مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
1- محکّمه اولی 2- ازارقه (پیروان نافع بن ازرق) 3- نجدات (نجدیه، عاذریه) پیروان نجدة بن عامر حنفی 4- بیهسیه : پیروان ابو بیهس 5- عجارده: پیروان عبدالکریم بن عجرد 6- اباضیه
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 26
فرق معاصرة تنتسب الى الاسلام - المجلد 2
نویسنده:
غالب بن علي عواجي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
خوارج در گذشته و حال با تاکید ویژه بر حضور خود در سومالی [پایان نامه عربی]
نویسنده:
Ahmed Sheikh Mohamed Osman
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف این پژوهش، ارائه به شیوه ای جامع، حقایق مربوط به فرقه خوطیرج، تاریخ، عقاید و فعالیت های آن، و رویدادهای عمده ای است که آن را تجربه کرده است، همراه با دانش و اصول زیرگروه های مختلف آن. این تحقیق همچنین فعالیت‌های لما عتفیر و هجره را چه در مصر و چه در سومالی روشن می‌کند. این پایان نامه به بررسی دقیق تعریف افراط گرایی و تروریسم در مقابل پیام اسلام مبنی بر مدارا و عدالت می پردازد. در این زمینه، اختلاف نظرهایی را که اسلام مذموم می داند نیز روشن می کند. این مطالعه نشان داد که اسلام از آنجایی که دین اعتدال و مدارا است، ترویج وحدت و محکومیت اختلافات، تعصب، افراط گرایی و جناح بندی است. خوارج یک گروه انحرافی است که در اصطلاح امروزی می توان آن را یک سازمان تروریستی توصیف کرد. امام عترت تکفیر و هجرت چیزی نیست جز یک نسخه مدرن از خاوین که در اینجا به همان باورهای سلف خود می پردازد و در سومالی حضوری مشهود دارد و اقدامات آن مؤید ایدئولوژی ارتدادی اولیه است. خاویریج این گونه کارها پیش پا افتاده نیست، قبل از شروع باید شرایط و مقررات سختگیرانه ای رعایت شود، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و علمای مسلمان در صورت زیر پا گذاشتن رویه صحیح نسبت به این اعمال هشدار داده اند. واژه های مورد استفاده عبارتند از: اسلام، دین، نات جان، سومالی، خاویریج، فرقه، ایمان، اصول، اختلاف، ارتداد، الله، حضرت محمد، قرآن و حدیث.
الهیات اولیه اباضیه، شش متن کلامی از عبدالله ابن یزید فزاری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Editors: Abdulrahman al-Salimi, Wilferd Madelung
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
افسانه‌های شراة (خوارج)، هویت‌های اباضی: شهادت، زهد و تشکیل جامعه اسلامی اولیه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Adam Gaiser (آدام گایزر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of South Carolina Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: تحلیل انواع متون اولیه اسلامی برای درک فرآیندهای شکل گیری هویت و جامعه آدام گایزر در افسانه های شورات، هویت های ابادی، خاستگاه ها و توسعه اولیه مفاهیم اسلامی از شهادت و ادبیات شهادت را بررسی می کند. او فهرست یا فهرست شهدا (شهادت‌شناسی) اوایل شورات (خوارج) را در زمینه اواخر دوران باستان بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که ادبیات شورات، آن‌طور که می‌توان آن را بازسازی کرد، با شهادت‌های مسیحیان پیشین و دیگر گروه‌های مذهبی، به‌ویژه، تداوم دارد. در عراق، و اینکه این ادبیات قدرتمند در شورات قرن هفتم [میلادی] از طریق جانشینان آنها، اباضیه، منتقل شد. گیزر منابع اشعار و روایات را به‌عنوان گزارش‌های شبه تاریخی و کاربرد آن‌ها در آفرینش‌های ادبی که برای رفع نیازهای خاص جمعی، به‌ویژه نیاز به ایجاد و شکل‌دهی هویت طراحی شده‌اند، بررسی می‌کند. گیزر نشان می‌دهد که چگونه این گزارش‌ها ویژگی‌هایی را در قرن هشتم، از جمله روایت‌های شهادت مسیحیت شرقی، انباشته کردند - مانند شب زنده‌داری‌های شبانه، پذیرش رواقی مرگ، و معجزات -. با ایجاد نقاط کانونی تقوا که می‌توان حول آن هویت جمعی شکل گرفت، چنین گزارش‌هایی برای استفاده در فعالیت‌های تبلیغی در شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان مناسب بودند. گیزر همچنین شکل‌دهی مجدد این روایات را برای اهداف ساکت‌تر مستند می‌کند: تأکید بر رفتار معتدل و نه خشونت‌آمیز، دیپلماسی و احترام به دیگر فرقه‌های اسلامی به‌عنوان توحیدی بودن، به جای محکوم کردن آنها به عنوان گناهکار. گایزر، همراه با روایت‌های تازه‌سازی، تلاش‌های ابادی را برای گردآوری مجموعه‌ها در نسب‌نامه‌ها، هم فرهنگ‌های زندگی‌نامه‌ای و هم دودمان ایمان حقیقی که افراد و جوامع را به قدیسان و شهدای محلی مرتبط می‌کند، شرح می‌دهد. او همچنین نشان می‌دهد که چگونه این تاریخ پررنگ‌تر به شکل‌گیری قواعد و مقامات حاکم بر شورا انجامید. گایزر با استفاده از مواد خطی به ندرت بررسی شده برای روشن کردن فرآیندهایی مانند شکل‌گیری هویت و حفظ مرزهای مشترک، مسیری را دنبال می‌کند که طی آن این ادبیات شهادت طلبی و پیامدهای بالقوه خطرناک آن نهادینه، مهار و کنترل شدند.
