آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
میشل فوکو
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
تعداد رکورد ها : 306
عنوان :
بازاندیشی؛ کشاکش آراء در آنتونی گیدنز و میشل فوکو (تبارشناسی بازاندیشی در عصر مدرن)
نویسنده:
ساجده علامه ، رضا نواح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بازاندیشی نه تنها به عنوان مهمترین ویژگی زندگی در جهان مدرن معرفی میگردد بلکه از مهمترین دغدغهها و چالشهای اندیشه متفکران علوماجتماعی معاصر نیز است. در آراء متفکرانی مانند آنتونی گیدنز بازاندیشی به عنوان ویژگی اصلی دوران مدرن و بخش جداییناپذیر از زندگی سیاسی و اخلاقی معاصر مطرح میگردد. در حالی که میشل فوکو این پرسش را در برابر ما مینهد که چگونه بازاندیشی به عنوان ویژگی اصلی در دنیای مدرن میتواند همچنان در کنار روابط قدرت و بازتولید اشکال اجتماعی سلطه قرار داشته باشد؟ این مقاله با بهرهگیری از نگاه تبارشناسانه فوکویی تلاشی است در جهت توضیح این سوال که چگونه بازاندیشی به مهمترین ویژگی عصر مدرن تبدیل شده است؟ بنابراین، با تکیه بر متون اصلی، در بخش اول به طرح بازاندیشی در آراء گیدنز به عنوان ویژگی اصلی دنیای مدرن پرداخته و در بخش دوم، با نگاه تبارشناسانه فوکو به توضیح چگونگی تبدیل بازاندیشی به ویژگی اصلی دنیای مدرن میپردازیم. این مقاله به ما نشان خواهد داد که تا چه اندازه باید اعتماد خود به بازاندیشی در دنیای مدرن را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم قدرت در اندیشه میشل فوکو
نویسنده:
توحید میلانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
قدرت
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
تبارشناسی (منطق)
,
سلطه
,
حقیقت
,
قدرت
,
هنر و علوم انسانی
,
فوکو، میشل
,
هنر و علوم انسانی
,
فوکو، میشل
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
میشل فوکو(Michel Foucault)، متفکر معاصر فرانسوی در حوزههای گوناگون فلسفه و علوم اجتماعی چهرهای شناختهشده و مطرح میباشد. حرکت فکری او و چشماندازی که وی به روی علوم انسانی گشوده است، تحول شگرفی را در مبانی این علوم موجب شده است تا حدی که او را ویرانگر علوم انسانی به معنای متعارف و متداول آن دانستهاند. یکی از حوزههای اساسی اندیشهی فوکو و حتی به تعبیر برخی مفسرین، مهمترین دستاورد نظری او، تحلیل مفهوم قدرت با رویکردی منحصر به فرد و در چهارچوب نوعی معرفت شناسی تاریخی است. وی در تعداد زیادی از شاخههای علوم انسانی اعم از فلسفه، جامعه شناسی، تاریخ، سیاست، روانشناسی، انسانشناسی و... وارد شده و در نهایت همه مباحث را در راستای تحلیلی واحد و در جهت طرح ایدهی واحد و مرکزی قدرت پیش برده است. بر اساس یک تقسیمبندی کلی دو دیدگاه و خط سیر مدرن و پستمدرن را در جریان شکلگیری فلسفههای ناظر بر مقوله قدرت میتوان شناسایی کرد: بر طبق دیدگاه مدرن، قدرت با عاملی انسانی آغاز، از مجرای روابط علی بیان و بر حسب شاخصهای مکانیکی قابل محاسبه و اندازهگیری میباشد و نگرش به مقوله قدرت در این دیدگاه از دریچه-ی بحثهای حاکمیت صورت میگیرد. این مدل، قدرت را ابزاری در مالکیت دولت میداند که برای تحمیل نظم بر جامعه مورد استفاده قرار میگیرد. در الگوی پستمدرن که با فوکو آغاز میشود و در اساس منکر وجود حیطهای خاص و عملکردی یکسویه برای قدرت است، شیوهی نگرش مدرن به قدرت به معنی نادیده گرفتن ساختارهای مدنی و چگونگی کاربست قدرت در نهادها و گفتمانهای سراسر حوزهی اجتماعی است. فوکو از قدرت به صیغه جمع سخن میگوید و آن را در عرصههای گوناگون زیست جمعی انسان قابل بحث میداند. قدرت در همه جا هست نه بدان دلیل که همه چیز را دربرمیگیرد؛ بلکه بدان دلیل که از همه جا نشات میگیرد. بنابراین تحلیل آن به هیچ وجه کلی، تاریخگریز و مطلق نیست. به طورکلی هدف فوکو برملاساختن بی اعتباری حقیقتهای مسلم، درهمشکستن یکپارچگیها و از مرکز انداختن قدرت و معرفت و تاکید بر بیهمتایی عوامل موثر در پدیدههاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی انسان شناسی پست مدرنیسم و دلالت های تربیتی آن
نویسنده:
طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی,مرضیه عالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
پست مدرن
,
مبانی انسان شناسی
,
ابرانسان و اهداف تربیتی
,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی)
,
پست مدرنیسم
چکیده :
بررسی مبانی انسان شناسی برخی از فلاسفه پست مدرن و اهداف تربیتی مترتب بر آن، موضوع های اصلی مقاله حاضر را تشکیل می دهد که در این خصوص، ابتدا مفروضات انسان شناسی برخی از نمایندگان اصلی این مکتب مانند مارتین هایدگر، فردریش نیچه، میشل فوکو، ریچارد رورتی و ژان فرانسوا لیوتار در باره چیستی انسان، چگونگی مسوولیت انسان، انسان زمینی یا انسان مابعدالطبیعی، انسان محصول گفتمان، طبیعت تاریخی انسان و انسان و نیروهای اجتماعی و سیاسی بررسی شده است و در پایان ضمن اشاره به این مطلب که بیشتر فلاسفه مورد نظر، نیل به انسان برتر را غایت اساسی نظام تربیتی می دانند، که هدفی زمینی و فاقد رویکردهای معنوی به انسان و هدف زندگی اوست. از طرفی دیگر، این هدف نمی تواند به عنوان هدف یک نظام تربیتی در نظر گرفته شود، بلکه صرفا این هدف به طور فردی قابل دستیابی است، زیرا عملا هیچ برنامه ریز یا مربی در یک نظام تربیتی قادر به فرا رفتن از گفتمان زمانه و ارائه آنها به دانش آموزان نیست و این وظیفه صرفا نوعی فعالیت خودجوش از سوی فرد است. در مجموع می توان عدم توجه به اهداف معنوی زندگی انسان وجود تناقض میان اهداف و لوازم تربیتی وجود ابهام و نسبی گرایی در بیان اهداف تربیتی و عدم پذیرش دیگری به عنوان هدایتگر جریان تربیت را به عنوان مهم ترین انتقادهای وارده بر دیدگاه های فلاسفه پست مدرن درباره اهداف تعلیم و تربیت برشمرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سارتر، فوکو و دلیل تاریخی، جلد دوم: نگاشت پساساختارگرایانه تاریخ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Thomas R Flynn
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
University of Chicago Press,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9780226254708
چکیده :
ترجمه ماشینی : سارتر و فوکو دو تن از برجستهترین و گاه متضادترین شخصیتهای فلسفی قرن بیستم بودند. و هیچ کجا ماهیت متضاد فلسفه های اگزیستانسیالیستی و پساساختارگرایانه آنها به اندازه رویکردهای متفاوت آنها به درک تاریخی آشکار نیست. در جلد اول این مطالعه معتبر دو جلدی، توماس آر. فلین بازسازی محوری و جامعی از نظریه تاریخی سارتر انجام داد. این جلد دوم که مدتها منتظرش بودیم، خوانشی جامع و انتقادی از نقطه مقابل فوکو ارائه می دهد. یک تاریخ، که فوکو تئوری می کند، باید نوعی نقشه باشد، نموداری جامع از دگرگونی ها و جابجایی های ساختاری در طول زمان. بر خلاف سایر محققان فوکو، فلین قرائتی «محوری» را به جای خوانشی توسعهای از آثار فوکو پیشنهاد میکند. این اجازه می دهد تا جنبه هایی از سه گانه معروف فوکو از دانش، قدرت و موضوع در هر یک از آثار اصلی او نمایان شود. فلین مقولههای اگزیستانسیالیستی را در «چهارضلعی» فوکو ترسیم میکند، مدلی که فوکو به عنوان تعریف مفاهیم مدرنیستی از دانش پیشنهاد میکند. در خطر درجه ای است که افکار سارتر به طور کامل توسط این نقشه برداری تسخیر شده است، خواه همانطور که فوکو ادعا می کرد «مردی قرن نوزدهم بود که در تلاش برای تفکر در قرن بیستم بود».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مواجهه نظام دانایی ایرانی ـ یونانی در روایتهای مدهآ و سهراب با تکیه بر گفتمان قدرت میشل فوکو
نویسنده:
امیررضا نوریپرتو ، عطااللّه کوپال ، شمس الملوک مصطفوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این پژوهش در نظر دارد با تحلیل گفتمان قدرت در دو نمایشنامه مدهآ اوریپید و داستان سهراب شاهنامه فردوسی، به تبیین وجوه اشتراک و افتراق دو جهانبینی در دو اثر مذکور بپردازد. روش پژوهش حاضر تحلیلی ـ تطبیقی و اطلاعات لازم برای سنجش نمونهها به شیوهای کتابخانهای و به واسطه ابزار تحلیل گفتمان انجام گرفته و هدف از آن یافتن فصل ممیز این دو اپیستمه از حیث مفهوم قدرت است. به نظر میرسد میتوان نتایج حاصل از این مطالعه تطبیقی را نیز به مثابه نمونههایی، به جهان معرفتشناسانه و گفتمان غالب در روح دو جغرافیای فرهنگی یونان کلاسیک و ایران تعمیم داد. رویکرد نظری بحث برگرفته از آراء میشل فوکو و مفهوم گفتمان قدرت در اندیشه وی است. شواهد این تحقیق گویای این واقعیت هستند که بهرغم وجود مؤلفههای مشابه در اپیستمه هر دو اثر، در هر دو ساحت خدایگانی و انسانی از مفهوم تقدیر و مرگ تا عشق، اصالت و خردورزی، نقطه تمایز بنیادین آنها در تبیین گفتمان قدرت، رویکردشان در پذیرش یا تقابل با گفتمان قدرت متعالی خدا یا خدایان است. اگر فردوسی در داستان سهراب، تقدیر یزدان را عامل فرجام پایانی میداند، در مقابل اوریپید، مدهآیی میآفریند که در مقابل گفتمانِ غالبِ سنتیِ نهادینهشده میایستد و حتی حاضر است فرزندانش را سر بریده، خدایان را همراه کرده و شکوهمندانه سوار بر ارابه خدایان گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 185
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ و تاریخى گرى
نویسنده:
پل همیلتون، امیر حسین صادقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
این نوشتار در ابتدا تفاوتهاى میان شعر (ادبیات) و تاریخ را بررسى مىکند؛ در شعر، همه چیز به احتمال ختم مىشود، اما تاریخ مجبور است به هر امر ممکنى توجه کند. اما با نگاهى دقیقتر، مرزبندى بین تاریخ و شعر در هم مىریزد. در ادامه این نکته مطرح مىشود که با ظهور «نو تاریخىگرى آمریکایى» بار دیگر به سبک تاریخنگارى هرودوت توجه شده است. نویسنده سپس به ماهیت تبیین تاریخى مىپردازد و با اشاره به تفاوت امر تاریخى و امر علمى توضیح مىدهد که امر علمى حاصل مشاهده و مبتنى بر رابطه علت و معلولى است و قابل پیشبینى و تکرارپذیر است. اما امر تاریخى مبتنى بر رابطه علت و معلولى قابل پیش بینى و تکرارپذیر نیست. ساختههاى فرهنگى و تاریخى یک بار براى همیشه تولید شدهاند اما تفسیر آنها به یک بار محدود نمىشود. یکه بودن واقعه تاریخى و اثر هنرى آنها را به یک زمان خاص گره مىزند، اما راه را براى نوعى تبیین باز مىکند که در طول زمان تغییر مىکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 191 تا 218
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکتب کلاسیسم و نئوکلاسیسم
نویسنده:
منصور ثروت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نئوکلاسیسم
,
کلاسیسم
,
مکاتب ادبی
,
فرهنگ غربی
,
ادبیات
,
ادبیات ملل
کلیدواژههای فرعی :
یونان باستان ,
انواع ادبی ,
کلاس ,
روم باستان ,
زبان لاتین ,
سنت ادبی ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسمِ رنسانس ,
کلاسیس ,
کانونس ,
کتابخانه اسکندریه ,
ادبیات یونان ,
تقلید از طبیعت ,
نگاه به گذشته ,
پیروی از عقل ,
چکیده :
کلاسیسم به لحاظ لغوی از واژه کلاسیس در لاتین می باشد که به معنی طبقه، گروه و زیر مجموعه است. این کلمه تقریبا معادل کانونس می باشد که علمای شاغل در کتابخانه اسکندریه در معنای انواع ادبی، یا گروه های نویسندگان، شامل خطیبان، نمایشنامه نویسان غزل سرایان و امثال آنان به کار می برده اند. کلاسیسم اصطلاحا مفهوم متضاد رومانتیسم می باشد و وقتی از آن صحبت می کنیم منظور همان مکاتب، قواعد، روشها، زمینه ها، قراردادها و حس هایی که توسط نویسندگان کلاسیک پدید آمده و در نویسندگان بعد نیز تاثیر بخشیده است چنانکه تاثیر یونان را در کلاسیک های رومی ملاحظه می کینم و نئوکلاسیسم باز گشت برای معیارها و آداب نویسندگی است و علیرغم تفاوتهایی در محتوای آثار - در مقام مقایسه با یونان باستان و روم باستان - غالبا به همان اصول کلی کلاسیسم معطوف است. کلاسیسم مکتبی است که طولانی ترین تسلط را برفضای ادبیات جهان داشته است و این تسلط حدود 23قرن (از پنجم ق. م تا قرن هیجدهم) دوام داشته است. با نظر به این اهمیت آن، در این مقام سعی شده است که با ارائه تعریفی لغوی و اصطلاحی واژه کلاسیسم، تاریخچه آن ذکر شود و وادوار سلطه این مکتب به تفکیک ذکر شده، اصول این مکتب و تغییر و تحولاتی که در فرایند این سلطه بر آن صورت پذیرفته است و نیز علل گرایش مجدد غرب به این مکتب در دوره رنسانس بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
MICHEL FOUCAULT AND THE STUDY OF RELIGION
نویسنده:
David Chidester
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین فوکو
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«بررسی تبارشناسانه و مسئلهمندانه سوژه» در نسبت با «تاریخِ سوژهمندی و تکنیکهای خود» در اندیشه فوکو
نویسنده:
امیررضا شاطی زاده ملک شاهی ، محمود صوفیانی ، محمد اصغری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فوکو در متن «سوژه و قدرت» (1982)، 2 سال پیش از مرگش، گفت که درونمایه کلی پژوهشهایش نه «قدرت» بلکه «سوژه» است. درسنامههای «سوبژکتیویته و حقیقت» (1981-1980) و «هرمنوتیک سوژه» (1982-1981) نیز موید این تاکید بودند بالاخص که او پروبلماتیک کلی این درسها را «سوژهمندی و حقیقت» میدانست تا نشان دهد سوژه باید در نسبت با حقیقت، مسئلهمند شود. او سرانجام در پیشگفتار «تاریخ سکسوالیته» (1984) و 8 سال پس از جلد اول آن، صورتبندی کلی فرآیند اندیشهاش و چرایی معطوفشدن به «تبارشناسی» را ارائه داد؛ برمبنای این مقدمه، این مقاله پس از تبیین چگونگی نسبت سوژه با شبکۀ قدرت و حقیقت به این نتیجه رسیده است که روش و رویکرد بررسی سوژه «تبارشناسی و مسئلهمندی» است و عرصۀ مرجع و حوزۀ تحقیقِ بازشناسی و برساختنِ خود بهمنزله سوژه، تاریخ انسان میلگر و متعاقب آن سکسوالیته است. درواقع «تکنیکهای خودِ» مرتبط با سامانه سکسوالیته، ارتباط دائمی فرد با خودش را سبب میشوند و این چیزی نیست جز تولید دائمی سوژهمندی؛ پس با مطالعه تاریخ این تکنیکها میشود به تاریخ سوژهمندی دست یافت اما این تاریخ زمانی منجر به دستیابی به تبارشناسی سوژه میشود که تقاطع تکنیکهای خود و استیلا با همدیگر را تحلیل کنیم و تقاطع تکنیک خود و استیلا نیز چیزی نیست جز معنای «حکومتمندی» و «حکمرانی»، آن هم حکمرانی بهمعنای هدایت رفتارها و مدیریت امکانها بهواسطۀ انواع بازیهای حقیقت، برایناساس نتیجه میشود که سکسوالیته نهتنها حوزهای مناسب برای مطالعۀ تبارشناسانه تاریخ سوژهمندی و تکنیکهای خود بلکه حوزهای غنی است برای فهم حکمرانی و روشهای پیچیدهتر کارکرد رویههای قدرت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازفهمی هویتهای تاریخی از موضع روشِ تبارشناسانه: با تأکید بر نظریه فوکو
نویسنده:
علی اشرف نظری , افشین اشکور کیایی ,احمد ساعی ,کمال پولادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
شناخت هویتهای تاریخی از طریق روایتهای مختلفی از جمله ازلیگرایانه، پستمدرن و جامعهشناسی تاریخی صورت میگیرد، ولی ما در اینجا به معرفی روایت تبارشناختی از هویت تاریخی با تأکید بر نظریه ی فوکو میپردازیم. این روایت، هویت را همواره در طول تاریخ مسئله ای محوری میداند که در متن روابط و مناسبات قدرت قرارگرفته است. بر این اساس، نیروهای مختلف موجود در هر دوره ی تاریخی سعی در اعمال قدرت بر هویت تاریخی را داشتهاند که این امر را از طریق نهادها، ابزارها، تکنیکها، تاکتیکها، گفتمانهای مختلف انجام دادند. در کنار این مسئله و با توجه به «حدوثی بودن» تاریخ از دیدگاه تبارشناختی فوکو، در دورهها و تبارهای مختلف تاریخی و با حضور نیروهای جدید در اطراف هویت تاریخی، ما همواره شاهد «برساختهشدن» وجوه گوناگون هویتی در طول تاریخ بوده و هستیم. مسئله ی اصلی مقاله ی حاضر، شناخت روش تبارشناسی فوکو و تفاوت روشهای فوکو با دیگر روشهای موجود است و در ادامه، فهم ویژگیهای تبارشناسی در شناخت هویتهای تاریخی است. بر این اساس، ابتدا تفاوت روش شناختی فوکو با دیگر روشها درباره هویت را مشخص میکنیم، سپس به بررسی ویژگیهای شاخص روشی فوکو درباره هویت میپردازیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
تعداد رکورد ها : 306
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید