مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) زیدیه Zaydism (فرق تشیع) شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1410
القسطاس المستقيم : الموازين الخمسة للمعرفة في القرآن
نویسنده:
الغزالي؛ قرأه وعلق علیه: محمود بیجو
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: المطبعة العلمیة,
چکیده :
غزالی یکی از بزرگ‌ترین متکلمانی است که برای منطق منشأ وحیانی قائل است. او خدا را معلم اول، جبرئیل را معلم ثانی و پیامبر اکرم6 را معلم ثالث می‌شمرد. مهم‌ترین ابتکار غزالی در علم منطق، استخراج قیاس‌های منطقی از قرآن کریم است که با مثال‌های اصولی و اسلامی آمیخته و آنها را در کتاب «القسطاس المستقیم» آورده است. از دیدگاه غزالی، قرآن کریم نور است و از آن جهت نور خوانده می‌شود که مشتمل بر موازین منطقی است. قرآن کریم تمامی حقایق عالم را به‌صورت مجمل و مضمر داراست. او بین منطق و آموزه‌های قرآنی از طریق ارجاع قیاس‌های منطقی به پنج میزان قرآن کریم، رابطه عمیق برقرار کرده است. او برای جایگزینی اصطلاحات یونانی، از مثال‌های شرعی فقهی و کلامی استفاده نموده است. این رابطه بدین گونه است: میزان تعادل بر «قیاس اقتران حملی»، میزان تلازم بر «قیاس استثنایی متصل» و میزان تعاند بر «قیاس استثنایی منفصل» منطبق است. میزان تعادل خود بر سه گونه است: میزان اکبر (شکل اول)، میزان اوسط (شکل دوم) و میزان اصغر (شکل سوم) که در مجموع به پنج مورد خلاصه می‌شود. پیامد نظریه غزالی این است که منطق را به‌جای امامت گذاشته و روی این مسأله تأکید کرده است که با وجود منطق، به امام معصوم نیازمند نخواهیم بود.
تاریخ العلویین
نویسنده:
محمد امین غالب الطویل؛ تقدیم: عبدالرحمن خیر
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الأندلس,
چکیده :
تاريخ العلويين، تألیف محمد امین غالب الطویل (متوفی 1922م)، کتابی عربی درباره تاریخ علویون و برخی اعتقادات آنان است. برخی محققین نظرات نویسنده را برگرفته از منابع غیردقیق و اعتماد وی به آرای شفاهی جهال از شیعه و گاه تمایلات صوفی‌گرانه او می‌دانند.
تاريخ العلويين وقائع و أحداث
نویسنده:
هاشم عثمان
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تاريخ العلويين وقائع و أحداث، اثر هاشم عثمان، دربردارنده تاریخ علویان سوریه (نصیریه) از ابتدای پیدایش آن در اواخر قرن چهارم هجری تا استقلال آن از دولت فرانسه در سال 1946م، می‌باشد که به زبان فارسی و در دوران معاصر نوشته شده است. کتاب با مقدمه نویسنده آغاز و مطالب در نه عنوان، مطرح شده است. نویسنده در ابتدا، به بررسی علت و چگونگی اطلاق عنوان «نصیریه» بر علویان و نیز اصل و منشأ علویان پرداخته و سپس ضمن پاسخ به این سؤال که آیا علویه یک مذهب دینی است یا یک فرقه، تاریخ ظهور تسمیه نصیریه بر علویان را بررسی نموده است. این کتاب از جمله منابعی بشمار می رود که کوشیده است علویان سوریه (نصیریه) را به عنوان پیروان مذهب شیعه اثناعشری با گرایشی صوفیانه معرفی کرده و نگاهی متفاوت از برخی منابع دیگر به این فرقه داشته باشد.
الرسالة الوازعة للمعتدين عن سب أصحاب سيد المرسلين [نسخه خطی]
نویسنده:
یحیی بن حمزة بن علي بن إبراهیم الحسیني العلوي الطالبي، المؤید بالله / المؤید برب العزة
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
الحرکة الحوثية ( النشأة ، العقيدة ، المواجهة )
نویسنده:
عادل محمد عبدالقادر علي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
حقيقة الحركة الحوثية وعلاقتها بالاثني عشرية المعاصرة
نویسنده:
ماجد بن علي أحمد الحكمي
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله از دیدگاه سلفی به نقد عقاید جنبش انصار الله یمن (حوثی ها) و مقایسه عقاید آنان بازیدیه و امامیه پرداخته است. تاریخچه این جنبش و شخصیت های بارز آن را نیز معرفی کرده است.
موقف الشيعة الزيدية من الصحابة الکرام رضي الله عنهم "عرض ونقد"
نویسنده:
تهاني بنت محمد بن ماضي السبيعي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فإن للصحابة الکرام رضي الله عنهم منزلة کبيرة في دين الإسلام؛ فهم الذين شرفوا بصحبة النبي صلى الله عليه وسلم، وهم الذين جاهدوا في سبيل الله لرفع راية الإسلام، إلا أن بعض الفرق الضالة خاضوا في أعراض الصحابة الکرام رضي الله عنهم، وسبُّوهم، بل وبعضهم کفَّرهم، وأکثر من صدر عنهم ذلک الشيعة، فمنهم من له موقف واضح تجاه الصحابة کالروافض، حيث إنهم يسبُّون الصحابة الکرام ويکفِّرون أکثرهم، ومن الشيعة من يحتاج موقفهم من الصحابة إلى بحث وتتبع لمعرفة حقيقة موقفهم، ومن هذا القسم الشيعة الزيدية، من هنا کانت الحاجة إلى معرفة موقف الزيدية من الصحابة. والزيدية في هذه القضية فريقان: الفريق الأول وافق أهل السنة في القول بتحريم سبّ الصحابة وبطبيعة الحال تحريم لعنهم وتحريم تکفيرهم وتحريم الانتقاص من أقدارهم على أي وجه کان، وکان على هذا القول إمامهم وهو زيد بن علي بن الحسين، وکان على هذا القول جل أئمة الزيدية وفرقة الهادوية، والفريق الثاني وقع في سبّ الصحابة رضي الله عنهم والطعن فيهم وهم: فرقة الجارودية والسليمانية والحوثيين، وهناک من الزيدية من توقف في شأن بعض الصحابة الکرام رضي الله عنهم ومن هؤلاء: الصالحية والبترية
  • تعداد رکورد ها : 1410