أعلام الهدایة المجلد 2
نویسنده:
لجنه التالیف فی المعاونیه الثقافیه للمجمع العالمی لاهل البیت (ع)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: المجمع العالمي لاهل البيت (ع) ,
کلیدواژه‌های فرعی :
خلیفه , آیات امامت امام علی (ع) , احقیت علی به خلافت , تعیین خلیفه اول , تعیین خلیفه دوم , تعیین خلیفه سوم , خلیفه امام , ائمه شیعه(ع) , افعال خارق العاده امام علی علیه السلام , تعیین حضرت علی(ع) , حقیت امامت علی علیه السلام , حکومت حضرت علی علیه السلام , خلیفه سوم , سیره امام علی علیه السلام , علم امام علی(ع) , کلام امام علی (ع) , نصب وصی علیه السلام , ابلاغ ولایت علی(ع) , جنگهای پیامبر(ص) , بیعت سقیفه , حدیث غدیر , جنگ نهروان , بیعت با امام علی (ع) , احتجاج علی (ع) در روز سقیفه , وصی بلا فصل پیامبر(ص) , جنگ صفین , جنگ احد , جنگ جمل , جنگ تبوک , فضایل امام علی(ع) , ابصر الناس بالقضیة , فصاحت امام علی علیه السلام , افضلیت امام علی(ع) بر خلفاء راشدین , حکومت امام علی (ع) , آیه 55 مائده , غزوه , ولایت امیر المؤمنین , جنگ بدر , جنگ خیبر , تاریخ امامیه , آیات امامت امام علی (ع) , آیات فضائل علی (ع) , سکوت امیرالمومنین , نصب وصی (ع) , افضلیت امام علی(ع) بر ابوبکر , احتجاج علی (ع) در روز سقیفه , ابلاغ ولایت علی(ع) , بیعت سقیفه , 4- خوارج ,
چکیده :
اَعْلامُ الْهِدایَه عنوان چهارده جلد کتاب به زبان عربی درباره زندگی چهارده معصوم است که جمعی از محققان در معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت جمع‌آوری و تهیه نموده‌اند. ترجمۀ دورۀ کامل أعلام‌الهدایة یا تعدادی از مجلدات آن به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی، اردو و مالایی نیز منتشر شده است. پیشوایان هدایت، عنوان ترجمه فارسی این مجموعه است. جلد دوم مجموعه اعلام الهدایه کتاب «امیرمؤمنان، حضرت علی(ع)» است این کتاب چهار فصل دارد: فصل اول درباره جلوه‌هایی از شخصیت امام علی(ع) است. فصل دوم به مراحل زندگی حضرت علی(ع) از ولادت تا وفات پیامبر(ص) می‌پردازد. فصل سوم در مورد سرگذشت زندگی امام علی(ع) بعد از وفات پیامبر(ص) تا قتل عثمان است و فصل چهارم در مورد بیعت مسلمانان با حضرت علی(ع)، جنگ‌ها و میراث علمی ایشان است.
شرح غاية المراد في نظم الاعتقاد
نویسنده:
نور الدین عبدالله بن حمید السالمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مسقط: الكلمة الطيبة,
چکیده :
شرح غاية المراد في نظم الاعتقاد، شرح احمد بن حمد خلیلی بر منظومه «غاية المراد في نظم الاعتقاد» تألیف نورالدین‎ عبدالله بن حمید سالمی‎ (متوفی 1332‎ق)، اندیشمند و نویسنده اباضیه است. شرح ابیات منظومه مذکور به درخواست برخی دانشجویان انجام شده است. کتاب، مشتمل بر دو بخش است: در بخش اول متن غاية المراد که حاوی 77 بیت است در یک مقدمه، چهار عنوان کلی و یک خاتمه ارائه شده است. در بخش دوم نیز شرح غاية المراد با یک مقدمه از شارح و شرح کامل ابیات آمده است. شیوه شرح بدین ‎صورت است که شارح یک یا چند بیت را که موضوع واحدی دارد، با انتخاب عنوان مناسب ذکر کرده و سپس به شرح و توضیح آن پرداخته است. به اعتقاد نویسنده اولین چیزی که خداوند متعال بر بندگان واجب نموده، سه جمله است که از همه آنها تعبیر به «جمله» شده است. منظور از این جمله غیر از جمله مصطلح نحویون است؛ بلکه اصطلاح خاصی است که به‌طور اجمال مشتمل بر معانی متعددی است. تقسیم آنها به سه جمله، به‌خاطر اشتمال بر سه رکن است که هر رکن از آنها با رعایت اصطلاح نحوی، جمله مستقلی است. ارکان سه‌گانه عبارت است از ایمان به خدا و ایمان به رسالت حضرت محمد(ص) و نیز ایمان به کتابی که بر او نازل شده است؛ پس اولی متضمن جمله «أشهد أن لا إله إلا الله» و جمله دوم مشتمل بر «و أشهد أن محمدا رسول‌الله» و جمله سوم مشتمل بر «و أشهد أن ما جاء به محمد هو الحق من عند الله» است؛ لذا تعبیر به سه جمله به جهت آن است که هریک از آنها مفهوم مستقلی دارند و تعبیر به جمله واحد برای آن است که همه به یک غایت بازمی‌گردند که عبارت از خروج از سرپرستی کفر و داخل شدن در سرپرستی اسلام است و این محقق نمی‌شود مگر برای کسی که هر سه را به‌جا آورد. نویسنده در آغاز تبیین «تفسیر جمله اعتقادی»، تعبیر به «اله عرش» کرده است. دلیل این تعبیر آن است که اله عرش همه مخلوقات ذیل آن را در بر می‌گیرد؛ پس این‌گونه تعبیر کرده و مثلاً «اله خلق» نگفته است. وی عرش را اعظم مخلوقات دانسته است. در بحث ایمان، قواعد دین، ارکان دین، مسالک دین، ولایت و برائت مطرح شده است. در موضوع ولایت و برائت حقیقی، نص قطعی دال بر سعادت یا شقاوت فردی معین، شرط دانسته شده است؛ خواه آن فرد معین با اسم ذکر شده خواه با کنیه یا وصف. سپس شواهدی از قرآن کریم ارائه شده است. شارح همچنان‌که ولایت امام عادل را واجب می‌داند، تبری از امام جور را نیز به جهت فساد و جورش لازم می‌خواند.در رابطه با کفر نیز دو بخش قواعد و ارکان مطرح شده است. معنای لغوی قاعده همان اصل است و اصول کفر در هر دو قسم کفر شرک و کفر نعمت عبارت است از: جهل، حمیت، کبر و حسد. شارح پس از توضیح هریک از این صفات رذیله، چنین نتیجه می‌گیرد که از هریک از آنها، هریک از دو قسم کفر (کفر شرک و کفر نعمت)، ناشی می‌شود. شارح در انتهای کتاب چنین می‌نویسد: «این آخر مباحثی است که خداوند متعال میسر نمود از تهذیب تعلیقه‌ای که بر این منظومه مبارکه پیش از این املا کرده بودم و فرصت و مجالی برای کتابت شرحی شایسته در حد این منظومه فراهم نشده بود. من این شرح را - جز در موارد نادر - ‎بدون رجوع به منبع علمی نوشتم. هدف من از این نوشتار آن بود که دانشجویان را بر فهم مراد از غاية المراد کمک کنم تا آموزش آن برای آنها آسان شود و اهدافش را به‌خوبی بفهمند
النور الواضح
نویسنده:
سيف بن راشد بن نبهان المعولي؛ تحقیق: عبدالرحيم بن محمد المعولي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
عمان: خزائن الآثار,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کتاب «النور الواضح» را شیخ سیف بن راشد المعالی در عقیده اباضیه نوشته است و ردیه رساله شخصی است که شیخ در آن شبهه‌های فراوانی را پاسخ داده است از جمله: مسأله بیرون آمدن از آتش و مسئله آفرینش قرآن و غیر آن. که نوه اش عبدالرحیم بن محمد المعالی آن را تحقیق کرده است.
الإباضية عقيدة ومذهباً
نویسنده:
صابر طعيمة
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بيروت: دار الجيل,
چکیده :
بررسی تاریخی فرقه اباضیه از جهت اعتقادات و بررسی انتساب اباضیه به خوارج با محوریت مباحث امامت،توحید،صفات خداوند،رویت خداوند،تکفیر اصحاب معاصی کبیره
  • تعداد رکورد ها : 26