مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
فلسفه دین
ایمان و عقل
جهان دیگر(فلسفه دین)
دین و اخلاق(فلسفه دین)
زبان دین (فلسفه دین)
صورت دینی زندگی
علم و دین (فلسفه دین)
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
معرفت دینی
مفهوم خداوند
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
تعداد رکورد ها : 2296
عنوان :
جایگاه عقل درمناسک دینی از دیدگاه کانت
نویسنده:
طیبه جورابچی ، حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
,
فلسفه دین
چکیده :
مسئلۀ جایگاه عقل در دینشناسی و نحوه و میزان معقولیت هر یک از ابعاد دین یکی از مباحث مهم در فلسفۀ دین است. از این رو صاحبنظران و متفکران زیادی از جمله کانت به بحث در این زمینه پرداختهاند. اما از آنجا که غالب دغدغهها در این زمینه حول محور اعتقادات و سپس اخلاق قرار گرفته، کمتر به جایگاه عقلانی مناسک دینی توجه شده است. کانت، بر مبنای عقلانی-اخلاقی دانستن دین، مناسک دینی را عقلاً نقد و بررسی میکند و چون گوهر دین را اخلاق میداند، مناسک دینی را تا آنجا که مقدمۀ وصول به غایت دین عقلانی-اخلاقی است میپذیرد. همچنین در باب مناسک دینی وی معتقد است در یک دین عقلانی هیچ تکلیف خاصی نسبت به خداوند وجود ندارد و این تلقی را که با به جا آوردن اعمال و مناسکی بتوان رحمت و عنایت الهی را جلب کرد، خرافه و تعصب میخواند. البته اگر انسان بخواهد خضوع و خشوع خود را در برابر خداوند اظهار کند نباید اعمال و تکالیف خاصی انجام دهد، بلکه باید خلوص اخلاقی به عنوان زمینۀ عالی تمام اصول رفتار او مورد توجه قرار گیرد. با این همه، اعمال عبادی و نیایش و مناسک اگر بستری برای پرورش روح اخلاق و انجام وظایف به صرافت تکلیف باشد، مورد تایید و تأکید کانت قرار می گیرد. بنابراین نمیتوان کانت را به طور مطلق مخالف جنبههای غیراخلاقی و غیرعقلانی (مناسکی و آیینی) دین دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حوار مع عالم الأنثروبولوجيا طلال أسد - الدين الأصيل ليس مغلقاً أمام العقل النقدي
نویسنده:
كريغ مارتين
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 14 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار درآمدی بر مسئله شر
مدرس:
آرش نراقی
نوع منبع :
صوت , فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
فیلم
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
شرور
,
شر
,
فلسفه دین
,
اختیار انسان و علم خداوند
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
درسگفتار / سخنرانی کلام جدید و فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
پوچ انگاری ,
ملحدان ,
شکاکیت(معرفت شناسی ) ,
فلاسفه الهی ,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین) ,
شر و اخلاق ,
چکیده :
برهان شر یکی از قدیمیترین و جدیترین براهینی است که برای اثبات عدم وجود خدا اقامه شدهاست. برهان شر ، که خدای ادیان ابراهیمی (خدای قادر مطلق، دانای مطلق، و خیرخواه اعلی) را هدف گرفتهاست؛ عموماً به عنوان یکی از براهین مبتنی بر شواهد اثبات عدم وجود خدا لحاظ میشود. این برهان تلاش میکند نشان دهد که میان دو قضیه وجود خدا و وجود شر، تناقض وجود دارد، و بنابر اصل تناقض تنها یکی از این دو قضیه میتوانند درست باشند؛ از آنجا که در وجود شر شکی نیست، صدق قضیه دوم، مستلزم نادرست بودن قضیه نخست است؛ بنابراین خدا نمیتواند وجود داشته باشد. در درسگفتار مسئله شر ، دکتر آرش نراقی در چندین جلسه به توضیح و تبیین مسئله شر می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه ایمان، سلوک قلبی، و عقل در اندیشه پاسکال
نویسنده:
شهین اعوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
Existentialism فلسفه های اگزیستانس - فلسفه اصالت هستی ظهوری انسان (مجتبوی)
چکیده :
پاسکال بنیان نهایی یقین را که همه چیز مبتنی بر آن است. این بنیان «خدای زنده»، یعنی کتاب مقدس است که در مسیح آشکار شد آیا چنین ادعایی درست است؟ در این صورت آیا او را باید «فیلسوف دین» نامید؟ او میگوید از طریق عقل و استدلال نمیتوان حقیقت را یافت. چنان دکارت این راه را رفت ولی به نتیجه نرسید. معمولاً پاسکال را در زمرة عقلگرایان شناختهاند اما آنطور که مقاله در صدد اثبات آن است، او یک «ایمانگرا» است ولی ایمان او «عقلی» نیست بلکه «ایمان قلبی» است. منابعی که قلب را به «دل» برگرداندهاند، در اشتباهاند. مقالة حاضر، موضوع دین و «ایمان قلبی» از منظر پاسکال؛ و نیز منطق و روشی را که او با استفاده از آن به این گونه «ایمان» و «فهم دین» نائل آمده، مورد بررسی قرار داده است؛ و در پارهای موارد مهم، دیدگاه پاسکال با دکارت نیز مقایسه میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محاضرات فلسفة الدين : (الحلقة التاسعة - أدلة أخرى على وجود الله)
نویسنده:
فريدريش هگل، مجاهد عبدالمنعم مجاهد
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
ایمان (فرجام شناسی) ,
براهین خداشناسی ,
احکام ماهیت ,
ماهیت ,
اجزاء ماهیت ,
جوهر ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
احکام واجب الوجود ,
عرض لازم وجود ,
حقیقت روح(قسیم سر و قلب و نفس) ,
احکام خداشناسی ,
الشیء ما لم یجب لم یوجَد: شیء ممکن تا به مرحلة وجوب وجود از ناحیة علت تامه اش نرسد موجود نمی شود ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جدلية الدين والتنوير : من دروس فلسفة الدين
نویسنده:
هگل، ترجمه ابو یعرب المرزوقی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
راههای خداشناسی
,
فلسفه دین
,
کتب فلسفی
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
احکام خداشناسی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
ماهیت علت غایی ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
مفهوم شناسی دین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوسازی مفهوم علم و دین بر پایه رویکرد ترکیبی عقل و ایمان
نویسنده:
احمد عبدالحسینی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل و دین
,
فلسفه دین
چکیده :
بررسی تاریخی نسبت «عقل و دین» و تعامل بین دادههای دینی و یافتههای بشری و تبیین حوزه هر یک از این دو مقوله، از دیر زمان توجه فیلسوفان و متالهان ادیان را به خود جلب نموده است. بهگونهای که پهنه تاریخ ادیان را میتوان صحنه گفتوگوهای مستمر عقل و دین قلمداد کرد که سابقه چهره جدید آن تحت عنوان «علم و دین» به اواسط قرون وسطی میرسد. علم به معنای وسیع کلمه، مجموعهای منظم از دانستهها و معارف بشری پیرامون واقعیتهای طبیعی است که به روش تجربه و مشاهده حاصل میشود. دین مجموعه آموزههایی است که از منبع وحى الهى جهت هدایت انسانها به پیامبران نازل شده است. با توجه به تفاوت در روش، موضوع و غایت علم و دین، همواره این سؤال بین فیلسوفان و متالهان مطرح بوده است که چه نسبت و رابطهای میتوان بین آن دو فرض کرد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی در صدد تبیین رویکرد جامع قرآنی در خصوص نسبت عقل و ایمان و سپس نوسازی مفهوم علم و دین در پرتو این رویکرد قرآنی است. یافتهها پژوهش نشان داد که با توجه به فطری بودن دانش دینی در هر دو بعد طبیعی و الهی، کار دانشمند تجربی و نبی یک چیز است و آن تعیین دانش دینی فطری انسان در دو بعد طبیعی و الهی با روش مناسب خود: که طبیعتاً مناسبترین روش برای دانشمند تجربی در تعیین دانش دینی فطری طبیعی، مشاهده مستقیم حقایق طبیعت با ابزار حس و تجربه همراه با سنجش عقلی است و مناسبترین روش برای نبی یا رسول در تعیین دانش دینی فطری الهی، کشف حقایق ورای طبیعت در پرتو وحی همراه با سنجش عقلی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقل و ایمان از دیدگاه آیتالله جوادیآملی و آلوین پلانتینگا
نویسنده:
پدیدآور: مرضیه شکوری مقدم ؛ استاد راهنما: محمدرضا ارشادینیا ؛ استاد مشاور: احمد رزم خواه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل و ایمان
,
فلسفه دین
,
فلسفه تطبیقی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
مسئله عقل وایمان ازمهم ترین مسئله حوزه فلسفه دین است.عمده ترین سوال حوزه این پژوهش این است :هنگام مواجهه با گزاره های باید جانب عقل را گرفت یا ایمان؟آیا اعتقاد دینی عقلانی است یانه؟ودرصورت دوم غیر عقلانی است یا ضدعقلانی؟نسبت به سوال طرح شده دو دیدگاه کلی عقل گرایی وایمان گرایی مطرح است متناسب با دیدگاه ایمان گرایی عقل وایمان با هم ناسازگارودرتضادهستند.وحامیان نظریه عقل گرایی براین عقیده هستندکه عقل وایمان با هم سازگارهستند وبا یکدیگرمنافاتی ندارند.ازنگاه اسلام ایمان دینی مبتنی برعقل است ودرحوزه فلسفه دین هنگامی که بحث ازایمان وعقل مطرح می شودمنظوراز آن بحث نسبت دین وعقل است.استاد جوادی آملی به عنوان یکی ازفلاسفه ومتفکرین معاصرنوصدرایی موثر در دنیای جدید اسلام نقشی برجسته درتبیین مسایل کلامی داشته است وی در کتاب معرفت عقل درهندسه معرفت دینی به دفاع از نظریه ای پرداخته که عقل دربرابرنقل گرفته نه درمقابل دین است. همچنین آلوین پلانتینگافیلسوف ومتکلم مسیحی آمریکایی ازهمان اوایل در صدد بود که درفلسفه دین نظریه ای جامع ومعقولی ارائه دهدواین اقدام را با طرح نظریه معرفت شناسی اصلاح شده آغازنمودمهمترین نکته این مکتب این است که معرفت بشرازخداوندرا بی واسطه وبدون نیاز به دلیل می داند.حال دراین پژوهش بابررسی دقیق شواهدواستنادهای دوفیلسوف بایددیدکه این دومتفکراولا دیدگاه عقل گرایی دارندیا ایمان گرایی؟هدف اصلی این پژوهش اولا ارائه نظریات دو فیلسوف وبررسی اندیشه های جوادی آملی وپلانتینگا درباب عقل وایمان است ودر وهله بعدتطبیق نظریات این دو وذکرنکات اشتراک وافتراق این دومتکلم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار کلام نوین اسلامی
مدرس:
عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام قدیم
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
درسگفتار / سخنرانی کلام اسلامی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار آشنایی با براهین اثبات وجود خدا در فلسفه اسلامی و غرب
مدرس:
حمیدرضا آیت اللهی
نوع منبع :
فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه اسلامی
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
,
درسگفتار / سخنرانی کلام جدید و فلسفه دین
,
درسگفتار فلسفه اسلامی
,
درسگفتار فلسفه
,
درسگفتار فلسفه دین
,
درسگفتار فلسفه غرب
,
درسگفتار الهیات بالمعنی الاخص
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
راههای خداشناسی ,
براهین خداشناسی ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه غربی ,
فلسفه اسلامی ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
فلسفه دین ,
برهان وجودی(فلسفه دین) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
تعداد رکورد ها : 2296
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید