آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 126
نظر مرحوم علامه طهرانی درباره‌ی رساله‌ی شریف «نور وحدت» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اطلاعی دقیقی از نظر شریفشان ندارم و فقط می‌دانم که حضرت علامه این عبارات آن را در توحید علمی و عینی با زبان تایید نقل نموده‌اند و ظاهرش اینست که نویسنده خودش حقائق مذکور در این عبارات را شهود کرده و نوشته است: «اى سَيِّد! اين همه اشتغال، و أذكار بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
لب اللباب في سير وسلوك أولي الألباب
نویسنده:
السيد محمد حسين الحسیني الطهراني
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
بازخوانی دیدگاه فقهی علامه طهرانی نسبت به استعمال لفظ «امام» در غیر‌معصوم
نویسنده:
مهرداد حسن بیگی ، محمدحسن وکیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
علامه طهرانی استعمال لفظ امام در غیر­معصوم را جایز ندانسته و بر حرمت چنین استعمالی حکم نموده است. ایشان قائل است واژه امام با کاربرد اسمی (نه وصفی) در فرهنگ شیعه منحصر در معصوم به‌کار می­رود و در شرع انور استعمال برخی القاب در غیر­معنای اصطلاحی خود، حکم حرمت دارد. هدف پژوهش حاضر واکاوی مستندات فقهی این دیدگاه است. مسئله اصلی پژوهش تبیین مستندات این حکم فقهی است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که علامه با استناد به تحقق هتک حرمت فقهی، ترسیم ناحیه استعمال این لفظ را به دلایلی که این استعمال را جایز شمرده­اند، مردود می­داند. دلیل دیگر نیز وجود برخی روایات ناهی برخی واژگان اختصاصی است که در شرع بر غیرمعصومین مورد نهی واقع شده است. ایشان با طرح امکان خطا و عدم عصمت ولی فقیه، و با این مبنا که در زمان غیبت، امامت اختصاص به حضرت مهدی دارد و ولایت فقیه تحت ولایت حضرت مهدی است، معتقد است تنها می‌توان واژه «نائب الامام» را برای ولی فقیه بکار برد.
صفحات :
از صفحه 55 تا 66
نور ملكوت القرآن من اقسام انوار الملکوت المجلد 1
نویسنده:
سيد محمد حسين حسيني طهراني؛ مترجم: حسن ابراهیم
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/بیروت: دار المحجة البیضاء,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نور ملكوت قرآن اثرى است به فارسى تأليف علامه سيد محمدحسین حسينى طهرانى.اين مجموعه، قسمت اول از دورۀ «انوار الملكوت» (شامل نور ملكوت قرآن، نور ملكوت مسجد، نور ملكوت نماز، نور ملكوت روزه و نور ملكوت دعا) مى‌باشد. مجموعه نور ملكوت قرآن در چهار مجلّد تدوين شده و در آن پيرامون هدايت قرآن به بهترين آئين‌ها و سبل سلام، جاودانگى احكام قرآن، عدم نسخ قرآن، ده اشكال بر مقاله قبض و بسط تئوريك شريعت، پياده و عملى شدن يكايك آيات قرآن در هر عصر، ردّ نظريه كنترل جمعيت و تحديد نسل، نقش و موقعيت قرآن به عنوان يك كتاب آسمانى، نقد و بررسى برخى از كج‌فهمى‌ها از آيات كريمۀ قرآن مجيد، توحيدى بودن منطق قرآن، بيان قرآن در خطاهاى تورات و انجيل، احكام قرآن در مورد جهاد، قتل، بردگى و فديه، تأثير قرآن در تربيت انسان كامل، عظمت اخلاق قرآن، بيان كيفيت خلقت انسان و سيارات در قرآن، بحث و اشكال در مورد فرضيه داروين.طريق تشخيص اسرائيليات از روايات معتبره، سير قرآن در آيات أنفسى و آفاقى، بيان محكمات و متشابهات در قرآن، كيفيت قرائت قرآن در نماز و غير آن، دعوت آيات آفاقيه به توحيد و مكارم اخلاق، عربیت و اعجاز قرآن، عظمت و اصالت قرآن كريم، تأثير قرآن در تمدن عظيم اسلامى، بيان كيفيت كتابت و طبع قرآن، قاطعيت و واسعيّت قرآن عظيم، لغات و اصطلاحات بديعۀ قرآنيه، غيرقابل تغيير بودن و عمومیت قرآن مجيدثبوت تواتر لفظى عبارات قرآنى، عدم جواز قرائت قرآن به قرائت غيرمتواتره، مراد از احرف سبعه و كيفيت جمع‌آورى و تدوين قرآن مجيد بحث شده است. جلد 1 مشتمل بر يك مقدمه و سه بحث ذيل مى‌باشد: بحث اول:قرآن، راهنما به بهترين آئين‌هاست.بحث دوم:قرآن‌هادى سبل اسلام و گرايش از ظلمت به نور و ورود در صراط مستقيم است.بحث سوم:احكام قرآن منطبق بر حق و جاودانى است. در پايان اين جلد ضميمه‌اى موجود است شامل دو بخش:اصطلاحات و ضمائم.در بخش اصلاحات موارد لازم الاصلاح به همراه تصحيح لازم درج شده و در بخش ضمائم، تعليقه‌هايى كه مؤلف محترم پس از طبع كتاب بدان افزوده‌اند آمده است.
روش تفسیری علامه طهرانی در کتاب «معاد شناسی»و نقد و بررسی آن
نویسنده:
پدیدآور: زینب رحیم زاده مجارشین ؛ استاد راهنما: کریم علیمحمدی ؛ استاد مشاور: سیفعلی زاهدی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
دست یابی صحیح و روشمند به آموزه های قرآن کریم،روش شناسی خاص خود را می طلبد و شناخت لغزشگاه ها و پیشگیری از تحریف معنوی و برداشت های سطحی از این کتاب الهی، بستگی کامل به تبیین دقیق مبانی و روش تفسیرآن دارد. مفسران با روش ها و گرایش های خاصی به تفسیر قرآن پرداخته اند.علامه طهرانی نیز همانند سایر مفسران، با روش و گرایش خاصی به تفسیرآیات قرآنی پرداخته است ؛ایشان برای تفسیر و تبیین آیات،ازدیگر آیات و هم چنین روایات معصومین(ع) و ادلّه ی عقلی و فلسفی و... استفاده کرده اند.در این تحقیق می خواهیم روش تفسیری علامه طهرانی را در تفسیر معاد شناسی بررسی کنیم تا بتوانیم هر چه بهتر به شناخت آن دست یابیم؛چرا که برای استفاده ی بهتر،از تفسیر،ابتدا باید به شناخت روش تفسیری آن پرداخت؛و لذا شناخت روش تفسیری علامه طهرانی در تفسیر معاد شناسی ضروری می باشد.
روش تفسیری علامه طهرانی در کتاب معاد شناسی و نقد و بررسی آن
نویسنده:
پدیدآور: زینب رحیم زاده مجارشین ؛ استاد راهنما: کریم علیمحمدی ؛ استاد مشاور: سیفعلی زاهدی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
برای فهم آیات قرآن ابتدا باید روش تفسیری مفسران را بشناسیم تا بتوانیم بهترین بهره برداری را از تفاسیرببریم. از جمله تفاسیری که در دوران معاصر نوشته شده، تفسیر موضوعی «معاد شناسی »علامه طهرانی می باشد ایشان در این کتاب، به تفسیر آیاتی که راجع به عالم صورت، برزخ، عالم حشر و نشر و... پرداخته است. ساختار «معادشناسی» بدین نحو است که علامه ابتدا آیه را می آورد و بعد از ترجمه ی آن، با استفاده از آیات دیگر، روایات معصومین و ادله ی عقلی و فلسفی به تفسیر و توضیح آیات الهی می پردازد. در واقع می توان گفت که تفسیر «معادشناسی »جامع سه روش تفسیری«قرآن به قرآن»،«قرآن به سنت» و «قرآن به عقل »است . و گرایش علامه در این تفسیر، گرایش فلسفی و عرفانی می باشد. و با توجه به اینکه علامه یک عارف بوده است بنابراین ،این امر باعث شده تفسیر «معاد شناسی»بیشتر جنبه ی عرفانی و فلسفی به خود بگیرد. اما علامه در این زمینه قدری فراتر رفته است. و از آنجا که «معاد شناسی»مجموعه سخنرانی های علامه است در نتیجه اصول، قواعد و مراحل تفسیر موضوعی در آن رعایت نشده است و علاوه بر آن علامه، در بیشتر موارد از روایاتی استفاده کرده است که اصلی در متون روایی ندارند.
بازخوانی عرفان نظری از دیدگاه سید محمدحسین طهرانی
نویسنده:
پدیدآور: هاشم عمار هاشم عبودی ؛ استاد راهنما: جواد جعفریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
علم عرفان نظری یکی از مورد نیاز ترین علوم روز است، زیرا این علم یک جهان بینی کامل ارائه می هد. در این جهان بینی قلب و معنویت در کنار عقل و دین قرار دارند. سید محمد حسین تهرانی - رضوان الله تعالی علیه - یکی از عرفایی است که دارای جهان بینی معرفتی کامل بر اساس عرفان نظری است. وی در مسئله وجود شخصی از مفسران به شمار می رود و بر اساس آن تمام منظومه فکری وی بنا شده است. در این بحث سعی شده است تا به مسئله عرفان نظری از منظر این شخصیت پرداخته شود. وی اهمیت خاصی به بحث های عقلانی، عرفانی و قرآنی می هد. از دیدگاه وی سه زاویه قرآن، عرفان و عقل اعضای یک مثلث هستند که یکی بدون دیگری ناقص است. به نظر وی معیار عرفان نظری چیزی جز مجموعه ای از این اعضای مثلث نیست. در این پایان نامه نظریه وحدت شخصی وجود از منظر سید محمد حسین تهرانی تبیین شده است. از منظر او وحدت شخصی وجود یعنی توحید صرف و چیزی غیر از آن وجود ندارد. توحید امری یقینی است و سر منشا آن عقل، قرآن و عرفان است. ذات خداوند متعال سرچشمه تمام کثرت ها است و به همه چیز احاطه دارد. سایر عوالم چیزی جز آینه ای نیست که تجلی جمال و جلال خداوند است. عوالم خلقیه مرحله دیگری از عالم خلقت است که پس از عالم اسماء و صفات است. یکی دیگر از موارد بحث شده در این تحقیق بحث انسان کامل است که به نظر تهرانی این بحث قلب عالم بوده و اگر انسان کامل در این عالم نباشد، دیگر اثری از این جهان نیز نخواهد بود.
معرفة المعاد المجلد 5
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی؛ مترجم: عبدالرحیم مبارک
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الحجة البیضاء,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«معرفة المعاد»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می‌ رود. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه‌ السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده‌ اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان‌ های جذاب و شیرینی اشاره می‌ کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوين و مباحث جلد پنجم عبارتند از: المجلس السابع و العشرون: ظهور الموجودات عند اشراف القیامة بربط انفسها بالله تعالی، المجلس الثامن و العشرون: خفاء جانب وجه الخلق و ظهور جانب وجه الله فی القیامة، المجلس التاسع و العشرون: المعاد هو العود الی الله و شهود وجه الله تعالی، المجلس الثلاثون: القیامة لیست فی عرض هذا العالم بل محیطةٌ به، المجلس الحادی و الثلاثون: القیامة عالم النور و الاشراق و ظهور الحقائق، المجلس الثانی و الثلاثون: الکفار و الفجار محجوبون فی القیامة فی عین النور و الاشراق، المجلس الثالث و الثلاثون: قیام الانسان فی ساحة الله عز و جل و محضره، المجلس الرابع و الثلاثون: انکار الطبیعیین لامر المعاد لا یستند علی اسس علمیة
معرفة المعاد المجلد 3
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی؛ مترجم: عبدالرحیم مبارک
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الحجة البیضاء,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«معرفة المعاد»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می‌ رود. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه‌ السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده‌ اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان‌ های جذاب و شیرینی اشاره می‌ کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوين و مباحث جلد سوم عبارتند از: المجلس الخامس عشر: الملازمة بین مشاهدة الموجودات المثالیة مع نسیان عالم الکثرة، المجلس السادس عشر: الامل بالعفو عن المستضعفین الذین لا سبیل لهم للوصول الی الحقائق، المجلس السابع عشر: کیفیة ارتباط عالم البرزخ بعالم الطبع و القبر، المجلس الثامن عشر: ارتباط الارواح مع اهل الدنیا، المجلس التاسع عشر: تقارن الملکوت البرزخی للانسان معه فی البرزخ
معرفة المعاد المجلد 7
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی؛ مترجم: عبدالرحیم مبارک
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الحجة البیضاء,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«معرفة المعاد»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می‌ رود. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه‌ السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده‌ اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان‌ های جذاب و شیرینی اشاره می‌ کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوين و مباحث جلد هفتم عبارتند از: المجلس الثانی الاربعون: صحیفة الاعمال، و معنی وصولها من جهة الیمین او من جهة الشمال، المجلس الثالث و الاربعون: الامام المبین. و کتاب التکوین. و نسخة صحیفة الاعمال المجلس الرابع و الاربعون: الشهادة علی الاعمال؛ و مواصفات الشهود، المجلس الخامس و الاربعون: شرط الشهادة: الاحاطة العلمیة بالمخفیات، المجلس السادس و الاربعون: شهادة الملائکة علی الانسان فی یوم القیامة، المجلس السابع و الاربعون: شهادة الاعضاء و الجوارح یوم القیامة، المجلس الثامن و الاربعون: شهادة الزمان و المکان یوم القیامة، المجلس التاسع و الاربعون: شهادة القرآن و الاعمال یوم القیامة، المجلس الخامسون: معنی شهادة القرآن و الاعمال یوم القیامة
  • تعداد رکورد ها : 126