آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
02.اساتید و مدرسان مراکز حوزوی ایران
>
اساتید دروس خارج فقه و اصول سراسر کشور
>
حوزه علمیه مشهد
>
مدرسه علمیه نرجس(س)
>
عذرا مرادی مرجانه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 70
عنوان :
قیامت از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سکینه بیگم سمیعی گلیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
قیامت
,
شفاعت
,
شفاعت در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قیامت در قرآن
چکیده :
اندیشه جاودانگی و میل به بی نهایت از مسائلی است که ذهن بشر را به خود مشغول ساخته است. در تمام ادیان الهی نیز بر این اساس پس از بیان مسئله توحید مسئله معاد و سرانجام زندگی انسان آمده است. در دین مقدس اسلام هم، این مسئله به طور کاملاً واضح و مشخص در قرآن مجید بیان شده است. بر این اساس در این پژوهش قیامت از منظر قرآن مورد بررسی قرار گرفته است، تا علاوه بر شناخت صحیح و دقیق نسبت به این امر مهم، از آثار گرانبهای آن در تمام امور زندگی بهره مند شد. در این پژوهش ابتدا به بیان مفهوم قیامت پرداخته شده است که قیامت به معنای روز جزا، روز رستاخیز و روز بر خاستن از قبرها است. قیامت دارای نام های مختلف است که در قرآن حدود هفتاد نام آن آمده است همچنین قیامت دارای اوصاف مختلف می باشد از جمله: روز وحشت و هراس. از آنجایی که قیامت یکی از اصول دین است و اصول دین اثباتی است نه تقلیدی بنابراین اصل معاد را نیز می توان بر اساس براهین فطرت و حکمت و عدالت اثبات نمود. معاد دارای آثار و ثمرات بسیار زیبایی در زندگی اجتماعی، سیاسی و دینی انسان است که توجه به آنها سطح زندگی انسان را ارتقاء می بخشد. بنابراین تحقیق حاضر در چهار بخش که مشتمل بر نه فصل می باشد تنظیم گردیده است. بخش اول شامل دو فصل می باشد: در فصل اول تعریف و تبیین قیامت و در فصل دوم روایتهایی درباره قیامت آمده است. بخش دوم ( دلایل وقوع قیامت) دارای سه فصل می باشد: فصل اول: برهان فطرت، فصل دوم: برهان حکمت و فصل سوم: برهان عدالت. بخش سوم( آثار قیامت) است، که دارای دو فصل می باشد: فصل اول آثار تربیتی قیامت و فصل دوم شامل اعتقاد به معاد است. بخش چهارم درباره شبهات مطرح شده در مورد این موضوع است که دارای دو فصل می باشد: فصل اول شبهاتی که دارای معاد جسمانی است و فصل دوم شبهاتی که درباره شفاعت می باشد که در ادامه پاسخ شبهات بیان گردیده است. کلید واژه های این تحقیق عبارتند از: قیامت، ایمان، شفاعت و آثار که بر اساس کتب لغت مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی غفلت از یاد خدا از منظر آیات و روایات و آثار و پیامدهای آن
نویسنده:
طیبه دهقان بنادکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع تحقیق « بررسی غفلت از یاد خدا از منظر آیات و روایات و آثار و پیامدهای آن» می باشد. هدف از انتخاب این موضوع به دست آوردن تصویری روشن از ماهیت غفلت و خطرات غفلت از یاد خدا و پیام های الهی برای سعادت انسان ها می باشد. در این راستا تلاش شده است، با بیانی گویا و با استفاده از آیات کریمه، روایات شریفه و با بهره مندی از منابع معتبر شیعه عواقب سوء غفلت از یاد خدا و نقش ذکر در زندگی انسان، بررسی و تبیین شود. این نوشتار در سه بخش تنظیم شده است، که به بررسی غفلت از یاد خدا و ابعاد مختلف آن پرداخته است. بخش اول از سه فصل تشکیل شده است. فصل اول، مفهوم شناسی غفلت را مورد بررسی قرار داده ، فصل دوم، جایگاه غفلت از منظر آیات را تبیین نموده است و فصل سوم نیز جایگاه غفلت در روایات را تبیین می کند. بخش دوم در سه فصل تنظیم شده است. فصل اول به عوامل و اسباب غفلت پرداخته، در فصل دوم به آثار و پیامدهای آن اشاره داشته و آخرین فصل راههای درمان آن را بیان نموده است. بخش سوم شامل دو فصل می باشد که فصل اول آن به بررسی مفهوم یقظه، یقظه از منظر آیات و روایات و یقظه در کلام برخی از بزرگان پرداخته و فصل دوم آن موضوع ذکر، ( مفهوم ذکر، انواع ذکر و نقش ذکر در زندگی انسان) را تبیین نموده است. در تهیه مطالب و تدوین این رساله سعی شده از کتب تفسیری مانند: «تفسیرالمیزان، علامه طباطبایی»؛ « تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی» و همچنین کتب روایی از جمله: «اصول کافی، شیخ کلینی»؛ « وسائل الشیعه، حرعاملی» و نیز کتب معتبر اخلاقی از جمله: «اخلاق در قرآن، مصباح یزدی»؛ « اخلاق و معنویت، سیدعلی خامنه ای» استفاده گردد تا مطالب از جامعیت و اتقان کافی برخوردار باشد. روش انجام کار در این تحقیق به اعتبار نوع تحقیق بنیادی ( به قصد حل مشکل و رسیدن به وضعیت بهتر) می باشد. به اعتبار موضوع تحقیق دینی یا وحیانی است و روش جمع آوری مطالب کتابخانه ای است. از نتایج تحقیق می توان به موارد ذیل اشاره نمود: الف « غفلت» دارای مفهوم وسیع و گسترده ای است که هرگونه بی خبری از شرایط زمان و مکانی که انسان در آن زندگی می کند، واقعیت فعلی و آینده و گذشته خویش، صفات و اعمال خود و از پیامها و آیات حق و همچنین هشدارهایی که حوادث تلخ و شیرین زندگی به انسان می دهد را شامل می شود. ب « غفلت» و « بویژه غفلت از یاد خدا» امری مذموم و ناپسند است، که آیات و روایاتی در نکوهش آن آمده و انسان را از این صفت منع نموده است. اما تغافل ( خود را به غفلت زدن) در برخی موارد از جمله: در امور تربیتی و خطاهای دیگران به قصد رفع مشکل و با رعایت شرایطی استثناء شده است، که نه تنها مورد نکوهش قرار نگرفته، بلکه انجام آن توصیه شده است. ج اسلام برای پیشگیری و درمان این معضل، راه حل هایی را در قرآن و سنت ارائه داده است. که یکی از مهمترین این راهکارها « ذکر» است. ذکر خدا در مقابل غفلت از او قرار گرفته و تأثیر بسزایی در پیشگیری و درمان غفلت از خدا دارد. واژگان کلیدی: غفلت، تغافل، یقظه و ذکر.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یاد او: ذکر از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
صدیقه محمدیان داش خانه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
ِذکر
,
ذکر خداوند
,
ایمان به خدا
,
ایمان در قرآن
,
ذکر در قرآن
,
ذکر در روایات
چکیده :
موضوع پایان نامه ذکر از دیدگاه آیات و روایات است آنچه تاکنون دراین نوشتارنگارش می یابد سخن ازعشق سوزان وپرجاذبه ذکرویادخداوند است که درسه بخش سخن تنظیم شده . بخش اول ،درآمدی برمباحث ذکر مورد بحث قرارگرفته. دربخش دوم،ذکرازدیدگاه قرآن وروایات می باشد وبخش سوم آن رابطه ذکروایمان می باشد. که با توجه به آیات قرآن وراهنمایی های رهبران دینی به این نتیجه می رسیم که ذکر ویادخداوند مانند خیلی ازچیزهای دیگر درمعرض غفلت های زیادی قرارمی گیرد که هر یک ازآنان می تواند ماراازیادوذکر خداوند بازداشته وازرسیدن به سعادتمندی محروم سازد. به طور کلی می توان گفت که برخی ازاین عوامل درونی به حساب می آیند وتاانسان ازطریق تزکیه وپاکسازی درون وارد نشود ،همواره بامشکلاتی روبرو خواهد بود وبرخی دیگر جنبه بیرونی دارند ،مانند جلوه های زندگی دنیا، مال وفرزند که توجه وعلاقه بیش ازحد آنان رابه سوی خودکشانده وازیاد خداباز خواهد داشت. وظیفه مااین است که باهرکدام ازاین عوامل به گونه ای مناسب به مبارزه برخواسته وسعی نماییم ابتدا عوامل درونی ونفسانی رابرطرف نموده وپس ازآن باعوامل بیرونی مبارزه نماییم وهمواره باید به این نکته توجه نماییم که همان گونه که درامور طبیعی هرچه یک شیء ارزشمندتر یاشد دست یابی به آن وپس ازآن نگهداری ازآن نیز مشکل تر است وتلاش فراوانی برای نگهداری ازآن لازم است. در امور معنوی نیز چنین است که دست یابی به امر ارزشمندی مانند ذکر خداوند ونگهداشت آان تلاش ومواظبت فراوان می طلبد ودشمنان خطر ناکی همانند هواهای نفسانی وشیطان ... که هرکدام به گونه ای زمینه ی غفلت ازخداوند رافراهم می نمایند وسعی دارند تا نقش ارزشمند وسرنوشت ساز یاد خداوند راازانسان گرفته واورابه ناامیدی بکشانند. دراین زمینه توجه به آموزه های قرآنی ودستورت معصومین علیهم السلام که دربخش سوم با عنوان رابطه ذکروایمان نگارش یافته دارای ارزش واهمیت فراوانی است که بااستفاده از آن آموزه ها ومواظبت براشتغال همیشگی بریاد خداوند زمینه حضور وحاکمیت الهی درتمام ابعاد زندگی مافراهم شده ومی توانیم ازنفوذ وسلطه ره گیرانی که درکمین خداجویان نشسته اند جلوگیر ی نماییم. بنابراین باید تلاش نماییم که باتفکر واندیشه ای خداجویانه ازدریای رحمت الهی که به واسطه یادونام او نصیب ما می گردد ،محروم نمانیم ودرپناه یادخداوند به زندگانی هدفمند دست یافته ونگرانی ها واضطراب هایی که سایه ی شوم خود رابرسرما گسترانیده اند ازخود دور سازییم. واقعیت این است که رسیدن به سعادت دنیا وآخرت که آرزوی همگان است،جزبا بودن درپناه یاد خداوند میسرنخواهد شد، زیراانس وتوجه داشتن به خداوند است که به انسان بینش وتفکر صحیح داده واوراباواقعیت ها آشنا می نماید تادرزندگی خود به نگرانی های تباه کننده واضطراب هایی که هرکدام انسان را به سوی آینده تاریک می کشاند،گرفتارنیاید. سرانجام این که، باید تلاش کنیم راهی رابرگزینیم که تمام کارها وفعالیت های مابایاد ونام خداوند آغاز شود وهمواره حضور خداوندرا درتمام مراحل زندگی خوددرک نماییم. واژگان کلیدی: ذکر، اطمینان ،غفلت.واژگان مترادف: تنبیه ،یقظه.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هوی پرستی و بررسی ریشه های آن از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
محدثه ملائی امام زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
تحقیقی که پیش رو دارید با عنوان « هوی پرستی و بررسی ریشه های آن از دیدگاه قرآن وسنت» می باشد. از جمله اهداف این تحقیق بیان نکوهش و مذمت هوی نفس در اسلام، بیان اهمیت و ضرورت مخالفت با هوی نفس، بیان پیامدهای پیروی از هوی پرستی و بررسی ریشه های هوی پرستی، بیان راه های درمان هوی پرستی و ... می باشد. لازم به ذکر است این تحقیق به روش کتابخانه ای انجام شده و از منابع حدیثی از جمله بحارالانوار، اصول کافی، وسائل الشیعه، مستدرک الوسائل و تفسیری همچون تفسیر نمونه، تفسیر صافی، و... اخلاقی همچون کتاب هوای نفس و شیطان، اخلاق شبر و ... استفاده شده است. هوای نفس به طور کلی یکی از مهم ترین رذایل اخلاقی به شمار می آید که پیروی از آن موجب بسیاری از رذایل اخلاقی دیگر است. آنچه از هوی و خواسته های نفس استنباط می شود این است که هوی نفس همان وسوسه شیطان درون است. از جمله مهم ترین ریشه های هوی پرستی غضب، حسد، غرور، غفلت و حرص است. در آیات و روایات زیادی پیروی از هوی نفس نکوهش شده است، از جمله سوره هایی از جمله: ص، یوسف، بقره و... به مذمت از پیروی هواهای نفس اشاره شده است. پیامدهای هوی پرستی عبارتند از: دوری از خدا و گرایش به بت پرستی به جای حق پرستی، فتنه، بی عدالتی، وسوسه شیطان، حب نفس، دنیا پرستی، آرزوهای طولانی، گرایش به لهو و لعب و سرانجام نابودی و سقوط از درجه ی انسانیت به اسفل سافلین است. اما درمان هوی پرستی شناخت ریشه های ( غرور، غضب، حرص و…) و مبارزه با آن است. انسان در نتیجه مخالفت با هوی نفس به سعادت اخروی نائل می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هدایت و ضلالت از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سعیده احمدآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
این رساله با عنوان هدایت و ضلالت از دیدگاه قرآن تدوین شده است. منظور از هدایت در این بحث، ارشاد و راهنمایی و یا همان نشان دادن راه و یا نشان دادن هدف است. هدایت در مورد انسان دارای دو قسم است: هدایت عامه ( مطلق و فراگیر) و هدایت خاص ( نسبی)؛ که خود هدایت خاصه یا نسبی به دو نوع هدایت دیگر تقسیم می شود: هدایت تکوینی و هدایت تشریعی. برای دنباله رو هدایت، آثار اثباتی و سلبی فراوانی است که در موارد گوناگون در قرآن کریم از آن ها سخن به میان رفته است از جمله: خداوند راهنما و دوست هدایت یافتگان است، هدایت شدگان ضرر و زیان نمی بینند و ... . اما ضلالت در اصطلاح در مقابل هدایت و به معنای انحراف با در نظر داشتن هدف و مقصد است؛ که این معنا متضمن نوعی سرگردانی و تحیر می باشد. عوامل ضلالت دو نوع می باشند: عواملی که هدایت و ضلالت هر دو به آن نسبت داده می شود مانند خدا و قرآن. عواملی که فقط ضلالت به آن ها متصف می گردد همانند شیطان، هوا و هوس، دوست ناباب و ... . با توجه به این که هدف از خلقت انسان حرکت او از نقطه ی مادیت به سوی ملکوت اعلی است، آشنایی با مطالبی که در بالا به طور مختصر بیان شد، لازم و ضروری است. این تحقیق شامل سه فصل است: در فصل اول با عنوان کلیات به تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف تحقیق، پیشینه ی تحقیق، سؤالات اصلی و فرعی، روش تحقیق، ساختار تحقیق، کلید واژه ها و مشکلات و موانع تحقیق پرداخته شده است. در فصل دوم با عنوان هدایت از دیدگاه قرآن به بررسی موضوعاتی از قبیل معنا، ارکان، حقیقت و منشأ هدایت، اقسام، اسباب، مراتب و ثمرات هدایت، خصوصیت مهتدین و هدایت نایافتگان پرداخته شده است. در فصل سوم با عنوان ضلالت از دیدگاه قرآن مطالبی از قبیل: معنا، عوامل و زمینه های ضلالت، خصوصیات ضالّین، اقسام گمراهان، مراتب گمراهی، ثمرات و نتایج ضلالت و اضلال پروردگار متعال بیان گشته است. از نتایج بدست آمده از این تحقیق می توان اشاره کرد: 1- هدایت شامل همه ی موجودات و مخلوقات خداوند است ولی انسان به دلیل اشرف مخلوقات بودن هدایتی خاص را می طلبد. 2- هر شخص باید در راه شناخت مسیر مستقیم الهی قدم بردارد. 3- انسان باید موانع راه رسیدن به کمال را بشناسد و از آن ها به خدا پناه ببرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش و جایگاه آرزو در زندگی بشریت از نگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
مریم نیازی بقمچ
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
ما در این تحقیق نقش و جایگاه آرزو در زندگی بشریت از نگاه قرآن و حدیث را بررسی نموده و در پی دستیابی به اهداف زیر در سه بخش به این موضوع پرداخته ایم. 1- بالابردن شناخت و بینش خود و دیگران نسبت به جایگاه آرزو در زندگی. 2- آشنایی با عوامل و نتایج آرزوهای سازنده و غیر سازنده و بررسی آن ها. 3- آشنایی با روش درست مدیریت کردن آرزوها. در بخش اول نقش و جایگاه آرزو و همچنین تأثیر جهان بینی بر آرزوها را مورد بررسی قرار داده ایم که انسان به حسب فطرت و طبیعتی که در وجود وی نهاده شده است در جستجوی کمال مطلق است و آرزوی رسیدن به کمال را دارد. به همین علت، آرزوهای او حدّ و حصری ندارد. برای دستیابی به آرزوی کمال، باید دارای جهان بینی صحیح باشیم؛ چرا که نظام رفتاری ( ایدئولوژی)مؤثر از جهان بینی می باشد و به عقیده ما در جهان بینی الهی، آرزوها در خدمت بشر برای رسیدن به کمال انسانی می باشند و اراده خداوند را علت اصلی رسیدن به آرزوها می دانیم ولی در جهان بینی مادی، بشر در خدمت آرزوها و هواهای نفسانی خویش است. آرزو همراهی همدم و رحمتی از جانب خداوند است و موتور اصلی زندگی بشریت، در جهت حرکت او به سوی کمال است ولی در ذات خود منطق و قاعده ندارد. دین نه تنها آرزو را نهی نمی کند بلکه آن را تأیید و به تأثیرات مهم آن اشاه می نماید و به آن نظم و قاعده می دهد تا جلوی برخی از آرزوهای منفی را بگیرد. آرزوها گاهی مثبت و سازنده اند و برخی منفی و غیرسازنده و بالتبع پیامدهای مثبت و منفی خاص خود را نیز به دنبال دارند. در بخش دوم و سوم به بررسی این عوامل و پیامدها پرداخته ایم. نادانی و جهل، خیال، حسد و محرومیت و سرکوب اختیاری، تفاوت در خلقت، خودبرتربینی و ... از عواملی اند که منجر به آرزوهای غیرسازنده و منفی می گردند و پیامدهایی چون: کوچک شماری داشته ها، احساس ناکامی به خاطر نداشته ها، کوتاهی در عمل و ... را به دنبال دارند که این عوامل و پیامدها منجر به تباهی و رکود و نارضایتی فرد از زندگی اش می گردد. جهان بینی الهی، خودشناسی، زهد، یاد مرگ و ... از جمله عوامل ایجاد آرزوهای سازنده اند و خلاقیت و نوآوری، استفاده از فرصت ها و ... از جمله پیامدها و نتایجی است که آرزوهای سازنده به دنبال دارد. هر یک از ما در زندگی آرزوهایی داریم و آرزومند رسیدن به آن ها می باشیم و باید خواسته ها و آرزوهای خود رسیده ایم ولی هیچ رضایتی از آن احساس نمی کنیم. نگاه واقع گرایانه ( شناخت خود و این عالم) نقش تعیین کننده ای در نوع آرزوها و راه رسیدن به آرزوها و احساس واقعی رضایت از دستیابی به آن دارد. به همین علت در بخش سوم به نحوه مدیریت کردن آرزوها از منظر و نگاه دین پرداخته ایم. شناخت علل و پیامدهای آرزوهای سازنده و غیرسازنده، نحوه مدیریت کردن آرزوها و توجه به آفاتی که آرزوها را تهدید می نمیاند از جمله راه کارهای دستیابی به آرزوهای سازنده و مثبت می باشد که در بخش سوم به این مهم پرداخته ایم. در این نوشتار بیشتر از منابع روایی و اخلاقی استفاده شده است. اطلاعات تحقیق مذکور به روش کتابخانه ای و تهیه فیش جمع آوری شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفاق از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
بتول شامی ده سرخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع تحقیق این رساله، نفاق از دیدگاه قرآن کریم و روایات می باشد. در این تحقیق برای رسیدن به اهداف مورد نظر از منابع تفسیری مثل " تفسیرنمونه وتفسیرالمیزان" منابع روایی مثل " اصول کافی وبحارالانوار"وکتاب هایی چون"سیمای نفاق دراسلام ازسیداحمدخاتمی وشناخت منافقین ازعلی حسینی یکتا" استفاده گردیده است. این تحقیق با روش کتابخانه ای و فیش برداری انجام شده است. مسأله نفاق در جامعه ما به طور جدی وجود دارد و بسیاری از دوست نماها در حقیقت منافق هستند، بنابراین شناخت منافقان و راه های مبارزه با آنان در جامعه اسلامی امری ضروری است، از این رو این موضوع برای تحقیق انتخاب شد. منافق به معنای انسان دورو و دو چهره یا به عبارتی، در زبان مؤمن و در دل کافر است. بیشتر علما معتقدند: آغاز نفاق در صدر اسلام با آغاز هجرت همراه بوده است، نفاق به سه نوع کلی تقسیم می شود: نفاق در ایمان، نفاق در عبادت و نفاق در معاشرت. ازدلایل پیدایش نفاق می توان دروغگویی،کسب عزت وشهرت دروغین، جهل و حب ریاست را نام برد.ازجمله ویژگی های منافقان ویژگی های اجتماعی:دوگانگی درروابط، فساد،پیمان شکنی و... ویژگی های رفتاری: سازش باهمگان، ریا،هواپرستی و... ویژگی های اعتقادی : کفرورزی، شبه افکنی و... ویژگی های سیاسی، روانی وفرهنگی می باشد.درجوامع اسلامی خطرمنافقان ازخطرکافران ومشرکان بیشتراست، لذا باید روش هایی را برای مقابله با منافقان درنظرگرفت ،که ازجمله شیوه های برخورد با منافقان افشاگری و نهی ازمعاشرت باآنان است. مبارزه منفی وپیکاربا منافقان دو روش مبارزه با منافقان می باشد وبرای واکسینه کردن جامعه دربرا برنفاق باید اطلاع رسانی صحیح صورت گیرد وآمادگی نظامی کامل برای مقابله بادشمنان فراهم شود. طبق آیات قران، منافق ومشرک درعذاب مشترکند وجایگاه منافقان دردوزخ می باشد. نفاق یک نوع بیماری است که بایدفرد منافق درصدد درمان آن برآید ، ازجمله روش های آن، اندیشیدن در پیامدهای نفاق واقدام عملی می باشد. آنچه در نهایت می توان گفت: این است: در هر عصر و نسلی، خطر نفاق و منافق جامعه اسلامی و اسلام را تهدید می کند و مسلمانان همواره باید هشیار و آماده مقابله با این گروه که از کفار بدترند باشند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشانه های مؤمنان از منظر آیات و روایات
نویسنده:
زهرا السادات اسدی وانائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع این رساله که صفات و نشانه های مؤمن در آیات و روایات است، به بحثی تفسیری، روایی و اخلاقی پیرامون برخی از این صفات پرداخته است. ایمان که همان تصدیق قلبی است، به معنای اظهار خضوع و قبول شریعت و آن چه پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم) آورده است و در معنایی جامع، تصدیق خدا با تمام لوازم و صفاتش می باشد. ضرورت بررسی این موضوع از بعد فردی، شناخت تنها راه رسیدن به کمال و سعادت، یعنی ایمان و مزیّن شدن به صفات مؤمنین است و از بعد اجتماعی، شناخت مؤمنین واقعی از منافقین و جلوگیری از ضربات ایشان به دین و جوامع اسلامی می باشد. از آن جا که تمایل انسان به ایمان مذهبی و دین، گرایشی فطری است و چیزی نیست که از بیرون بر انسان تحمیل شود و انسان را به آرامش روحی و روانی می رساند، اهمیت شناخت مؤمنین دانسته می شود که با توجه به آیات قرآن و روایات اسلامی می توان بدان دست یافت. برای این منظور ابتدا به شناخت مفهوم ایمان و رابطه تنگاتنگ آن با علم و عمل پرداختیم و تفاوت آن با اسلام را مدّنظر قرار دادیم و دانستیم که نقیض کفر می باشد تا مقدّمه ای باشد برای شناخت بهتر صفات مؤمنان از جمله تقوی، ایمان به غیب، انفاق، مراقبت بر نماز، پاکدامنی، خوف و ... از دیدگاه آیات قرآن و کلام معصومین ( علیهم السلام) و در پایان رساله مطالبی پیرامون برخی آثار و فواید ایمان در زندگی نظیر: محبوبیبت، خوش بینی، روشن بینی، اتّحاد، برقراری امنیت اجتماعی و ... آورده شده است. پژوهش به اعتبار نوع توسعه ای کاربردی، به اعتبار موضوع تحقیق، دینی و وحیانی، به اعتبار ماهیت، توصیفی و به اعتبار روش جمع آوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرگ از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
سمیه فرزام نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع این تحقیق « مرگ از منظر آیات و روایات» می باشد. « مرگ» به معنای از دست رفتن قدرت و توان چیزی است، امّا در معنای مشهور؛ قطع علاقه روح از بدن می باشد که با توجه به این تعریف امری وجودی و عمومی است که لازمه تکامل انسان می باشد. ضرورت بررسی این موضوع از بُعد فردی؛ رسیدن به شناخت صحیح نسبت به مرگ و از بُعد اجتماعی؛ از بین بردن زمینه های دنیاپرستی و تقویت یاد مرگ در افراد برای رسیدن به جامعه ای سالم می باشد. از آن جایی که مرگ از جمله مسائلی است که نمی توان بواسطه تجربه یا تحقیق از آن آگاهی پیدا کرد و آگاهی انسان ها از این پدیده فقط بوسیله وحی می باشد، اهمیّت بررسی این موضوع با نظر به آیات قرآن کریم و روایات دانسته می شود. برای این منظور ابتدا به شناخت مفهوم مرگ و بررسی ویژگی ها و انواع آن پرداخته و سپس کیفیّت مرگ و لحظه قبض روح را بیان کردیم و دانستیم که این لحظه از جمله لحظات حساس زندگی انسان می باشد که البته همه مردم دراین لحظه یکسان نمی باشند. کسانی که در دنیا به مسائل مادی بی اعتنا بودند و رابطه عاشقانه با حضرت دوست داشته اند این لحظه برایشان چندان سخت نیست، امّا افرادی که عاشق دنیا و شهوات آن بوده اند لحظه بسیار سختی در انتظارشان خواهد بود و ترس این ها از مرگ بخاطر همین وابستگی به دنیا می باشد. در پایان هم دانستیم که یاد مرگ هم در اخلاقیات و روحیات، خود فرد مؤثر واقع می شود و هم در رابطه او با دیگران تأثیرگذار خواهد بود و غفلت، هوی پرستی و سستی و تنبلی هم از موانع یاد مرگ است. نتیجه ای که از این پژوهش برمی آید این است که اگرچه خاطر ة مرگ بسیار وحشت انگیز است، امّا آشنایی با آن و یاد آن نه تنها اثر منفی بر جسم و جان ندارد بلکه وحشت را از بین می برد و نشاط و طراوت را ایجاد می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزیده ای از آداب معاشرت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
نجمه السادات امیری دشتبیاض
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع تحقیق در مورد گزیده ای از آداب معاشرت از دیدگاه قرآن و سنت است. شناخت عوامل مؤثر بر روابط و طرق آداب معاشرت، آثار و پیامدهای صفاتی چون حسن خلق، صله رحم و سلام از دیدگاه قرآن و روایات از اهداف این نوشتار است. دراین تحقیق سعی شده است علاوه بر قرآن از تفاسیر، منابع روایی، اخلاقی و اینترنت استفاده شود. برخی از کتابهای اخلاقی مورد استفاده عبارتند از: آداب معاشرت و سیری در سیره نبوی، فلسفه اخلاق و اخلاق معاشرت. واژه معاشرت به معنای همدم و همنشین بیان گردیده که در اینجا منظور شیوه و روش صحیح برخورد با دیگران است. اخلاق و تربیت اسلامی گامی نیرومند در اجری صحیح روابط می باشد. اگر آداب معاشرت و روابط، طبق موازین اسلامی که از طریق قرآن و سنت نبوی به ما رسیده، اجرا گردد بی شک سدی محکم در برابر تمام تهاجمات فرهنگ های ضد اسلامی بسته خواهد شد. رعایت حقوق در واحد کوچک خانواده به عنوان اولین گام در پیشبرد این اهداف قرار گرفته است. با رعایت حدود اطاعت از پدر و مادر و نگه داشتن این حریم ها همان گونه که در آیات قرآن و روایات به این حرمت ها خصوصا حق سنگین مادر توجه خاص داده شده است، می توان قدمی مؤثر در روابط صحیح گذارد. با استفاده از ابزاری هم چون سلام با عنوان اولین ابزار لفظی، روابط آغاز می گردد و صفاتی مانند حسن خلق، جایگاه و نشانه ها و نتایج آن، مصافحه و معانقه و صله رحم و حمایت از خویشاوندان و آثار و نتایج و نکوهش قطع رحم مستحکم می شود. در تداوم روابط با رعایت آداب مهمان نوازی و مهمان پذیری، روابط سالم را می توان گسترده کرد و از روابط نامشروع و بیمار که نتیجه الگوپذیری غلط از فرهنگ بیگانه و ضد اسلامی است جلوگیری کرد، زیرا هیچ دینی مانند اسلام برنامه های زندگی را با جزئی ترین مسائل و روش اجرای آن با الگوهایی مانند رسول اکرم ( ص) و ائمه معصومین ( ع) ندارد. با توجه به اجتماعی بودن آئین اسلام و تداوم زندگی سعادتمندانه در پرتو پیوندی مودت آمیز به دیگران همراه با تفاهم و احترام متقابل نیازمند آشنایی با این روابط و آداب صحیح می باشیم. نتیجه این تحقیق آن است که دین مبین اسلام که به عنوان کامل ترین دین تا آخر هستی معرفی گردیده است از لحظه قبل از تولد تا مرگ، برنامه های زندگی را با جزئی ترین مسائل و رسیدن به بهترین و متعالی ترین هدف بررسی نموده است و اگر آن برنامه ها را که از طریق قرآن متاب آسمانی و سنت پیامبر و ائمه معصومین ( ع) به دست ما رسیده انجام دهیم. ما همواره زندگی سعادتمندانه ای خواهیم داشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 70
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید