نظر مرحوم علامه طهرانی دربارهی رسالهی شریف «نور وحدت» چیست؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
نظر مرحوم علامه طهرانی دربارهی رسالهی شریف «نور وحدت» چیست؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
نظر مرحوم علامه طهرانی دربارهی رسالهی شریف «نور وحدت» چیست؟
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
وکیلی, محمدحسن (از اساتید دروس خارج اصول و فلسفه و عرفان حوزۀ علمیه مشهد، از مدافعان فلسفه و عرفان اسلامی در تقابل با منتقدان آن بویژه مکتب تفکیک، از شاگردان سید محمدحسین حسینی طهرانی، صاحب کتاب «صراط مستقیم : نقد مبانی مکتب تفکیک»), 1401ق./1359ش. تهران
(پاسخ دهنده/مصاحبه شونده)
کلید واژه اصلی :
نور وحدت
اعلام و شخصیت ها :
حسینی طهرانی , سید محمدحسین (علامه طهرانی؛ عالم، فیلسوف و عارف معاصر، از شاگردان علامه طباطبایی), 1305ش. 1374ش.
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
سوال:
احتراماً خواهشمندم نظر مرحوم آقاي حداد، مرحوم علامه طهراني را دربارهي رسالهي شريف «نور وحدت» اثر «خواجه حوراي مغربي (ره)» كه بندهاي آن با عبارت " اي سيد " شروع ميشود بيان بفرماييد.
پاسخ دهنده/مصاحبه شونده:
حاج شیخ محمد حسن وکیلی
پاسخ تفصیلی:
اطلاعی دقیقی از نظر شریفشان ندارم و فقط میدانم که حضرت علامه این عبارات آن را در توحید علمی و عینی با زبان تایید نقل نمودهاند و ظاهرش اینست که نویسنده خودش حقائق مذکور در این عبارات را شهود کرده و نوشته است:
«اى سَيِّد! اين همه اشتغال، و أذكار، و مراقبات، و توجّهات، و طرق سلوك كه مشايخ وضع نمودهاند؛ براى رفع اثنَينِيَّتِ موهومه است.
پس بدان كه فاصل ميان وحدت كه حقّ است، به صورت كثرت مىنمايد. و يكى است كه بسيار در نَظَر مىآيد. چنانكه أحْوَل يكى را دو مىبيند. و چنانكه نقطه جَوَّاله به صورت دائره ديده مىشود، و چنانكه قطره بارانِ نازله به شكل خَطّ در نظر مىآيد.
پس وحدت عينِ كثرت است؛ و كثرت عينِ وحدت.
اى سَيِّد! عارفى رفيع مرتبه مىفرمود كه: درويشى تصحيح خيال است. يعنى غير حقّ در دل نماند. الحق خوب مىفرمود.
اى سيِّد! دانشى پيدا كردى؛ و يقين بهم رسانيدى كه به هيچ آب و آتش زايل نگردد كه: از أزل تا أبد حقّ تعالى موجود است و بس. و هرگز ديگرى موجود نشده؛ و تَوَهُّم باطل اعتبارى ندارد.
زَيد را بيمارانى پيدا شد كه خود را عَمْرو دانست؛ و از مردم اوصاف زيد شنيده، در او طلب او شد. چون به علاجهاى خوب، بيمارى او رفع شد؛ عَمرو هيچ جا نبود. زَيْد بود و بس.
سى مرغ، قصد سيمرغ نمودند. چون به منزلگاه سيمرغ رسيدند، خود را سى مرغ ديدند. پس حقّ تعالى خود را به صفتهاى خود مىدانست. اين حقيقت چيزهاست و بعد از آن به اين صفتها خود را وانمود.
آن عالم اين است. اين جا غير كجاست؟ و غير كجا موجود شد؟
اى سَيِّد: با آنكه همه اوست، از همه پاك است. اين إطلاق او نسبتى ديگر است؛ غير آن إطلاق كه او همه است، يا عين همه.
در اين إطلاق هيچ كَشفى و عقلى و فهمى نرسد. و يُحَذِّرَكُم اللَهُ نَفْسَه اين جاست.
اى سَيِّد! مقصود همين است كه وَهْم دوئى بر خيزد؛ و تو نمان؛ و او بماند و بس. همه أنبياء و أولياء بر اين اتّفاق كردهاند؛ و در كتب الهيّه، و حديث، و كلمات أولياء دلائل اين بسيار است.»[۱]
البته روشن است که تایید محصول کشف یک بزرگ به معنای تایید طریقه وی نیست
اطلاعی دقیقی از نظر شریفشان ندارم و فقط میدانم که حضرت علامه این عبارات آن را در توحید علمی و عینی با زبان تایید نقل نمودهاند و ظاهرش اینست که نویسنده خودش حقائق مذکور در این عبارات را شهود کرده و نوشته است:
«اى سَيِّد! اين همه اشتغال، و أذكار، و مراقبات، و توجّهات، و طرق سلوك كه مشايخ وضع نمودهاند؛ براى رفع اثنَينِيَّتِ موهومه است.
پس بدان كه فاصل ميان وحدت كه حقّ است، به صورت كثرت مىنمايد. و يكى است كه بسيار در نَظَر مىآيد. چنانكه أحْوَل يكى را دو مىبيند. و چنانكه نقطه جَوَّاله به صورت دائره ديده مىشود، و چنانكه قطره بارانِ نازله به شكل خَطّ در نظر مىآيد.
پس وحدت عينِ كثرت است؛ و كثرت عينِ وحدت.
اى سَيِّد! عارفى رفيع مرتبه مىفرمود كه: درويشى تصحيح خيال است. يعنى غير حقّ در دل نماند. الحق خوب مىفرمود.
اى سيِّد! دانشى پيدا كردى؛ و يقين بهم رسانيدى كه به هيچ آب و آتش زايل نگردد كه: از أزل تا أبد حقّ تعالى موجود است و بس. و هرگز ديگرى موجود نشده؛ و تَوَهُّم باطل اعتبارى ندارد.
زَيد را بيمارانى پيدا شد كه خود را عَمْرو دانست؛ و از مردم اوصاف زيد شنيده، در او طلب او شد. چون به علاجهاى خوب، بيمارى او رفع شد؛ عَمرو هيچ جا نبود. زَيْد بود و بس.
سى مرغ، قصد سيمرغ نمودند. چون به منزلگاه سيمرغ رسيدند، خود را سى مرغ ديدند. پس حقّ تعالى خود را به صفتهاى خود مىدانست. اين حقيقت چيزهاست و بعد از آن به اين صفتها خود را وانمود.
آن عالم اين است. اين جا غير كجاست؟ و غير كجا موجود شد؟
اى سَيِّد: با آنكه همه اوست، از همه پاك است. اين إطلاق او نسبتى ديگر است؛ غير آن إطلاق كه او همه است، يا عين همه.
در اين إطلاق هيچ كَشفى و عقلى و فهمى نرسد. و يُحَذِّرَكُم اللَهُ نَفْسَه اين جاست.
اى سَيِّد! مقصود همين است كه وَهْم دوئى بر خيزد؛ و تو نمان؛ و او بماند و بس. همه أنبياء و أولياء بر اين اتّفاق كردهاند؛ و در كتب الهيّه، و حديث، و كلمات أولياء دلائل اين بسيار است.»[۱]
البته روشن است که تایید محصول کشف یک بزرگ به معنای تایید طریقه وی نیست.
صاحب محتوی:
وب سایت عرفان و حکمت در پرتو قرآن و عترت
متکلمان و سایر شخصیت ها :
علامه طهرانی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://erfanvahekmat.com/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4_%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE/%D9%86%D8%B8%D8%B1_%D9%85%D8%B1%D8%AD%D9%88%D9%85_%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87_%D8%B7%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%DB%8C_%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87%E2%80%8C%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%81_%C2%AB%D9%86%D9%88%D8%B1_%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA%C2%BB_%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه عرفان و حکمت
یادداشت :
پانویس
۱. توحيد علمى و عينى، ص: ۲۹۸ و ۲۹۹
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی , سایر
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت