آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
خ. قرن هفتم هجری قمری
>
اثیرالدین ابهری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 40
عنوان :
«الرسالة الزاهرة» نوشته اثیرالدین ابهری: نسخه شناسی، متن شناسی، تصحیح، و تحلیل
نویسنده:
مهدی عظیمی , هاشم قربانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشکده الهیات و معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق صوری
,
عکس نقیض
,
الرساله الزاهره
,
تعدی استلزام
,
دلیل شرطی
,
اصطلاحنامه منطق
کلیدواژههای فرعی :
منطق ربط ,
منطق جدید ,
تابع ارزش صدق ,
گزاره شرطی ,
استلزام مادی ,
احکام مواد ثلاث ,
عکس نقیض موافق ,
تمثیل(منطق) ,
قیاس اقترانی شرطی ,
قیاس جدلی ,
منطق رواقی ,
فلسفه منطق ,
امکان ابژکتیو ,
قیاس معارضت ,
عکس نقیض شرطی ,
استلزام شرطی ,
دلالت دوران بر علیت ,
تاریخ منطق اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
اثیرالدین ابهری یکی از برجسته ترین منطق دانان دورۀ اسلامی است که کمتر شناخته شده است. جستار پیش رو، از یکسو، با تصحیح الرسالة الزاهرة، یکی از منطق نوشته های ارزشمند وی را از پستوی فراموشی به پیشخوان چاپ و انتشار درمی آورد و، از دیگر سو، با شرح و واشکافی و تحلیل آن از دریچه ی منطق جدید، بر گوشه ای از اندیشه های منطقی ابهری پرتو می افکند. مهمترین دستآوردهای این جستار در مقام بازشناسی اندیشه های منطقی ابهری بدین قرارند: 1. ابهری قاعدۀ تعدّی استلزام را منتجِ شرطی متّصل نمی داند. 2. ابهری قاعدۀ دلیل شرطی را می شناخته است؛ 9. ابهری قاعدۀ عکس نقیض شرطی را به چالش می کشد. 4. ابهری بر آن است که در گزاره های حملی، عکس نقیض موافق اعتبار منطقی ندارد. 5. ابهری، همچون منطق دانان ربط، استلزام ربطی را معتبر می داند، درحالیکه جدلیان رقیب وی، همانند رواقیان و پیروان منطق فرگـه راسلی، استلزام مادّی را. الرسالة الزاهرة بر پایۀ نسخه های خطّی دانشگاه تهران، مجلس، و کتابخانه ی آیت الله مرعشی، به شیوۀ گزینشی تصحیح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزههای نصیری در رساله رجعت منسوب به مفضل بن عمر
نویسنده:
علی عادلزاده ، محمدعلی صابری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
رساله رجعت منسوب به مفضل بن عمر یکی از مهمترین متون روایی درباره غیبت و ظهورِ امام مهدی؟عج؟ است. این رساله در میانِ امامیان متقدّم چندان شناختهشده نبوده و ظاهراً از قرن ۸ق به سنت روایی امامیه راه یافته و از قرن۱۱ق به شهرت رسیده و مورد استناد بسیاری از متأخّران قرار گرفته است. این رساله اگرچه با روایاتِ دیگر، اشتراکاتِ زیادی دارد، در متن و سند آن، اشکالاتِ تاریخی و اعتقادی متعددی دیده میشود. مقایسه این رساله با منابع نصیری و به ویژه آثار خصیبی، نشاندهنده وابستگی این رساله به مذهبِ نصیری است. بنابر شواهدِ موجود، مسئول تدوین این رساله، خصیبی بوده و در پردازش آن از منابعِ امامی پیشین به عنوانِ قالبی برای بیانِ آموزههای نصیری بهره برده است. در این مقاله از روش تحقیق کتابخانهای و تحلیل متنی و سندی استفاده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرط علی معرفت و قضایای حقیقیه و خارجیه : دوره 11، شماره 39 : فصلنامه اندیشه دینی
نویسنده:
عبدالرسول کشفی، احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضیه خارجیه
,
شرط علّی معرفت
,
تعریف (تحلیل) سه جزیی معرفت
,
آلوین گلدمن
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
گزاره کلی ,
باور صادق مُوَجَّه ,
منطق جدید ,
منطق ارسطویی ,
رویکرد تطبیقی ,
مثال های نقضی گتیه ,
ادموند گتیه ,
حملیه مسوره ,
ماهیت معرفت ,
منطق شرط علی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در پاسخ به مثالهای نقضی «ادموند گتیه» در باب کافی نبودن اجزای سه گانه در تعریف سه جزیی معرفت «آلوین گلدمن» معرفت شناس معاصر، جزو، چهارمی را به اجزای سه گانه ی تعریف می افزاید که به «شرط علّی معرفت» معروف است. بر مبنای این شرط، باور به یک گزاره باید معلول مستقیم یا نامستقیم محکی خارجی آن گزاره باشد. در این مقاله، از طریق مطالعه ی تطبیقی میان تقسیم گزاره ی مسوره به حقیقیه و خارجیه از یک سو و شرط علّی معرفت از سوی دیگر و با تکیه بر تحلیل مختار از قضایای حقیقیه و خارجیه، نظریه ی مورد نقد قرار می گیرد. این مقاله نشان می دهد که نظریه ی «شرط علّی معرفت» شرط علّی با هیچ یک از دو قسم قضایای حقیقیه و خارجیه سازگار نیست و بر همین اساس، این شرط با مبانی منطق قدیم و جدید در تحلیل گزاره های کلی نیز ناسازگار است. در پایان، مقاله می کوشد، ضمن معرفی منطق حاکم بر نظریه ی شرط علّی معرفت، میزان کارآیی و اثربخشی آ ن ر ا نیز مورد بررسی و نقد قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعریف عکس مستوی از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
سعید انواری، روح الله عالمی
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
کلیدواژههای اصلی :
منطق سینوی
,
فلسفه بوعلی
,
اصطلاحنامه منطق
,
عکس مستوی ( قضیه )
,
تاریخ منطق اسلامی
,
قید بقاء کذب در عکس مستوی
,
شروط عکس
کلیدواژههای فرعی :
منطق نگاری سینوی ,
نقض محمول ,
عکس ( قضیه ) ,
عکس مستوی قضیه حملیه ,
عکس مستوی قضیه شرطیه ,
لازم الصدق ,
لازم الکذب ,
مغالطه وجودی ,
هم ارزی قضیه و عکس قضیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابن سینا در بیشتر آثار منطقی خود،قید«باقی ماندن کذب»را بر تعریف عکس مستوی افزوده است که این قید در آثار منطقدانانی چون فخر رازی،ابهری تکرار شده است؛اما اکثر منطقدانان با این مطلب به مخالفت برخاستهاند.به عنوان مثال، خواجه نصیر طوسی معتقد است که قید مذکور در اثر اشتباه کاتبان پدید آمده است، در این مقاله ابتدا با تأکید بر وجود قید مذکور در شش اثر منطقی ابن سینا نشان داده میشود که نمیتوان این قید را ناشی از سهو کاتبان دانست. با طرح و ارزیابی دلایل موافقان و مخالفان این قید مشخص میشود که پذیرش قید مذکور باعث ایجاد ناسازگاری در نظام منطقی ابن سینا میگردد.در متن مقاله دو راهحل جهت حل این مشکل ارائه شده است. راهحل نخست که براساس حذف قید مذکور شکل گرفته است، توسط خواجه نصیر و سایر منطقدانان متأخر ارائه شده است و راه دیگر که به تغییر روابط عکس مستوی میپردازد توسط مؤلفان مقاله ارائه گردیده است.همچنین نشان داده شده است که هریک از این دو راهحل، دارای چه امتیازات و چه معایبی هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پارادوکس دروغگو و راه حل شمس الدین محمد خفری
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کل کلامی کاذب
,
محقق خفری
,
شبهه جذر اصم
,
پارادوکس دروغگو (منطق)
,
عبرة الفضلاء
,
حیرة الفضلاء
کلیدواژههای فرعی :
کتاب نهایة الکلام ,
مدرسه جلالیه ,
مدرسه صدریه ,
صدق ,
متناقض نما ,
رویکرد کلامی ,
کذب ,
رویکرد منطقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
خفری از فیلسوفان نام آور دوره فلسفی شیراز و وارث هر دو مدرسه رقیب جلالیه و صدریه، دو رساله مهم در پارادوکس دروغگو دارد. این معما که نزد منطق دانان مسلمان به نام شبهه جذر اصم معروف است از موضوع های بحث انگیز در دوره فلسفی شیراز می باشد. خفری در تک نگاری کوتاه نوشت، عبرة الفضلاء، به تحلیل و نقد دیدگاه استاد آن روزگار خود، دوانی می پردازد و سپس بدون تقریر دقیق معما، سه راه حل ارایه می کند. وی رساله مفصل خویش به نام حیرة الفضلاء را مطابق با ساختار نهایة الکلام دوانی نظام می دهد: مقدمه ای در ارایه چهار تقریر از معما، مقصد نخست در گزارش و نقد آرای دانشمندان سلف و مقصد دوم در ارایه پنج راه حل مؤلف. اگر چه دو رساله در دو زمان مختلف نوشته شده است اما خفری رساله دوم را در تکمیل رساله اول و ناظر به آن پرداخته است. خفری در حل معمای جذر اصم تأملات فرامنطقی فراوانی دارد: وی معمای جذر اصم را پارادوکس نما می انگارد و در حل آن راه حل های مختلف ارایه می نماید. اگر چه بنیان همه راه حل های خفری در هر دو رساله مبتنی بر انتخاب شق کاذب بودن "کل کلامی کاذب" و رفع اجتماع یا ارتفاع نقیضین بر اساس تمایز حیثیات، به ویژه دو گونه صدق و کذب است اما تشتت آرای یک فیلسوف در حل این معما خود معمای قابل تاملی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قضیه ذهنیه
نویسنده:
اسداله فلاحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق جدید
,
اصطلاحنامه منطق
,
قضیه ذهنیه
کلیدواژههای فرعی :
قضایای لابتیه ,
معدوم ممکن ,
قضیه شرطیه ,
قضیه طبیعیه ,
قضیه حقیقیه ,
قضیه خارجیه ,
قضایای منطقی ,
موضوع((اجزاء قضیه)، قسیم محمول و نسبت حکمیه و حکم) ,
محمول((اجزاء قضیه)، قسیم موضوع و نسبت حکمیه و حکم) ,
وجود ذهنی ,
وجود خارجی(اصطلاح وابسته) ,
طبیعی انگاری قضیه ذهنیه ,
معقول ثانی انگاری قضیه ذهنیه ,
قواعد منطق قدیم ,
معقوله انگاری قضیه ذهنیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
محمدرضا مظفر
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
«قضیه ذهنیه» یکی از اصطلاحاتی است که در منطق اسلامی معرفی شده و در فلسفه اسلامی به کار رفته است. در این مقاله، با پی گیری تحولات تاریخی این اصطلاح، نشان داده ایم که قضیه ذهنیه معانی بسیاری را در دوران های مختلف به خود گرفته و با قضیه های گوناگونی در منطق و فلسفه گره خورده است. این تنوع و دگرگونی در معانی سبب شده است که قضیه ذهنیه با ابهامات بسیاری چه در منطق قدیم و چه در فلسفه اسلامی رو به رو گردد. در این مقاله، سعی شده است افزون بر تفکیک این معانی، صورت بندی دقیقی از معانی قضیه ذهنیه در منطق جدید ارایه شود تا به کمک آن، امکان ارزیابی این اصطلاح فراهم گردد. در این صورت، بهتر می توان صحت و سقم دعاوی نسبت به این قضیه و درستی یا نادرستی کاربرد آن در مسایل منطقی، فلسفی را آزمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل منطقی قضایای ثلاث
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی، احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضایای ثلاث
,
قضیه خارجیه
,
عقدالوضع
,
عقدالحمل
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
منطق صوری ,
علم شناسی قدما ,
طبقه بندی ثنائی ,
طبقه بندی ثلاثی ,
حملیه مسوره ,
موضوع حقیقی قضیه ,
موضوع ذکری قضیه ,
ترادف ماهیت و ذات و حقیقت ,
معیار سنتی صدق ,
قضایای حملیه ,
قضایای شرطیه ,
حقیقیه بتیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
غرض از نگارش نوشتار حاضر، ارائهی تحلیلی مستدل و مستند از دو طبقهبندی مهم منطقی است؛ یکی تقسیم قضیهی مسوره به حقیقیه و خارجیه و دیگری تقسیم قضیهی حملیهی موجبه به حقیقیه، خارجیه و ذهنیه. تداخل این دو طبقهبندی به دلیل اشتراک در عنوان، در طول تاریخ موجب بروز اشکالات و ابهامات متعددی در فهم علم شناسی قدما شده است. در پژوهش حاضر، با اشراف بر تطور تاریخی هر دو طبقهبندی و با اخذ رویآوردی منطقی - معرفتی، ابتدا طبقهبندی مثنّی و سپس دو تقریر مختلف از طبقهبندی مثلّث مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. از این رهگذر و در سایهی دقت در ضوابط و شرایط منطقی هر یک از این دو طبقهبندی، نقاط ضعف و قوّت آنها روشن میگردد، ضمن اینکه دیدگاه رقیب در این مسأله نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطور تاریخی قضایای ثلاث
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی، احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضایای ثلاث
کلیدواژههای فرعی :
ملاهادی سبزواری ,
فخر رازی ,
سهروردی ,
خواجه نصیر طوسی ,
مرتضی مطهری ,
ملاصدرا ,
قطب الدین شیرازی ,
میرزا مهدی آشتیانی ,
تفتازانی ,
علامه حلی ,
ابن ترکه ,
میر سیدشریف جرجانی ,
شهرزوری ,
طبقه بندی مثنی ,
طبقه بندی مثلث ,
قضیه خارجیه ,
افضل الدین خونجی ,
تقسیم بندی قضایا ,
قضیه محصور حقیقی ,
قضیه محصور خارجی ,
اثیرالدین ابهری ,
نجم الدین کاتبی قزوینی ,
قضیه محصور ,
ابن سینا ,
بستر معرفتی قضایای ثلاث ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
خونجی و پیروان وی، با اثرپذیری از فخر رازی، قضیه محصور را به دو قسم حقیقی و خارجی تقسیم کردهاند. ابهری قسم سومی را تحت عنوان «ذهنی» به دو قسم پیشگفته اضافه میکند. خواجه طوسی و پیروان وی با طرح دیدگاه رقیب به رد دیدگاه خونجی میپردازند. تحلیل و تبیین تطور تاریخی طبقه بندی گزاره حملی به حقیقی، خارجی، و ذهنی مسئله تحقیق حاضر است. در پرتو تحلیل و تبیین تاریخی این تقسیمبندی، روشن می شود که در این مسئله دو طبقهبندی تحت عنوانی واحد مطرح شدهاند. طبقهبندی نخستْ تقسیم ثنایی، و طبقهبندی دومْ تقسیم ثلاثی نامیده میشود. این پژوهش سهم منطقنگاران دوبخشی قرن هفتم را در بسط و توسعه دانش منطق، با عطف توجه به مسئلهای معین، نشان میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دوگانه حقیقیه – خارجیه و نقش آن در برهان
نویسنده:
رضا محمدزاده, احمد عابدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیر طوسی
,
قضایای ثلاث
,
خونجی
,
اصطلاحنامه منطق
,
عقد الوضع
,
برهان ( صناعت )
,
قضیه ذهنیه(قسیم قضیه خارجیه و حقیقیه)
,
قضیه خارجیه(قسیم قضیه ذهنیه و حقیقیه)
,
قضیه حقیقیه(قسیم قضیه ذهنیه و خارجیه)
کلیدواژههای فرعی :
قضایا ,
قضیه حملیه ,
قضیه موجبه ,
عقدالحمل ,
قضیه حملیه محصوره ,
حد اصغر ( قیاس ) ,
حد اکبر ( قیاس ) ,
حد وسط ,
ذاتی(باب برهان) ,
جهت قضیه(اصطلاح وابسته) ,
حقیقیه در برهان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
هدف از نگارش این مقاله، بررسی کارکرد معرفتی قضایای حقیقیه و خارجیه در صناعت برهان، در سایه تامل در ضوابط و شرایط منطقی این قضایا است. در باب قضایای حقیقیه و خارجیه، دیدگاه های متعددی ارایه شده است که دیدگاه مختار در پژوهش حاضر، بر مبنای تمایز این دو گزاره از حیث نحوۀ اقتران عقدین استوار است. اگر اقتران عقدالوضع و عقدالحمل در قضیه مسوره به نحو لزومی باشد، قضیه حقیقیه است و اگر این ارتباط به نحو تصادفی باشد، قضیه خارجیه است. اعتقاد نگارنده آن است که شرایط قضایای برهانی را می توان به وضوح، در قالب طبقه بندی قضیه مسوره به حقیقیه و خارجیه تبیین نمود که بر اساس آن روشن می گردد تنها قضیه ای که به لحاظ معرفتی در الگوی علم شناسی قدما قابل استفاده می باشد، گزاره حقیقیه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصحیح و تحقیق رساله تحریر الدلائل فی تقریر المسائل اثر اثیرالدین ابهری : سال 47، شماره 1 : فلسفه و کلام اسلامی
نویسنده:
مهدی عظیمی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثیرالدین ابهری
,
نسخه شناسی
,
رساله ثمانیعشرة مسئلة فی الکلام
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
معتزله ,
الله ,
نفس ناطقه ,
اشاعره ,
رویت خدا ,
اختیار ,
جزء لایتجزی ,
براهین اثبات وجود خدا ,
اثبات نبوت ,
تهافت الفلاسفه ,
سبک شناسی ,
الوجود ,
اختیار خداوند ,
صفات الهی ,
اختیار ,
اشاعره (اهل سنت) ,
رؤیت خدا ,
معتزله (اهل سنت) ,
اختیار انسان ,
خاتمیت ,
معدوم ,
خلأ ,
افعال خدا ,
صورت و ماده ,
صفات خدا ,
ماهیت ,
هیولی ,
جزء لا یتجزی ,
امر عدمی ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
اختیار واجب ,
معرفت شناسی اسلامی ,
اندیشه شناسی ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
رساله ثمانیعشرة مسئلة فی الکلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
اثیرالدین ابهری را رسالهای است که در نسخهشناسیها با نام «ثمانیعشرة مسئلة فی الکلام» یا «المسائل» شناسانده شده است، ولی برپایه یافته ما نام اصلی آن «تحریر الدلائل فی تقریر المسائل» است. این رساله، که گویا تنها نوشته کلامیِ تاکنون ـ شناختهشده اوست، دربردارنده هجده مسئله کلامی است که بیشوکم با بیست مسئلهای که غزالی در تهافتالفلاسفه پیش میکشد همخوانی دارند. ابهری در بیشترِ این مسئلهها از مکتب اشعری در برابر فیلسوفان و معتزلیان دفاع میکند. در این نوشتار، «تحریر الدلائل» را بر اساس گواهی ابنتیمیه، سبک نویسندگی ابهری، و اندیشههای فلسفی او، اصالتسنجی کرده؛ و برپایه نسخههای خطی راغبپاشا 1461، مجلس شورا 1830، و آیتاللّه مرعشی 59/35، که گویا هر سه در قرن یازدهم هجری کتابت شدهاند، به شیوه بینابین تصحیح کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 145
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 40
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید