آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
02.اساتید و مدرسان مراکز حوزوی ایران
>
اساتید دروس خارج فقه و اصول سراسر کشور
>
حوزه علمیه مشهد
>
مدرسه علمیه نرجس(س)
>
عذرا مرادی مرجانه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 70
عنوان :
کلید گناهان: دروغ گویی از دیدگاه قرآن و سنت، عوامل و ریشه های آن، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی
نویسنده:
فاطمه معززی عظیمی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع تحقیق، دروغ گویی از دیدگاه قرآن و سنت، عوامل و ریشه ها، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن می باشد. بیان ابعاد مختف دروغ همچنین تشریح آن از اهداف این پژوهش می باشد. این رذیله اخلاقی یکی از معضلات جوامع امروزی است که موجب بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی شده است. با شناخت دقیق و کامل می توان با این بیماری روحی و روانی مبارزه نمود. تعریف و تبیین موضوع و اهمیت و جایگاه آن، بیان اقسام، علل و پیامدهای فردی و اجتماعی دروغ گویی دامنه ی این تحقیق را تشکیل می دهد. منابع و مأخذ مورد استفاده در این مجموعه، قرآن، نهج البلاغه، کتب روایی و کتب اخلاقی مؤلفان قدیم و معاصر، نرم افزار، اینترنت و نیز مجلات و روزنامه ها می باشد. روش تحقیق، روش کتابخانه ای، کاربردی و تا حدی میدانی است. این مجموعه در سه بخش تدوین شده است. بخش اول اختصاص به مفهوم شناسی دروغ و وسعت دامنه ی قبح آن دارد که شامل چهار فصل می باشد. بخش دوم، دارای دو فصل است، در آن علل و پیامدهای فردی و اجتماعی دروغ گویی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش سوم نیز دارای دو فصل می باشد که در آن به اصلاح و درمان این رذیله اخلاقی اشاره و راه هایی برای مقابله با آن عنوان شده است. دروغ و واژه های مترادف آن در زبان عربی، از قبیل کذب، افتراء، افک، بهتان و زو، به معنای خبر مخالف با واقع به کار می روند. مخالفت با واقع جزء حقیقت تعریف هر یک از این واژگان است و یا به تعبیر دیگر می توان گفت جنس هر یک از این مفاهیم، مخالفت با واقع است، علاوه بر این، هر یک از این مفاهیم همراه قیدی هستند که به عنوان فصل تعریف در هر یک لحاظ شده و آن را از مفهم دیگر ممتاز می کند. در قرآن مجید بیش از سیصد آیه پیرامون واژه کذب و دیگر مشتقات آن وارد شده، که مجموعا نشانگر منفور بودن دروغ و بیزاری خداوند از دروغ گوست. در تمام ادیان و مذاهب و مکاتب اخلاقی دروغ امری ناپسند و مذموم ذکر شده است. دورغ انسان را به پلیدی ها دعوت می کند و پلیدی ها انسان را به سوی جهنمی می کشاند و ترک دروغ باعث ترک همه ی گناهان و موجب پاکی و نیکی عمل می شود. دروغ یکی از بزرگترین گناهان و بدترین آفات زبان است. دروغ گفتن تنها به لفظ و گفتاری که از دهان بیرون می آید، محدود نمی شود، بلکه ممکن است به شیوه های دیگری همانند اشاره کردن با سر و دست و چشم و نوشتن و نقش کردن مطالب غیرواقعی صورت پذیرد. اقسام دروغ عبارت است از: دروغ بر خدا، پیامبر ( ص)- و ائمه ( ع)، سوگند دروغ،شهادت دروغ، کتمان شهادت، وعده دروغ و ... در میان مسلمانان عموما حکم غیراخلاقی بودن دروغ، مطلق در نظر گرفته نشده است و علمای اخلاق با استناد به سخنان معصومین ( ع) دروغ را در مواردی مجاز و حتی واجب دانسته اند. رسول اکرم – ص- در سه جای برای دروغ اجازه داده اند: در جنگ، اصلاح ذات البین و وعده دادن شوهر به همسر. شرع مقدس به منظور اجتناب از دروغ یک راه حل اساسی ارائه داده است تا حتی الامکان نفس انسان به این گناه آلوده نگردد و آن راه حل « توریه» است. هر عملی انگیزه ای دارد و هر حادثه و بیماری در اثر علل و موجباتی پیش می آید. دروغ چه در کودک و چه در بزرگسال حاکی از یک ناامنی درونی است و گویای این مطلب است که فرد در وضعی نامطمئن قرار دارد، شخصیت و موقعیتش در خطر است و تنها از راه دروغ می تواند به آرامش برسد. دروغ دارای جنبه ی اجتماعی و یادگیری است. پایه گذاری این لغزش و خوی ناپسند از همان دوران کودکی است. علل دروغ گویی، شامل علل درونی و بیرونی است که هر کدام خود دارای تقسیماتی می باشند. عمل زشت دروغ و بیماری خطرناک دروغ گویی مفاسد و زیان هایی به دنبال دارد که برخی از آن ها مربوط به خود فرد است و در این جهان و سرای آخرت دامن گیر او می شود و برخی از آن جهت که فرد در اجتماع زندگی می کند قابل بررسی است و برخی از ناحیه اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد. فرد دروغ گو یک بیمار است، آرامش و ایمنی ندارد، به کسی اعتماد نمی کند و در حال ضربه زدن به شخصیت خود و اجتماع است، باید او را از این حالت نجات داد بیررون آورد. امید اصلاح در او وجود دارد و به هر میزان که سن او کمتر باشد این امید قوی تر است. اصلاح و درمان بیماری دروغ گویی در دو چیز است: یکی تفکر ( راه علمی) و دیگر وارد شدن در مرحله ی عمل ( راه عملی) امید است با به کارگیری این روش، خود را از این رذیله ی خطرناک و مرض سخت و مهلک، دور نمائیم و از آفات دنیوی و اخروی آن در امان باشیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هویت زن در الگوی فاطمه زهرا ( س)
نویسنده:
مریم شورگشتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
از آن جا که غرب سعی در دگرگونی ارزش ها دارد، و زنان نیمی از پیکره جامعه را تشکیل می دهند و آنان را هدف خود قرار داده تا جامعه را نابود نماید، شناخت هویت واقعی زن و نشان دادن یک الگوی کامل برای آنان ضروری است. شناساندن حضرت زهرا(سلام الله علیها) که در بردارنده همه امتیازات و ویژگی ها و تمامی بایدهای یک الگوی کامل است، برای انسان ها و به ویژه زنان اهمیت ویژه ای دارد. بانویی که در مکتب وحی و درخانه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و بانوی فداکار اسلام خدیجه کبری(سلام الله علیها) رشد یافته و تربیت شده، برای رهایی بشریت از بردگی هوای نفس و بیماری های خودنمایی و بحران هویت، دارویی ثمربخش است. در این تحقیق سعی شده با دید تازه و کاربردی به زندگی حضرت نگاه شود، تا بانوان بتوانند در زمینه های مختلف به صورت عملی از ایشان تأسی جسته و در زندگی موفق شوند. من ابتدا به شناخت هویت واقعی زن از دیدگاه اسلام و مکاتب دیگر پرداخته ام و بعد غفلت زنان امروز را از این مسأله یادآور شده ام. در فصل دوّم به دلایل الگوبودن حضرت، اعم از وراثت ایشان و نقش امور وراثتی و غذا و مادر و پدر و ... روی شخصیت فرزند و از جمله فاطمه زهرا(سلام الله علیها) پرداخته ام. سپس به نقش محیط پدر و مادر در تربیت فرزند و نقش اراده و خود شخص را یادآور شده ام و در آخر به مقام الوهی حضرت زهرا(سلام الله علیها) پرداخته ام، تا از این طریق زنان را مجذوب حضرت ساخته و آنان را به جوهر? وجود حضرت آشنا سازم. در فصل سوّم با توجه به اینکه فرد مجذوب وجود حضرت شده و وی را به عنوان نمونه انتخاب کرده، در این فصل به امور عینی و عملی و کاربردی زندگی حضرت پرداخته ام تا زنان امروز با درک خمیرمای? اعمال حضرت زهرا(سلام الله علیها) سعی بر تطبیق با زندگی خود کرده، در فضایل زندگی اعم از علم، عبادت، وارستگی، سخاوت، حجاب، صبر، مدیریت منزل، کار، معیارهای انتخاب شوهر، فنون شوهرداری، تربیت فرزند و نیز در عرصه سیاست و اجتماع به ایشان اقتدا کنند تا به سرچشمه مقصود و هدف واقعی یک زن، از این طریق برسند، تا از دامن این زنان، مردان و زنانی تربیت شوند که آینده را بسازند. با سخنان فاطمه زهرا(سلام الله علیها) آشنا شده با خط فکری یک زن واقعی همسو شوند. با شناخت زندگی ایشان، به این نتیجه می رسیم که رمز موفقیت انسان در خدامحوری و خداباوری است، تا با انگیزه و اراده ای فولادین در راه حق گام برداشته، موفق شویم. این تحقیق به روش کتابخانه ای می باشد و مطالب از کتاب های گوناگون جمع آوری و تنظیم شده و سعی شده با علوم امروزی تطبیق داده شود. واژگان کلیدی: هویت، زن، الگو، فاطمه، زهرا، حجاب، صبر، زهد، تربیت، همسرداری، حیاء.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی اجمالی به آزادی و انواع آن در اسلام
نویسنده:
زری باشتنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
نوشتار موجود با عنوان « نگاهی اجمالی به آزادی و انواع آن در اسلام» در سه فصل تنظیم شده است. معنی لغوی آزادی: رها بودن، قدرت عمل و ترک عمل و... می باشد. و معنای اسلام نیز تسلیم شدن، مسلمان شدن و... است و آزادی اسلامی در اصطلاح حق انتخابی است که انسان ها در رابطه با نوع زندگی، خط مشی عقیده و رأی خود دارند و محدوده اش تا مرز قوانین اسلامی است. مقوله ی آزادی بحث های فراوانی دارد و موضوعی نیست که امروز و دیرز مطرح شده و یا فقط در کشور ما مورد بحث واقع شده باشد، بلکه بیش از چندین قرن است که به صورت های مختلف و در سطح جهانی مطرح شده است و علت همگانی بودن این امر، فطری بودن آزادی خواهی است. یعنی خداوند ذات و سرشت آدمی را به گونه ای آفریده که طالب آزادی است. با توجه به چنین چیزی تلاش پژوهشگر در این تحقیق بر آن بوده است که مقوله ی آزادی به ویژه آزادی اسلامی را به نحو مطلوب بیان و ترسیم کند و نیز اثبات گردد که آزادی حقیقی همان آزادی ای است که دردین اسلام مورد توجه قرار گرفته است. این تحقیق به روش کتاب خانه ای انجام شده است و به جهت بهره مندی بیشتر، از کتاب های ارزشمند و معتبری هم چون « قرآن»، « نهج البلاغه»، « بحارالانوار» و کتاب های دیگری مانند « اسلام و حقوق بشر» زین العابدین قربانی، « آزادی از دیدگاه اسلام» عطایی اصفهانی ، « پیرامون انقلاب اسلامی» مرتضی مطهری استفاده شده است. در مجموع آن چه از این تحقیق به دست می آید، این است که ادعای غربیان مبنی بر اعطای حق آزادی به بشریت در قالب شعار دفاع از حقوق بشر، دروغی بیش نیست، بلکه واقعیت آن است که آزادی و اختیار از همان ابتدای خلقت همراه آدمی بوده و با ظهور اسلام ندای آزادی و آزادگی، بلندتر و رساتر در سراسر جهان دمیده شد. تحقیق حاضر در بردارنده ی سه فصل به شرح زیر می باشد: فصل اول با عنوان « آزادی، ارزش و فلسفه ی آن» به جایگاه و فلسفه ی آزادی خواهی بشر اشاره دارد. فصل دوم « نگاهی گذرا بر برخی انواع آزادی ها» که حقوق و آزادی های انسان را از جنبه های فیزیکی و روحی روانی بررسی می کند. فصل سوم « کاووش مقایسه ای آزادی در دیدگاه اسلام و غرب» نام دارد. این فصل ابتدا به صورت کلی به مسأله ی حقوق بشر پرداخته و در ادامه آزادی اسلامی را با آزادی غربی مورد مقایسه قرار می دهد. امید است این پژوهش در راستای شناخت آزادی حقیقی و اسلامی و درک صحیح آن مفید و ثمر بخش واقع گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محبت و مودت اهل بیت(ع)
نویسنده:
عذرا آتشین صدف
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع رساله « محبّت و موّدت اهلبیت :» می باشد. محبّت، دوست داشتن و عشق؛ به زندگی انسان جهت می دهد و اگر این علاقه و محبّت، به انسان های پاک و والا ( اهلبیت :) باشد، تا حد زیادی، بیمه کننده انسان از کشش های انحرافی است. هدف از انتخاب این موضوع اهمیت اصلاح ساختار روحی بشر است. که این ساختار روحی در پرتو ایمان به خدا و اطاعت از پیامبر(ص) و به تبع از اهل بیت پیامبر ( ص) رشد و تعالی لازم خویش را باز یافته است. از طرفی تأکید به دوست داشتن اهل بیت : به عنوان استفاده از اهرمی نیرومند در جهت سازندگی انسان و حرکت تربیتی و اجتماعی اوست. در این نوشتار که در چهار بخش تنظیم شده است؛ به بررسی مفهوم محبّت و مودّت اهلبیت : و ابعاد مختلف آن پرداخته شده است. در بخش اول مفهوم شناسی محبّت را مورد بررسی قرار داده و آن را از دیدگاه لغت و اصطلاح تبیین نموده و در ادامه اقسام محبّت مطرح شده است و در نهایت به بررسی مفهوم مودّت، اهل بیت : ، شیعه و نسبت محبّت و مودّت و شیعه پرداخته شده است. در بخش دوم به معرفی اهل بیت : و ارزش و جایگاه محبّت و مودّت به اهل بیت : پرداخته شده است. بخش سوم به راه های ایجاد محبّت و مودّت اهل بیت : و نشانه های محبّت و مودّت به آن بزرگواران اشاره می کند و بخش چهارم به ویژگی های محبان اهل بیت : ، انواع دوستان و محبان اهل بیت : و آثار و برکات محبّت و مودّت و مضرات مخالفت و بغض نسبت به ایشان پرداخته است. در تهیه و تدوین مطالب سعی شده است از کتب معتبر تفسیری: «تفسیرالمیزان: محمد حسین طباطبایی»، « تفسیرنمونه: ناصر مکارم شیرازی»، « تفسیرمجمع البیان: الفضل بن الحسن الطبرسی»، حدیثی: «وسائل الشیعه: حرعاملی»، « من لایحضره الفقیه: شیخ صدوق»، « شرح غررالحکم و دررالکلم: آمدی» و اخلاقی: «ادب فنای مقربان: عبدالله جوادی آملی»، « اخلاق حسنه: محسن فیض کاشانی»، « مباحث اخلاقی ره توشه: محمد تقی مصباح یزدی»، « معراج السعاده: احمد نراقی» استفاده گردد تا مطالب از جامعیّت و اتقان کافی برخوردار باشد. از نتایج تحقیق می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. محبّت و مودّت به خاندان پاک پیامبر ( ص) عامل ثبات قدم و مایه سعادت و رشد و تعالی در راه دین داری و مصونیت افراد در برابر گناه و انحراف و مفاسد اخلاقی می باشد. 2. محبّت و مودّت به اهل بیت : نشانه ایمان و قبولی اعمال است و اعمال و عبادت بندگان الهی بدون آن قبول نیست. 3. ثبات قدم بر صراط روز رستاخیز و گذشتن از آن، به چگونگی طی کردن صراط مستقیم در دنیا بستگی دارد. کسانی که در دنیا، اهل بیت : را دوست داشته و با راهنمایی آنها در مسیر مستقیم گام نهاده اند، از پل صراط قیامت به سلامتی می گذرند و وارد بهشت می شوند. 4. بزرگترین اثر و فایده دوستی و محبّت اهل بیت : هدایت به سوی اسلام راستین و حرکت در صراط مستقیم است. 5. محبّت ورزی به اهل بیت : و عشق ورزی به آنها گواه بر دوستی خدا نسبت به انسان است و کسی را که خداوند دوست بدارد، توفیق محبّت ورزی نسبت به اهل بیت : را به او عطا می کند. واژگان کلیدی تحقیق: محبّت ، مودّت، اهل بیت: و شیعه.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تفکر در آیات و روایات
نویسنده:
معصومه رودسرابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
تفکر اساس تعالی و تکامل مادی و معنوی است و او را از بسیاری موجودات متمایز می سازد. تفکر انسان را از مرحله ی احساس به مرحله ی تعقل می رساند و از مرتبه ی حیوانی به مقام انسانی سوق می دهد. تفکر روح ماورایی انسان را بیدار می سازد و آن را به پرواز وا می دارد. این رساله بر آن است که تفکر را در آیات و روایات بررسی کند. با توجه به آیات و تعابیر بعضی روایات و با گذر بر آثار و نوشته هایی از دانشمندان در تعریف و توصیف تفکر می توان گفت: فکر کلید دانش است، فکر یعنی الهام ایده آل، فکر ریشه و مغز عقل است. تفکر و اندیشه تنها وجه امتیاز انسان از سایر مخلوقات است. در نتیجه زندگی بدون تفکّر و تدبّر نه می پاید و نه می ماند. وجود آن و ادامه ی آن مربوط به میزان کارکرد اندیشه و به حرکت این قدرت و توانایی، وابسته است. زندگی آن گاه گسترش می یابد که قدرت اندیشیدن گسترش یابد. هنگامی زندگی محدود خواهد شد که اندیشه محدود گردد. کلید واژه ها: تفکّر، تذکّر، تدبّر، تعقّل، تفرّد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعلیم و تزکیه در اسلام
نویسنده:
سکینه محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
عنوان تحقیق حاضر تعلیم و تزکیه در اسلام می باشد که در آن سعی شده است با ارائه مطالبی پیرامون تعلیم و تزکیه و شرایط آنها زمینه ای برای راهیابی به اهداف والا که همان انسان سازی و رسیدن به تقرب الهی است فراهم گردد وهمچنین ذخیره ای برای جهان آخرت باشد. در جمع آوری اطلاعات، از متون اسلامی ( قرآن و احادیث) و راهنمایی اساتید اهل فن و کتابهایی که در این مورد نوشته شده است استفاده شده است. روش تحقیق حاضر بر اساس نگرشها از نوع تحقیقات بنیادی است که به قصد کشف حقایق بیشتر صورت گرفته است . براساس راهبردها از نوع تحقیقات توصیفی است که فقط به گردآوری و توصیف موضوع پرداخته می شود. و براساس راهکارها از نوع تحقیقات کتابخانه ای است که از طریق بررسی مدارک و اسناد و منابع صورت می گیرد. این تحقیق شامل هفت فصل است که در فصول آن: به بررسی معنا و تعریف تعلیم، فضیلت علم و شرافت و وجوب علم، اهمیت علم از دیدگاه قرآن وسنت، انواع علم و گروههای دانایان و نیت و هدف از فراگیری دانش پرداخته شده است. فصل دوم به بررسی مقام علما و دانشمندان پرداخته شده است ونیز مصیبت از دست دادن علما و امتیازات ویژه علما، حوزه خلافت انسان کامل، تفاوت تعلیم و تدریس، شؤون و برکات وجودی خلیفة الله مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه تحقیق به بررسی تعریف لغوی و اصطلاحی تزکیه و مخالف واژه تزکیه، تعریف نفس و تسویل نفس و تعبیراتی که در مورد جنبه مادی و معنوی انسان در قرآن آمده است پرداخته شده است. و بعد از آن نیز به بررسی مفهوم ضرورت و اهمیت، جایگاه خودشناسی و خود سازی در قرآن و روایات پرداخته شده است. در ادامه به تکامل روح در دنیا مقدمات تزکیه نفس، مهمترین عوامل خودسازی و تکامل معنوی که برخی از این عوامل نقطه، تفکر وتعقل، ترک عادت بد و توبه، عزم مشارطه، مراقبه، محاسبه، رضا و تسلیم، صبر و شکیبایی، تذکر ، عبادت و پرستش، اخلاص، وفا و رفق و مدارا بخشی دیگر از این تحقیق می باشد. در ادامه موانع تزکیه که بعضی از آنها عبارتند از غضب و حسد، ظلم، سوء ظن، بخل، عجب، کبر، ریا، حب مال، جاه، گناه، عصیان، کفر و نفاق مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان به بررسی تقدم تزکیه بر تعلیم پرداخته شده است. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از: تعلیم، تزکیه، تقدم، اسلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برترین همسر: بررسی ازدواج های پیامبر ( ص) و فلسفه آن
نویسنده:
معصومه سالخورده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
ازدواج از این نظر که عاملی برای نجات از آلودگی، موجب نجات از تنهایی و سبب بقای نسل است، خودداری از آن همیشه سبب ایجاد بی تعادلی، نابهنجاری رفتاری و فساد شخصیت و حتی بیماری جسمی می گردد. بنابراین؛ بهترین نعمت ها برای هر زن و مرد از نظر اسلام تشکیل خانواده است. از آنجا که پیامبر هم بشری است مثل ما، پس باید این امر مقدس را انجام دهد و کانون پر مهری ایجاد کند. ولی با توجه به نقش رسول خدا(ص) و ضرورت های پیش آمده، پیامبر ما ازدواج های متعددی داشته است. آن تعددی که در حال حاضر مدت ها است که دشمنان اسلام آن را دست مایه ای قرار داده اند تا به پیامبر ( ص) ضربه بزنند. اگر مسلمانان موضوع را به درستی می دانستند، هیچ دشمن کینه توزی نمی توانست تا این اندازه در مورد تعدد همسران پاک پیامبر ( ص) زبان به طعنه گشاید. آن تعددی که خداوند آن را از مختصات پیامبر خود قرار داده است و در حقیقت سرچشمه افتخار، حکمت و رفعت والای انسانیت برای این پیامبر عظیم الشان محسوب می شود. پس مروری بر ازدواج های پیامبر(ص) و علت های آن : زندگی معصومانه آن حضرت در میان قریش مکه چنان گذشت که در سن 25 سالگی با زنی ازدواج نمود که 15 سال از خودش بزرگ تر بود و تا 25 سال با او زندگی را ادامه دادو آن هم بدین شکل که ماه ها خانه را گذاشته در خار حراء به عبادت مشغول بودو ازدواج های دیگر بعد از 50 سالگی به وقوع پیوست. این زندگی 50 ساله در نظر اهل مکه گذشت. هرگز به هیچ یک از دشمنان فرصتی نرسید که بتوانند تقوی و طهارت رسول را مورد شک قرار دهند و بگویند که ازدواج های پیامبر به انگیزه ی ارضای شهوات جنسی بوده است. پس با هیچ حسابی ان را نمی توان به انگیزه های علاقه جنسی پیوند داد، زیرا با اینکه مسئله ازدواج متعدد در میان عرب در آن روز بسیار ساده و عادی بوده و هیچ گونه محدودیتی برای گرفتن همسر قائل نبودند، برای پیامبر ازدواج های متعدد در سنین جوانی نه مانع اجتماعی داشت نه شرایط سنگین مالی و نه کمترین نقصی محسوب می شد. جالب اینکه پیامبر تنها با یک زن باکره بعد از خدیجه(س) ازدواج کرد که عایشه بود و به پیش نهاد پدرش این ازدواج صورت گرفت بقیه همسران پیامبر همه زنان بیوه بودند که طبعا نمی توانستند از جنبه های جنسی چندان تمایل کسی را برانگیزند. اما بعد از ازدواج با خدیجه(س) با سوده بنت زمعه برای این ازدواج نمودند که او از جمله زنان مهاجر اول بود و بعد از بازگشت از هجرت دوم از حبشه، شوهرش را از دست داده بود و اگر با او این ازدواج صورت نمی گرفت، باید به آغوش خانواده خویش برمی گشت و آن ها چون مشرک بودند او را اذیت می کردند و از دینش جدا می ساختند. ازدواج رسول خدا(ص) با عایشه و حفصه به پیشنهاد پدر این دو و به خاطر پیوند با قبایل معروف و بزرگ عرب که همان حکمت سیاسی است بود. ازدواج پیامبر با زینب بنت جحش : او دختر عمه پیامبر بود و با زید فرزند خوانده پیامبر ازدواج کرد و به دلایلی مثل نداشتن تفاهم اخلاقی طلاق گرفت پیامبر به دستور الهی برای ابطال سنت غلط جلهلی که زن فرزند خوانده را مانند زن واقعی حرام می دانند تن به این ازدواج داد. ازدواج با جویریه بنت حارث : او بزرگ قوم مصطلق بود که به اسیری مسلمانان درآمد و وقتی با پیامبر ازدواج کرد همه ی اسیران بنی مصطلق آزاد شدند و خود سبب اسلام آوردن بنی مصطلق به اسلام نیز گردید. ازدواج با زینب بنت خزیمه : ملقب به ام المساکین، شوهرش عبدالله بن جحش در روز احد شهید شده بود و رسول خدا(ص) نخواست که او را بیچاره و بی پناه بگذارد تا رنج بکشد و خواست تا ازدواج با وی تسکینی برای این زن صبور و وامانده باشد. ازدواج رسول خدا با ام سلمه به خاطر تسلی خاطرش بود، زیرا او شوهرش ابوسلمه را از دست داه بود و هیچ کس دیگر غیر از پیامبر نمی توانست جای ابوسلمه را پر کند. ازدواج رسول خدا با ام حبیبه(دختر ابوسفیان) برای این بود تا قومش به اسلام راه یابند و این ازدواج بعد از آن بود که او با شوهرش عبدالله بن حجش در هجرت دوم که به حبشه رفته بود و ام حبیبه خود بر دین اسلام ثابت قدم مانده بود؛ بعد از فوت شوهرش که در اثر زیاده روی در خوردن شراب بود دردیار غربت تنها مانده و به سوی قومش هم نمی توانست برگردد. بنابراین؛ رسول خدا(ص) با او ازدواج می کنند. ازدواج رسول خدا(ص) با صفیه : دختر حی بن اخطب بزرگ قبیله بنی قریظه که در خیبر به اسارت درآمده بود، به خاطر آزاد کردن او از اسارت صورت گرفت. ازدواج رسول خدا(ص) با آخرین همسر ایشان، میمونه دختر حارث هلالیه بعد از وفات شوهر دوم آن صورت گرفت که او هم با بنی مخزوم نزدیکی داشت بنابراین پیامبر به عنوان داماد این دو قبیله شناخته می شد. در پایان هم رفتار پیامبر در خانواده با این همسران بررسی شد. منابع مورد استفاده در این تحقیق، کتاب های تاریخی است. هر چند از کتاب های تفسیری و اخلاقی هم استفاده شده است. در ابن تحقیق به بسیاری از سؤالات راجع به ازدواج های پیامبر(ص) و فلسفه آن و رفتار پیامبر با این همسران پاسخ داده می شود. مزیت این تحقیق نسبت به کتب دیگر این است که هم از کتب تاریخی و منابع تفسیری و اخلاقی همه موارد آورده شده است. وازگان کلیدی این تحقیق عبارتند از : پیامبر – ازدواج – زوج – تعدد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
معصومه عبدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
در این پژوهش به فریضه امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت اشاره شده است. این تحقیق شامل سه بخش و هر بخش آن شامل سه فصل می باشد و این فریضه از دیدگاه قران، سنت جایگاه آن در ادیان، فلسفه، این حکم و تاثیر آن در اجابت دعا، علل مهجوریت، شرایط و مراتب آن مورد بررسی قرار گرفته است. فریضه امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ انسان ساز اسلام از جایگاهی بس والا بهره مند است، به گونه ای که این امر به تنهایی ضامن قوام شریعت مقدس شمرده شده است. این مساله ،یکی از مهمترین مسایلی است که اگر تنها به قرآن کریم مراجعه کنیم و به احادیث نبوی و ائمه اطهار(علیهم السلام) توجهی نشود، متوجه می شویم که این موضوع در کتاب مقدس آسمانی چقدر تکرار شده است و چه اندازه بدبختی ملل گذشته را مستند می کند به اینکه امر به معروف و نهی از منکر نداشته اند. از طرفی می دانیم نقش این مساله در اجابت دعا چه قدر موثر است ، به طوری که خداوند می فرماید: بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، یکی از موارد خواندن خداوند انجام دادن این فریضه مهم می باشد. با این حال، باتوجه به تاکیدات زیاد، راجع به این مساله، متاسفانه آن طور که باید به این فریضه توجهی نمی شود. البته خود این امر در اثر عوامل متعدد و مشکلات زیاد که در این راه وجود دارند درست انجام نمی گیرد که اگر این مشکلات رفع شود، می تواند دوباره جایگاه خود را در جامعه پیدا کند. امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایط، مراتب و شیوه های خاصی بوده ، شخصی که می خواهد این فریضه را انجام دهد باید به آن آَشنایی کامل داشته باشد یعنی نباید خودسرانه عمل کند، چون در غیر این صورت، این فریضه به جای اینکه نتیجه مثبت دهد، برعکس عمل می کند. بنابراین یک ملت و جامعه، در صورتی زنده و رستکار است که در میانشان امر به معروف و نهی از منکر باشد و به بهترین شکل آن را به کار گیرند. با توجه به این مطالب ، لازم دیدم در بخش اول به بررسی این فریضه ازدیدگاه قرآن و سنت بپردازم که خود شامل سه فصل می باشد، فصل اول با عنوان ، امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن» فصل دوم با عنوان « امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه سنت» و فصل سوم با عنوان « امر به معروف و نهی از منکر در ادیان دعا» بوده ، بخش دوم با عنوان « فلسفه ، احکام و تاثیر امر به معروف و نهی از منکر در اجابت دعا است که شامل سه فصل با عناوین « فلسفه امر به معروف و نهی از منکر » ، « احکام مربوط به امر به معروف و نهی از منکر » و « تاثیر امر به معروف و نهی از منکر در اجابت دعا». بخش سوم با عنوان « مراتب، شرایط و مهجوریت امر به معروف و نهی از منکر » دارای سه فصل با عناوین: «علل مهجوریت امر به معروف و نهی از منکر » ، « شرایط امر به معروف و نهی از منکر » ، « مراتب و شیوه های امر به معروف و نهی از منکر » تنظیم کردم. در نوشتن این تحقیق از کتاب های روایی همچون بحارالانوار، تفسیر محمع البیان و ... استفاده گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امانت داری از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه علی اکبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
« امانتداری از دیدگاه قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی – اجتماعی آن» می باشد. در ضرورت آن همین بس که؛ امانتداری درجامعه متضمن اعتماد است و اعتماد ضامن آرامش. پس عدم امانتداری مخالف آرامش اجتماعی در جوامع بشری است که این خود از مهمترین موضوعات جامعه شناختی می باشد. این نوشته که به منظور احیاء رسم امانت داری در جامعه و برچیده شدن خیانت از آن می باشد، برگرفته از تفاسیر و کتابهای معتبر و منابع روایی موثق است که از باب مثال می توان، تفسیر نمونه و المیزان و کتابهایی هم چون بحار الانوار، وسائل الشیعه، اصول کافی و منابع روایی مانند نهج البلاغه و نهج الفصاحه را نام برد. این نوشتار شامل چهار بخش می باشد که در آن ابتدا به معنی و مفهوم امانت و جایگاه آن در قرآن و روایات اشاره شده و در ادامه به مباحثی از قبیل: اقسام امانت ، آسیب شناسی آن، انگیزه ها و پیامدهای امانت، انسان امین ، داستانهایی در امانت و خیانت، شیوه پاسداری رسولان امین از امانت الهی، انسانی که باید بشویم، احکام فقهی امانت می پردازد. نتایجی که از این تحقیق به دست می آید در ابتدا جایگاه و موقعیت برگزیده انسان را نزد خداوندمتعال نشان می دهد چرا که تنها اوست که حامل امانت الهی گشته است و از طرفی به ما می فهماند که امانت از واجبات و ضروریات زندگی فردی و اجتماعی است به طوری که عدم رعایت آن از سوی افراد جامعه زمینه ساز مشکلات و مفاسد زیادی می شود. پیشنهاد من این است که امانت باید در جامعه نهادینه شود تا به عنوان یک فرهنگ و ارزش تلقی شود که راه کارهای آن در قسمت پشنهادها ارائه خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اهمیت و جایگاه زیارت در اسلام
نویسنده:
مریم آخوندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
این رساله با عنوان « اهمیت و جایگاه زیارت در اسلام» بوده و دارای 5 فصل است که در ابتدا قسمتی تحت عنوان کلیات تحقیق ( فصل اول) به تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف موضوع، پیشینه ی تحقیق و سئوالات تحقیق، روش تحقیق، ساختار تحقیق، کلید واژه ها و مشکلات و موانع آمده است. با توجه به نیاز جامعه به جهت شناخت انجام صحیح زیارت همراه با آداب اسلامی و موازین شرعی و دوری از هر گونه خرافه ای در این زمینه، بر آن شده که در این موضوع، تحقیقی را با استناد به کتب معتبر و مرجع و مطالب فیش برداری شده به ثمر برسانم. این دفتر و قلم بر آن شد که در حدّ توان و با استعانت از خدا به مسائل، خرافات و شبهاتی که در زمینه ی زیارت مطرح است، بپردازد و به لایه هایی از این حقیقت والا اشاره نماید. فصول تدوین شده به شرح ذیل صورت گرفته است. فصل دوم: با عنوان زیارت که به معنا و مفهوم زیارت پرداخته است و زیر فصل هایی که در این فصل آمده: تاریخچه ی زیارت، فلسفه ی زیارت که در هشت مورد تنظیم گردیده است. اقسام زیارت که شامل سه مرتبه ی جسمی، عاطفی و روحی می باشد و اهداف زیارت که در شش مورد بیان شده است. فصل سوم: درآمدی بر زیارت از نگاه قرآن و حدیث. در این قسمت، آیات زیارت به دو قسمت تقسیم می شود: آیاتی که مستقیم به این اصل پرداخته است و آیاتی که به صورت ضمنی می توان آن را استنباط کرد و بعد از آن به بیان زیارت از زبان وحی و خاندان نبوت پرداخته ام؛ که شامل چند قسمت می باشد: زیارت خانه ی خدا، زیارت قبور خویشان و مؤمنین، زیارت قبور علما و شهدا، زیارت رسول خدا و قبور امامان « علیهم السلام»، گفتار بزرگان مذاهب چهارگانه پیرامون زیارت اهل قبور، زیارت در سیره ی پیشوایان دین و در پایان این فصل، زیارت را در نگاه و سیره ی شخصیت هایی همچون امام « رحمة الله علیه»، علامه امینی و علامه طباطبایی مورد بررسی قرار داده ام. فصل چهارم: با عنوان آداب و آثار زیارت می باشد که آداب را همگام با آیات قرآن در نوزده مورد بیان نموده ام. در ادامه به آثار زیارت در دو زیر فصل آثار دنیوی که شامل یازده مورد می باشد و آثار اخروی زیارت که در چهار مورد بررسی نموده ام. فصل پنجم: که فصل پایانی این رساله است با عنوان آسیب شناسی زیارت که شامل مطالبی از قبیل: معنی و مفهوم خرافه، مظاهر و نمودهای خرافه، علل و عوامل و ریشه ی گرایش به خرافات، مفهوم شرک و بت پرستی، مسئله ی بهداشتی بودن بوسیدن ضریح، نسبت ها نادرست وهابیان به شیعیان و دیگر سئوالات و شبهاتی که در این زمینه مطرح است، پرداخته ام.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 70
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید