جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
کشورها
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
تعداد رکورد ها : 657
عنوان :
تفاوت جوهری نظریه فارابی و ابن رشد در تطبیق بین حکمت و شریعت
نویسنده:
موسی ملایری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
کلیدواژههای اصلی :
شریعت
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
وحى
,
معرفت وحیانى
,
فلسفه ابن رشد
,
فلسفه فارابى
,
مقاله درباره فارابی
چکیده :
بعد از آن که نهاد فلسفه در حوزه فرهنگ اسلامى شکل گرفت، احساس تعارض بین دین و فلسفه، اندیشمندان مسلمان را به اتخاذ مواضع مختلفى وا داشت. برخى فلسفه را ترک کردند و به مذمت آن پرداختند و تعداد انگشت شمارى فلسفه را بر دین ترجیح دادند؛ اما اندشیمندى چون فارابى نظام فلسفى نوینى را بنیان نهاد که در آن وحى به عنوان یک «معرفت» تلقى شد و مورد تبیین فلسفى قرار گرفت و آشکار شد که حکمت و شریعت سرچشمه واحدى دارند و نمىتوانند با هم در تعارض باشند. بعد از فارابى، ابن سینا نیز نظریه او را تکمیل کرد و عناصر مهمى را به آن افزود. اما ابن رشد به واسطه جمودى که بر حقانیت مطلق فلسفه ارسطو داشت، به احیاء فلسفه ارسطویى پرداخت. فلسفهاى که ابن رشد احیاء نمود، با روح فلسفه اسلامى بیگانه بود و از قابلیت تبیین فلسفى وحى به عنوان معرفتى ماوراء طبیعى و غیر تجربى برخوردار نبود. وى پس از نومیدى از فلسفه خود در کتاب فصل المقال با اتکا به پیشفرضهاى فقهى و کلامى به تلاش براى جمع بین حکمت و شریعت دست مىزند. این تلاش مورد نقد این مقاله قرا گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحی و معجزه از منظر ابن رشد
نویسنده:
نادر سیفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معجزه
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
نبوت
,
وحی
,
معارف اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
عقل فعال
,
عقل فعال
,
هنر و علوم انسانی
,
وحی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن رشد، محمدبن احمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن رشد، محمدبن احمد
,
ابن رشد، محمدبن احمد
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن رشد، محمدبن احمد
,
ابن رشد، محمدبن احمد
,
ابن رشد، محمدبن احمد
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
ابن رشد وحی را از جانب خداوند تبارک و تعالی میداند که بهواسطهی موجود روحانی که در شریعت از آن به ملک تعبیر میشود به برگزیدگان خاص او إعطاء میگردد. برخی فلاسفه از این موجود روحانی به نام عقل فعّال یاد کردهاند. در نظر ابن رشد عقل و برهان نوعی وحی و الهام است و از اقسام کلام الهی به شمار میآید؛ چرا که کلام الهی بر عالمانی که وارثان پیامبراند، بهواسطهی براهین القا میشود که میتواند انسان را به برخی از مراتب کمال برساند. از دیدگاه ابن رشد مقصود شرایع تعلیم جمهور یا تودهی مردم است و در واقع برای خواص حکمت جایگزین شریعت است؛ بدین جهت که حکمت راه شناساندن سعادت را به برخی از مردم عقل گرا نشان میدهد. زیرا شرایع به افعالی امر میکنند و بر علومی تنبه میدهند که شبیه معارف و اعمالی که با تعلیم و حکمت درک می-شود، نیست. لذا فیلسوفان و خواص میتوانند راه سعادت را از حکمت و نه از شریعت بگیرند و سعادت عوام جز از راه شریعت قابل وصول نیست. ابن رشد همه معجزات پیامبران را دلیل صدق نبوت و پیامبری آنان نمیداند، و معجزه را تنها در صورتی دلالت قطعی بر نبوت میداند که در علم و عمل (یعنی دستورات عملی و آموزههای نظری) معجزه باشد اما در غیر این موارد تنها شاهد و تقویت کنندهی نبوت خواهد بود. به دیگر سخن، ابن رشد به جز معجزه معرفتی و به تعبیر خودش معجزه اهلی که همان وحی و قرآن کریم باشد هیچ کدام را به طور مستقل شایسته اثبات نبوت نمیداند. ابن رشد معجزات را به «برّانی» و «مناسب» تقسیم میکند و معتقد است تصدیقی که از راه معجزهی برّانی حاصل میشود، تنها طریق جمهور است، و حال آنکه تصدیق حاصل از قبیل معجزهی مناسب میان جمهور مردم و عالمان مشترک است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شریعت در فلسفۀ سیاسی ابن رشد
نویسنده:
فرهاد زیویار، ابراهیم مجیدی، امیر اعتمادی بزرگ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن رشد
,
مدینه فاضله
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
فلسفه سیاست
,
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
کلیدواژههای فرعی :
رابطه عقل و شرع ,
سعادت و شقاوت ,
الفیلسوف ,
رابطه فیلسوف و نبی ,
سلوک عملی ,
حکمت مدنی ,
رییس مدینه فاضله ,
قانون شریعت ,
حکمت عملی ,
مُثُل ,
اصطلاحنامه فقه ,
حکمت ,
کتاب جمهوری (افلاطون) ,
علوم نظری ,
اهل مدینه فاضله ,
تفاوت فیلسوف و نبی ,
علم مدنی ,
فضایل عملی ,
شریعت و قانون انسانی ,
فهم شرعی ,
ضرورت وحی در مدینه فاضله ,
ضرورت شریعت در مدینه فاضله ,
اعمال اخلاقی ,
قانون انسانی ,
علم الملکه ,
علم الکیف ,
کمالات انسانی ,
کمالات چهارگانه ,
مدینه طغیان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
مدینۀ فارابی بر انطباق فلسفه و دین استوار است و بخش عملی دین همان است که کلیاتش در فلسفۀ عملی بیان شده است. مدینۀ ابن سینا نیز مدینهای است واقعی که به شریعت پیامبر (ص) تکیه دارد. حال مدینۀ ابن رشد چه ویژگیای دارد؟ بر چه استوار است و در آن شرع چه جایگاهی دارد؟ در واقع، اگر اساس مدینۀ فارابی بر تقارن است و اساس مدینۀ ابن سینا بر شریعت، مدینۀ ابن رشد بر چه اساس و بنیادی شکل گرفته است؟ در این مقاله با توجه به نظام فلسفی ابن رشد سعی شده است تا به جایگاه شریعت در فلسفۀ سیاسی او پرداخته شود. این اندیشمند، با توجه به افق فکری خود یعنی تمدن اسلامی، در شرح جمهوری مدینۀ فاضلة افلاطون را در افق تمدن اسلامی مورد خوانش قرار میدهد و پیامبر (ص) را بنیانگذار آن معرفی میکند. او بین شریعت و قانون انسانی تضادی نمیبیند و ضمن اینکه شریعت را در تحقق فلسفه مؤثر میپندارد، فلسفه را نیز در چنین جامعهای از فهم شرعی برخوردار میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر مراتبی برای دین قائل شویم مانند دین نفس الامری، دین نازل شده، دین ابلاغ شده، دین واصل،دین مکشوف و دین نهادی، مراد از گستره شریعت کدام مرتبه از مراتب دین است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شريعت در لغت به معناي محل آب خوردن، مشرب و قانون است.[1] و مراد از آن در قرآن راه و روشي است كه خداوند براي هر يك از امتهاي پيامبران مقرر كرده و نسخپذير ميباشد «لكل جعلنا منكم شرعة و منهاجاً»[2]، شريعت به افراد نسبت داده نميشود مگر اينكه خود واضع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی)
,
مراتب دین
کلیدواژههای فرعی :
دین نهادی ,
دین مکشوف ,
وجه اجتماعی دین ,
دین نفس الامری ,
دین نازل شده ,
دین ابلاغی ,
دین واصل ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر دین ریشه در فطرت آدمی دارد پس چرا بعضی انسانها با وجود مسلمان بودن و سپری کردن عمر طولانی در پوشش فرد مسلمان، هیچ تأثیری از دین نپذیرفته و هیچ رشد و تکاملی نداشته و فرد مفیدی برای خود و جامعه نیستند و یا حداقل آن گونه که متوقع است، ساخته نشدهاند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ اين مسأله در قالب دو نکته قابل بررسی است : مرحله اول: شناخت و آگاهي احکام و مسائل مربوط به دين. شايد شنيده باشيد يا ديده باشيد كه شخصي با وصل كردن دو شاخه سيم تلفن به پريز برق، موجب سوختن تلفن شده است و يا شخصي به علت ندانستن و آگاه نبودن، كليدB
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
فطرت انسان
,
دین فطری (در مقابل دین اکتسابی)
,
منشاء دین
کلیدواژههای فرعی :
10. شریعت/ Šarīʿa ,
مسلمان واقعی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دو ترجمه از یک کتاب (چنین گفت ابن عربی تالیف نصر حامد ابوزید)
نویسنده:
نصرالله حکمت
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا عقل جزء منابع دین به شمار میرود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از آنجا كه دين طبق يك تقسيم به سه قسم منقسم ميشود و داراي سه جزء ميباشد الف. اعتقادات ب. اخلاق ج. احكام، لذا بايد محل بحث را بررسي كرد و ميگوييم در اينكه عقل منبعي مستقل دربارة اعتقادات ميباشد (مخصوصاً اثبات وجود خدا، عدل الهي، نبوت) شكي نيست، بل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
مولفه های دین
,
عقل و دین
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق دینی ,
اعتقادات دینی ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
اعتقاد دینی ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
اخلاق دینی ,
اخلاق ایمان مدار ,
عقل و دین ,
تعارض عقل و دین ,
تفکیک عقل و دین ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
احکام دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبار معرفتی قرآن از دیدگاه نصر حامد ابوزید؛ رویکردی فرهنگی- ادبی
نویسنده:
میثم توکلی بینا، رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجزه
,
نصر حامد ابوزید
,
اعتبار معرفتی
,
شکل ادبی قرآن
,
وحی
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
تاثیر دین از فرهنگ عربی ,
تحدی ,
نظم قرآن ,
ابوهاشم جبائی ,
باقلانی ,
ابن خلدون ,
طه حسین ,
بشری بودن قرآن ,
صرفه ,
اعجاز مفهومی قرآن ,
اعجاز فصاحت قرآن ,
عبدالقاهر جرجانی ,
سبک شناسی ,
صدق ذاتی وحی ,
قرآن و شعر عرب ,
اعتبار فرهنگی قرآن ,
وحی ,
چکیده :
نصر حامد ابوزید، متفکر جنجالی مصری، در رابطه با وحی و قرآن دیدگاههایی متفاوت ابراز کرد که با واکنشهای مختلفی روبهرو شد. وی میکوشید برای پدیدههای دین اسلام تبیینی طبیعی و غیر متافیزیکی ارائه کند. در این راستا به بحث اعجاز قرآن نیز به صورتی متفاوت پرداخت تا آن را به اعتبار فرهنگی - ادبیای مبدل کند که هر عربزبانی آن را به عنوان متن محوریِ فرهنگی میپذیرد. در این صورت ادبیات قرآن و تحلیل سازوکار ادبی قرآن از منظر نقد ادبی معاصر، ریشههای دورانسازی و شکلدهی آن به فرهنگ را نمایان خواهد کرد. این دیدگاه مغایرت توصیفی با نگاه دینداران به قرآن و وحی دارد و نگرش دینی را به نگرشی فرهنگی تقلیل میدهد که در آن قرآن در کنار بسیاری از متون ادبی ممتاز مینشیند و به نقد ادبی در میآید. در اینگونه نقد ادبی محتوای قرآن نیز مد نظر قرار نمیگیرد، حال آنکه حتی در متون ادبی رایج نیز چنین چیزی مد نظر است و تکیه صرفاً بر شکل و قالب ادبی نیست. در این مقاله، دیدگاه نصرحامد ابوزید در این خصوص بررسی و ارزیابی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبار معرفتى قرآن از دیدگاه نصر حامد ابوزید؛ رویکردی فرهنگى- ادبى
نویسنده:
میثم توکلی بینا، رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی نظریه زبان شناختی نصر حامد ابوزید درباره قرآن
نویسنده:
محمدباقر عامری نیا، عباسعلی فراهتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
نصر حامد ابوزید
,
وحی قرآنی
,
وحی لفظی
,
نزول معنایی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
تعداد رکورد ها : 657
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید