مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
>
عصر خلافت
>
عباسیان
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 201
عنوان :
مواضع فکری و سیاسی امام حسن عسکری (ع) در برابر خلافت عباسی
نویسنده:
محمود کاتبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامیه
,
کرامت
,
معتزله (اهل سنت)
,
نگرش سیاسی
,
فقه جعفری
,
عصر خلافت
,
عباسیان
,
تاریخ
,
حسنبن علی (ع)، امام یازدهم
,
امام عسگری (علیه السلام)
چکیده :
بنا بر باور شیعه امامیه ائمه معصومین(ع) نور واحد بوده و یک هدف و مقصود که همانا هدایت مردم است را دنبال می-نمودهاند. اما هر یک از امامان دوازدهگانه، در شرایط زمانی و مکانی خاص میزیستند، از جهات مختلف سیاسی، فکری، فرهنگی با یک دیگر متفاوت بودهاند. مهمترین هدف از این نوشتار، تبیین جریانهای غالب فکری در عصر زندگانی امام حسن عسکری(ع) خصوصا در دوره امامت ایشان است. مبارزات و مواضع سیاسی ائمه(ع) در برابر جریان-های بنی امیه و بنی عباس منطبق با شرایط حاکم بر جامعه بود. امام حسن عسکری(ع) نیز در دوران امامت خویش با توجه به اعمال محدودیتهای سیاسی و خفقان از طرف حکومت عباسی از راههای مختلف به اتخاذ مواضع سیاسی منطقی پرداختهاند، در پژوهش حاضر به شرایط سیاسی حاکم بر دستگاه خلافت عباسی و سیاست خلفای عباسی نسبت به امام (ع) و شیعیان آن حضرت پرداخته میشود .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قیامهای علوی عصر امام صادق (ع) و بررسی آن حضرت در برابر آنها
نویسنده:
مرتضی مبارکیزاده جاز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
امام حسین (ع)
,
زیدبن علی
,
زیدیه
,
امام صادق (ع)
,
یحیی بن زید
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
امویان
,
عباسیان
,
قیام عاشورا
,
تاریخ
,
تشیع علوی
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
جعفربن محمد (ع)، امام ششم
,
یحییبن زید
,
نفس زکیه، محمدبن عبدالله
,
ابراهیمبن عبدالله (ع)
,
مختاربن ابی عبید
,
حسینبن علی (ع)، امام سوم
,
مختاربن ابی عبید
,
نفس زکیه، محمدبن عبدالله
,
ابراهیمبن عبدالله (ع)
چکیده :
درعصر امام صادق(ع) چهار قیام مهم علوی در چهار منطقه کوفه، خراسان، مدینه و بصره رخ داد. اولین قیام علوی قیام زید بن علی(عدر سال 122 هجری در واکنش به ظلمو تعدی دستگاه خلافت اموی و خونخواهی جدش امام حسین(ع) در کوفه رخ داد، و شمار زیادی از مردم آن شهر با زید بیعت کردند. اما در نتیجه ایجاد ارعاب و تهدید حاکم اموی آن شهر بیعت خود را شکستند و زید را تنها گذاشتند که این امر به کشته شدن وی انجامید. دومین قیام توسط یحیی بن زید در منطقه خراسان شکل گرفت. یحیی که از قیام پدرش جان سالم به در برده بود از کوفه به سمت خراسان فرار کرد. و در آنجا تعداد زیادی از مردم آن شهر با وی بیعت کردند. وی برای گرفتن انتقام خون پدر و مقابله با ظلم و جور دستگاه خلافت به سال 125 در خراسان قیام کرد، و توانست در چندین جنگ بر نیروهای اموی غلبه کند، اما سرانجام در نبرد ارغونه از نیروهای اموی شکست خورد و به شهادت رسید. سومین قیام علوی توسط محمد بن عبدالله(نفس زکیه) از شاخه حسنی در مدینه به سال 145شکل گرفت. محمد نفس زکیه پیش از دست یابی عباسیان به حکومت، به خلافت چشم دوخته بود، و به همین دلیل زمانی که عباسان به قدرت رسیدند وی از بیعت امتناع و علیه آنان دست به قیام زد و پیروانش در حجاز، عراق و خراسان برای وی دعوت می کردند. قیام وی مشکلات فراوانی را برای منصور خلیفه عباسی به وجود آورد، اما در نهایت در نبرد با سپاه عباسی به فرماندهی عیسی بن موسی به قتل رسید. آخرین قیام علوی عصر امام صادق(ع) قیام ابراهیم بن عبدالله(قتیل باخمری) به سال 145در بصره رخ داد. ابراهیم که از طرف برادرش نفس زکیه برای دعوت و قیام به بصره فرستاده شده بود پس از کشته شدن نفس زکیه قیام کرد. در این قیام گروههای مختلفی از جمله شیعیان، زیدیه و معتزله شرکت داشتند و این قیام نیز پس از وارد نمودن خسارات و تلفات سنگین به دستگاه خلافت سرانجام درهم کوبیده شد. امام صادق(ع) به طورغیر مستقیم قیامهای زید بن علی(ع) و یحیی بن زید، را تأیید کردند، و در مورد قیامهای محمد بن عبدالله(نفس زکیه)و ابراهیم بن عبدالله، باید این چنین بیان داشت که: اگرچه امام آنها را تأیید نکرد ولی هیچ تکذیبی هم از سوی ایشان مشاهده نشده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخبار فخ و خبر یحیی بن عبدالله و اخیه ادریس بن عبدالله : انتشار الحركة الزيدية في اليمن و المغرب و الديلم
نویسنده:
احمد بن سهل رازی؛ محقق: ماهر جرار
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بیروت: دار الغرب الاسلامي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ادریسیه ( زیدیه )
,
قیام فخ
,
تاریخ زیدیه
,
کتب زیدیه
کلیدواژههای فرعی :
قیام های شیعه ,
زیدیه ,
زیدیان ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
فرق شیعه ,
سرگذشت نامه ,
عباسیان ,
عصر امامت ,
قیام های عصر امامت ,
تاریخ تشیع ,
تاریخ سیاسی شیعه ,
چکیده :
«أخبار فخّ و خبر يحيى بن عبدالله و أخيه إدريس بن عبدالله» تأليف احمد بن سهل رازى (متوفى اوايل قرن چهارم)، به زبان عربى است و موضوع آن بيان اخبارى پيرامون قيام و معركه فخ و زيديه مى باشد. شهرت عمده فخ به دليل واقعه اى است كه در روز 8 ذى الحجه سال 169ق در زمان هادى عباسى در آن مكان روى داد. در اين روز كه به يوم فخ معروف است، عده زيادى از علويان به جهت قيام بر خليفه عباسى كشته شدند. پيشواى قيام كنندگان، «حسين بن على بن حسن فخى»، معروف به صاحب فخ، نبيره امام حسن مجتبى (ع) بوده است». کتاب مشتمل بر يك مقدمه مفصل و ارزشمند از محقق کتاب «ماهر جرّار» و متن مى باشد كه فاقد هر گونه تبويب يا فصل بندى است. مؤلف در بيان مطالب از آيات قرآنى و اشعار عربى بهره گرفته است. وى مطالب اساسى کتاب را در چهار قسمت معرفى نموده كه بدين شرح است: 1.معركه فخ؛ 2.جان سالم به در بردن يحيى و ادريس و فرار آن دو به حبشه؛ 3. اخبار ادريس در آفريقا و مغرب تا وفات وى به وسيله سم؛ 4. اخبار يحيى و سرگردانى او در شهرهاى مختلف، و رسيدن وى به ديلم، هراس هارون الرشيد از او، و سرانجام دستگيرى و كشتن او.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصلحت اندیشی سیاسی در آراء و اقدامات خواجه نصیر الدین توسی
نویسنده:
رویا غلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
تشیع
,
علوم انسانی
,
ایدئولوژی (پسامارکسی=نظام باورها)
,
مصلحت
,
حکمت
,
فعالیت سیاسی
,
نگرش سیاسی
,
نصیرالدین طوسی، محمدبن محمد
,
عباسیان
,
اندیشه سیاسی
,
مغول
,
مصلحت اندیشی سیاسی
,
نفوذ سیاسی
چکیده :
این رساله در مورد اقدامات ، آراء و افکار سیاسیخواجه نصیر الدین توسی می باشد . وی از اندیشمندان بزرگ شیعه مذهب قرن هفتم ه. ق بود ، که در اواخر دوران عباسیان و اوایل حکومت مغولان می زیست . خواجه توسینخستین فردی بود که فلسفه و کلام را به طور وسیعی در هم آمیخت. وی علاوه بر نبوغی که در علم کلام و فلسفه داشت ، در منطق ، هیأت و نجوم ، ریاضیات ، طب ، جغرافیا ، تفسیر ، فقه و ... نیز یکی از نوابغ عصر خود به شمار می آید. این پژوهش را با این سوال که حکمت و مصلحت در اقدامات و اندیشه سیاسی خواجه نصیر الدین توسی چه جایگاهی دارد ،آغاز نمودم و در صدد بودم که به بررسی نقش خواجه توسی از یک سو در فرو پاشی خلافت پوسیده عباسی و از سوی دیگر مقدمات تحکیم وحدت ملی در سایه ایدئولوژی شیعی بپردازم . در انتها به این نتیجه رسیدم که خواجه توسی در بر اندازی خلافت عباسی توسط مغولان نقش موثری داشت و به درون دستگاه مغولان در ایران که ایلخانان نامیده می شدند راه یافت و از رهگذر همکاری با مغولان به اقدامات مفید و موثری برای اسلام و ایران دست زد و در نهایت با اقدامات خود زمینه ساز رسمی شدن مذهب تشیع در ایران گردید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیالکتیک حاکمیت سیاسی و علم کلام در اهل سنت (با تأکید بر حاکمیت دو سلسله بنیامیه و بنی عباس)
نویسنده:
فتاح حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
اهل سنت
,
قدرت سیاسی
,
معتزله (اهل سنت)
,
علوم سیاسی
,
13. علم کلام
,
امویان
,
عباسیان
,
دیالکتیکشناسی
,
دیالکتیکشناسی
,
دیالکتیکشناسی
,
دیالکتیکشناسی
,
دیالکتیکشناسی
چکیده :
مکتب معتزله و تکوین و گسترش آموزه های آن را باید حادثه دوران سازی در تاریخ اندیشهی دنیای اسلام تلقی کرد. این مکـتب فکری که از متن چالـشها و کشـاکشهای سخت سیاسی و اعتقادی قرن اول و سالهای نخست قرن دوم هجری سر بر آورد، چنان تأثیر ژرفی بر تکوین و تداوم اندیشه در جهان اسـلام گذاشت که پس از قـرن پنـجم علی رغم افول تدریجی آن از سپهر اندیشه ورزی متفکران، نحله های گوناگون کلامی و مذهبی هرگز نتوانستند از تأثیر آموزه های آن برکنار بمانند. نظریهپردازان این تفکر با تأکید بر منزلت عقل و سهم این دو در فهم متون و استنباط احکام، راه نوینی را در عرصهی دینداریِ خردورزانه گشودند چنان که با پای فشردن بر اختیار و اراده آزاد انسان، علاوه بر بیان عقلانی مفاهیم اعتقادی، زمینه نظری لازم را برای خلاقیتهای عملی و اجتماعی فراهم آوردند. آنان با فروزان نگه داشتن مشعلهای خردورزی و اعتقاد و پیکار، پی گیر نظری با خرافه، سحر، شعبده و دریافتها و معتقدات جبراندیشانه و مغایر با اختیار و اراده آزاد انسان، در پی ریزی بنیادهای نظری تمدن اسلامی در فاصله قرن دوم تا پنجم، سهم درخور اعتنایی بر عهده گرفتند. همزمانی دوره رشد و شکوفایی تمدن اسلامی با دوران رواج تعالیم مکاتب کلامی را نمیتوان یکسره تصادفی و اتفاقی دانست و تأثیر مبانی نظری جنبش کلامی در اعتلای تمدن اسلامی را نمیتوان نادیده گرفت. تفکر بعدی اشعری است که بعد از معتزله شکل گرفت و در جهان اسلام نقش عظیمی بر جای نهاد و بر اساس اصول بنیادی خود یعنی قران و حدیث، اثرات بزرگی بر عرصههای حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام گذاشت. البته باید اعلام کرد، این تفکر از مواضع فکری و عقلی محض که معتزلیان بر آن پافشاری میکردند، از جمله مسأله اختیار انسان و قدر که زیر بنای فکری آنان بود، جهتی دیگر را برگزیدند و گفتند: اعمال بندگان به دست خداست و بـندگان فقط کسب میکنند و بر مسألهی جبر تأکید کردند و اختیار را در انسان محدود فرض کردند. در نهایت اشاعره در حیات سیاسی خود در دو سلسلهی بنی امیه و بنی عباس بر اساس فراخور و درک حاکمان سیاسی، اثرات خود را بر جای نهادند و در مسیر رو به جلو خود و با سردمداری افراد سرشناسِ فکری و علمی افق-های درخشانی برای پویندگان خود به ارمغان آوردند و در حال حاضر این نحلهی کلامی در اکثر بلاد اسلامی تفکر غالب کلامی است که در فصل پنجم مشروحاً به دیالکتیک حاکمیت سیاسی و علم کلام خواهیم پرداخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای بحث حسن و قبح عقلی از دو دیدگاه کلام قدیم و جدید
نویسنده:
پرویز سلمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
علوم انسانی
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
معتزله (اهل سنت)
,
قبح
,
متکلمان
,
اشعریان
,
خوبی
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
13. علم کلام
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
امویان
,
عباسیان
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
چکیده :
این پایاننامه در پنج فصل به بررسی تطبیقی بحث حسن و قبح در علم کلام قدیم و جدید پرداخته است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كارل بروكلمان في الميزان
نویسنده:
شوقی ابوخليل
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
دمشق: دارالفکر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شرق شناسی
,
شرق شناسان
,
کتب روشنفکران عرب
,
کتب تاریخ اسلام
کلیدواژههای فرعی :
تاریخ حدیث ,
اسلام شناسان غربی ,
نقد نظریه ,
تالیفات ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
شخصیت ها ,
دروغ ,
تهمت ,
عصر خلافت ,
امویان ,
خلفای راشدین ,
عباسیان ,
اسلامشناسی ,
چکیده :
کتاب «كارل بروكلمان في الميزان» نوشته شوقی ابو خليل، به زندگی و مهم ترین تألیفات بروکلمان پرداخته است. در ادامه افتراها، دروغ ها و اتهاماتی که وی به تاریخ عربی تا وفات حضرت رسول خدا (ص) خلفای راشدین، عصر اموی، عصر عباسی و تاریخ حدیث نسبت داده، آمده است. شرق شناسان خوش بين و ميانه رو (گرچه اين اصطلاح با موضع گيرى ها و ديدگاه هاى آنان چندان منطبق نمى باشد.) مانند بروکلمان با شناخت ناقص و اطلاعات محدود در مورد شرق و به ويژه اسلام و مسلمانان با آنکه گاهى كارهاى مفيد و مثبتى انجام داده اند، اما دچار اشتباه ها و داورى هاى خطاى ناخواسته شده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جریانهای فکری ـ سیاسی عهد امام رضا(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
واکاوی راز پیشنهاد خلافت و استنکاف امامچکیده
سه جریان فکری ـ سیاسی در عهد حضرت رضا (ع) قابل شناسایی است که در تعامل آن حضرت با زمانهاش نقش داشته است؛ 1. جریان امامت شیعی که در عهد رسول گرامی جوانه زد و در جریان سقیفه به مبانی سازی دست زد و در دو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عباسیان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدلسازی شبکه های تنظیم کننده ژنی با استفاده از داده های سری زمانی میکروآرایه
نویسنده:
فاطمه یاوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
هستیشناسی
,
DNA
,
کلام
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
عباسیان
,
دیانا
,
بیان ژن
,
فنی و مهندسی
,
نظریه بیزی
,
bayesian theory
,
اختلالات ژنتیکی
,
Genetic disorders
,
gene expression
چکیده :
تعاملات بین ژنها، پروتیینها و مواد دیگر در سلول، تشکیل یک شبکهی پیچیده میدهند که نقش مهمی در عملکرد درست سلول بازی می-کند. مدلسازی شبکههای ژنی میتواند در زمینههای مختلف مانند شناسایی بیماریهای ژنتیکی، انتخاب کاندیداهای ژندرمانی و بهدستآوردن ایدههایی در مورد عملکرد ژنهای ناشناخته کاربرد داشته باشد. روش آزمایشگاهی میکروآرایههای DNA امکان اندازهگیری همزمان بیان هزاران ژن را فراهم میکنند. به دلیل نویزی بودن دادههای میکروآرایه و طبیعت احتمالاتی شبکههای بیزین و بیزین دینامیک و لذا توانایی آنها در کار با اینگونه دادهها، در مطالعهی حاضر از آنها برای مدلسازی روابط علّی میان ژنها استفاده شده است. یک مسألهی اساسی در مورد یادگیری این شبکهها، افزایش فوقنمایی تعداد ساختارهای ممکن شبکه، با افزایش تعداد گرههای آن است. بهعلاوه تعداد زیاد ژنها (ویژگی) و تعداد کم نقاط زمانی (نمونه) در دادههای میکروآرایه، مسالهی یادگیری را مشکلتر میسازد. برای حل این مساله، در مطالعهی حاضر از خوشهبندی ژنها استفاده شده است؛ به اینصورت که در ابتدا ژنها، بر اساس اطلاعات بیولوژیکی موجود در مورد آنها (اُنتولوژی ژن) به گروههایی تقسیم شده و سپس از مدلهای BN و DBN برای مدلسازی روابط علّی ژنها در هر خوشه استفاده شد. با توجه به همپوشانی بین خوشهها، از ترکیب زیرشبکههای حاصل، یک شبکهی سراسری از ژنهای موردبررسی ایجاد میشود. مزایای این روش خوشهبندی، استفاده از اطلاعات بیولوژیکی به جای معیارهای آماری که لزوماً از نظر زیستی معنادار نیستند، ایجاد خوشههایی از ژنهایی که واقعاً با هم همکارند و تعیین خودکار تعداد خوشهها بر اساس اطلاعات بیولوژیکی، میباشد. با این تکنیک، امکان مدلسازی روابط بین تعداد زیادی ژن فراهم می-شود؛ در حالیکه در اکثر کارهای انجامشده، ارتباطات بین تعداد کمی از ژنها مدلسازی میشوند. با توجه به اینکه دادههای مورد استفاده، سریزمانیاند و در BN اطلاعات زمان وجود ندارد، در این پایاننامه با استفاده از همبستگی بین پروفایلهای بیان ژنها و شیفت آنها، به نحوی اطلاعات زمانی در این شبکه وارد شد. مقایسهی نتایج حاصل از مدل BN با و بدون استفاده از اطلاعات همبستگی، نشان میدهد که این کار نتایج حاصل را بهبود میدهد (افزایش صحت بازسازی ارتباطات از %66 به %72 و بهبود حساسیت با افزایش تعداد ارتباطات بازسازیشده در مدل از 70 به 101). در مدل DBN مرتبهی r مورد استفاده، علاوه بر ارتباطات بین ژن-ها، تاخیر زمانی متناظر با هریک (از صفر تا r) نیز ایجاد میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیاست های خلفای نخستین عباسی در برابر ایرانیان و اعراب از تاسیس تا تثبیت خلافت
نویسنده:
سمر حسن
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علویان
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
جنبش ها
,
عباسیان
,
ایرانیان
,
ایرانشناسی
,
ایرانشناسی تاریخ
چکیده :
انقلاب عباسیان حاصل نیمقرن تلاش رهبران عباسی و داعیان آنان جهت دستیابی بر قدرت بود. از عباسیان میتوان به عنوان یکی از زیرکترین سیاستمدران تاریخ جهان اسلام یاد نمود. آنان با آنکه در مخفیگاهشان در حمیمه شام از هرگونه ابزار سیاسی و نظامی محروم بوده و در شرایط نیمه تبعید میزیستند، اما در گام نخست، وارث میراث معنوی کیسانیه شده، سپس با استفاده از ابزار داعیان عباسی و انتخاب شعار «الرضا من آل محمد» تمامی مخالفان امویان را به دور خویش گرد آورند. هرچند ایرانیان تنها حامی عباسیان نبودند، اما به یقین مهمترین طرفدراران آنان به شمار میرفتند. زیرا ایرانیان در طول خلافت امویان علاوه بر تحقیر به شدت مورد استثمار آنان قرار گرفتند و این مسئله یکی از دلایل اصلی پیوند گروههای ناراضی ایرانی از امویان و دلیل پیوستن به عباسیان بود. در این زمان بسیاری از نخبگان جامعه ایرانی و عرب به صورت پر شور به نهضت عباسی پیوستند و دولت عباسیان بر پایه این باورمندان راستین عباسی شکل گرفت. با وجود نقش انکارناپذیر نخبگان ایرانی و عرب در تأسیس خلافت عباسی، از نظر رهبران نخستین عباسی، این نخبگان تهدیدی جدی در جهت تثبیت قدرتشان به شمار میرفتند؛ از این رو همانند رهبران انقلابی مدرن به حذف معماران اصلی دولت تازه تأسیس شان دست زدند. عباسیان در گام نخست از این رهبران برای تأسیس بهره بردند و در گام بعدی به حذفشان پرداختند. در دوره تثبیت نیز از چهرههای کم اهمیتتر ایرانی و عرب بهره میجستند، اما این مسئله دلیلی بر اعتمادشان بر نیرویهای جدید نبود و در نهایت به حذفچهرههای شاخص سیاسی دست میزدند. عباسیان علاوه بر حذف نخبگان موثر ایرانی نظیر؛ ابومسلم با جنبشهای ایرانی که به بهانه خونخواهی ابومسلم شکل گرفته بود، با خشونت برخورد نمودند. آنان این رفتار سیاسی را با علویان و خوارج نیز به کار گرفتند و با این اقدامات خود توانستند به تثبیت قدرت خود دست زنند. پایان نامه حاضر به روش تاریخی و به شیوه مطالعات توصیفی - تحلیلی با مراجعه به کتابخانهها نگارش شده است. با توجه به تحقیقات انجام شده در این زمینه میتوان به این نتیجه رسید، عباسیان در مراحل دستیابی به قدرت از سیاست «ماکیاولی» در جهت تأسیس و تثبیت قدرت استفاده نمودند، لذا هر جریانی اعم از ایرانیان و اعراب که موجب تزلزل قدرتشان را فراهم مینمودند، از سر راه برمیداشتند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 201
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید