آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4444
توحيد در انديشه علامه طباطبايي (ره)
نویسنده:
‫علي قرائي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت آموزش حوزه هاي علميه ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
---
در محضر علامه طباطبایی
نویسنده:
محمدحسین طباطبایی، محمدحسین رخشاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
منشا حیات اجتماعی از نظر علامه طباطبایی
نویسنده:
یحیی بوذری نژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
صفحات :
از صفحه 41 تا 62
نقد عقلانيت حداکثري از ديدگاه علامه طباطبايي
نویسنده:
‫محمدباقر امينی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
‫رابطه ميان عقل و دين، يا عقل و وحي، و همچنين جايگاه عقل در توجيه باورهاي ديني، از مسايل مهم کلام جديد است. در اين راستا، پژوهش حاضر با روش کتابخانه‌اي، ديدگاه علامه طباطبايي را درباره رويکرد عقلانيت حداکثري بررسي کرده است. نظريه عقلانيت حداکثري بر اين پايه استوار است که هر باور و اعتقادي ديني، اگر با عقل اثبات يا توجيه نگردد، و جميع عقلا را قانع ننمايد، هيچ‌گونه اعتبار ديني و ارزش معرفت‌شناختي ندارد. علامه طباطبايي که ديدگاه تعارض عقل و دين را از استحکام کافي برخوردار نمي‌داند، عقل و دين را مطابق يکديگر دانسته است. از نظر او، ايمان در اصل تعقل دخالتي ندارد، و آن‌چه متعلق تفکر قرار مي‌گيرد، خود ايمان نيست، بلکه متعلق ايمان است. علامه طباطبايي معتقد است گزاره‌هايي که متعلق ايمان قرار مي‌گيرد بايد علمي و يقيني باشد. همچنين تمام گزاره‌هاي عقلي توجيه‌گر گزاره‌هاي ايماني است؛ اما تمام باورهاي ديني توسط عقل اثبات و توجيه نمي‌شود. در جهان مسيحيت، پيرامون اثبات باورهاي ديني توسط عقل، سه رويکرد ايمان‌گرايي، عقل‌گرايي انتقادي، و عقلانيت حداکثري وجود دارد. ديدگاه اول، ايمان را مقدم بر عمل مي‌داند؛ از نظر ديدگاه دوم، نظام باورهاي ديني مي‌تواند، و بلکه بايد، توسط عقل نقادي شود، هرچند اثبات قطعي يک نظام باور خاص غيرممکن است. و ديدگاه عقلانيت حداکثري معتقد است که پذيرش عقلي و منطقي يک مجموعه از باورهاي ديني، منوط به امکان صدق عقلاني آن است. براي توجيه عقلانيت حداکثري، دو معنا متصور است: اول اين‌که عقل مي‌تواند همه باورهاي ديني را اثبات و توجيه نمايد؛ و دوم آن‌که عقل في‌الجمله قدرت اثبات و توجيه باورهاي ديني را دارد. از نظر علامه طباطبايي به‌دليل عدم احاطه عقل بر همه مقاصد دين، عدم انحصار اثبات باورهاي ديني در طريق عقل، اثرپذيري عقل از معلومات ذهني و عواطف، و عدم مصونيت عقل از خطا، معناي اول درست نبوده، اما معناي دوم پذيرفتني است.
توحید ذات در آثار علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
‫احمد فربهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
---
امامت از دیدگاه علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
عباس اختیاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
---
امکان ضرورت و کیفیت معاد از دیدگاه علامه طباطبائی (ره)
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
---
عالم برزخ در آثار علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
‫امیرعلی نقوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
---
آخرت شناسي از ديدگاه علّامه طباطبايي
نویسنده:
محمّد صفرپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم؛ خراسان رضوی : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی؛ مدرسه علمیه عالی نواب خراسان رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
‫نگاه جزئي و برداشتهاي جزئي از آراء انديشمندان از جمله معضلات و مسائلي است كه دائماً دامنگير مجامع علمي بوده و هست و منحصر در موضوع خاصي نيز نمي‌باشد. اين مسأله كه خواسته يا ناخواسته به عنوان مغالطه هم از آن استفاده مي‌كنند، براي پژوهشگران و طالبان حقيقت در تمام علوم مخصوصاً علوم انساني و علوم عقلي از اهميت خاصي برخوردار است.اين مشكل راه برون رفتي دائمي و ازبين نرفتني را مي‌طلبد.كه شايد بهترين راه حل تدوين منظومه فكري جامعي از اندیشه انديشمندان مي‌باشد. اين داستان در برداشت‌ها از آراء علامه طباطبايي نيز وجود دارد كه براي حل اين معضل به تدوين منظومه فكري ايشان بايد پرداخت. اين پايان‌نامه عهده‌دار استخراج و تدوين مستند اين منظومه در حوزه آخرت شناسي مي‌باشد.كه از ميان مباحث گسترده اين حوزه،آنچه بدان پرداخته‌مي‌شود مباحث پس از مرگ است كه در چهار فصل تدوين شده‌است. در فصل اول به تعريف و تبيين موضوع و بيان اهداف و فوائد و امتيازات اين رساله با نمونه‌هاي قبلي اشاره مي‌شود. فصل دوم با عنوان«عالم برزخ» آمده است كه پس از تعريف لغوي و اصطلاحي برزخ به اثبات آن از طريق عقل و نقل همت گماشته ‌شده‌است. پس ازاثبات عالم برزخ براي بيان كيفيت حضور انسان در آن عالم به تبيين دو متغير اصلي آن يعني حقيقت انسان و حقيقت عالم برزخ پرداخته ‌شده ‌است. که علامه حضور انسان را همراه بدني مثالي در برزخ اثبات مي‌كند. فصل سوم«يوم القيامه» در چهار بخش حشر، نامه عمل،ميزان وصراط تنظيم شده‌است.و علامه با بيان اينكه ملاك حشر، داشتن علم و شعور و اختيار است، اين ملاك را در انسان و جن اثبات مي‌كنند.در نتيجه حشر را فقط برای انسان و جن ثابت مي‌داند. در ادامه با بيان حقيقت عمل و جزا،نامه اعمال را وجود خارجي اعمال بر می‌شمارد كه انسان با علم حضوري آن را درك مي‌كند. و در بحث «ميزان» اقوال مختلف را بيان مي‌كنند و نظر خود را چنين بيان مي‌كند كه مراد از ميزان "وسيله سنجش و اندازه‌گيري" است اعم از اينكه براي عقيده باشد يا براي فعل يا قول و... . و در بيان حقيقت صراط مي‌فرمايد: در عالم دنيا دو صراط و مسيرحركت وجود دارد؛يك صراط تكويني كه بين تمام موجودات اعم از انسان و غير انسان جريان دارد و يك صراط تشريعي كه مختص به انسان است و با اراده و اختيار آن را مي‌پيمايد. فصل چهارم با عنوان «بهشت و جهنم» با بيان اينكه حقيقت ثواب و عقاب چيزي جز باطن و حقيقت اعمال نخواهد بود، به توصيف نعمت‌هاي مادي ومعنوي بهشت و عذاب‌هاي جهنّم از منظر علامه پرداخته‌ مي‌شود.
از وحدت تشکیکی تا وحدت اطلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
‫محمدعلی اردستانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
‫چکیده و 20 صفحه از متن الکترونیکی در پیوست ها و منابع دیجیتالی قابل رؤیت می باشد
  • تعداد رکورد ها : 4444