مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان نظری
احکام وجود(عرفان نظری)
قواعد عرفانی
مراتب وجود(خاص)
معرفت شناسی عرفانی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 1309
عنوان :
ارزیابی انتقادی تفسیر قلب به عقل در شارحان ابن عربی
نویسنده:
علی کیادربندسری، نصرالله حکمت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس)
,
عقل منفعل
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
عقل مستفاد
,
رابطه قلب و عقل
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
عرفان ابن عربی ,
عرفان اسلامی ,
شارحان نظریه های عرفانی ابن عربی ,
دل در عرفان اسلامی ,
انسان شناسی ابن عربی ,
تفاوت عقل و قلب ,
عقل در فلسفه اسلامی ,
تفسیر قلب به عقل ,
چکیده :
ایده ی قلب در آثار ابن عربی از مهمترین و محوری ترین آراء اوست که تمام اندیشه های معرفت شناختی وی در نسبت با آن قابل فهم هستند. این ایده که از سوی اکثر شارحان ابن عربی با ارجاع به دیدگاه حکمای مسلمان نسبت به عقل مورد فهم قرار گرفته اغلب به صورت عبارت اخرای عقل مستفاد در تلقی فیلسوفان اسلامی درک شده است. تفسیری که با توجه به اهمیت ایده ی قلب در آراء و افکار ابن عربی باید مورد ارزیابی قرار گرفته و استواری آن با توجه به اندیشه های ابن عربی در متن آثارش به طور دقیق سنجیده شود. در این مقاله تلاش میشود تا ضمن ارزیابی انتقادی این تفسیر، فهم ایده ی قلب به مثابه ی عقل قابل و همچنین به مثابه ی عقل در معنای فهم عرفی و عمومی از این کلمه نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 239 تا 259
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن عربی و دیگر شرایع در مقام «دیگری»
نویسنده:
علی اصغر مصلح، حامده راستایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
10. شریعت/ Šarīʿa
,
عرفان اسلامی
,
فلسفه میان فرهنگی
,
عرفان نظری
,
دیگری (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
ارتباط عرفان و شریعت ,
عرفان ابن عربی ,
شریعت حضرت محمد(ص) ,
نسخ شرایع سابقه ,
تساهل و تسامح دینی ,
عرفان اسلامی ,
شمول بهره مندی از حقیقت(دین شناسی) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
اختلاف ادیان ,
مفهوم دیگری در دنیای اسلام ,
ایده دیگری ,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین) ,
چکیده :
در پهنه جهان اسلام، در ساحات گوناگون عرفان و علوم باطنی، حکمت و دانشهای عقلی، اخلاق نظری، کلام و معارف عقیدتی، قرآن، فقه و حدیث و علوم نقلی و حتی دانش تاریخ میتوان از «دیگری» سخن گفت و موضع اندیشمندان مسلمان را در این موضوع در هر حیطه به طور جداگانه به نظاره نشست. آنچه در این مقاله مطرح است، بررسی مسئله «دیگری» در ساحت دیگر شرایع از نظرگاه محیی الدین ابنعربی است. بدین منظور، پرسش از حقانیت یا عدم حقانیت ادیان به آثار ابنعربی عرضه گردیده و مبنای فکری او در برابر مسئله دیگر شرایع مورد بررسی قرار گرفته است. پرسشی که هرچند برای خود او به عنوان مسئله مطرح نبوده است اما بررسی آن، رویکرد ابنعربی را به عنوان یک عارف مسلمان در مواجهه با دیگر شرایع نشان میدهد و از جمله فروع دیدگاه او در برابر مقوله عام «دیگری» به شمار میآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 221
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منفیت و نقدِ سنّت با تکیه بر سنّت عرفانی
نویسنده:
منیره طلیعه بخش، غلامحسین غلامحسین زاده، علیرضا نیکویی، مهدی معین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک
,
عرفان نظری
,
نقد سنت
,
سنت (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
تاریخی گرایی ,
سنت گرایان ,
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین) ,
سنت و تجددگرایی ,
عرفان اسلامی ,
گفتمان سنت گرا و تجددگرا ,
گوش دادن موثر ,
سنت و مدرنیته ,
تاریخیت گروی (مسائل جدید کلامی) ,
بنیادگرایی (مسائل جدید کلامی) ,
هرمنوتیک گادامر ,
عدم مطلق ,
سنت تاریخی ,
بنیاد ,
وجود و زمان ,
مساله سنت و تجدد ,
سنت در معنای تاریخی ,
Hermeneutical Philosophical Tradition ,
سنّتگرایی ,
هرمنوتیک شلایرماخر ,
زمان حال اصیل ,
وقت (عرفان) ,
بی بنیاد ,
سنت نزد عرفا ,
مغاک ,
بنیاد غیر متافیزیکی ,
سنت زایا ,
چکیده :
نحوهای که امروزه از سنت پرسش میشود و در آن اندیشه میرود، بیبنیاد (groundless) است. بیبنیادی شاخصۀ دوگانۀ سنت یا تجدد است. در حالی که بنیاد اصیل، بهواسطۀ تجربۀ دقیقۀ «نفی» بنیادی مغاکی/ عدمی است. رویکردهای بیبنیادی چون «هرمنوتیک رمانتیک، تاریخگری، بنیادگرایی و سنتگرایی» سنت را امری سپریشده فهم میکند در حالی که «هرمنوتیک فلسفی، تاریخمندی و سنتمندی» سنت را گذشته حاضر در اکنون میدانند. این رویکردها مستلزم قائل شدن به بنیاد و سرآغاز مغاکی/ عدمی و محدث، فهم زمان بهمثابۀ تکرار گذشته در حال و وجود بهمثابۀ وجودِ پیشِدست و در نتیجه مبتنی بر وقت، نقد و احضار هستند. در سنت اسلامی نخستین جرقههای این مواجهه اصیل را میتوان در نقد حقیقتِ آفاقی و سنتِ فرادست و تأکید بر کشف و شهود از سوی جریان تصوف و عرفان ردیابی کرد. عارفان حقیقت رویکرد خویش به سنت را «نقد» میدانستند که امری مقدم بر ارزیابی است و به فراخوانی وجودی حاضر اشاره دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه لوح و قلم در جهان شناسی عرفانی ابن عربی و عطار نیشابوری
نویسنده:
زمانی مهدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
چکیده :
لطفا برای مشاهده متن چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسانشناسی عرفانی و پايههای هستی شناختی آن
نویسنده:
محمدرضا اسفندی، احمد سعيدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
انسانشناسی عرفانی و پایههای هستی شناختی آن (عرفان)
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
علم نفس ,
وحدت شخصی وجود ,
علم اجمالی واجب ,
مبانی عرفان ,
علم نفس ,
اعیان ثابته ,
عرفان عملی ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
اعیان ثابته ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
تجلی واحد القهار ,
مقام توحید(عرفان) ,
علم اجمالی((منشا علم تفصیلی)، مقابل علم تفصیلی) ,
انسان کامل ,
چکیده :
به اعتقاد عارفان، انسان نسبت به ساير مخلوقات خداوند از ويژگي جامعيت برخوردار است و بهدليل اين جامعيت، هر يک از کمالات حقتعالي که در تعينات ديگر بروز و ظهور ميکند، در تعين انساني هم هست و ظهور دارد. ازاينرو، اهلمعرفت انسان را نمونه و نسخة کوچک عالم برميشمارند و عالم را يک انسان مفصل و بزرگ تلقي ميکنند. اين نوع نگاه به انسان و جايگاهي که در اين نگاه براي انسان در ميان ماسويالله در نظر گرفته ميشود و نقش و نسبتي که براي انسان نسبت به خداوند و نسبت به ديگر تجليات او معرفي ميگردد، مبتني بر نوع خاصي از هستيشناسي است. هم انسانشناسي عرفاني و هم هستيشناسي خاصي که در پس آن قرار دارد بهصورتهاي مختلفي در آثار عرفاني بررسي شدهاند؛ ولي بهظاهر در هيچ يک از آثار عرفاني يا دربارة عرفان، بخش مستقلي به پايههاي هستيشناختي انسانشناسي عرفاني اختصاص نيافته و رابطة مباني مزبور با آموزههاي انسانشناسي عارفان بهصورت ويژه تنقيح نشده است. هدف اساسي از اين پژوهش، بيان رابطة ميان دو بخش اصلي مباحث عرفاني، يعني هستيشناسي و انسانشناسي عرفاني است و بدين منظور، ابتدا به مباحثي از بنيادهاي هستيشناسي و سپس به پارهاي از مباحث انسانشناسي عارفان پرداخته، و رابطة اين مباحث را بهاجمال بررسي و تبيين نمودهايم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب نظام هستی از منظر امام خمينی (براساس تعليقات مصباحالانس)
نویسنده:
غلامرضا حسينپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
مفتاح الغیب
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
مصباح الانس
,
مصباح الانس: حمزه فناری
,
مراتب نظام هستی از منظر امام خمینی (براساس تعلیقات مصباحالانس) (عرفان)
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
کلام ,
نظام هستی ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
علم الهی ,
اعیان ثابته ,
مرتبه احدیت ,
مراتب وجود(خاص) ,
اعیان ثابته ,
احدیت(اثباتی) ,
احدیت(ثبوتی) ,
احدیت(تعین اول) ,
واحدیت(اندراجی) ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
احدیت(اخص) ,
واحدیت(اندراجی) ,
حضرت غیب مطلق ,
حضرت احدیت ,
حضرت واحدیت ,
مقام قاب قوسین((ثبوتی)، مقابل مقام او ادنی) ,
مقام قاب قوسین((اثباتی)، مقابل مقام او ادنی اثباتی) ,
علم الهی ,
کلام الهی ,
چکیده :
مفتاحالغيب نخستين اثري است كه رسماً در علم عرفان نظري توسط صدرالدين قونوي نگاشته شد و مصباحالانس اثر شمسالدين فناري نيز بعنوان شرحي تفصيلي بر اين كتاب، از آثاري است كه در استدلالي كردن مباحث عرفاني سهم بسزايي دارد. عارفاني چون امام خميني(ره) از جمله محققاني هستند كه تعليقات آنها در تبيين و ايضاح مقاصد مصباحالانس، بسيار مفيد بوده است. اين جستار بدنبال تبيين مراتب نظام هستي از نظر امام خميني بر اساس تعليقات ايشان بر مصباحالانس است. مراتب وجود حق در قوس نزول، همان سلسله» وجودات در نظام هستي است كه شامل اعتبارات و تعينات وجود ـ يعني مقامات ذات، احديت و واحديت ـ ميشود. بعبارت ديگر، حق تعالي داراي تعيناتي است كه ابتدا در مقام ذات كه البته مقام بدون اسم و رسمي است، متجلي ميشود و سپس با تنزل، به مقام احديت و باز با تنزلي ديگر، به مقام واحديت ميرسد. اين مقام واحديت، مقام تفصيل اسماء و صفات حق است كه اعيان ثابته، صور و مظاهر اين اسماء و صفات هستند و بهمين ترتيب، اعيان خارجي يا امور واقع نيز مظاهر اعيان ثابتهاند. ارزيابي، تحليل و نقد آراء امام خميني دربارة مراتب نظام هستي از اهداف اين پژوهش است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی اشكالات مطرح شده به برهان حكيم قمشهای درباره اثبات وجوب وجود خداوند
نویسنده:
رضا حصاری، سید مجتبی میردامادی، ابوالفضل رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت شخصی وجود
,
وحدت وجود
,
عرفان اسلامی
,
براهین خداشناسی
,
وحدت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
تمهید القواعد: ابن تُرکه
,
بررسی انتقادی اشکالات مطرح شده به برهان حکیم قمشهای درباره اثبات وجوب وجود خداوند
کلیدواژههای فرعی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
ولی کامل ,
واجب الوجود من جمیع الجهات ,
انسان کامل (کلام) ,
وجوب بالذات ,
حیث تعلیلی ,
حیث تقییدی ,
حکمت متعالیه ,
شریک الباری ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
حیثیت اطلاقی ,
واجب الوجود من جمیع الجهات ,
انسان کامل ,
برهان وجودی(فلسفه دین) ,
چکیده :
براي اثبات وحدت شخصي وجود، براهين مختلف و گوناگوني اقامه شده است. بيشتر اين براهين كه توسط عارفاني همانند داود قيصري، حمزه فناري و ابنتركه بيان شدهاند، با اشكالاتي مانند خلط ميان مفهوم و مصداق مواجه است. در اين ميان حكيم محمدرضا قمشهاي در حاشية خويش بر كتاب تمهيد القواعد و ذيل مبحث براهين اثبات وحدت شخصي وجود، برهاني ارائه كرده كه اثبات ضرورت ازلي خداوند را بهمراه دارد. در عين حال، چهار اشكال به اين برهان وارد شده است. اشكال نخست در مورد معناي طبيعت اطلاقي وجود است كه بصورت مبهم بيان شده است. اشكال دوم دربارة خلط ميان مفهوم و مصداق است. بخش نخست اشكال سوم، به تماميت اين برهان بر مفروض بودن تحقق اصل طبيعت باز ميگردد و بخش دوم اشكال، سازگاري تحقق اصل طبيعتِ وجود با وجودهاي مقيد را هدف قرار داده است. اشكال چهارم، به نبود نوآوري و ابتكار در ارائة اين برهان پرداخته است. مقالة حاضر با روش تحليلي ـ تطبيقي، هر يك از اين اشكالات را بررسي نموده و به سه اشكال نخست پاسخ داده است. از اين جهت، برهان حكيم قمشهاي تمام و صحيح تلقي ميشود كه در اين نوشتار بتفصيل تبيين شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ظهور حضرت قائم عج الله تعالی الفرجه الشريف، تجلی توحيد با دولت اسم الباطن
نویسنده:
محمدرضا عابدينی، ابراهيم پورعلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اَسماء (عرفان نظری)
,
عرفان شیعی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
احدیت اسم باطن
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
اسم باطن(مقابل اسم ظاهر)
,
02-تجلی اسم باطن(ثبوتی)
,
ظهور حضرت قائم عج الله تعالی الفرجه الشریف، تجلی توحید با دولت اسم الباطن (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
قوس نزول و صعود ,
عرفان نظری ,
اسم ظاهر(مقابل اسم باطن) ,
اسم باطن(مقابل اسم ظاهر) ,
01-تجلی اسم ظاهر(ثبوتی) ,
02-تجلی اسم باطن(ثبوتی) ,
حضرت غیب مطلق ,
رجعت امام زمان ,
غیب مکنون (عرفان) ,
تجلی دولت توحید با اسم الباطن در ظهور حضرت قائم (عج) (عرفان) ,
مراتب سه گانه یوم الله و مراتب تجلی اسم الباطن (عرفان) ,
اشراق زمین به نور رب در ظهور حضرت قائم (عج) (عرفان) ,
قضاوت عادلانه در وقت ظهور و تجلی اسم الباطن (عرفان) ,
مجازات ذراری قاتلین امام حسین (ع) بر اساس اسم الباطن (عرفان) ,
ظهور و رجعت و قیامت، سه مرتبه یک حقیقت (عرفان) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
ظهور حضرت قائم عج الله تعالي الفرجه الشريف و استقرار حکومت آن حضرت، موجب تغييرات گسترده در حيات عمومي بشريت خواهد شد؛ اما اين تحول عظيم داراي روح کلي است، و آن تجلي توحيد با دولت و هيمنة اسم الباطن است. در اين مقاله سعي شده است با پژوهشي در روايات اهلبيت عليهم السلام دربارة ظهور، به اين پرسش پاسخ داده شود که روايات مربوط به ظهور حضرت قائم عج الله تعالي الفرجه الشريف چگونه بر تجلي اسم الباطن در اين دوران دلالت دارد و در اين زمينه به شواهدي از کلمات اهلمعرفت استناد شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه «نور و حقیقت محمّدی» در دیوان سیّد عمادالدّین نسیمی
نویسنده:
نرگس اصغری گوار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حروفیه
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
حروفیه (از صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جایگاه «نور و حقیقت محمّدی» در دیوان سیّد عمادالدّین نسیمی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
انسان کامل (کلام) ,
نور محمدی (ص) ,
اعیان ثابته ,
اصطلاحات عرفانی ,
عرفان نظری ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
اعیان ثابته ,
ظهور حقیقت محمدیه ,
رابطه حقیقت محمّدی با صورت محمّدی (عرفان) ,
فروغ رخ مسیح (ع) (عرفان) ,
نور چهرۀ زیبارویان (عرفان) ,
فروغ تجلی در معراج (عرفان) ,
نور تجلی در کل عالم هستی (عرفان) ,
آتش و نور ابراهیم (ع) (عرفان) ,
نور و نار موسی (ع) (عرفان) ,
چکیده :
یکی از مهمّترین و زیباترین ویژگیهای عرفان اسلامی حقیقت محمّدیه است و مراد از آن به اصطلاح متصوّفه و عرفا، ذات احدیّت به اعتبار تعین اوّل و مظهر اسم جامعالله است. این حقیقت به عنوان مبدأ و معاد، شالودۀ نظام آفرینش، نخستین وجود منبسط و تجلّی حقّ، سبب حدوث و بقای عالم، واسطۀ حقّ و خلق و غایت نظام هستی معرفی شده است. سایر اصناف موجودات به دلیل خلقت متمایز با تفاوت مراتب از چکیده و عصارۀ آن نور اعظم به گونهای بهرهمند میشوند. دیگر انبیاء مظاهری از نبوت مطلقۀ حضرت محمّد(ص) بشمار میروند و هر یک از پیامبران در حکم شعاعی از آفتاب دولت احمدی و از شئون و مراتب و فروع آن هستند. نسیمی از این آموزۀ ابنعربی یعنی حقیقت و نور محمّدی استفاده نموده و آن را با نور فضل مطابقت داده است یعنی به جای حضرت محمّد(ص)، فضل الله نعیمی استرآبادی1 بنیانگذار این فرقه را جایگزین کرده و بدین ترتیب استمرار سلسلۀ انبیا را به نور فضل نسبت داده است. این تحقّیق با نگاهی به دیوان سیّد عمادالدّین نسیمی- موفّقترین شاعر فرقۀ حروفیه- به روش «تحلیل محتوا» به انجام رسیده است و هدف از آن بررسیِ برداشت این شاعر از حقیقت نور محمّدیه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 282 تا 299
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابراهیم بن سلیمان حموی
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
,
اعلام قرن هشتم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 1309
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید