آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 126
 اخلاق برای امروز: یافتن زمینه مشترک بین فلسفه و دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Richard Rorty, Gianni Vattimo, Jeffrey W. Robbins, G. Elijah Dann
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Columbia University Press ,
کلیدواژه‌های اصلی :
از طریق یک شیشه تاریک: برنارد لونرگان و ریچارد رورتی درباره دانستن بدون دید خدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
R. j. Snell (آر. جی. اسنل)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Marquette Univ Pr,
چکیده :
ترجمه ماشینی: امید امروزی برای دستیابی به معرفت کاملاً عقلانی و عینی از بین رفته است که باعث خوشحالی برخی و نگرانی برخی دیگر شده است. تلاش فلسفه برای دیدن واقعیت با دید خدایی به طور فزاینده ای بعید یا نامطلوب تلقی می شود، اما اکنون که پروژه مدرن در خطر است، چه چیزی این خلاء را پر می کند؟ Through a Glass Darkly اندیشه ریچارد رورتی و برنارد لونرگان را در مورد امکان دانش بدون دید خدا بررسی می کند. رورتی، یکی از تأثیرگذارترین متفکران معاصر، اقتضای مطلق همه راه حل ها و شهودهای فلسفی را افشا می کند. رورتی بدون ادعای دانش عینی به نظمی لیبرال که ریشه در امید و همبستگی دارد، امیدوار است تا آرزوهای بی حاصل برای حقیقت. لونرگان که پیوسته از ما می‌خواهد به آنچه که واقعاً انجام می‌دهیم توجه کنیم، وقتی تلاش می‌کنیم بدانیم، در شکنندگی آگاهی، پایه‌ای متوسط ​​اما تغییرناپذیر برای دانش بشری را کشف می‌کند. بر خلاف اشکال ساده لوحانه رئالیسم، پاسخ لونرگان به شک رورتی فرار ناقص رورتی از اضطراب دکارتی را آشکار می کند. چرخش لونرگان به این موضوع به‌طور رادیکالی‌تر فریب یقین را می‌شکند و لونرگان، نه رورتی را به عنوان متفکر انتگرال پست مدرن نشان می‌دهد.
رورتی، دین و متافیزیک [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Owens (جان اونز)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Lexington Books ,
کلیدواژه‌های اصلی :
آینده دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gianni Vattimo (جیانی واتیمو), Richard Rorty (ریچارد رورتی) ,(زابالا سانتیاگو) Santiago Zabala
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
New York: columbia university press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اگرچه ریچارد رورتی و جیانی واتیمو از سنت های فکری متفاوت و متمایز سرچشمه می گیرند، در نقد سنت متافیزیکی متحد هستند. چالش هایی که آنها مطرح می کنند فراتر از فلسفه است و مستلزم بازنگری در مبانی اعتقاد به خدا و زندگی دینی است. آنها تأکید می کنند که رد حقیقت متافیزیکی مرگ دین را ضروری نمی کند. در عوض راه‌های جدیدی برای تجسم مذهبی بودن می‌گشاید -- راه‌هایی که بر خیریه، همبستگی و کنایه تأکید دارند. این همکاری منحصربه‌فرد، که شامل گفت‌وگوی بین دو فیلسوف است، نه تنها به دلیل ادغام پراگماتیسم (رورتی) و هرمنوتیک (واتیمو) بلکه به دلیل شناخت محدودیت‌های اعتقاد مذهبی سنتی و سکولاریسم مدرن قابل توجه است. رورتی در «آنتیکلریکالیسم و ​​الحاد» در مورد اثر واتیمو «باور» بحث می‌کند و استدلال می‌کند که پایان متافیزیک راه را برای دینی ضد ذات‌گرا هموار می‌کند. تصور رورتی از دین، که با انگیزه های خصوصی تعیین شده است، برای تولید این وعده انجیل طراحی شده است که از این پس خداوند بشریت را به عنوان یک خدمتکار، بلکه به عنوان یک دوست در نظر نخواهد گرفت. در «عصر تفسیر»، واتیمو، که هم یک کاتولیک معتقد و هم منتقد کلیسا است، تطابق شگفت‌انگیز مسیحیت و هرمنوتیک را در پرتو انحلال حقیقت متافیزیکی بررسی می‌کند. همانطور که در هرمنوتیک، تفسیر در مسیحیت مرکزی است، که جهان را با اصل درونی آشنا کرد و تجربه واقعیت عینی را در "گوش دادن و تفسیر پیام ها" منحل کرد. گفت و گوی پر جنب و جوشی که این جلد را به پایان می رساند، با مدیریت و ویرایش سانتیاگو زابالا، آینده دین را همراه با جنبه های سیاسی، اجتماعی و تاریخی که مشخصه جهان پسامدرن، پست متافیزیکی و پس از مسیحیت معاصر ما است، تحلیل می کند.
ریچارد رورتی و چالش با تئوری بازنمایی
نویسنده:
ابوالفضل فصیحی
نوع منبع :
مقاله
چکیده :
ریچارد رورتی؛ فیلسوف معاصر آمریکایی, محور فلسفه خود را چالش و ستیز با سنت فلسفی غرب که به زعم او فلسفه‌ای معرفت‌شناسی محور است. قرار داده است. به باور او نظریه بازنمایی» محور چنین فلسفه‌ای است و رورتی با یک رویکرد پراگماتیسمی به رد و طعن این تئوری می‌پردازد. به زعم وی، دکارت اولین کسی بود که در دوران مدرن با مطرح کردن مسئله ذهن /عین، یک فلسفه معرفت‌شناسی محور را بنیان نهاد. فیلسوفان پس از او عمدتا تحت تاثیر ویء مسئله ذهن/ عین و متعاقبا تئوری بازنمایی را اساس فلسفه خود قرار داده‌اند. رورتی با تاثیرپذیری از فیلسوفانی چون ویتگنشتاین» هایدگر و دیویی بر آن است که مسئله ذهن را به کلی باید از فلسفه کنار گذاشت. رورتی در تقابل با سنت فلسفی غرب که بر پایه معرفت‌شناسی بنیان نهاده شده است. از نوع دیگری از فلسفه تحت نام فلسفه پرورش‌گر سخن می‌گوید. فلسفه‌ای که به زعم وی اسیر و دربند تئوری بازنمایی نیست.
صفحات :
از صفحه 145 تا 158
حول ريتشارد رورتي، البراغماتية كمناهضة للاستبداد
نویسنده:
زهير الخويلدي
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
Ironist liberalism in thoughts Richard Rorty
نویسنده:
Mohammad Farha، Heba Mallah
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
ارزیابی رویکرد ریچارد رورتی به معرفت‌شناسی بر اساس آموزه‌‌های عقلانیت نقّاد
نویسنده:
مصطفی شعبانی ، علیرضا منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
به اعتقاد ریچارد رورتی، همواره یک تلقی نادرست از فلسفه وجود داشته است که هدف فلسفه را دستیابی به دانشی جاودان و گرفتار تلاشی مذبوحانه برای رسیدن به هدفی به نام «‌حقیقت‌» یا «‌واقعیت‌» می‌شمارد. او با استفاده از استعارۀ ادراکی «آینۀ طبیعت» معرفت‌شناسی بعد از دکارت را حول دو محور مبناگرایی و بازنمودگرایی نقد کرده و رویکرد بدیلی با عنوان «رفتارگرایی معرفت‌شناختی» ارائه می‌کند. رورتی هدف خود را نه ارائۀ راه حل‌هایی برای مسائل فلسفی، بلکه کنار گذاشتن این گونه از فلسفه‌ورزی می‌داند. در مقالۀ حاضر با تکیه بر آموزه‌های عقلانیت نقّاد، ضمن نقد رویکرد تاریخ‌نگارانۀ رورتی نشان داده می‌شود که بازسازی او از تاریخ فلسفه یک‌جانبه است. به علاوه موجّه‌گرایی رورتی مورد نقد قرار می‌گیرد. دیدگاه مبناگرایانه و دیدگاه رورتی با وجود تفاوت‌‌هایی که با هم دارند هر دو به رویکرد موجّه‌‌گرایانه در معرفت‌‌شناسی تعلق دارند، به این معنا که معرفت را نیازمند توجیه می‌انگارند؛ در حالی‌که - چنان‌که عقل‌گرایان نقّاد نشان داده‌اند - موجّه‌‌سازی - چه درونی و چه بیرونی‌‌ - نه ممکن است و نه لازم. در واقع، او بین معرفت‌شناسی و روان‌شناسی خلط کرده و افزون بر این، به دلیل غفلت از معرفت‌شناسی غیرموجّه‌گرا، پیشنهاد ایجابی او، یعنی رفتارگرایی معرفت‌شناسانه‌‌، نیز دچار معضل موجّه‌گرایانه است.
صفحات :
از صفحه 51 تا 70
همنشینی فلسفه و ادبیات در دیدگاه ریچارد رورتی
نویسنده:
عادل جلالی مطلق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
حقوق بشر، عقلانیت و احساسات‌گرایی
نویسنده:
ریچارد رورتی، مهدی دلگیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 121 تا 146
  • تعداد رکورد ها : 126