آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 988
گزیده کیمیای سعادت
نویسنده:
ابو‌حامد امام محمد غزالی طوسی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
مقا‌صد الفلاسفه‌ از حجت‌ الاسلام‌ ابوحا‌مد اما‌م‌ محمد غزالی‌
نویسنده:
غزالی‌، محمدبن‌ محمد، ۴۵۰-۵۰۵ ق‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
رساله «سرّ العالمين و كشف ما في الدارين» ابوحامد غزالی
نویسنده:
ابوحامد غزالی طوسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سرّ العالمين و كشف ما فى الدارين: اين كتاب را غزالى، در جواب درخواست عده‌اى از ملوك نوشته است كه البته خود، ارزش فراوانى براى آن قائل است و حفظ و حراست آن را لازم شمرده است. غزالى، سى مقاله(البته وعده سى مقاله را در مقدمه مى‌دهد، ولى در متن، تنها بيست و پنج مقاله را با دو فصل پس از آن، ذكر مى‌كند) را در اين كتاب طرح‌ريزى كرده كه هر كدام، داراى جايگاه ويژه‌اى است. وى، در مقاله نخستين ملك و پادشاهى را عظيم و عقيم و مورد مناقشه بين صالح و طالح مى‌داند و بلندهمتى را اصلى‌ترين و مهم‌ترين ابزار براى تحصيل آن مى‌خواند و سخنى را از معاويه راجع به خلافت نقل مى‌كند كه گفته: «من اهليت خلافت نداشتم، اما همّت كردم و بدان رسيدم...» در آخرين مقاله، درباره علم و عمل سخن مى‌گويد. وى، خواص از خلق الله را به سه دسته عالم و عارف و ناسك تقسيم مى‌كند و عالم را كسى مى‌داند كه به علوم ظاهرى آگاهى يافته و در نتيجه عمل به آنها، خداوند، علومى باطنى را به وى عطا كرده است و... در مقالات ديگر، از طريقه نشستن و خوابيدن و خورد و خوراك حاكم، آنچه شايسته و آنچه بايسته است حاكم انجام دهد، ترتيب خلافت و مملكت و بيان نظريات مختلف در اين باره، ترتيب واليان، ترتيب حاشيه دولت، آرايش سپاه و انتخاب سپاهيان به هنگام اراده جنگ، آداب سفر حاكم و... سخن مى‌گويد.
تهافت الفلاسفة للغزالي المطبعة الاعلامية [طبع قدیم]
نویسنده:
ابوحامد غزالی
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: المطبعة الاعلامیة,
معارج القدس في مدارج معرفة النفس
نویسنده:
أبو حامد الغزالي
نوع منبع :
کتاب , آثار منسوب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: هنداوی,
معارج القدس في مدارج معرفه النفس
نویسنده:
غزالي، محمد بن محمد،450 ‏-‏ 505 ق.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , آثار منسوب , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دارالكتب العلميه,
چکیده :
معارج القدس فی مدارج معرفه النفس، نوشته امام محمد غزالی (450-505ق)، کتابی است به زبان عربی که در آن موضوع نفس و مراتب آن و مراتب عقل و ارتباط آن با شرع مورد بررسی قرار گرفته است. کتاب مشتمل بر: 1-خطبه، ذکر ترتیب مباحث و مقدمه کتاب به قلم نویسنده؛ 2-متن کتاب در ده مبحث. غزالی در خطبه کتاب، هدف از نگارش کتاب را این‌گونه توضیح می‌دهد: «ما در این کتاب از مدارج معرفت نفس به معرفت حق جل‌جلاله عروج می‌کنیم... سپس آنگاه‌که فصول معرفت نفس را به پایان رساندیم به معرفت حق جل‌جلاله می‌پردازیم؛ زیرا همه علوم مقدمات و وسائل شناخت اولیه حق جل‌جلاله هستند...پس کسی که خود را بشناسد خدای خود را شناخته و مراتب عالم و مراتب ملائکه و رسالت و نبوت و کیفیت وحی و سرای آخرت و سعادت و شقاوت آن و غایت سعادت که همانا لقاءالله تعالی است را می‌شناسد»‏. در انتهای خطبه، حل مشکلات و رسیدن به کمال را در تفکر طولانی و دوراندیشی و کمک گرفتن از خلوت و فراغ بال و قیام به واجبات می‌داند. وی سپس ترتیب مطالب کتاب را این‌گونه ذکر می‌کند: مقدمه کتاب؛ الفاظ چهارگانه نفس، قلب، روح و عقل مترادف هستند. بیان اثبات نفس؛ غزالی معتقد است نفس روشن‌تر از آن است که نیاز به دلیلی برای اثباتش باشد؛ چراکه خطابات شرع متوجه معدوم نیست، بلکه متوجه موجود زنده‌ای است که خطاب را می‌فهمد. او سپس در مقام توضیح نفوس سه‌گانه نباتی، حیوانی و انسانی برآمده و کمال هر یک را توضیح می‌دهد‏. وی که عمده نظراتش را پیرامون‌ نفس‌ در این کتاب ارائه داده است، نفس را مانند ارسطو به سه نوع نباتی، حیوانی و انسانی تقسیم می‌کند و هر سه را کمال اول برای جسم‌ طبیعی‌ آلی می‌شناسد. نباتی از‌ جهت‌ تغذیه و نمو و تولیدمثل، حیوانی از جهت مدرک جزئیات و متحرک به اراده بودن، انسانی از جهت انجام افعالی از روی اختیار عقلی و استنباط بالرأی و ادراک امور کلی. بیان اینکه نفس جوهر است؛ همه خطابات شرع دلالت بر آن دارد که نفس جوهر است و همچنین عقوباتی که در شرع برای پس از مرگ ذکر شده دلالت بر جوهر بودن نفس دارد. در ادامه دو بیان عقلی نیز بر جوهر بودن نفس اقامه می‌کند. بیان اینکه جوهر مقدار و کمیت ندارد؛ غزالی پنج برهان بر این مطلب اقامه کرده است. بیان قوای حیوانی و تقسیمش به محرک و مدرک؛ بیان قوای مخصوص نفس انسانی از عقل نظری و عملی؛ بیان مراتب عقل و اختلاف مردم در عقل هیولانی و بیان عقل قدسی. بیان مثال‌های درجات عقل از کتاب الهی؛ این درجات همه در آیه «الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکاة فیها مصباح...» ذکر شده است‏. بیان تظاهر (پشتیبانی از همدیگر) عقل و شرع و نیاز یکی به دیگری؛ بدان که عقل تنها با شرع هدایت می‌شود و شرع جز با عقل تبیین نمی‌شود؛ پس عقل مانند اساس و پایه و شرع مانند بناست. پایه تا زمانی‌که بنایی نباشد بی‌نیاز نمی‌کند و بنا نیز تا پایه‌ای نباشد استوار نمی‌شود. بیان حقیقت ادراک و مراتب آن در تجرید و 16 سؤال درخور فصول گذشته. غزالی در کتاب معارج القدس در خصوص تمانع تعقل و سیاست به بحث می‌پردازد، از نظر او افعال نفس در دو قلمرو‌ متفاوت سیر می‌کند: «نفس همواره دو نوع فعل انجام می‌دهد: نوع اول افعالی است که نسبت به بدن انجام می‌دهد، این‌گونه افعال سیاست نام دارند‌ و نوع‌ دوم، افعالی است که نسبت به ذات خود و مبادی خود انجام می‌دهد؛ این‌گونه افعال تعقل نامیده می‌شود. که این دو‌ معاند‌ یکدیگرند و هرگاه فرد به یکی‌ از‌ این دو مشغول شود از دیگری فرو می‌ماند و جمع میان آن دو مشکل است». به نظر می‌رسد غزالی در‌ کتاب‌ مذکور عقول نظری و عملی‌ را‌ به ترتیب تحت عنوان تعقل و سیاست مطرح کرده است. در نظر او نفس دارای دو وجه است که یکی تعقل و دیگری سیاست است. نفس به‌واسطه تعقل از مافوق خود که‌ مبادی‌ عالیه به شمار می‌آیند، استفاده کرده و بهره‌مند می‌شود و نسبت به وجه دیگر که سیاست خوانده شده، پیوسته فعال بوده و به تدبیر امور می‌پردازد. غزالی سیاست را‌ در‌ حوزه عقل‌ عملی در مقابل تعقل، که در حوزه عقل نظری است، قرار می‌دهد. از نظر او عقل عملی‌ از جنس علم و ادراک نیست و آن را صرفاً یک قوه تلقی‌ می‌کند‌ و این‌ شاید از اعتبار کمتر سیاست نزد وی باشد. مصنف سپس حقیقت ادراک و مراتب آن را بیان کرده و سؤالات شانزده‌گانه را مطرح و پاسخ می‌دهد. فضائل و رذائل، عقل مفارق فعال، نبوت و رسالت، ترتیب افعال الله و اقسام آن و نظام اسباب و مسببات از موضوعاتی است که غزالی در ارتباط با نفس به آنها می‌پردازد.
تهافت الفلاسفه یا تناقض گویی فیلسوفان
نویسنده:
ابوحامد محمد غزالی طوسی؛ مترجم: علی اصغر حلبی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: زوار,
چکیده :
کتاب, ویرایش جدیدی است از ترجمه 'تهافت الفلاسفه' اثر 'ابوحامد غزالی' که طی آن مترجم کوشیده است مطالب را ساده‌تر بازگو کند؛ ضمن آن که وی توضیحات بیشتری در حواشی کتاب آورده است. تهافت الفلاسفه شامل چهار مقدمه, بیست مساله و یک خاتمه است. 'مقدمه اول در این باب است که ریاست فیلسوفان به ارسطو ختم می‌گردد, چه اوست که آرای فلاسفه را به نیکی تلخیص کرد, و بنابراین برای رد فلاسفه کافی خواهد بود اگر اندیشه‌های او را رد بنویسیم. مقدمه دوم در این است که برخی از آرای فلاسفه با دین سر و کاری ندارد و متعرض آن نمی‌شود. زیرا این آرا مربوط به علوم طبیعی است مانند بحث در کسوف و خسوف و آمدن باران و غیره که مستلزم بحث و مدح و دم هم نمی‌شود؛ اما برخی از آرای آنها متعرض دین می‌گردد مانند قول به قدم عالم و جز آن, و اینجاست که باید توقف کرد. مقدمه سوم, در بیان تناقض گویی فیلسوفان است, اما بیان عقاید صحیحه را باید در کتب دیگری یافت. مقدمه چهارم, در بیان این نکته است که تمسک فیلسوفان به ریاضیات و منطق, دو روش فکری, به نسبت با اصول دین ضروری نیست, با وجود این که ریاضیات در ذات خود صحیح است و عبارت است از علم حساب و هندسه. اما منطق, ادات فکر است که فلاسفه آن را به کار می‌برند... اما مسائل بیست گانه‌ای که غزالی ـ به نظر خود ـ فیلسوفان را در آن مسائل تعجیز یا تفکیر کرده می‌توان به طرز زیر تقسیم کرد: 1 ـ اتصال خدا با عالم, و آن شامل چهار مسئله اول کتاب می‌گردد یعنی: 1) قدم عالم, 2) ابدیت عالم و زمان, 3) خدا فاعل صانع عالم است, و 4) عجز فیلسوفان از اثبات وجود صانع. 2 ـ یگانگی خدا و عجز فیلسوفان از اثبات آن ـ مساله پنجم‌؛ 3 ـ صفات خدا که از مساله ششم تا دوازدهم کتاب را در بر می‌گیرد. 4 ـ علم خدا به جزئیات, که مساله سیزدهم کتاب است. 5 ـ مسائل فلکی و طبیعی ـ که شامل مسائل کتاب تهافت از شماره چهاردهم تا شانزدهم می‌گردد. 6 - سببیت مساله هفدهم. 7 ـ نفس انسانی ـ مساله هجدهم و نوزدهم. 8 ـ بعث اجساد و حشر ارواح ـ مساله بیستم. و در پایان کتاب, که متجاوز از یک صفحه نیست, فیلسوفان را در سه مساله تکفیر می‌کند: قدم عالم, علم نداشتن خدا به جزئیات, و انکار بعث اجساد و حشر ارواح, و می‌گوید: 'این سه عقیده کفر صحیح است و هیچ یک از فرقه‌های اسلامی بدین امور اعتقاد ندارد'.
فضائل الأنام من رسائل حجة الإسلام: رسائل الإمام الغزالي الفارسية
نویسنده:
أبو حامد الغزالي؛ ترجمه: نورالدین آل علی
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
الدار التونسیة للنشر,
الغزالي
عنوان :
نویسنده:
مصطفى غالب
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار ومکتبة الهلال,
التبر المسبوك في نصيحة الملوك [چاپ سربی]
نویسنده:
ابوحامد غزالی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: مطبعة الآداب,
  • تعداد رکورد ها : 988