آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 70
مفهوم عدالت در قرآن کریم
نویسنده:
طوبی کرمانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران,
چکیده :
عدالت در اسلام از زیربنایی ترین مفاهیمی است که تحقق عینی آن در جامعه یکی از مهمترین اهداف اجتماعی و سیاسی این دین ذکر شده است و از طرفی عدالت امری تابع دین و بر گرفته از آن نیست بلکه خود مفهومی مطلق و مستقل است. به بیان دیگر دین مقیاس عدل نیست بلکه عدل مقیاس دین است. در این مقاله مفهوم عدالت در قرآن کریم مورد پژوهش قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 21 تا 24
سیمای زمان در حکمت متعالیه ‏
نویسنده:
طوبی کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
اصالت وجود در حکمت متعالیه و اصالت وجود غرب ‏
نویسنده:
طوبی کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
اشاره ای به سه مکتب فلسفی اسلامی مشائی، اشراقی و صدرایی درباره زمان ‏
نویسنده:
طوبی کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
تفکر فازی فلسفه صدرایی
نویسنده:
طوبی کرمانی,محمدحسن یعقوبیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
امروزه در مباحث جدید منطق، از منطق جدیدی بنام منطق فازی سخن میرود. این منطق توسط پرفسور لطفی زاده، به این نام موسوم و بجهان معرفی شد. منطق فازی منتقد منطق کلاسیک ارسطویی است زیرا در منطق ارسطویی در توصیفات خود از واقعیات، بخط کشی صفر و یکی و سیاه و سفید میپردازد در حالیکه منطق فازی معتقد است جهانِ بیرون بصورت یک پیوستار متدرّج است واز اینرو ما نیز در شناخت آن، باید بجای سخن از « ا یا غیر ا » از « ا و غیر ا » سخن بگوئیم تا موارد مختلف میان صفر و یک یا خاکستریهای میان سیاه و سفید نیز مغفول نمانند . با نظر به فلسفه صدرایی، شاهد عناصری نظیر تشکیک در جهان عینی، حرکت جوهری و نیز مجموعه های مبهم فازی هستیم که حکمت متعالیه صدرا را به سمت تفکر فازی سوق داده است. با این تفاوت که فلسفه صدرا بیش از آنکه تنها یک نگرش فازی باشد، یک فلسفه فازی است که در آن عناصری نظیر انسان و جهان و ارتباط خدا با جهان بشکل فازی به تصویر کشیده شدند. خلقت انسان از ابتدا بشکل جسمانیة الحدوث و امتداد آن بشکل حرکت جوهری تا رسیدن به مرحله عقلیت و حتی خروج از نفسیت، یک نمونه از طرح تصویر فازی و پیوستار گونه در انسانشناسی صدرایی است. فلسفه فازی حکمت متعالیه ـ البته با حفظ تفاوتهایی با منطق نوین فازی آثار مفیدی در شناخت واقعی انسان و واقعیت بدنبال دارد.
ضرورت انسجام، تشکل و سازماندهی
نویسنده:
طوبی کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
رابطة دینداری و اخلاق
نویسنده:
شیخ محمد حسنین
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
بیتردید, هدایت فرد و جامعه بشری بسوی سعادت و کمال, یکی از دغدغه های عمده پیشوایان دینی و مصلحان اجتماعی بوده است. و بی تردید, این پرسش هم همواره برای آنان مطرح بوده که از چه طریقی و با چه ابزاری می توان به این هدف رسید؟ اغلب دینداران, همواره بر این باور بوده اند که برای رسیدن به این هدف و رساندن کاروان بشریت به سعادت و کمال, باید فرد و جامعه را دیندار به بار آورد. در مقابل, همواره برخی ادعا کرده و می کنند که برای رسیدن به این هدف, تنها آموزش اخلاق و پایبندی به اصول و ارزشهای اخلاقی کافی است, و برای رسیدن به این هدف, دینداری نه تنها لازم نیست, بلکه مانع هم هست. در این میان, این سوال مطرح است که میان دینداری و اخلاق, چه نسبتی وجود دارد؟ آیا دینداری و اخلاق با هم سازگاراند یا ناسازگار؟ آیا این دو از هم مستقل اند یا وابسته به یکدیگر؟ و اگر میان آن دو وابستگی وچود دارد, روی کدامیک از این دو باید تکیه کرد و به انسانها آموزش داد؟ در این نوشتار, همین سوالات مورد بحث و بررسی قرار گرفته و براساس مبانی محکم و دلایل متقن, به اثبا ت رسیده که اخلاق, جزئی از دین است و دینداری تنها پشتوانه واقعی اخلاق, و تنها با پذیرش و آموزش مولفه های اساسی از دینداری, می توان دم از اخلاق و آدمیت زد. آری, مولفه هایی از اخلاق نیز در تقویت دینداری موثر است و اگر کسی نسبت به بعضی از احکام و ارزشهای اصیل اخلاقی, بی تفاوت باشد, نمی تواند به معنای واقعی کلمه دیندار باشد. و بنابراین, نوع رابطه دینداری و اخلاق, نوع رابطه ریشه ها و تنه درخت, با شاخ و برگهای آن است, که هر دو بر یکدیگر اثر می گذارند, به گونه ای که به گفته استاد مطهری مادیت اخلاقی منجر به مادیت اعتقادی می شود. ولی در هر حال, اصالت با دین و دینداری است
ترجمه مقالاتی پیرامون آراء فلسفی صدرالمتألهین (محمد ابوالحق)
نویسنده:
محسن آقالر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
نقد و بررسی نظریه مطابقت در حکمت متعالیه
نویسنده:
کلثوم فدائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نظریه مطابقت یکی از اساسی ترین نظریه در چیستی صدق قضایا است که سابقه آن به یونان و ارسطو می رسد هر چند در آثار ارسطو به طور مستقل به این بحث پرداخته نشده است. عمده فلاسفه اسلامی به طور قطع و بلامنازع به این نظریه معتقدند همچنین بسیاری از فیلسوفان غربی در تعریف صدق قضایا به نظریه مطابقت قائلند. اساس این نظریه این است که صدق قضیه، یا حکم عبارت است از مطابقت آن با واقع و نفس الامر و این مسأله مبتنی بر دو اصل است اول اینکه واقعیتی هست و دوم اینکه ذهن ما قادر به کشف واقعیت می باشد. بنابراین قائلین به این نظریه اعتقاد جازم به رئالیسم و واقع نمایی علم دارند. مشهور حکمای اسلامی واقع نمائی علم را از طریق انحفاظ کلی طبیعی میان عین و ذهن تبیین می نمایند اما از آنجا که این تبیین خود نیاز به اثبات دارد و فلاسفه اسلامی دلیلی جز تمسک به ابطال سفسطه برای آن ندارند به نظر می رسد در حکمت متعالیه با تکیه بر مبانی خاص، بتوان مسأله ارزش معلومات را به گونه ای تبیین نمود که نیاز به انطباق ماهوی نباشد بدین نحو که علم، حاصل اتحاد نفس با صور مثالی و عقلی اشیاء است در نتیجه سنخیت وجودی بین معلوم بالذات و صور مثالی یا عقلی اشیاء وجود خواهد داشت. نظریه مطابقت در حکمت متعالیه با تکیه بر مبانی خاص خصوصاً معنای خاصی که علامه طباطبائی از واقع و نفس الامه ارائه می دهند تخصصاً از بحث اصطلاحی ارزش معلومات خارج و از مقوله حضور خواهد بود.
زمینه ها و ویژگی ها و عوامل موثر در شکل گیری حوزه فلسفی تهران و تاثیر آن بر میراث فلسفه اسلامی ایرانی
نویسنده:
فاطمه ابراهیمی، حسن ابراهیمی، طوبی کرمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حوزه‌ی فلسفی تهران از جمله حوزه‌هایی است که باعث رونق و پرورش حکمت و عرفان بوده ؛ آن هم در زمانی که تکاپو و تلاش علمی معنای خود را از دست داده بود . این حوزه‌ی فلسفی نه ‏تنها در پیگیری و گسترش فلسفه اسلامی از زمان قاجار و دوره پهلوی نقش مهمی ایفا کرد ، بلکه به خاطر مرکزیت‏ تربیت فلاسفه از اهمیت شایانی برخوردار بوده است ، همچنین به‏ عنوان مرکز ارایه عقاید غرب ومهم‏ ترین محل برخورد عقاید سنتی و مدرن مورد توجه قرار گرفت . با مطالعه‌ی این حوزه‌ی فلسفی و بررسی عوامل سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی که در انتقال پایگاه فلسفه از اصفهان به تهران نقش داشتند و بررسی نوآوری های این حوزه‌ی فلسفی می‌توان به اهمیت ونقش موثر این حوزه در زنده نگه داشتن چراغ حکمت و فلسفه در آن دوره بیشتر پی برد . برای رسیدن به این مهم بحث با آوردن کلیاتی راجع به موضوع آغاز شده و با بررسی چگونگی انتقال فلسفه از اصفهان به تهران، نحوه‌ی شکل‌گیری حوزه‌ی فلسفی تهران و معرفی مهمترین فیلسوفان این حوزه‌ی فلسفی خصوصا حکمای اربعه که محدوده‌ی پژوهش ما روی این چهار حکیم است ادامه می‌یابد ؛ و نهایتا با بررسی نظرات و ذکر نو آوری‌های فلسفی این چهار حکیم پایان می‌پذیرد. با مطالعه این حوزه نه ‏تنها ما به فهم بهتر سنت کلی‏ فلسفه اسلامی نایل می‏شویم ، بلکه اهمیت فهم پیشرفت‏ فلسفه در ایران را دراین قرن درمی‏یابیم.
  • تعداد رکورد ها : 70