مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
حشاشین(اسماعیلیه) فاطمیان(اسماعیلیه)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 422
اسماعیلیة (تاریخ و عقائد)
نویسنده:
احسان الهی ظهیر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لاهور (پاكستان): اداره ترجمان السنة ,
چکیده :
کتاب «الاسماعیلیة تاریخ و عقائد» اثر احسان الهی ظهیر به زبان عربی است. مؤلف در این کتاب از موضع سلفی و اهل حدیث در نه باب به معرفی اسماعیلیه، تاریخ و عقاید آنها می پردازد. در باب اول به منشأ و ریشه شکل گیری اسماعیلیان اشاره می کند و از این رهگذر به نضج گیری تشیع می پردازد؛ چرا که اسماعیلیه را گروهی شیعی می داند و مطالب ناروایی را به آنها نسبت می دهد. در باب دوم از ائمه ای که در دوران ظهور حضور داشته اند و مردم را به طریق خود دعوت می کنند نام می برد. مؤلف سپس در باب سوم به نسب ائمه اسماعیلیان می پردازد و این مسئله را بسیار مهم و اساسی تلقی می کند؛ چرا که معتقد است تمامی شیعیان امام را منحصر در آل علی (ع) می دانند. در باب چهارم به مهمترین عقاید اسماعیلیه راجع به مسائلی از قبیل آغاز آفرینش، نبوت، وصایت، امامت، صحابه پیامبر، ثواب و عقاب، قیامت و معاد و حلول و تناسخ می پردازد و آنها را متأثر از نوافلاطونیان می داند. مؤلف پس از باب چهارم سراغ باب ششم رفته که شاید ناشی از سهو قلم باشد. در باب ششم از اصلی ترین ویژگی اسماعیلیان یعنی اعتقاد به تأویل باطنی سخن گفته است. اسماعیلیان برای هر امر محسوس ظاهر و باطنی قائل هستند و این باور را به آیات قرآن و روایات نسبت می دهند. نویسنده در باب هفتم به ماهیت دعوت و نظام خاص آن می پردازد و آن را به نظم گروه های ماسونی تشبیه می کند. در باب هشتم به تعارضات و تناقضات اسماعیلیه اشاره شده و بالاخره در باب نهم به فرقه ها و رهبران آنها توجه شده است.
الإسماعيلية
نویسنده:
نادر مرزوق مرضي العازمي
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
المد الشيعي في بلاد المغرب وردّ فعل البربر: 297هـ إلى 362هـ
نویسنده:
تازي عائشة .
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: شیعیان از جمله بزرگترین فرقه های اسلامی هستند. آنها در تاریخ با فعالیت فشرده و همیشه خصمانه خود با قدرت حاکم ، چه در دوران بنی امیه و چه در دوران عباسیان ، به این دلیل ظاهر شده اند که به ارزش جانشینی بیش از...
أثر الإعلام والفکر في مواجهة الفکر العبيدي في عهد صلاح الدين الأيوبي (564-589هـ /1169 -1193م)
نویسنده:
صالح الربعي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این یک پژوهش تاریخی و تحلیلی با عنوان: تأثیر تبلیغات و اندیشه در رویارویی با اندیشه عبیدی در عصر صلاح الدین ایوبی (564-589 ق / 1169 -1193 م) است که در آن به تبلیغات سیاسی از طریق تاریخی پرداخته ام. تبلیغات در عصر عبید ، صلاح الدین و دیدگاه تبلیغاتی دولت او ، و تلاشهایی که صلاحالدین ایوبی در تحکیم دولت خود بر بازماندگان دولت عبید انجام داد ، و این تحقیق سیاستهای صلاح الدین را بررسی می کند. در مقاومت در برابر رژیم عبید، و دیدگاه وی در زمینه ساخت فکری جامعه مسلمانان ، هنگامی که قصد تأسیس مدارس و مساجد ، توجه به علم و آموزش ، احیای مساجد ، تعیین قضات و علما برای گسترش آموزه اهل سنت علیه آموزه اسماعیلی العبیدی و تشویق علم و دانشمندان ، از جمله ارتقاء جایگاه حقوقدانان و طلب کمک از آنها ، و همچنین بازگرداندن وفاداری به خلافت عباسی از نو ، و اتخاذ سیاستی از سوی رسانه ها برای ایجاد دولت و حفظ آن در برابر دشمنان داخلی و خارجی ، و این تحقیق با برخی از نتایج به پایان می رسد.
القسطاس المستقيم : الموازين الخمسة للمعرفة في القرآن
نویسنده:
الغزالي؛ قرأه وعلق علیه: محمود بیجو
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: المطبعة العلمیة,
چکیده :
غزالی یکی از بزرگ‌ترین متکلمانی است که برای منطق منشأ وحیانی قائل است. او خدا را معلم اول، جبرئیل را معلم ثانی و پیامبر اکرم6 را معلم ثالث می‌شمرد. مهم‌ترین ابتکار غزالی در علم منطق، استخراج قیاس‌های منطقی از قرآن کریم است که با مثال‌های اصولی و اسلامی آمیخته و آنها را در کتاب «القسطاس المستقیم» آورده است. از دیدگاه غزالی، قرآن کریم نور است و از آن جهت نور خوانده می‌شود که مشتمل بر موازین منطقی است. قرآن کریم تمامی حقایق عالم را به‌صورت مجمل و مضمر داراست. او بین منطق و آموزه‌های قرآنی از طریق ارجاع قیاس‌های منطقی به پنج میزان قرآن کریم، رابطه عمیق برقرار کرده است. او برای جایگزینی اصطلاحات یونانی، از مثال‌های شرعی فقهی و کلامی استفاده نموده است. این رابطه بدین گونه است: میزان تعادل بر «قیاس اقتران حملی»، میزان تلازم بر «قیاس استثنایی متصل» و میزان تعاند بر «قیاس استثنایی منفصل» منطبق است. میزان تعادل خود بر سه گونه است: میزان اکبر (شکل اول)، میزان اوسط (شکل دوم) و میزان اصغر (شکل سوم) که در مجموع به پنج مورد خلاصه می‌شود. پیامد نظریه غزالی این است که منطق را به‌جای امامت گذاشته و روی این مسأله تأکید کرده است که با وجود منطق، به امام معصوم نیازمند نخواهیم بود.
القاضي النعمان الإسماعيلي ( ت.363هـ /974م ): دراسة في حياته وآثاره
نویسنده:
قجوح خيرالدين .
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 422