آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
ریچارد رورتی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 126
عنوان :
بررسی همسنج عقلانیت در آرای سیدحسین نصر و ریچارد رورتی
نویسنده:
محمد کاظم علوی، زهرا صادقی منش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ریچارد رورتی فیلسوفی نوپراگماتیسم و ضدذاتگرا و سیدحسین نصر فیلسوفی سنتگرا، هر دو از برجستهترین رهبران فکری در فلسفۀ معاصر هستند. آنها با به چالش کشیدن بنیادها و معیارهای عقلانیت در فلسفۀ مدرن، بهویژه آن دسته از معیارهایی که موجب گسترش روزافزون عقلانیت علمیمیگردد، خواهان بسط عقلانیت در حوزههای دیگری از تلاشهای بشری، حوزههایی چون ادبیات، هنر و علوم انسانی بر اساس دغدغهها و نگرشهای فلسفی خویش هستند. با بررسی دقیق وجوه ناهمسان و همسان آرای فلسفی نصر و رورتی دربارۀ عقلانیت و نقد هر یک، محدودیتها و کاستیهای فلسفۀ مدرن پیرامون مفهوم عقلانیت درک میگردد؛ محدودیتها و کاستیهایی که نیازمند ایجاد دگرگونیهای جدی و بسط و تعدیل هستند. این دگرگونی و تعدیل آرا در فلسفۀ نصر با تمرکز بر جنبههای بیزمان و سرمدی انسان، با راهیابی حقیقت مطلق به سایر علوم صورت میپذیرد و در فلسفۀ رورتی با تمرکز بر جنبههای تاریخی و زمانی با خلق همبستگی و روابط دموکراتیک میان همۀ انسانها. دیدگاه های نصر و رورتی، با وجود تفاوتهای بنیادینی که دارند، با آشکار ساختن آسیبهای عقلانیت مدرن، رهگشای حل بسیاری از مسائل در فلسفۀ معاصر گشتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رورتی به لوازم پراگماتیسم چندان پای بند نبود: گفت و گو با رضا داودی درباره آرا و آثار ریچارد رورتی
نویسنده:
رضا داوری
نوع منبع :
نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
پراگماتیسم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پراگماتیسم، طبیعتگرایی و چالش حفظ هنجاریّت: مجادلۀ ریچارد رورتی و هیلاری پاتنم
نویسنده:
مرتضی نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ریچارد رورتی در پی چرخش زبانی ، تفسیری زمینهگرایانه از نسبت صدق و توجیه به دست میدهد و هرگونه کارکرد محتواییِ مفاهیمی چون صدق و توجیه را ورای رویّههای توجیهیِ مقیّد به زمینه، منکر میشود. در مقابل، هیلاری پاتنم که تا حدودی با گرایشهای نوپراگماتیستی رورتی همسو است، معتقد است در عین التزام به پراگماتیسم باید راهی برای تبیین ماهیت تعالیجویانۀ مفاهیمی چون صدق و توجیه فراهم کرد، وگرنه این مفاهیم بار هنجاری خود را از دست میدهند. پاتنم همچنین به تلاشهای رورتی برای تفسیر طبیعتگرایانه و جامعهشناسانۀ امر هنجاری خرده میگیرد و نتیجۀ آن را چیزی جز بیمعنا شدنِ مفاهیمی چون «اصلاح» و «پیشرفت» نمیداند. در این مقاله، میکوشم نشان دهم که چگونه بخشی از انتقادهای پاتنم، رورتی را از طبیعتگرایی پرشوری که در آثار اولیهاش دیده میشود منصرف میکند و او را متقاعد میسازد که به جای تأکید بر یک طبیعتگرایی تمامعیار، بر نوعی کثرتگرایی واژگانی تأکید کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا دریدا فیلسوفی استعلایی است؟
نویسنده:
ریچارد رورتی؛ ترجمه: محمد اصغری
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی نوپراگماتیسم باتاکید بر آراء ریچارد رورتی از منظر فلسفه اسلامی
نویسنده:
محمد ابدالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود ذهنی
,
ذهن
,
علوم انسانی
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
نوپراگماتیسم
,
ریچارد رورتی
,
پراگماتیسم
,
ماهیت
,
ماهیت
,
حقیقت
,
پراگماتیسم
چکیده :
یکی از مکاتبی که به دلیل تأکید بر ابعاد عملی و کاربرد اندیشهها از رواج نسبتاً گستردهای برخوردار گشته است و در علوم انسانی تأثیر زیادی داشته است، مکتب پراگماتیسم میباشد که این مکتب در نوپراگماتیسم که در این تحقیق در صدد نقد آن بر آمدهایم؛ توسعه پیدا کرد، با اشتراکات و افتراقات در مبانی. مدافعان این مکتب با تأکید بر فواید و منافع حاصل از یک اندیشه، نظریه مطابقت به منزله معیار صدق را نامعتبر میدانند و ملاک و معیار درستی اندیشهها را بر اساس سود و منفعتی که یک اندیشه میتواند برای زندگی فرد در پی داشته باشد، ترسیم میکنند. در دوره جدید آقای ریچارد رورتی فیلسوف آمریکایی که از پراگماتیسمهای جدید میباشد با نگارش کتابها و مقالاتی به دفاع از این مکتب پرداخته است و تلاش کرده است نقاط قوّت این مکتب در مقابل سایر مکاتب فکری را بازنمایی کند. با توجّه به این که در فلسفه اسلامی نظریه مطابقت با واقع، بهعنوان معیار صدق معرفت تصدیقی در نظر گرفته شده در این تحقیق به نقد این مکتب از این منظر پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم حقیقت در فلسفه ریچارد رورتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
عینیت
,
صدق (صفات الهی)
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
ریچارد رورتی
,
حقیقت
,
صدق
,
هنر و علوم انسانی
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
رورتی، ریچارد
,
طبیعتباوری
,
سنّتگرایی
,
فلسفه پسامدرن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
طبیعتباوری
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
فلسفه پسامدرن
چکیده :
رورتی در صدد است تا در مقام یک درمانگر مسائل فلسفی به تجزیه و تحلیل مسائل مختلف معرفتی در پرتو منافع پراگماتیکی آن ها بپردازد. او مدعی است که مسائل فلسفی از قبیل «حقیقت» و «واقعیت» و غیره همچون سایر مسائل دیگر محصول یک امکان تاریخی بوده است و از این رو می توان آنها را کنار گذاشت. بدین منظور، او تمام معرفت شناسی سنتی را با تمام مقولاتش (نظیر حقیقت، عینیت، عقل و غیره) زیر سوال می برد. استدلال او این است که فیلسوفان سنتی(مثل افلاطون، دکارت، و کانت) همواره با باور به واقعیتهای فرا انسانی و فرا تاریخی (نظیر حقیقت، خیر، خدا، و غیره)، به انسانها به مثابه خادمان و کاشفان آن واقعیت بیرونی نگاه می کردند. اما رورتی بر این باور است که اگر ماخود را صرفاً به روابط علّی و معلولی بین خود و جهان محدود کنیم، آنگاه درستی این ادعا را خواهیم پذیرفت که این ما هستیم که با خلق واژگان جدید همواره به جهان معنا می بخشیم و جدا از این واژگان، که ابزارهای سازگاری با زیست بوم هستند، هیچ واقعیتی وجود ندارد. این ابزارها به ما کمک خواهد کرد تا هرچه بیشتر همبستگی بین انسانها را تقویت کنیم تا در مسیر جامعهای عدالت محور و آزاد و به دور از هر گونه تبعیض و رنج گام برداریم. در چنین جامعهای است که حقیقت خود را از طریق پویاییهای آن جامعه نشان خواهد داد.در فصل اول این رساله ی توصیفی- تحلیلی به پیشینهی تاریخی نظریه ی صدق یا حقیقت خواهیم پرداخت. سپس در فصل دوم به ذکر 3 مورد از انتقادهای رورتی بر فلسفه سنتی در باب مفهوم حقیقت خواهیم پرداخت و در فصل سوم به خود دیدگاه رورتی در باب مسائل گوناگون معرفتی میپردازیم و نهایتاً در فصل پایانی این ادعا مطرح شده که هر چند رورتی حقیقت وعینیت را به معنای سنتی رد کرده است اما نمی تواند عینیت را در هر صورت و مدلی منکر شود. و در نتیجه کم و بیش در دام تفکر عینیتگرایی و رئالیسم باقی می ماند و حقیقت بهصورت عینی در قالب مفاهیمی مثل همبستگی در فلسفه رورتی پدیدار می گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ریچارد رورتی: از نو عمل گرایی ضد مابعدالطبیعی تا طرد فلسفه
نویسنده:
اکرمی موسی, محمودی محسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
شناخت
,
دموکراسی
,
نوعمل گرایی
,
بازنمود
,
صدق/ حقیقت
چکیده :
ریچارد رورتی، فیلسوف مابعدالطبیعه ستیزِ نوعمل گرای آمریکا، طی سه دهه در آثار گوناگون خود فلسفه سنتی، از افلاطون تا کانت، را مورد انتقاد قرارداده است. به باور وی، تاریخ فلسفه بیانگر این است که هیچ گونه پاسخ نهایی به پرسش های سنتی در مورد « شناخت»، «حقیقت/ صدق»، و «بازنمود»، وجود ندارد؛ در نتیجه به جای حل کردن این پرسشها باید آنها را منحل کرد. وی شناخت را باور صادق موجه تعریف می کند، اما نظریه صدق او عمل گرایانه است و توجیه را حاصل گفت و گو، یعنی فعالیت اجتماعی، اجماع گروهی و نوعی همبستگی اجتماعی می داند. رورتی همچنین به اولویت دموکراسی در برابر فلسفه باور دارد، و با مبنا بودن فلسفه برای دیگر بخشهای فرهنگ مخالف است. آرای فلسفی رورتی علی رغم برخورداری از نکاتی سودمند، چه در محور سلبی نقد جزمهای مابعدالطبیعه سنتی و چه در محور ایجابی تاکید بر پاره ای از دستاوردهای فکری پسامدرن (همچون تاکید برآزادی، دموکراسی، کثرت گرایی، تواضع فلسفی، و دوری از نخوت علمی) با مشکلاتی مواجه است. نگارندگان در این مقاله به نقد مهمترین برنهادهای چالش برانگیز او می پردازند: 1- نادیده گرفتن ویژگی حکایتگری و اشاره ای زبان، 2- خلط میان تاویل و واقعیت، 3- مخدوش کردن مرز میان عینیت و ذهنیت، 4- تداخل امر عمومی و خصوصی، و 5- بی توجهی به نیازمندی علم، فرهنگ، فن شناسی و بویژه دموکراسی به فلسفه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فکرآورد: هابرماس-رورتی
نویسنده:
یورگن هابرماس، ریچارد رورتی؛ ترجمه: امیدرضا جانباز
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
تهران: شب خیز,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9786229500323
چکیده :
مجموعهٔ فکرآورد فرصتی است برای آشنایی مخاطبان فارسیزبان با آرای فیلسوفان بزرگ از رهگذر همآوردیهای فکری رو در روی ایشان. بسیاری از فلاسفه عصر حاضر در نامهها و مقالات خود به گفتگوها و مجادلات فلسفی میپردازند. گفتگوهایی جذاب و بحثبرانگیز که گاهی به نزدیکی و تعدیل آرای آنان میانجامد، گاهی تلاشهایی نافرجام برای رسیدن به تفاهم است و گاهی هم شکافهای فکری میان آنها را افزایش میدهد. مقالات این مجموعه که مجادلات و مقالات و نامههای دو فیلسوف معروف معاصر، یورگن هابرماس و ریچارد رورتی، به شیوهای گزینش شده که به موجزترین شکل گرهگاههای مجادلات فلسفی میان فیلسوفان بزرگ را از زبان خودشان و در بحبوحهٔ جدل فلسفی نشان دهد. مقالاتی نیز از برخی مفسّران در توصیف دقیقتر این مجادلات و واکاوی ظریفتر مواضع و لوازم آنها در هر مجموعه گنجانده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هایدگر و کوندرا و دیکنز
نویسنده:
ریچارد ام. رورتی؛ ترجمه: هاله لاجوردی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره هایدگر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زوال یقین: در مورد اعتقاد ضعیف جیانی واتیمو [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Dustin Zielke
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : این تز استدلال می کند که برای نشان دادن امکان و حساسیت «باور مذهبی ضعیف» فیلسوف ایتالیایی جیانی واتیمو، باید آن را به عنوان نامطمئن شدن باور سنتی و متافیزیکی (قوی) درک کرد. بنابراین، تفاوت بین باور ضعیف و باور قوی را میتوان نه بهعنوان دو شیوه متمایز باور، بلکه بهعنوان رویدادی از تضعیف در تاریخ باور که هنوز توسط کسانی که با پشتوانه یقین متافیزیکی معتقد هستند، درک نشده است. از آنجایی که واتیمو متافیزیک را با خشونت همسو می کند و از آنجایی که او باور سنتی را با متافیزیک همسو می کند، نشان دادن و دفاع از احتمال باور ضعیف واتیمو به معنای کاهش خشونت در جهان است. با این حال، امکان و اعتبار باور ضعیف توسط متفکرانی مانند ریچارد رورتی زیر سوال رفته است. در پرتو مروری بر استدلالها و استدلالهای متقابل بین رورتی و واتیمو، من استدلال میکنم که تا زمانی که این یک تمایز ضعیف باقی بماند، میتوان باور ضعیف را از باور قوی تشخیص داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 126
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید