آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 51
علت غایی در فلسفه اسلامی
نویسنده:
رسول رسولی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
کارکرد ادراکی زبان دینی /
نویسنده:
رسول رسولی‌پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده ندارد.
تاملاتی در نسبت علم و دین، تحقیق و ترجمه دو فصل الحاقی کتاب علم و دین از باربور
نویسنده:
لعیا خدادادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
مقایسه برهان صدیقین در حکمت مشاء و متعالیه
نویسنده:
سعید ریاحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
تحلیل نظریۀ محمود ایوب با عنوان رنج رهایی‌بخش در اسلام
نویسنده:
محمدمهدی کشاورز مروجی ، کریستوفر پاول کلوهسی ، رسول رسولی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله با روش تحلیلی به نظریۀ محمود ایوب با عنوان رنج رهایی‌بخش در اسلام می‌پردازد. وی در این نظریه، از آموزۀ رنج رهایی‌بخش در مسیحیت الهام گرفته است که در آن مصائب و رنج‌های عیسی مسیح علیه السّلام به عنوان فدیه‌ای برای نجات بشر و رهایی ایشان از بردگی گناه معرفی می‌شود. ایوب با درنظرگرفتن اینکه رنج‌ها و شهادت امام حسین علیه السّلام در کربلا سبب اعطای حق شفاعت از جانب خداوند به ایشان، در مقیاسی بسیار وسیع گردید؛ به‌طوری‌که بشریت را با آن مورد شفاعت قرار می‌دهند و از آتش عذاب نجات خواهند داد، به ارائۀ الگویی برای رهایی‌بخشی و نجات بر اساس آموزه‌های اسلام و کلام تشیع امامی پرداخت. در این مقاله، الگوی ایوب هم از جهت اصطلاحات کلامی و هم تطابق با آموزه‌های بنیادین کلام تشیع امامی مورد بررسی انتقادی قرار می‌گیرد و در انتها تلاش می‌شود تا دفاعیه‌ای نیز از این نقدها ارائه شود. درنهایت این مقاله با امکان‌سنجی و ظرفیت‌سنجی مفهوم رهایی‌بخشی در کلام شیعه، در تلاش است تا مسیر دیگر پژوهش‌ها را برای بررسی سازگاری کامل آن با مبانی کلامی تشیع امامی هموار سازد.
صفحات :
از صفحه 39 تا 64
معناشناسی الهیات عملی [کنفرانس بین المللی الهیات عملی]
سخنران:
رسول رسولی پور
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
درسگفتار از الهیات کلاسیک تا الهیات دیالوگی
مدرس:
رسول رسولی پور
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«از الهیات کلاسیک تا الهیات دیالوگی: بررسی موردیِ دین گفت‌وگویی امام موسی صدر» کانون گفت‌وگوی مؤسسۀ امام موسی‌صدر با همکاری باشگاه اندیشه سلسله درس‌گفتارهای «از الهیات کلاسیک تا الهیات دیالوگی» را با حضور دکتر رسول رسولی پور، استاد فلسفه دانشگاه خوارزمی و دین پژوه و دیالوگ پژوه برجسته در فصل تابستان برگزار می‌کند. در این درس‌گفتارها، ضمن شرح انواع تلقی از دین‌ورزی بر اساس آرای دین پژوهان برجسته معاصر، مدل جدیدی از خداباوری با عنوان الهیات دیالوگی با بررسی موردیِ دین گفت‌وگویی امام موسی صدر طراحی می‌شود. ‌ عناصر دین‌ورزی گفت‌وگویی در آثار مارتین بوبر و مجموعه ۱۲ جلدی گفتارها و مصاحبه‌ها و مقالات امام موسی‌صدر با عنوان «گام به گام با امام» مبنای این جلسات مطالعاتی خواهند بود. دکتر رسولی‌پور، در جلسه معرفی این نشست‌ها که ۲۷ خرداد برگزار شد، به شرحی از چشم انداز درس‌گفتارها و موارد قابل طرح در آنها پرداخت. او ضمن اشاره به الهی‌دانان برجسته‌ چون مارتین بوبر، یان باربور، جان پوکینگهورن و سید حسین نصر، ارائه‌ خود از کلام جدید و اندیشه نوین دینی را منبعث از آثار این دانشمندان عنوان کرد. استاد فلسفه دانشگاه خوارزمی همچنین به ۹ مدل الهیات و دین ورزی بر اساس فصل دوازدهم کتاب «دین و علم» باربور، با این عناوین اشاره کرد: «الهیات کلاسیک، دئیستی، نوتوماسی، کوانتومی، لوگوسی، کِنوتیک، تحلیل زبانی، تجسّد و پویشی» که قرار است برای رسیدن به فهم عمیق‌تری از الهیات دیالوگی در این درس‌گفتارها بر آنها تامل شود. درس‌گفتارهای «از الهیات کلاسیک تا الهیات دیالوگی» در فصل تابستان ۱۴۰۰ هر پنج‌شنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح در باشگاه اندیشه به آدرس خیابان انقلاب اسلامی، خیابان وصال شیرازی، کوچه نایبی، پلاک ۲۳ برگزار خواهد شد. گفتنی است این جلسات در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و حضور برای همگان آزاد و رایگان است.
خدا چه تفاوتی در اخلاق ایجاد می کند
نویسنده:
ریچارد سوئین برن؛ مترجم: رسول رسولی پور
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نقد و تحلیل الهیات امید یورگن مولتمان
نویسنده:
رسول رسولی پور؛ حسن سرایلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مولتمان از نسل اول الهی‌دانان پس از جنگ بود که آثار شوم نومیدی را در جامعۀ مسیحی درک کرده بود، لذا همگام با اعضای «کلیسای معترف» برای احیای امید مسیحی اقدام کرد. او با بن‌مایۀ الهیات لیبرال و وجودی، ضمن اسطوره‌زدایی از اندوخته‌های تاریخ مسیحیت، احیای امید را محصول ظرفیت وجودی انسان و برگرفته از شناخت و تصمیم درونی او دانست. مولتمان با روشی دیالکتیکی فرجام‌شناسی را، که به عنوان پیوستی بی‌فروغ در پایان کتب مسیحی بود، در کنار صلیب و رستاخیز مسیح، به عنوان اصلی کاربردی در کانون الهیات مسیحی قرار داد. او با عبور از تئیسم و پان‌تئیسم، متأثر از روح کلی فلسفۀ بلوخ، خدای پانن‌تئیستی پاننبرگ را وام گرفت و با تفسیری نو و متمایز از دیدگاه لوتر، بارت و بولتمان در باب صلیب و رستاخیز مسیح، با رویکردی اجتماعی، خدا را همراه با وعدۀ موثقش، در میان رنج انسان‌ها و پیش رو و همراه آنها، فعال در سرنوشت انسان و جهان دانست. این نوشتار با رویکردی اسنادی، تحلیلی و انتقادی، با تأکید بر اولین کتاب مولتمان، الهیات امید، ضمن پاسخ به چرایی اهمیت کلیدی «امید» در الهیات مولتمان در مقایسه با بارت، بولتمان و بلوخ، الهیات امید او را تبیین و رابطه‌اش با رویکرد لیبرال و وجودی بولتمان و الهیات نوارتدوکس بارت و فلسفۀ امید بلوخ را مورد نقد و تحلیل قرار می‌دهد. مولتمان توانسته ضمن حفظ قداست و حریم خدای کتاب مقدس، او را همراه با همۀ جهان و پیش روی انسان‌های رنجور وارد زندگی روزمره کند و با احیای امید مسیحیِ آینده‌محور به جای ماندن در گذشته و حال، کلیدی همه‌فهم برای حل گره‌گاه‌های جامعه (مسیحی) ارائه دهد.
صفحات :
از صفحه 75 تا 102
فاعلیت الهی و تفسیر دیوید بوم از مکانیک کوانتم
نویسنده:
حسین اجتهادیان، رسول رسولی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تبیین فعل الهی یا نحوة تعامل خداوند با جهان و درک آن در بستر فلسفه و علم مدرن یکی از مسائل مهم و پرمناقشة فلسفة دین معاصر بوده است. بعد از نوآوری­های فیزیک جدید در قرن بیستم بعضی از متفکران مدعی شدند بر خلاف فیزیک کلاسیک که در آن قوانین فیزیکی محدود‌کنندة فعل خداوند تلقی می­شدند، در فیزیک جدید، مفاهیمی چون عدم قطعیت می­تواند فعل مداخله‌آمیز خداوند در جهان طبیعت را توجیه و تبیین کنند. اما از آن‌جا که مکانیک کوانتم رایج دارای متافیزیک روشنی نبود، منجر به پاره­ای معضلات هستی‌شناسانه شد و بنابراین تفسیرهای متفاوتی از آن ارائه شد که هر یک برای الهی‌دانان راه‌حل متفاوتی را برای تبیین فعل الهی در جهان پیشنهاد می‌کرد. در این مقاله نشان می‌دهیم تفسیر دیوید بوم با ارائۀ ایده‌هایی مانند نظم مستتر، جنبش همگانی، کل‌نگری و عنصر اطلاعات در ماده، ظرفیت متافیزیکی مناسبی برای تبیین فعل الهی فراهم می‌کند.
صفحات :
از صفحه 55 تا 80
  • تعداد رکورد ها : 51