مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
2. فرق sects
>
فرق اسلامی (فرق)
>
7- فرق جدید
>
سلفیه (فرق اسلامی)
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
سلفیه اعتدالی (فرق اسلامی)
سلفیه اعتدالی زیدیه یمن (فرق اسلامی)
سلفیه تقریبی اخوان المسلمین مصر (فرق اسلامی)
سلفیه تکفیری وهابی عربستان (فرق اسلامی)
سلفیه جهادی سید قطبی (فرق اسلامی)
محمد بن عبدالوهاب (فرق اسلامی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
تعداد رکورد ها : 514
عنوان :
سلفی گری در اندیشه کلامی جماعت اخوان المسلمین
نویسنده:
حمید ایماندار، حامد مصطفوی فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه (فرق اسلامی)
چکیده :
جریان اخوان المسلمین با پشتوانه بیداری اسلامی برخاسته از تفکرات جمال الدین اسد آبادی و محمد عبده سعی در ارائه منهجی معتدل و موافق با سیره سلف در حوزه عقاید و مبانی کلامی داشته است؛در این میان اتهام سلفیه سنتی معاصر به این جریان مبنی بر ارائه ندادن منهجی روشمند در زمینه عقاید و تساهل در امر ترویج توحید ناب،تطبیق اندیشه های این دو جریان را اجتناب نا پذیر می نماید.سلفیان سنتی با طرح پاره ای از اندیشه های اخوانیون همچون معرفی مکتب تفویض به عنوان منهج سلف،بر شمردن استغاثه به عنوان امری محرم،رای به خروج مساله توسل از مباحث عقیدتی،تجویز شد رحال برای زیارت قبور،توجه به تقریب مذاهب و تعامل با اهل کتاب و مشروع دانستن تصوف به مبتدع بودن اخوانی ها تصریح دارند.در نهایت باید تاکید نمود جمود گرایی و جزم اندیشی قاطبه سلفیه در تعامل با عقاید مخالفین جریان اعتدال گرای اخوان المسلمین را نیز در شمار جریان های متخاصم با منهج سلف قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وهابيون خوارج ام سنة
نویسنده:
نجاح طائي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار المیزان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
کتب رد وهابیت
کلیدواژههای فرعی :
اختلاف شیعه و خوارج ,
برخورد خوارج با غیر خود ,
ناصبی (فرق کلامی) ,
بدعت خوارج ,
جنگ نهروان ,
کفر خوارج ,
کفر معاویه ,
شرایط بغات ,
مذاهب اربعه ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
اصول فرق خوارج ,
تعریف خوارج از ایمان ,
خاستگاه سیاسی اجتماعی خوارج ,
اندیشه های سیاسی خوارج ,
عقاید ناصبی ,
رفتار امام علی (ع) با خوارج ,
چکیده :
کتاب الوهابیون خوارج ام سنة توسط نجاح الطائی به رشته تحریر درآمده است. در اواخر قرن 12 و اوایل قرن 13 و در زمان دولت عثمانی، حرکت وهابیت ظهور پیدا کرد و بر قسمت هایی از شبه جزیره عربستان سیطره یافت. وهابیت، از جمله فرقه هایی است که انگلیس به جهت انحراف در دین اسلام ایجاد کرد. نویسنده به جهت بررسی این فرقه انحرافی و حرکت آنها، و اینکه آیا این گروه از شاخه های اهل سنت هستند یا خارج از دین اسلام می باشند، این کتاب را به نگارش درآورده است. این کتاب از مقدمه و دو باب تشکیل شده است. باب اول با نام سلفیه و وهابیت به موضوعات معاویه موسس مذهب ناصبی، بررسی مذاهب اربعه، تسلط ترک ها و اسراف های مالی مقتدر عباسی، کمک لشکری مغول و کمک فکری اسلامی می پردازد. باب دوم نیز با نام نواصب و خوارج موضوعات ابن تیمیه، ابن عبدالوهاب، تکفیر وهابیت ناصبی توسط پیامبر (ص)، جرائم و انحرافات وهابیت و اتهام به قرآن و پیامبر (ص) را مطرح کرده و آنها را با تفصیل مورد بررسی قرار می دهد. نویسنده پس از بررسی فرقه وهابیت، به این نکته تصریح دارد که این فرقه، از جمله فرق خارج از اسلام است که التزامی به مذهب سنی ندارند و همچنین آنها همانند خوارج در دین و روش و افعال و فتوا هستند و تفاوتی با آنها ندارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلفیگری در رویکرد تفسیری ابن کثیر از شهرت تا واقعیت با محوریت مبحث توحید
نویسنده:
حمید ایماندار , محمد علی رضایی کرمانی , حسن نقی زاده , عباس اسماعیلی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه (فرق اسلامی)
چکیده :
سلفیۀ معاصر از ابن کثیر دمشقی به عنوان یک مفسر تمامعیار سلفی یاد میکنند. نوشتار حاضر با محور قرار دادن مبحث توحید به عنوان حوزهای اساسی در مکتب سلفیه، ادعای مذکور را خدشهپذیر میداند. با بررسی جامع تفسیر القرآن العظیم درمییابیم که رویکرد تفسیری ابن کثیر در برخی جوانبِ نظری و عملیِ مبحث توحید، مخالفتی تام و یا جزئی با تلقی خاص سلفیه دارد. وی با برگزیدن مکتب تفویضی ـ تأویلی در مسئلۀ تفسیر صفات الهی، خود را به دیدگاه متأخران اشاعره به عنوان یکی از مکاتب مخالف سلفیه متمایل نموده است. به علاوه تبیین ابن کثیر از مفاهیم توحید عبادی و لوازم آن در سرتاسر تفسیرش نمیتواند با رویکرد خاص و انحصاری سلفیها مطابقت داشته باشد. نوع تلقی ابن کثیر از مجموع جوانب مسئلۀ توحید، این مدعا را که وی پس از مرگ ابن تیمیه به سمت مکتب اشاعره متمایل شده است، تقویت میکند؛ همچنان که مستندات تاریخی قابل تأملی نیز در تأیید مسلک اشعری ابن کثیر ارائه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موقف السلف من المتشابهات بین المثبتین و المؤولین : دراسة نقدیة لمنهج ابن تیمیة
نویسنده:
محمد عبدالفضيل قوصي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
نصر/ قاهره: دار البصائر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اهل سنت
,
کتب رد وهابیت
,
کتب علوم قرآن اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
تاویل گرایی ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
آیات متشابه ,
نقد و بررسی ابن تیمیه حرانی ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
صفات الهی از دیدگاه ابن تیمیه ,
خداشناسی اهل سنت ,
تفسیر متشابهات قرآن ,
هستی شناسی سلفی ,
خداشناسی سلفی گری ,
تاویل آیات صفات الهی ,
اندیشهی سلفی گری ,
چکیده :
مهمترین اختلافات بین فرق و مذاهب اسلامی و بویژه سلفیه بحث تفسیر آیات متشابه قرآن کریم است. نویسنده در کتاب موقف السلف من المتشابهات بین المثبتین و المؤولین سعی نموده تا سه رویکرد مثبتین، مؤولین و سلفیون را بررسی نماید. این کتاب شامل نقل قول بزرگان از مذاهب مختلف همچون اشاعره، معتزله و... است که نویسنده هر یک را با ادله مربوطه ایشان آورده است. نگارنده مباحث خود در این کتاب را در هفت بخش مجزا دسته بندی کرده است که شرح آن بدین قرار است: در بخش اول دیدگاه هر سه طیف را به تفصیل بیان نموده و ادله ی ایشان را در این زمینه و چرایی اعتقاد به چنین مساله ای بیان می دارد بخش دوم و سوم به بررسی و نقد دیدگاه مثبتین اختصاص دارد، که در این بخش ادله ی ایشان را واکاوی می نماید. بخش چهارم هم به مقایسه دیدگاه ابنتیمیه و مذهب مؤولین پرداخته است. نویسنده در بخش ششم و هفتم دیدگاه صحیح که همان تأویل است را بررسی و بیان نموده است. نویسنده با بررسی مطالب فوق همانطورکه در بخش هفتم بیان داشته توانسته با ادله محکم نظریه تاویل آیات متشابه را اثبات نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن تيمية و العقيدة السلفية في التشبيه و التجسيم
نویسنده:
امير محمد كاظمي قزويني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الزهراء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
وهابیت (فرق اسلامی)
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب رد وهابیت
,
درباره ابن تیمیه
کلیدواژههای فرعی :
تاویل آیات موهوم تجسیم ,
نقض فتاوی وهابیت ,
عقیده تجسیم ,
تشبیه ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
تشبیه و تجسیم ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
صفات الهی از دیدگاه ابن تیمیه ,
شبهه تجسیم ,
خداشناسی سلفی گری ,
اندیشهی سلفی گری ,
شرک وهابیت ,
بدعتهای وهابیت ,
چکیده :
کتاب ابن تیمیة و العقیدة السلفیة فی التشبیه و التجسیم، توسط سید علاءالدین سید امیر محمد الکاظمی القزوینی به رشته تحریر در آمده است. ابن تیمیه و سلفیه بر عقیده تشبیه و تجسیم خداوند متعال هستند. آنان آراء و نظرات خود را استناد به آیات صفاتی که برای خدا در قرآن ذکر شده می دهند و به روایات و احادیثی که بدان تصریح داشته باشد استناد نمی کنند. نویسنده در اثر حاضر سعی بر این دارد تا عقائد و نظرات منحرف ابن تیمیه و سلفیون را در تشبیه و تجسیم و رؤیت خدا بیان کند و همچنین به برخی از اکاذیب و افتراءات و خداع ابن تیمیه و شاگردان و یاران و کسانی که او را تأیید می کنند از اتباع سلفیه و خود را به عنوان فرقه ناجیه معرفی کرده و اتهامات زیادی را بر مسلمین وارد کرده و مسلمین را مشرک و کافر می خوانند و مسلمین را اهل بدعت معرفی می کنند. این کتاب شامل مقدمه و بیست و هفت مطلب می باشد. برخی از مطالب این اثر مباحثی چون، فرقه ناجیه، نظر ابن تیمیه از مخالفینش و افتراء بر آنان، ابن تیمیه و حدیث احمد بن حنبل در لعن یزید بن معاویه، کلام در عقیده تشبیه و عقیده تجسیم، اثبات صورت برای خدا از صورت، ابن تیمیه از مجسمه است، مجسمه چه کسانی هستند؟، کلام در عقیده رؤیت خدا، مسأله عقیده رؤیت از منظر اهل بیت(ع) و شیعیانشان، کلام در عقیده بر مکان و جهت و فوقیت برای خدا و ..... می باشد. مؤلف پس از بررسی عقائد ابن تیمیه و سلفیه در تشبیه و تجسیم باری تعالی، ابتدا به تبیین عقائد آنان پرداخته و سپس به این نتیجه رسیده است که عقیده آنان باطل و منحرف می باشد و عقائد آنان را رد نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی فکری سلفیه در معناشناسی صفات خبری با تأکید بر آرای ابنتیمیه
نویسنده:
کمیل شمسالدینی مطلق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خبریه
,
صفات خدا
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
صفات خبریه
چکیده :
صفاتی که در متون دینی به خدا، انتساب یافته، اما از نظر عقلی، انتساب آنها به معنای ظاهری و حقیقی به او محال مینماید، صفات خبری نامیده میشوند. سلفیها این صفات را به معنای ظاهری و حقیقی به خدا نسبت داده، اما خود را از فهم کیفیت آنها، ناتوان میدانند. حجیت فهم سلفی، ظاهرگرایی، حسگرایی، انکار مجاز در قرآن، فهمناپذیری متشابهات و مخالفت با تأویل از مبانی ابنتیمیه در معناشناسی صفات خبری است. این مقاله با رویکردی تحلیلی ـ انتقادی به بررسی مبانی مذکور پرداخته است. حجیت فهم سلف، مدعای بدون دلیل است، ظاهرگرایی با مفاد برخی از آیات قرآن سازگار نیست، حسگرایی به انکار بخشی از هستی میانجامد و جسمانگاری و یکسانانگاری خدا با مخلوقات را نیز در پی دارد. انکار مجاز در قرآن به انکار اعجاز بیانی قرآن میانجامد و فهمناپذیری متشابهات با امالکتاب بودن محکمات و امر به تدبر در قرآن نمیسازد و به تعطیلگرایی و عدم شناخت خدا منجر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آراء الكلابية العقائدیة وأثرها في الأشعرية في ضوء عقيدة أهل السنة والجماعة
نویسنده:
هدى بنت ناصر بن محمد الشلالي
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ریاض - عربستان: مکتبة الرشید,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلابیه (فرق کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اشاعره
,
اصول اشاعره
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
نقد سلفیه بر اشاعره
,
کتب درباره کلام اشاعره
,
نقد وهابیت بر اشاعره
چکیده :
این کتاب از دیدگاه سلفی وهابی و دیدگاه ابن تیمیه به نقد کلابیه و اشاعره پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قراءة في الأدلة السلفية : المجموعة الأولى: النصوص الحديثية
نویسنده:
مروان خلیفات
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: نشر مشعر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه (فرق اسلامی)
,
کتب رد وهابیت
کلیدواژههای فرعی :
آیات فضائل اهل بیت (ع) ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
سلفی گری ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
خلفا و اهل سنت ,
هستی شناسی سلفی ,
روش شناسی سلفی گری ,
خداشناسی سلفی گری ,
دین شناسی سلفی گری ,
اندیشهی سلفی گری ,
شابک (isbn):
978-964-540-531-9
چکیده :
قرائة في الأدلة السلفية (المجموعة الأولی: النصوص الحديثية)، نوشته مروان خلیفات، کتابی است که به بررسی ادله مورد استناد جریان فکری سلفی پرداخته است. نویسنده با مد نظر داشتن تبلیغ گسترده سلفیان از یکسو و عدم دسترسی عموم مردم به منابع از سوی دیگر، سؤال اصلی کتاب را اینگونه مطرح میکند: تفکر سلفیه بر چه ادلهای استوار است؟ وزان این ادله چگونه است؟ اولا این ادله صحیح هستند؟ ثانیا لازمه صحت آنها، حتماً تابعیت محض از سلف است؟ این کتاب با محوریت قرار دادن نصوص حدیثی در 228 صفحه به این سؤالات پاسخ داده است. نویسنده در مقدمه کتاب، به موج گسترده تبلیغی سلفیان اشاره میکند که سبب شده است انسانهای دور از امکانات معرفتی، فریب این دعوت دروغین را بخورند و سپس تبدیل به تروریست با ادله شرعی شوند. نگارنده بازگشت به اسلام عاری از فرهنگ خشونت و ترور را یک امر مهم قلمداد میکند؛ ازاینرو لازم میداند که با ابزار علمی و تبلیغی به مغالطات سلفیان پاسخ داده شود. او کتاب خود را کوششی در همین راستا میداند. سؤال محوری کتاب حاضر او این است: ادله روایی که سلفیه در ترویج تفکرات خود از آن بهره میبرند، کدام است؟ چه نقدهای علمی به این ادله وارد است؟ مدخل مدخل کتاب، دارای دو محور است: معنای سلفیت و نگاهی کوتاه به تاریخ و آراء. او با استناد به کتب لغوی، سلف را در لغت، دال بر تقدم و سبق (از همین جهت متقدمین و امت گذشته را سلف میخوانند) میداند. وی در قسمت معنای اصطلاحی واژه مزبور، به این نتیجه میرسد که سلفیه روشی است در فهم اسلام از طریق تبعیت از فهم صحابه و تابعین و سلف صالح. نویسنده ریشه سلفیه را مکتب امام احمد بن حنبل میداند که پس از عصر وی ابن تیمیه به این روش سلفی، بیشتر دامن زد. شاگردان وی، آراء و افکار او را گسترش دادند، تااینکه در قرون اخیر، محمد بن عبدالوهاب دوباره آن را احیا نمود که امروزه به این نحله، وهابیت گفته میشود. این اسم را اولین مرتبه، برادر محمد بن عبدالوهاب، درباره او و طرفدارانش به کار برد. دو ویژگی اصلی سلفیه عبارت است از: -
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر علمای دیوبند بر سلفیت
نویسنده:
حسین جهان تیغ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه (فرق اسلامی)
چکیده :
پرسش اصلی مقاله این است که چگونه در دوران معاصر، علمای دیوبند بر سلف یها تأثیر گذاشته اند؟ فرضیه اصلی این است که در دوران استعمار بریتانیا و بعد از شکست انقلاب مسلمانان هند در سال 1857 م ارتباط علمای بزرگ دیوبندی شبه قاره با علمای حرمین شریفین مکه مکرمه و مدینه منوره باعث شد تا تأثیراتی را از قبیل بهره علمی در مراکز دانشگاهی، فروکاستن افراط عقیدتی و غرور علمی سلف یها، ترویج تصوف و عرفان در دو اماکن مقدس، اجازه فعالیت به گروه های جماعت تبلیغ و موارد دیگری را مانند حفظ و تجوید قرآن، پذیرش استاد در دانشگاه ها و مراکز دینی مانند نمازهای جمعه و جماعت، مساجد، اسکان رایگان علمای دیوبندی، سهمیه حج رایگان و تعامل درستی از روحیات علمای دیوبندی را در زندگی دینی خود به کار ببندند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتمان سیاسی شیعی؛ جهانیشدن و بازتولید سلفیگری معاصر
نویسنده:
محمدرضا کلان فریبایی، مرتضی شیرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه (فرق اسلامی)
چکیده :
حکومتهای اقتدارگرا و متکی به قدرتهای فرامنطقهای در خاورمیانه، با ایجاد محرومیت در زندگی شهروندان خود، زمینه واگراییهای ایدئولوژیک و سیاسی را به دلیل مطالبات دموکراتیک میان آنان فراهم کردهاند. چالش میان دو گفتمان سیاسی شیعی و تسنن رادیکال، از این زاویه قابل تحلیل است. این واگرایی بهوسیله سرویسهای اطلاعاتی برخی کشورها، با هدف تضعیف سیادت سیاسی جهان اسلام، در حال توسعه است. جنبشهای اسلامی، در نقاط مختلف خاورمیانه با رویکرد دموکراتیک برای برونرفت از این بحران اجتماعی، در صدد کسب جایگاه واقعی خود هستند. پژوهش حاضر، به این سؤال پاسخ میدهد که گفتمان سیاسی شیعی و جهانیشدن با رویکرد دموکراتیک، در بازتولید سلفیگری معاصر چه تأثیری داشته است؟ گمانهزنی این مقاله برآن است که روند تکامل در چارچوب نظری و ساختار عملی گفتمان سیاسی شیعه و پیوند آن با گفتمان جهانی، موجب رقابت گفتمان تسنن رادیکال با آن شده و روند ضددموکراتیک تسنن رادیکال، بحران در جهان اسلام را افزایش داده و خشونت در منطقه و جهان را تشدید کرده است. دستیابی به همگرایی دموکراتیک به عنوان یک راهکار برای گفتمانهای یادشده میتواند در برونرفت از بحران سودمند باشد. دادههای منابع اصلی از طریق مطالعات تاریخی به شیوه میانرشتهای، دستیابی به تقریب گفتمانها را میسر خواهد کرد. گسترش صلح و همزیستی جهانی و توسعه همگرایی دموکراتیک اسلامی، در عرصه نظری و عملی، در جهت تأمین منافع جریانهای درگیر، دستاورد این مقاله خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
تعداد رکورد ها : 514
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید