیده :
با بررسی الهیات یهود، قبل و بعد از اسلام، تحولاتی که مسلمانان در میان علمای سنتی یهود پدید آوردند، نمایان می شود. «عقل گرایی» مشخصه بزرگی بود که بعد از اسلام در میان یهودیان شکل گرفت و این ویژگی به جز دوره کوتاهی و آن هم در میان تعداد معدودی همچون فیلون، هیچ سابقه یهودی ندارد؛ تا اینکه کلام اسلامی، بن مایه های این روش فکری را در یهودیت بنا نهاد و بزرگانی از یهودیت، مانند داوود مقمص و سعدیا گائون از جامعه سنتی یهود و قرقسانی در فرقه قرائیم، با پذیرش این تحول، دوره جدیدی از تفکر یهودی را رقم زدند. این تحول، معلول دو عامل مهم بود: یکی دستاورد بزرگ متکلمان مسلمان که علمای ادیان دیگر را به فراگیری آن مشتاق می کرد و دیگری ثبات و امکانی که اسلام در جوامع مسلمان پدید آورد تا علوم مختلف ازجمله کلام اسلامی در میان علمای اسلام و ادیان دیگر شکوفا شود. تأثیر کلامی مسلمانان بیشتر از طرف عقل گراهایی چون معتزله بود که تلاش می کردند عقل و دین را با یکدیگر جمع کنند. این رویکرد مورد قبول علمای یهود واقع شد و آنها برای موجه نشان دادن دین خود در میان علمای ادیان دیگر و نیز دفاع از آن در میان پیروان یهود، نیاز به این روش داشتند و جمع بین عقل و دین، جزء دغدغه های آنان شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شهودگروی اخلاقی قاضی عبدالجبار معتزلی
نویسنده:
عباس دهقانی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
کمال عقلی
,
شهودگروی
,
بلوغ عقلی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
حسن و قبح عقلی ,
الاشاعره ,
وجوه فعل بد ,
فعل قبیح عقلی ,
ذهن گروی اخلاقی ,
اقسام علوم ,
مفهوم پایه اخلاق ,
گزاره پایه اخلاق ,
علوم بدیهی ,
بدیهیات اخلاقی ,
رابطه علوم بدیهی و اخلاق ,
عینیت ارزش ,
اخلاق ذهن گرا ,
نظریه وجوه ,
فلسفه اخلاق معتزله ,
فلسفه اخلاق اشاعره ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
شهودگروی اخلاقی مکتبی در فلسفه اخلاق است که در قرن بیستم ظهور یافت و نظرهای بسیاری را به خود جلب نمود. آرای متفکران این مکتب را می توان به سه مدعای اصلی عینیت حقایق اخلاقی، وجود مفاهیم و گزاره های اخلاقی پایه و شرط بودن بلوغ عقلی برای فهم بداهت حقایق پایه اخلاقی فروکاست. قاضی عبدالجبار همدانی، متکلم و فقیه بزرگ معتزلی، در جای جای کتب کلامی خود، مباحثی فرااخلاقی را مطرح کرده که بسیار با نظرهای شهودگرایان اخلاقی مشابهت دارد. سعی ما بر این است که اعتقاد وی به سه اصل اساسی شهودگروی را نشان دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دوگانگی دیدگاه فخر رازی در مصداق شناسی معصوم
نویسنده:
یحیی صباغچی، ابراهیم نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
فخر رازی
,
شیعه
,
معصوم
,
امامت
,
نبوت
,
شیعه شناسی
,
پیامبر
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
کسب ,
الاشاعره ,
اجماع ,
امامت عامه ,
حفظ شریعت ,
صفات خبری ,
عصمت امام ,
اصل وجوب عصمت ,
فلسفه وجودی امام ,
فوائد امامت ,
اسباب پیدایش عصمت ,
قطب کامل ,
مراتب انسان ها ,
امام زمان ,
اشعری ,
اجماع ,
چکیده :
فخر رازی، متکلم و مفسر شهیر اهل سنت، نویسنده ای پر تألیف و توانا در تحلیل مباحث کلامی است. همین امر یکی از دلایل صعوبت فهم نظر نهایی وی در برخی مسائل است و دیدگاه او در برخی مسائل متزلزل و مبهم به نظر می رسد که از آن جمله می توان به مسئله «مصداق شناسی معصوم» اشاره نمود. رازی همانند بسیاری از متکلمان مسلمان، وجود معصوم را جهت حفظ شریعت از تغییر و تحریف ضروری می داند. وی در کتاب المطالب العالیه در مسئله نبوت، دیدگاه اهل تشیع را در باب عصمت ائمه به صراحت حق می داند که مغایر با دیدگاه او در برخی دیگر از آثارش می باشد. در این پژوهش ضمن تحلیل دوگانگی دیدگاه وی در باب «مصداق شناسی معصوم»، مدعای برخی پژوهشگران در باب آثار و اندیشه های فخر درباره مسئله یادشده نیز نقد شده است. قدر مسلّم آن است که وی اصل وجود «معصوم» را پس از پیامبر اسلام ضروری می داند و مصداق آن را در مواردی «اجماع» و در مواردی «شخص کامل» معرفی کرده، ائمه شیعه ازجمله صاحب الزمان (ع) را از مصادیق شخص کامل و معصوم می شمارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوسان ایمان و کفر از نظر ابن عربی و ملاصدرا
نویسنده:
سید محمد مرتضوی، ابراهیم مهرابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: اندیشه دینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
ابن عربی
,
انسان شناسی فلسفی
,
حکمت متعالیه
,
کفر
,
فلسفه دین
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
ماهیت ایمان ,
گناه ,
الاشاعره ,
معنای پراگماتیستی ایمان ,
درجات ایمان ,
حجاب خدا ,
مرجئه ,
ایمان گزاره ای ,
تکلیف خداوند ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
محبت ,
گناه ,
اطاعت انسان ,
نوسان ایمان و کفر ,
برابری ایمان و معرفت ,
جدایی ایمان از عمل ,
متعلق ایمان و کفر ,
هماهنگی دین و عقل ,
ایمان شخصی ,
ثبات حقیقت انسان ,
محبت ذاتی حق ,
زیادت و نقصان ایمان و کفر ,
کفر شرعی ,
کفر سلوکی ,
حرکت جوهری ,
اصالت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
قرآن ,
عین الیقین ,
حب دنیا ,
حقیقت انسانی(عرفان نظری) ,
مقام حق الیقین(قسیم مقام علم الیقین و عین الیقین) ,
مقام محبت ,
درجات کفر ,
وجودی بودن کفر ,
وجودی بودن ایمان ,
حرکت قسری کفر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
ایمان در اندیشه دینی از بالاترین ارزش برخوردار است، ولی همیشه این سوال مطرح بوده است که آیا همه مومنان از ایمانی یکسان و مشابه و در نتیجه از ارزشی مساوی برخوردارند؟ به عبارت دیگر، آیا ایمان و کفر افزایش و کاهش پذیر است؟ پذیرفتن هر یک از دو طرف مساله، نتیجه پاسخ به سوالاتی است از قبیل این که آیا ایمان و کفر امری بسیط است یا مرکب؟ و آیا عمل در حقیقت آن دو دخیل است یا خیر؟ دانشمندان اسلامی در پاسخ به این پرسش ها اختلاف نظر دارند. این مقاله متکفل کشف و مقایسه دیدگاه دو تن از اندیشمندان برتر اسلامی، یعنی ملاصدرا و ابن عربی است. با توجه به مستندات ملاصدرا، از قبیل آیات قرآنی، مبانی عمومی فلسفه او از جمله: اصالت وجود، تشکیکی بودن وجود، حرکت جوهری و ... و نظرات کلامی وی از جمله وجودی تلقی کردن کفر و ایمان و ...، این نتیجه به دست آمده است که کفر و ایمان در دیدگاه او، شدت و ضعف پذیر است. اما ابن عربی به دلیل عدم ورود در بسیاری از مسایل مربوط به ایمان و کفر در آثار خود و نیز ذو وجوه بودن عباراتی که در این باره از او به جا مانده است، نظر واحد و قطعی خود را ارایه نداده است. با این حال، با توجه به غلبه دلایل و شواهد دال بر تایید امکان و وقوع نوسان در کفر و ایمان، باید توجیهاتی را ارایه داد تا اختلافات ظاهری و احتمالی را برطرف سازد. در صورت مدلل نمودن موارد خاص، می توان گفت او نیز به کاهش و افزایش ایمان و کفر معتقد است، هرچند مبانی وی تنوع و استحکام مبانی صدرایی در امکان و روایی پذیرش شدت و ضعف در کفر و ایمان را ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی معجزه: بررسی دیدگاه سویینبرن و محمدحسین طباطبایی
نویسنده:
فرج الله براتی، امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجزه
,
نقض قانون طبیعت
,
معجزات
,
امور خارق العاده
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
قوانین طبیعت ,
لوگوس ,
الاشاعره ,
معجزه و علیت ,
عادت الله ,
تقارن رویدادها ,
اثبات نبوت ,
نظام عادی علیت ,
عقلانیت فلسفی ,
حقیقت معجزه ,
معجزه از دیدگاه قرآن ,
علیت از نظر قرآن ,
نظام عمومی علیت ,
معجزه در کتاب مقدس ,
هدف مقدس الهی ,
اصل علیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
0
چکیده :
بحث از چیستی معجزه و مسائل مربوط به آن، از دیرباز محل توجه دانشمندان بوده است و نظر به خارج عادت بودن آن و با توجه به اینکه امور طبیعت هدفمند و غایتمحور است و معجزه صبغهای خارج از شکل معمول موجودات طبیعت دارد موجد دیدگاههای متفاوتی در تعریف اعجاز شده و موضوع مطالعه اندیشمندان به خصوص متکلمان واقع شده و نظر آنها را به حقیقت معجزه و کیفیت تحقق آن جلب کرده است. لذا میتوان گفت معجزه مهمترین و اصیلترین امر خارقالعادهای است که روایات تاریخی متقن وقوع آن را به اثبات رسانده است. در قرون اخیر، به دنبال تشکیک هیوم در بحث اعجاز، دانشمندان غربی و اسلامی برای دفاع از اعتقادات دینی خود به بررسی اعجاز و مداقه در آن پرداختهاند که از میان این دانشمندان، سویینبرن کوشیده است با ابتنا بر آرای گذشتگان سنت غربی، مانند توماس آکوئیناس، تعریف خاصی از معجزه ارائه داده، معقولیت باور به معجزه را در نظام فکری مسیحیت مطرح کند. از میان دانشمندان اسلامی نیز محمدحسین طباطبایی با تعریف دقیق معجزه سازگاری آن را با قانون علیّت شرح و بسط داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید