آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1500
بررسى ديدگاه هاى على شريعتى درباره تاريخ و اعتقادات تشيع
نویسنده:
محمدعلى يوسفى زاده، حامد منتظرى مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره,
چکیده :
اين مقاله ديدگاه هاى على شريعتى درباره شيعه را موضوع بررسى خود قرار داده، كار خود را بر دو كتاب «شيعه» و «تشيع علوى و تشيع صفوى» او متمركز كرده است. شريعتى با توجه به ديدگاه جامعه شناختى خود كوشيده دين را بر اساس ديد دنيايى تفسير كند. بدين روى، نوع معانى او از «شفاعت» و «عدل» و مانند اينها غير از معانى ارائه شده در روايات است. وى در بين ائمه اطهار عليهم السلام و اصحاب ايشان، بيشتر بر امامانى كه قيام كردند نظر دارد و از بين اصحاب ايشان، بيشتر درباره ابوذر صحبت مى كند و از اصحاب ديگر ايشان نامى به ميان نمى آورد. گاهى هم بدون دليل، مطالبى را بيان كرده است، بدون اينكه روايت يا آيه اى درباره اش ذكر كند. مقاله حاضر با روش تحليلى ـ توصيفى اين مطالب را تبيين كرده است.
صفحات :
از صفحه 105 تا 121
نقش صله رحم در تحکیم خانواده
نویسنده:
اسماعیل خارستانی ,فاطمه سیفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نهاد خانواده یکی از مقدس ترین و با ارزش ترین نهادهاست که شناخت آسیب های آن در بهسازی خانواده و جامعه تاثیر بسزایی دارد؛ زیرا کج روی های گوناگون اجتماعی خانواده های نابهنجار در شخصیت افراد، و در نتیجه جامعه اثر می گذارند. اسلام تحکیم پیوندهای خویشاوندی و استحکام روابط خانوادگی را به شدت مورد تاکید و توجه قرار داده است. یکی از راه کارهای موثر اخلاقی در اسلام برای تحکیم روابط خانوادگی و استحکام اجتماعی، برقراری ارتباط دوستانه با خویشاوندان است که اصطلاحا به آن «صله رحم» می گویند و در قرآن کریم به آن سفارش بسیار شده است و اهل بیت (ع)نیز بر این موضوع تاکید بسیار کرده اند.هدف این تحقیق بررسی نقش صله رحم در تحکیم خانواده و دوری از آسیب های اجتماعی بر مبنای سیره و اندیشه های اهل بیت (ع) است. روش تحقیق، تلفیقی از دو روش تحلیلی و توصیفی است.در این تحقیق اهمیت و ضرورت صله رحم، آسیب های ناشی از ناهنجاری های ارتباطی در خانواده، مولفه های موثر در تحکیم روابط خانوادگی و ارتباطات خویشاوندی، مصادیق صله رحم و آثار و پیامدهای صله رحم در سیره و اندیشه های اهل بیت (ع) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 151 تا 171
تفسیر آیات نماز شب در قرآن کریم
نویسنده:
مرتضی قاسمی حامد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
چکیده :
در آیاتی از قرآن کریم، به مسئله نماز شب پرداخته شده است که عبارتند از: آیات 1-8 و 20 سوره مزمل و آیات 17و18 سوره ذاریات. این نوشتار به تفسیر این آیات می پردازد. از بررسی این آیات، این نتیجه حاصل می شود که نماز شب مستحب مؤکد است؛ زمان دقیق آن در آیات مشخص نشده است، اما روایات به آن اشاره کرده اند؛ تعداد رکعات نماز شب در قرآن ذکر نشده است، ولی روایات آن را 11رکعت دانسته اند؛ عظمت نماز شب به اندازه ای است که پیامبراکرم(ص) به وسیله آن آمادگی برای دریافت قول ثقیل (قرآن) را پیدا می کند؛ خداوند در آیات برای نماز شب تخفیفی قائل شده است، از این رو هرکس هرچقدر که توان داشته باشد می تواند به این فضیلت بپردازد.
صفحات :
از صفحه 136 تا 159
مناقب‌ اهل‌ البيت‌ عليهم‌السلام‌ در احوالات‌ و فضائل‌ حضرت سجاد وامام باقر وامام جعفر صادق وحضرت رضا وامام جوادوامام هادي وحضرت حسن عسکري ع وحضرت مهدي عج
نویسنده:
به‌ قلم‌ جليل‌ نجفي‌ يزدي‌, تحقيق‌ و تصحيح‌ و اضافات‌ محمد نجفي‌ يزدي‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
زندگانی معصومان: امام باقر (ع)، امام صادق (ع)، امام کاظم (ع)، امام رضا (ع)، امام جواد (ع)، امام هادی (ع)، امام حسن عسگری (ع)
نویسنده:
محسن امین؛ ترجمه‌ی علی مرتضوی، علی چراغی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: پنجره‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
مجموعة وفیات الأئمة (عليهم السلام) ويليه: وفاة السیدة زینب (ع)
نویسنده:
مراجع من العلماء الأعلام
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار البلاغه,
چکیده :
کتاب حاضر یک کتاب تاریخی است که به بررس تاریخ وفات(شهادت) ائمه معصومین علیهم السلام می پردازد. در بخش آخر کتاب بحثی هم راجع به رحلت حضرت زینب سلام الله علیها ذکر می شود.
حياة السياسية للإمام الرضا (ع) دراسة و تحليل
نویسنده:
جعفر مرتضى العاملي
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
الحياة السیاسیة للإمام الرضا(ع)، دراسة و تحليل توسط محقق و مورخ معاصر، علامه سيد‌‎جعفر مرتضى عاملى نوشته شده به تبع عنوان خود تنها به تاريخ زندگى سياسى امام رضا عليه‌السلام می‌پردازد. بنابر اين از زندگى شخصى و اخبار و آثار علمى امام سخن چندانى به ميان نيامده است. محور اصلى كتاب حاضر بحث از وليعهدى امام هشتم است و مؤلف با بيان مقدماتى در خلافت عباسى به بررسى علل و انگيزه‌هاى اين رويداد پرداخته است. با توجه به زمان تدوين اين اثر يعنى 1400 قمرى و اينكه كتاب حاضر جزو اولين نوشته‌هاى مؤلف است، بايد گفت در زمان خود و حتى امروزه تحقيق و تحليلى مانند آن در خصوص زندگى سياسى امام هشتم نوشته نشده و مؤلف همانند ديگر آثار خود سعى كرده است مباحثى را به بحث و بررسى بگذارد كه در كتب مشابه كمتر به آنها توجه شده است. در پایان كتاب ضمايمى شامل حكم وليعهدى امام و متن چند نامه آمده است.
مكاتيب الأئمة عليهم السلام المجلد5
نویسنده:
علی الاحمدی المیانجی؛ تحقیق و مراجعه مجتبی فرجی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دارالحدیث,
تفسیر «الغفور الرحیم» و تحلیل غرض هدایتی آنها
نویسنده:
محمد حسن سراج صادقی، علی اکبر بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
پایان بخش 71 آیه قرآن کریم با دو اسم «غفور» و «رحیم» است. این مقاله پس از معناشناسی این دو واژه و بررسی آیات حاوی آن و با در نظر گرفتن ترتیب نزول سوره ها و توسیع معنایی در واژه ذنب به این نتیجه دست می یابد که ترتیب «الغفور الرحیم» دارای غرض هدایتی مشترک در این آیات است و آن «رفع نگرانی از آثار گناهان» می باشد. اما در آیه دوم سوره سبا، تنها آیه ای که این اسما به ترتیب «الرحیم الغفور» آمده است، دارای غرض هدایتی دیگری است که آن رحمت الهی در پوشاندن برخی چیزها با وارد کردن آنها در خاک یا خارج نمودن از جو می باشد. بررسی عملکرد تفاسیر در باره این بحث بیانگر آن است که هیچ تفسیری به بررسی غرض هدایتی مشترک و تفاوت این دو دسته آیات نپرداخته است.
صفحات :
از صفحه 9 تا 34
  • تعداد رکورد ها : 1500