آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 44
گفتگو در مورد دو نظام بزرگ جهان [نمایه مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Galileo Galilei, Antonio Beltrán Marí (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
BUR Biblioteca Univ. Rizzoli,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این اثر هم از حقوق علم و فرهنگ دفاع می‌کند، هم برای دانشمند و هم برای انسان فرهنگ آزادی می‌طلبد و علاوه بر پرسش‌های علمی، به مسائل کیهانی و فلسفی نیز می‌پردازد و معنای جدید علم مدرن، مفهوم جدید انسان و شکل جدیدی را که باید رابطه انسان و طبیعت در آن شکل بگیرد، به همه جا می‌آورد. با این سخنان لودوویکو گیمونات این گفت و گو را که توسط گالیله در سال 1632 برای رد سیستم بطلمیوسی و در عوض حمایت از اعتبار و صحت تزهای کوپرنیک نوشته شده بود، ارائه کرد.
Forma, tamaño y lugar del «Infierno» de Dante
نویسنده:
Galileo Galilei
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
ePubLibre,
گالیله و هنر استدلال: مبانی بلاغی منطق و روش علمی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Maurice A. Finocchiaro
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی : کار گالیله نه تنها به‌عنوان پایه‌ای از فیزیک مدرن، بلکه به‌عنوان مدل - و شاید الگوی پارادایمیک - روش علمی، و بنابراین به‌عنوان نمونه‌ای برجسته از عقلانیت علمی، از دیرباز اهمیت داشته است. با این حال، همانطور که می دانیم، موضوع به این سادگی نیست. دامنه خوانش های گالیله به قدری متنوع است که می توان به این نتیجه رسید که این مورد مربوط به چاکون پسر گالیله است. که در اینجا، مانند کتاب مقدس، یا افلاطون یا کانت، فروید یا بیداری فینیگان، متون خود تعیین نمی کنند که چه چیزی اخلاقی باید به آن اشاره شود. اما اگر قرائت متعارفی وجود نداشته باشد، چگونه می توان متون را به عنوان شاهد یا مثالی از دیدگاه متعارف عقلانیت علمی مانند گالیله در نظر گرفت؟ یا در عوض، این چنین است که ما به طور پیشینی تصمیم می گیریم که هنجارهای عقلانیت چیست و سپس از میان متون استفاده می کنیم تا آنهایی را که این هنجارها را برآورده می کنند، شناسایی کنیم؟ به طور خاص، چگونه و بر چه اساس باید نظریه های علمی یا استدلال علمی را بپذیریم یا رد کنیم؟ اگر بخواهیم این کار را بر اساس تحلیل تاریخی انجام دهیم که در واقع چگونه نظریه ها پذیرفته یا رد شدند، چگونه «است» را از «باید» تشخیص دهیم؟ چه چیزی از چنین تحلیل یا بازسازی در مورد چگونگی پذیرش یا رد نظریه ها به دست می آید؟ مطالعه موریس فینوکیارو درباره گالیله رویکردی مهم و بدیع به مسئله عقلانیت علمی از طریق یک مطالعه سیستماتیک ارائه می‌کند.
گفتگوهایی درباره دو علم جدید [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Galileo Galilei (گالیلئو گالیله)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Dover Publications,
چکیده :
ترجمه ماشینی : به همان اندازه که لذت بخش است، این کلاسیک شامل 30 سال آزمایش و تئوری بسیار بدیع است. نمایشگاه های پر جنب و جوش آن پویایی، کشش، صدا، استحکام مواد و موارد دیگر را مورد بحث قرار می دهد. 126 نمودار.
گالیله و تضاد دین و علم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gregory W. Dawes
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: برای بیش از 30 سال، مورخان آنچه را «تز جنگ» می نامند - این ایده که تضاد اجتناب ناپذیری بین دین و علم وجود دارد - رد کرده اند و اصرار دارند که دانشمندان و مؤمنان می توانند در هماهنگی زندگی کنند. این کتاب مخالف است. با در نظر گرفتن مشهورترین درگیری‌های این چنینی، ماجرای گالیله، به عنوان نقطه شروع، استدلال می‌کند که جوامع مذهبی و علمی نگرش‌های بسیار متفاوتی نسبت به دانش نشان می‌دهند. ادیان مبتنی بر کتاب مقدس نه تنها ادعا می کنند که منبعی از دانش متمایز از عقل بشری است. آنها همچنین مقید به سنت هستند، بر یقین اعتقادات خود پافشاری می کنند و در برابر انتقادات رادیکال به گونه ای که علوم نیست، مقاومت می کنند. اگر مؤمنان دارای تفکر سنتی بین آنچه ایمانشان به آنها می گوید و یافته های علم مدرن تضادی را درک کنند، ممکن است همان کاری را انجام دهند که مقامات کلیسا در زمان گالیله انجام دادند. آنها ممکن است تلاش کنند علم را تعطیل کنند و اصرار کنند که اعتبار کلام خدا بر هر دانش «صرفاً انسانی» غلبه دارد. کسانی از ما که برای علم ارزش قائل هستیم باید مراقب باشیم که این اتفاق نمی افتد.
گالیله به زندان می رود و افسانه های دیگر درباره علم و دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Edited by Ronald L. Numbers (رونالد ال. نامبرز)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Harvard University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اگر می‌خواهیم که افراد غیردانشمند و صاحب نظر در مطبوعات، آزمایشگاه‌ها و منبرها نگاهی تازه به رابطه علم و دین بیندازند، رونالد نومبرز پیشنهاد می‌کند که ابتدا باید از افسانه‌های هولناکی که بیش از حد طولانی به عنوان تاریخ پنهان شده‌اند صرف نظر کنیم. حقایق تا حدود دهه 1970، روایت غالب در تاریخ علم، از دیرباز روایت پیروزمند علم و جنگ علم با دین بود. اما نسل جدیدی از مورخان علم و کلیسا شروع به بررسی اپیزودهایی در تاریخ علم و دین از طریق ارزش ها و دانش خود بازیگران کردند. اکنون رونالد نومبرز دانشمندان برجسته را در این تاریخ جدید علم به خدمت گرفته است تا اسطوره ها را از بین ببرد، از زندانی شدن گالیله تا تبدیل شدن داروین در بستر مرگ تا اعتقاد انیشتین به خدایی شخصی که «با کیهان تاس بازی نمی کرد». تصویر علم و مذهب در گلوی یکدیگر در رسانه‌های اصلی و مجلات علمی وجود دارد، اما هر فصل در گالیله به زندان می‌رود نشان می‌دهد که ما با دیدن فراتر از افسانه‌ها چقدر باید به دست آوریم. (20090515)
منطق کشف و اثبات گالیله: پیشینه، محتوا و استفاده از رساله های مناسب او در تحلیل های پسین ارسطو [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William A. Wallace
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی : این جلد به‌عنوان مطالعه‌ای همراه با ترجمه من از MS 27 گالیله، رساله‌های منطقی گالیله ارائه شده است، که حاوی سؤالات اختصاصی گالیله در تحلیل پسین ارسطو است - اثری که اخیراً از خودکار لاتین رونویسی شده است. هدف آن این است که مخاطبان انگلیسی خوان را با آموزش آن رساله ها آشنا کند. این اساساً یک منطق قرن شانزدهمی از کشف و اثبات است که در حال حاضر اطلاعات کمی درباره آن وجود دارد، با این حال منطقی است که به طور مسلم هدایت کننده مهم ترین برنامه تحقیقاتی قرن هفدهم است. علیرغم اهمیت تاریخی و سیستماتیک آن، توضیح این آموزش برای خواننده مدرن دشوار است. بخشی از مشکل ناشی از ماهیت تکه تکه‌ای نسخه خطی است که در آن نگهداری می‌شود، بخشی از محتوای خود آموزش، که برای درک آن نیاز به تبلیغات قابل توجهی دارد. بنابراین، برای تعیین ساختار جلد و بیان جزئیات تصمیمات سرمقاله ای که اساس سازمان آن را تشکیل می دهد، یک کلمه توضیح لازم است. در دو دهه گذشته، دو مطالعه مهم در زمینه نسخ خطی، باعث پیشرفت در زمینه مطالعات گالیله شده است. اولین مورد مربوط به فعالیت آزمایشی گالیله در پادوآ قبل از اکتشافات او با تلسکوپ است که منجر به انتشار راهبه سیدریوس او در سال 1610 شد. بیشتر این فعالیت توسط استیلمن دریک در تجزیه و تحلیل قطعات دستنوشته مرتبط با ترکیب دو گالیله کشف شده است. New Sciences، قطعاتی که اکنون در کدکس شناسایی شده به عنوان MS 72 در مجموعه Galileiana در Biblioteca Nazionale Centrale در فلورانس صحافی شده است.
پرس و تقرب به صدق در علم: قرابت میان ذهن و طبیعت
نویسنده:
حسن امیری آرا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بر اساس نظریة خوداصلاح‌گری در بحث پیشرفت علم، علم از روشی استفاده می‎کند که با به‌کارگیری درست آن، می‌توان در گزاره‎ها و باورهای علمی جرح و تعدیل انجام داد و در نتیجة این روش خوداصلاح‌گر تقرب باورهای علمی به صدق روزبه‌روز بیشتر خواهد شد. چالرز ساندرس پرس، فیلسوف شهیر آمریکایی، یکی از مدافعان مشهور این دیدگاه است. او برای این روش خوداصلاح‌گر ساختاری سه‌مرحله‏ای قائل است: استنتاج قیاسی- فرضی، استنتاج و استقراء. در این مقاله سعی دارم پس از توضیح این ساختار سه‏مرحله‏ای و نیز انتقادهای وارد بر آن، با توجه به آثار پرس، دربارة توجیه این ساختار بحث کنم. در توجیه این ساختار نقش فرض قرابت میان ذهن و طبیعت مشخص و جایگاه فرض وجود خداوند و نیز سازگاری طبیعی ذهن با طبیعت در توجیه این قرابت نیز بحث و بررسی خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 155 تا 184
گالیله، ابن‌سینا و ادعای بی‌نیازی از تجربه: پژوهشی بر پیش‌فرض‌های روش‌شناختی مشترک
نویسنده:
سید علی حسینی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
گالیله دست‌کم در بخشی از آثارش، صراحتاً ندای بی‌نیازی از تجربه سر می‌دهد. ابن‌سینا نیز در بحث از علم خدا به جزئیات، علم پیش از تجربه‌ی منجم را نمونه‌ای از علمی می‌داند که درست مانند علم الهی، از انفعال تجربی متأثر نیست. در این نوشتار تلاش کرده‌ایم میان چنین اظهارنظرهایی که نتیجه‌ی نظرورزی این دو فیلسوف تلقی می‌شود و مقدمات آن، یعنی پیش‌فرض‌ها و روش‌های احتمالاً مشترک آن‌ها، ارتباط برقرار کنیم. نهایتاً نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که ابن‌سینا در وجهی از مطالعات طبیعی‌اش، با روش کاری گالیله هماهنگی دارد و همین هماهنگی، سخنان یکسان آن دو را سبب شده است. در نمونه‌ای که به بررسی آن پرداخته‌ایم، ابن‌سینا در بررسی حرکات سماوی، مطالعه‌‌ بر ساختار ریاضیاتی اجسام سماوی را مدنظر قرار می‌دهد و سرشت‌یابی رایج در طبیعیات ارسطویی را کنار می‌گذارد و به روش گالیله‌ای نزدیک می‌شود. البته نمی‌توان این روش را به تمام طبیعت‌شناسی شیخ نسبت داد و روش علمی دوپاره‌ی او را با شیوه‌ی علمی یکپارچه‌ی گالیله یکسان انگاشت.
صفحات :
از صفحه 82 تا 97
دفاع از کوپرنیک و گالیله: استدلال انتقادی در دو امر [نمایه مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Maurice A. Finocchiaro
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer,
  • تعداد رکورد ها : 44