آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ت:قرن هجدهم میلادی
>
دیوید هیوم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 405
عنوان :
سهم دیوید هیوم در پیدایش روانشناسیگرایی در فلسفۀ غربی
نویسنده:
جلال پیکانی ، زینب انجم شعاع ، علی اکبر عبدل آبادی ، مهدی خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دیوید هیوم از جهات بسیار، پیشگام تحولاتی بزرگ در فلسفه است؛ تحولاتی که برخیشان تا به امروز ادامه دارد. یکی از آنها، واردساختن نسخهای از روانشناسیگرایی به جنبههای مختلف فلسفه بود. در مقاله حاضر که با روش توصیفی و تحلیلی تدوین شده، ابتدا توصیفی از حضور عنصر روانشناسیگرایانه در بخشهای مهم فلسفۀ هیوم شامل بحث علیت، جوهر، اینهمانی، نفس، منشأ اخلاق و مفاهیم کلی ارائه خواهد شد. سپس سهم و اهمیت رویکرد روانشناسیگرایانۀ او از جهات مختلف بررسی و تحلیل شده است. کوشیدیم تا نشان دهیم جریانهای بسیار تأثیرگذار امروزی، نظیر طبیعیگرایی و مطالعات میانرشتهای در علوم شناختی چگونه از رویکرد روانشناسیگرایانۀ او نشئت گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی پاسخهای استاد مطهری بر نقدهای هیوم بر برهان نظم
نویسنده:
نویسنده:مرتضی افراخته؛ استاد راهنما:سیدمهدی بیابانکی؛ استاد مشاور :احمد عبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
از نگاه بسیاری از فلاسفه و الهیدانان عمومیترین برهانی که بر وجود خدا اقامه میشود برهان نظم است. بر اساس این برهان از تجارب ممتد در مورد طبیعت می توان شباهت نسبتا کاملی میان طبیعت و مصنوعات بشری به دست آورد، آنگاه به حکم یک قاعده کلی میتوان از شباهت معلولات به شباهت علل پل زد. و از آنجا که معلولات و مصنوعات بشری از یک طراح هوشمند ناشی میشوند، میتوان نتیجه گرفت که جهان نیز از یک طراح حکیم ناشی شده است. بر خلاف خود برهان، نقد آن به گذشتههای دور باز نمیگردد. به نظر میرسد نخستین انتقاداتی که در فلسفه غرب به طور جدی به برهان نظم وارد شده است، حاصل کار دیوید هیوم است. هیوم بخش قابل توجهی از کتاب «محاورات درباره دین طبیعی» را که حدود 25 سال روی آن کار کرده بود و در اواخر عمرش آن را تکمیل نمود، به نقد برهان نظم اختصاص میدهد. هیوم بر مبنای فلسفه تجربهگرایی خود استدلال میکند که برهان نظم، ماهیت تجربی دارد و بر این اساس میگوید همه استدلالات در دلیل نظم به تجربه بر میگردد و از تجربه نمیتوان این استنباط حقیقی و خطاناپذیر را انجام داد. بعلاوه هیوم معتقد است الهیدانان درصدند نظم جهان را از طریق علت بیرونی تفسیر کنند، در حالی که به زعم او میتوان این نظم را به درون ماده مستند کرد، بدین صورت که ماده ذاتاً دارای ویژگی هایی است که دائماً در حال تکامل است و این حرکت تکاملی، معلول عوامل داخلی است. با فرض چنین احتمالی هیوم نتیجه میگیرد که برای تفسیر نظم طبیعی نیاز به دخالت عوامل فراطبیعی نیست. او همچنین معتقد است که بیان تمثیلی نظم، مستلزم باور به خدای انسان وار خواهد بود و نمیتواند خدایی را نشان دهد که از هر گونه خطا و اشتباه و عدم انسجام در عملش مبرا است. از نگاه برخی از فلاسفه، نقدهای هیوم بزرگترین تکیهگاه الهیدانان در اثبات وجود خدا را متزلزل نموده است. استاد مطهری معتقد است بی اعتبار شدن براهین اثبات خدا بویژه برهان نظم یکی از علل اصلی گرایش به مادیگری در جهان غرب است. ایشان با پاسخ به نقدهای هیوم نشان میدهد که برهان نظم یک برهان تجربی محسوب نمیگردد، بلکه یک برهان عقلی است. بعلاوه ایشان این ایده که نیرویی درونی در ماده وجود داشته باشد که لازمه آن نیرو، نظم و سامان یافتن جهان است را امری درست و حقیقی میداند و در عین حال آن را خدشهای بر برهان نظم تلقی نمیکند. در تاریخ فلسفه غرب در اکثر موارد، برهان غائی را همان برهان نظم میشمارند. اما شهید مطهری از جمله متفکران معاصر است که با تفکیک برهان نظم از برهان هدایت، هوشیارانه سعی داشته این گروه از استدلال ها با یکدیگر خلط نگردد. از نظر ایشان، برهان نظم به ساختار طبیعت مربوط است، یعنی مطالعه در تشکیلات ساختمانی اشیا نشان می دهد که در ساختمان آنها عقل و حکمت نقش داشته است. اما زاید بر نظام خلقت و ساختمان موجودات، موجودات عالم نشان می دهند که پس از آن که اینگونه کامل آفریده شدهاند در کاری که انجام می دهند نیز به گونهای رهبری میشوند. شهید مطهری این برهان را برهان هدایت مینامد که میتوان آنرا تقریری از برهان غائی دانست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصل هیوم نبش قبر شد [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Ian Hulse
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : این مطالعه نقدی است بر افلاطون گرایی فرگی که توسط کریسپین رایت و باب هیل ارائه شده است. افلاطون گرایی فرگی بر استدلالی مبتنی است که مدعی دستیابی به سه هدف است. اولین مورد این است که توضیح دهد چرا اعداد طبیعی از نظر معرفت شناختی به روش هایی که توسط اسم گرایان فرض می شود مشکوک نیستند، یعنی نشان دهد که چگونه می توانیم مفاهیم مورد نیاز برای ایجاد باور در مورد اعداد طبیعی را به دست آوریم، چگونه می توانیم به آنها رجوع کنیم و چگونه می توانیم. در مورد آنها بدانید هدف دوم نشان دادن وجود اعداد طبیعی است که به عنوان اجسام فرگی تعبیر می شوند. سومین مورد، پیدا کردن منطق گرایی نظری اعداد است. این مطالعه فقط با توجه به دو هدف اول به موفقیت استدلال می پردازد. این استدلال از یک جمله خاص استفاده می کند، اصل هیوم (HP). (HP) عبارتی است که تعداد F برابر است با تعداد G ها اگر و تنها در صورتی که F ها را بتوان به صورت دوگانه با G ها نگاشت (برای هر یک از مفاهیم F و G). دو قرائت از استدلال متمایز می شود. اولی (HP) توضیحی متنی از مفهوم عدد طبیعی است. استدلال می شود که استدلال در اولین خواندن آن شکست می خورد، که (HP) نمی تواند مفهوم عدد طبیعی را با موفقیت توضیح دهد. از نظر مشتق، نمی تواند وجود اعداد طبیعی را نشان دهد. هیچ نتیجه قطعی با توجه به استدلال در قرائت دوم آن حاصل نشده است. استدلال میشود که (HP) تحت نظریۀ تحلیلی پیشینی کریستوفر پیکوک پیشینی است و این ممکن است برای غلبه بر مخالفتها به تحلیل (بنابراین، اولویت) (HP) پیشنهاد شده توسط جورج بولوس مورد استفاده قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا و دسترسی به عقل: سی. اس. لوئیس، دیوید هیوم و برتراند راسل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Erik J. Wielenberg (اریک جِی. ویلنبرگ)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات خدا
,
راههای خداشناسی
,
براهین خداشناسی
,
الهیات مسیحی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
فلسفه دین
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
چکیده :
ترجمه ماشینی: فرصتی عالی برای سهیم شدن در بحث قدیمی بین سه ذهن بزرگ. صرف نظر از اعتقادات شخصی شما در مورد اینکه کی، چیست و چرا خلق شده است، من معتقدم که از این کتاب لذت خواهید برد. دان ناتراس انکوریج، آلاسکا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه کتاب "تحقیق در مبادی اخلاق" نوشته دیوید هیوم با مقدمهای در نقد و بررسی نظرات هیوم در علم اخلاق
نویسنده:
رضا تقیان ورزنه
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
نقد
,
علوم انسانی
,
ترجمه
,
اخلاق
,
کتاب
,
تحقیق در مبادی اخلاق
,
هیوم، دیوید
چکیده :
پس از بیان مختصر زندگینامهء هیوم و اهمیت و جایگاه او در سیر تفکر غرب به بررسی نظرات او در زمینهء موضوعات اخلاقی پرداخته، و نشان دادهایم که او تا چه حد نظرات خود را وامدار دیگران است و تاثیر او بر متفکرین بعدی تا چه اندازه است . آنگاه ترجمهء متن انگلیسی را همراه با توضیحاتی در پاورقی آوردهایم. سعی شده ترجمه تا حد ممکن سلیس و روان باشد، هر چند در بسیاری از مواقع دقت در حفظ امانت ، و مشکل و پیچیده بودن کلام هیوم، که بر اهل نظر پوشیده نیست ، از روانی آن کاسته است . هیوم در این اثر منشا احساسات اخلاقی را تبیین میکند. او به تفصیل صفات اخلاقی و فضایل اجتماعی را مورد بررسی قرار داده و میخواهد مشخص کند ارجمندی آنها ناشی از حس خیرخواهی و انسانیت ماست ، یا ناشی از خوددوستی و نظر در منافع حاصل از آنها. چنین مینماید که او هم حس اخلاقی و هم منفعتطلبی انسان را در سامان دادن به کردارها و رفتارها و اشتیاق او به فضایل اجتماعی دخیل میداند. اگر بگوئیم هیوم در نهایت حس اخلاقی را ترجیح داده و آنرا منشا ارجمندی فضایل اجتماعی و بروز احساسات اخلاقی دانسته، سخن گزافی نگفتهایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شک گرایی منشا محافظه کاری مورد مطالعاتی دیوید هیوم
نویسنده:
پدیدآور: عارف عبادی ؛ استاد راهنما: قربانعلی قربان زاده ؛ استاد مشاور: محمد حکاک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
در این پژوهش به بررسی ارتباط میان شکگرایی و محافظهکاری در اندیشهی دیوید هیوم پرداختهایم. ادعای اصلی نگارنده آن است که شکگرایی هیوم در عرصهی شناختشناسی بر نظریات سیاسی او تأثیر گذاشته و آن را به شکل محافظهکاری درآورده است. هیوم در طول تاریخ یکی از شدیدترین انتقادات را نسبت به توان عقل انسانی وارد ساخت. به نظر هیوم بسیاری از مفاهیم نه مبنای عقلانی دارند و نه عقلاً توجیهپذیر هستند. اما ما در زندگی روزمره بر چنین مفاهیمی متکی هستیم و آنچه این عقاید را در نظر ما چنین مهم و اساسی جلوه میدهد، غریزهی ما است. چنین غریزهای بر خلاف تعقل، وجه مشترک انسان و حیوان است.هیوم در فلسفهی اخلاق بر آن بود که «خیر» و «شر» برآمده از عقل نیست، بلکه زائیدهی احساساتِ ما است. به نظر او، ما افعال و احکام اخلاقی را بر اساس تطابق آنها با عقل انتزاعی مورد مدح و ذم قرار نمیدهیم، بلکه آنچه عامل تعیینکننده در ارزش اخلاقی یک حکم یا فعل است، «فایده»ای میباشد که آن فعل یا حکم برای بشر به همراه دارد. او معتقد است اخلاقیات بر غرایز و احساسات متکی است و انگیزهی رفتار آدمی احساسات و نه عقل او است.هیوم در عرصهی نظریات سیاسی، نسبت به عقل در هدایت جامعه، بدبین است. در اندیشهی سیاسی او، جامعه و حکومت بر اساس «پیمان نخستین» و یا در برههای خاص پا به عرصهی وجود نگذاشت، بلکه به تدریج در میان انسانها شکل گرفت و رشد کرد. نهادها و سازمانهای اجتماعی برای رفع نیازهای انسان - که الزاماً همیشه عقلانی نیستند- در طول تاریخ شکل گرفته-اند و صحت آنها در طول زمان به اثبات رسیده است، پس هدایت درست جامعه باید بر اساس این نهادها و سنن و نه عقل انتزاعی باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسأله استقرا نزد هیوم
نویسنده:
زهرا اسمعیلی ، محمد حکاک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف از این پژوهش، بررسی راهحل هیوم برای مسأله استقراست. اینکه آیا میتوان با مشاهده چند نمونه جزئی درباره موارد مشابه مشاهده نشده حکم صادر کرد، مسألهای است که همچنان یکی از بحثهای داغ محافل فلسفی است. هیوم هرچند در آثارش مستقیماً به این مسأله اشاره نکرده ولی در خلال بحث از علیت به این پرسش پاسخ داده است. هیوم منشأ صدور حکم کلی با استناد به نمونههای جزئی را در روان آدمی میداند. روان آدمی به گونهای است که پس از مشاهده مکرر همبودی اشیاء در گذشته، این انتظار در او شکل میگیرد که در آینده نیز چنین تکراری را مشاهده کند تا اینجا را تمامی مفسرین هیوم قبول دارند اما اینکه آیا هیوم فراتر از این هم نظری در مورد علیت دارد یا نه موجب بروز اختلاف بین مفسرین شده است. در این مقاله در ابتدا گزارش وفادار به متنی از علیت و به تبع آن مسأله استقرا نزد هیوم ارائه شده و در ادامه به اختصار تفاسیر متفاوتی که از علیت هیوم مطرح شده، آمده است و در آخر هر یک از این تفاسیر به اجمال بررسی شده و اشکالات هر یک به اختصار بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توانایی انسان کامل بر اعجاز و پاسخ به نقدهای فخر رازی و هیوم درباره اعتبار آن
نویسنده:
سید حسین موسوی راد ، سید جابر موسوی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مطابق دیدگاه ادیان الاهی، پیامبران به عنوان مظاهر انسان کامل، توانایی بر انجامدادن معجزه دارند و از معجزه برای اثبات نبوت خویش بهره میگیرند. اما در جهان غرب، دیوید هیوم حملات شدیدی علیه اعتبار معجزات مطرح کرد. وی معتقد بود معجزات گزارششده نمیتواند اعتبار تجارب ثابت و راسخ ما را از بین ببرد. معجزات را ملتهایی ناآگاه در روزگاری خاص گزارش کردهاند. همچنین، گواهی مربوط به هرکدام از این معجزات، معارضاتی دارد و همین امور تکیه بر این معجزات را بیاعتبار میکند. این تشکیکات را، با اندکی تفاوت و تفصیل بیشتر، قرنها قبل فخر رازی هم بیان کرده است. با این تفاوت که نتیجهای که هیوم از این تشکیکات میگیرد، بیاعتباری معجزات است؛ اما فخر رازی میکوشد طبق مبانی خود (و خصوصاً مبانی اشاعره که مذهب او است) به این شبهات پاسخ دهد و از اعتبار معجزات دفاع کند. در این مقاله، ضمن بررسی تطبیقی دیدگاههای فخر رازی و هیوم، پاسخهای فخر رازی به این تشکیکات را میکاویم و نهایتاً شبهات هیوم را بررسی و نقد خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گذر از سیاق بیناشخصی دلیل به درونیگرایی: نکاتی انتقادی
نویسنده:
سید محسن اسلامی، محمد سعیدیمهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه اخلاق
,
درون گرایی اخلاقی (وابسته)
,
واقع گرایی درون گرا (فلسفه اخلاق)
,
گذر از سیاق بیناشخصی دلیل به درونیگرایی (فلسفه اخلاق)
,
دلایل عمل (فلسفه اخلاق)
,
دلیل و انگیزش (فلسفه اخلاق)
,
دلیل هنجاری (فلسفه اخلاق)
,
نظریه هیوم (فلسفه اخلاق)
کلیدواژههای فرعی :
برون گرایی اخلاقی (وابسته) ,
واقع گرایی برون گرا (فلسفه اخلاق) ,
دلیل آوری آرمانی (فلسفه اخلاق) ,
روانشناسی فاعل (فلسفه اخلاق) ,
دلیل آوری کاملا آرمانی (فلسفه اخلاق) ,
نقد برون گرایی (فلسفه اخلاق) ,
استرارتژی شرودر (فلسفه اخلاق) ,
چکیده :
کیت مانه در مقالۀ «درونیگرایی دربارۀ دلیل: غمانگیز اما صادق؟» (2014) طرحی برای دفاع از درونیگرایی دربارۀ دلیلِ هنجاریِ عمل پیش مینهد. به نظر او، باید به سرشت بیناشخصی دلیل نظر کنیم تا در یابیم دلایل محدود به وضع روانشناختی فاعل هستند. با این وصف، دلایل آن ملاحظاتی هستند که فاعلِ آرمانی در فرایند دلیلآوریِ آرمانی با فاعل به آنها اشاره کند. ایدۀ مانه این است که اگر این شرط برقرار باشد، چالشی برای بیرونیگرایی و زمینهای برای دفاع از درونیگرایی فراهم است. در مقابل، در این مقاله به یکی از ابهامهای فرایند دلیلآوریِ آرمانی اشاره میکنیم، یعنی آرمانیبودن یا نبودن زمان ِ این فرایند. استدلال میکنیم که آرمانی در نظر گرفتن زمان ترجیح دارد و این مانعی برای استدلال مانه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل علیت نزد هیوم و مقایسة آن با آراء مرتضی مطهری
نویسنده:
اعظم قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
علیت
,
تصور بی معنا(هیوم)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
علیت در فلسفة غرب و فلسفة اسلامی در دو حوزة مابعدالطبیعه و طبیعیات مطرح میشود اما در فلسفة اسلامی به تبیین مابعدالطبیعی علیت اهمیت فراوان داده شده است. در غرب با فلسفة تجربی و انتقادات هیوم و در نهایت با فلسفة کانت که معرفت متافیزیکی را امکانناپذیر اعلام کرد، تبیین و تحلیل مابعدالطبیعی علیت بهکنار رفت؛ هر چند بهطور کامل از بین نرفته است. بهتبع این تغییر، اثبات خداوند از طریق اصل علیت نیز خدشهدار میشود. اما در فلسفة اسلامی و بهویژه فلسفة صدرایی این اصل بهاعتبار و قوت خود باقی است. در این مقاله ابتدا به تحلیل مفهوم علیت از نظر استاد مطهری و هیوم، سپس به بررسی تفاوت دیدگاههای ایندو متفکر در اینباره و در پایان به جمعبندی این دیدگاهها و نتیجهگیری پرداختهایم. استاد مطهری بر مبنای اصل رکین اصالت وجود و با عنایت به مباحث متفکران غربی، نگاهی نو به حکمت متعالیه افکنده و به اثبات عقلی اصل ضرورت و سنخیت علّی و معلولی پرداخته است و آن را اصلی واقعی و خارجی میداند؛ اما هیوم با تبیین تجربی اصل علیت تیشه به ریشة اصل ضرورت و سنخیت زده و علیت را امری ذهنی تلقی میکند. در عین حال، به برخی انتقادات هیوم در باب علّیت طبیعی نمیتوان پاسخی درخور داد و این اشکالات همچنان چشم بهراه پاسخهای جدید است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 405
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید