مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
امور عامه
>
احکام کلی وجود
>
احکام سلبی وجود
>
شر
شر اخلاقی
شر با واسطه
شر بالذات
شر بالعرض
شر بی واسطه
شر حقیقی
شر ذاتی
شر قلیل
شر کثیر
شر لغیره
شر لنفسه
شر محض
شر مساوی
شر نسبی
شر وجودی
شرور آجله
شرور اکثری
شرور دائمی
شرور نفسانی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 302
عنوان :
بررسی صفت خیر بودن خدا از منظر تفسیر المیزان و کتاب شهر خدای آگوستین
نویسنده:
عاطفه پاپی, مهرنازالسادات فاطمی, علی رضاپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
شهر خدا (کتاب)
,
صفات خدا
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
صفات الهی
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
صفت خیر بودن خدا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
علامه طباطبائی و قدیس اگوستین از جمله بزرگترین فیلسوفان دو حوزه اسلام و مسیحیت هستند که مساله شر و ارتباط آن با صفت خیر بودن خدا را مورد مطالعه قرار دادهاند و دیدگاه های دقیق آنان در بسیاری از وجوه با هم مشترک و در بعضی از موارد مخالف هستند. در این پژوهش به بررسی نگاه این دو متفکر درباره صفت خیر بودن خدا می پردازیم، صفت خیر بودن خدا از سه منظر قابل بررسی است: (1) خیر بودن خدا در پاسخ به مسأله شر، (2) خیر بودن خدا در بحث پیرامون صفات خدا (3) معنای خیر بودن خدا در زبان دین. وجود شر در نگاه هر دو اندیشمند در عالم هستی امری پذیرفته شده است اما در حقیقت و ماهیت آن، هر دو آن را بصورت یک امر عدمی، تحلیل و بررسی نموده اند. علامه اصل در معنای خیر را انتخاب می داند لذا شر را مکروه بالذات معرفی می کند. اگوستین، از عنوان کلّی شر، در اکثر موارد، مفهوم گناه را ارائه می دهد. علامه راهکار برون رفت از ناسازگاری ظاهری وجود شرور با وجود خدا و صفات حق تعالی را بسته به نوع شرور، به شر تشریعی و تکوینی تقسیم می نماید. اگوستین در مسأله ارتباط صفات خدا با وجود شر در عالم، خدا را دارای تمام صفات کمال به طور مطلق می داند، از دیدگاه او هیچ گونه شری در عالم وجود ندارد. علامه و اگوستین معقتد هستند که در موارد لازم باید ظواهر کتاب مقدس و قرآن را تاویل و در بعضی موارد معانی مجازی برای آن ارائه کرد اما در مسئله خود زبان، اگوستین زبان دین را زبان عرفی مردم می داند اما علامه معتقد است برای فهم کلام خدا اکتفا به لغت و اصول لفظی کافی نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر هولوکاست بر الهیات یهودی و مسیحی قرن بیستم
نویسنده:
محمدعرفان جابریزاده استاد راهنما: بهروز حدادی استاد راهنما: علی شهبازی استاد مشاور: نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات یهودی
,
الهیات مسیحی
,
هولوکاست
,
یهودستیزی
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
تأثیر هولوکاست بر الهیات یهودی
,
تأثیر هولوکاست بر الهیات مسیحی
,
معنایابی رنج
,
شر وحشتناک
,
خدا، شر و ایمان
,
الهیات یهودی پساهولوکاست
,
الهیات مسیحی پساهولوکاست
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی توصیفی و پدیدارشناسانه پیامدهای الاهیاتی هولوکاست به عنوان یکی از مهمترین وقایعی که تأثیر بسزایی در تحولات الاهیات یهودی و مسیحی قرن بیستم داشته صورت گرفته است. هولوکاست بطور مستقیم تصور قربانیان را در سه حوزه «خدا، شر و ایمان» به چالش کشید و الاهیات را وارد فاز جدیدی از مسائل و مشکلات اجتنابناپذیر نمود. ما با بررسی و نقد برخی از تصورات سنتی و جدید از خدا و مسئله شر به چگونگی واکنش الهیدانان یهودی و مسیحی به هولوکاست در دو حوزه تصور از خدا و مسئله شر پرداخته و درنهایت به بررسی ایمان در جهان پساآشویتس پرداختیم. مهمترین پرسش قربانیان و بعدها الهیدانان این بود که در تمامی سالهای وقوع این جنایت خدا کجا بود و چرا مداخله نکرد؛ ازاینجهت مدلهای مختلفی از خدا در الاهیات یهودی و مسیحی شکل میگیرد. از طرفی با وقوع هولوکاست مفهوم جدیدی از شر تحت عنوان «شر وحشتناک» بهوجود آمد شری که بهصورت سیستماتیک عدهای از انسانها را از بین برد. در شرایطی که دیگر جایی برای تئودیسهپردازی نیست، معادله سنتی «شر مساوی با فقدان خیر است» کنار گذاشته میشود؛ ازاینپس الهیدانان به مقوله شر نه به عنوان یک امر انتزاعی؛ بلکه به عنوان یک واقعیت ملموس نگاه کردند. این مسئله در الاهیات مسیحی به شکل معنایابی برای رنج تعریف شد. در بحث ایمان، تأثیر هولوکاست بر قربانیان نیز متفاوت بوده است برخی به بیدینی مطلق رسیدند و برخی مذهبیتر شدند و برخی هم بیتأثیر بودند. نظر اکثر این قربانیان در مورد نابودی انسانها در هولوکاست این است که ما نمیتوانیم عملکرد خدا را مورد قضاوت قرار دهیم. در همین راستا به انواع مختلف ایمان که در الاهیات یهودی پساهولوکاست مطرح شده است اشاره کرده و درنهایت به ایمان پساهولوکاستی در الاهیات مسیحی نیز پرداختیم که در این الاهیات ایمان بیشتر مبتنی بر امید و تعامل همدلانه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی کتاب «دربارۀ شر» در نشست شیراز
سخنران:
کاوه بهبهانی, نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , نقد و بررسی کتاب
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور و وجود خدا
,
شرور و حکمت الهی
,
شرور و رحمت الهی
,
شرور و عدل الهی
,
شرور و علم مطلق خدا
,
شرور و صفات خدا
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
چکیده :
توضیحات کاوه بهبهانی پیرامون سخنانش در این نشست: کتاب دربارۀ شر مجموعۀ برگزیدهای است از ترجمۀ مقالاتی در فلسفه و الاهیات شر به سرپرستی نعیمه پورمحمدی (انتشارات طه). جلد اول کتاب به الاهیات سنتی و جلد دوم آن به انواع الاهیات مدرن میپردازد. در این نشست کوشیدهام از اهمیت پروردن تصاویر نو از خداوند (پروردن ذائقۀ الاهیاتی) در رویارویی با شر سخن بگویم و با طرح ایدۀ انسان چندپاره به قدر وسع، نشان دهم که اهمیت خواندن این کتاب در چیست. دربارۀ کتاب: در این مجموعه، در جلد نخست کتاب دربارۀ شر نگاههای سنتی و در جلد دوم رویکردهای مدرن را از نظر خواهیم گذارند. در جلد نخست که به بازتاب واکنشهای سنتی به مسئله شر اختصاص دارد، در آغاز مقدمۀ سرپرست مجموعه را میخوانیم که به مرور کلی ادبیات مسئلۀ شر میپردازد. پس از آن دو روایت تحلیلی و تازه از «برهان شر» آمده است تا با اصل برهان شر از راه تقریرهای تازۀ آن آشنا شویم. سپس پای سخن «فیلسوفان کلاسیک» همچون هایدگر، مکبرَیِر، فروید و یونگ و «الاهیات ادیان» شامل «تئودیسه یهودی»، «تئودیسه مسیحی»، «تئودیسه اسلامی» و «تئودیسه هندی» مینشینیم. در آخر علل و عوامل «ناکامی تئودیسههای سنتی» را از نظر متفکران مدرن پیگیری میکنیم. میخوانیم که از نظر اندیشمندان مدرن سه نوع نقد «گفتمانی»، «اخلاقی» و «اگزیستانسی» به اندیشمندان سنتی وارد است. در جلد دوم که به بازنمایی پاسخهای جدید میپردازد، گزیدهای از کوششهای خلاقانه و تحولخواه «الاهیاتهای مدرن» در پاسخ به مسئله شر آمده است: «الاهیات خدای گشوده»، «الاهیات پویشی»، «الاهیات اعتراض»، «الاهیات شکاکانه»، «الاهیات تحلیلی»، «الاهیات روایی»، «الاهیات صلیب»، «الاهیات شبانی»، «الاهیات اگزیستانسی»، «الاهیات عملگرایانه» و «الاهیات فمینیستی». این نمونهها خواندنی و آموختنی هستند. کتاب در دو جلد با حجم ۱۵۰۰ صفحه از سوی انتشارات کتاب طه در تابستان ۹۸ منتشر شده است. دربارۀ مقالات: شصت مقالۀ این مجموعه را در یک کتاب به زبان اصلی نمیتوان یافت. مقالات از منابع گوناگون گردآوری و در کنار هم چیده شدهاند. راز گردهمآوری و چیدمان این شصت مقاله در یک مجموعه انتقادهایی است که این آثار به پاسخهای الاهیات سنتی به مسئله شر وارد دانستهاند و در پی آن از الاهیات سنتی به الاهیات مدرن گذر کردهاند. دربارۀ مترجمان و ویراستار: نعیمه پورمحمدی، سید محمد حسین صالحی، مهدی خسروانی، محمد حقانی فضل، حمید هاشمی کهندانی، پریسا شکورزاده، کوثر طاهری، احمدرضا هاشمی، طیبه حقانی فضل، کوثر موسوی، سعیده میرصدری و فهیمه زعفرانی مترجمان این مجموعه هستند. سید محمدحسین صالحی ویراستار زبانی و ادبی کل مجموعه است. دربارۀ سرپرست مجموعه: نعیمه پورمحمدی، استادیار فلسفه دین در دانشگاه ادیان و مذاهب در قم، آثار متعددی در باب مسئلۀ شر در شکل مقاله، سخنرانی علمی در دانشگاههای خارجی، کارگاه، تدریس و راهنمایی پایاننامه در پروندۀ علمی خود دارد. سرپرستی این مجموعه (شامل انتخاب مقالات و مترجمان، نظارت بر کار مترجمان و ویراستار، فصلبندی کتاب، نگارش چکیده برای مقالات، نگارش مقدمه کتاب و ترجمه بخش عمدهای از مقالات) بر عهدۀ او بوده است. پیشتر کتاب ایمان و اخلاق (انتشارات دانشگاه ادیان ۹۰) و کتاب جهان معلولساز (انتشارات توانمندان، ۹۸) به تألیف او و کتاب بازگشت به عقل (انتشارات علمی فرهنگی ۹۰) و درباره خدا (انتشارات علمی فرهنگی ۹۳) به ترجمه او منتشر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی کتاب «درباره شر» در نشست هفتگی شهر کتاب
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
دانشگاه ادیان و مذاهب به نقل از خبرگزاری مهر,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
چکیده :
انتشارات کتاب طه بهتازگی کتاب «درباره شر» را روانه بازار کتاب کرده است. این مجموعه دوجلدی منتخبی از متون و مقالات کلاسیک و معاصر درباره شر است که زیر نظر نعیمه پورمحمدی انتخاب و ترجمه شده است. جلد نخست این مجموعه به الهیات سنتی اختصاص دارد که در آن تئودیسههای سنتی در ادیان و عوامل ناکامی آنها از نظر متفکران مدرن پیگیری میشود. جلد دوم به بازنمایی پاسخهای جدید الهیات به شر اختصاص دارد. در اینجا، کوشش خلاقانه و تحولخواه الهیات مدرن برای پاسخ دادن به مساله شر بررسی شده است. نشست هفتگی شهر کتاب در روز سهشنبه ۱۶ مهر به نقد و بررسی کتاب «درباره شر» اختصاص داشت و با حضور مهراب صادقنیا، محسن جوادی، نعیمه پورمحمدی و محمد حقانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد. در ابتدای این نشست، علیاصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در حوزه دینپژوهی و فلسفه دین بررسی، تحلیل و تبیین مساله شر است. پرسش از لزوم وجود شر برای جهان مادی، عدمی بودن شر، لزوم وجود شر برای اختیار و آزادی انسان، نقش انسان در شر، ارتباط شر با جزئینگری و کلینگر نبودن قضاوتهای انسانی در این حوزه مطرح است. او ادامه داد: برخی از منتقدان وجود شر در جهان را منافی خداباوری میدانند و برآناند که وجود خداوند قادر مطلق، خیرخواه مطلق، عالم مطلق، با مساله سر در جهان توجیهشدنی نیست. مساله شر در فلسفه غرب، فلسفههای دیگری ازجمله هندی، بودایی و در حوزه فلسفه و کلام اسلامی مهم بوده است. در فلسفه غرب، شخصیتهایی مانند اپیکور، هیوم، کانت، لایبنیتس، نیچه، آگوستین و سوئینبرن درباره مساله شر بحثهای مهمی مطرح کردهاند. همچنین، در حوزه فلسفه و کلام اسلامی نیز از ابنسینا و فارابی و ملاصدرا و خواجهنصیر گرفته تا علامه طباطبایی دلایل و مباحثی را درباره شر در جهان مطرح کردهاند. او افزود: متفکران و فیلسوفان شرور را به انحای گوناگون تقسیم کردهاند. مثلاً در مورد چرایی وجود شرور طبیعی مانند زلزله، سیل یا شرور در رابطه انسانی مانند کشتار، بیماری، ظلم یا نادانی، معلولیت و جنگ سخن گفتهاند. در این میان، کسانی مانند فارابی، ابنسینا، خواجهنصیر و آگوستین و توماس آکویناس و لایبنیتس شر را امری عدمی میدانند؛ یعنی بر این باورند که نمیتوان شر را به خداوند انتساب داد. محمدخانی در پایان گفت: کتاب «درباره شر» شامل مقالاتی مهم درباره شر در فلسفه و الهیات است. این ۶۱ مقاله از رویکردهای مختلف انتخاب شدهاند. نعیمه پورمحمدی یک مقدمه تحلیلی ۱۲۰ صفحهای به این کتاب افزوده است که خود کتابی جدا است و میتواند بهخوبی رویکردهای موجود در این حوزه را برای مخاطب تبیین کند. بااینحال، به نظر جای چند مقاله تألیفی در مورد شر در دیدگاههای حوزه فلسفه یا تفکر اسلامی در این مجموعه خوب خالی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تئودیسهها به عنوان شکستهای شناخت [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Sari Kivistö and Sami Pihlström
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور و عدل الهی
,
رئالیسم هستی شناختی(مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
رئالیسم هستی شناختی(معرفت شناسی)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
نقد اخلاقی رئالیسم متافیزیکی
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله با ادغام دیدگاههای استدلال فلسفی و خواندن و تحلیل ادبی، شکست اخلاقی تئودیسهها را بررسی میکند. مقاله از دو بخش اصلی تشکیل شده است. در بخش اول، نقد اخلاقی رئالیسم متافیزیکی را با تحلیل ناتوانی آن در تشخیص کثرت چشمانداز و تنوع رنج پیشنهاد میکنیم. از آنجایی که تئودیس ها به دنبال توضیح این هستند که چگونه یک خدای قادر مطلق، دانای مطلق و کاملاً خیرخواه می تواند اجازه دهد جهان حاوی شر و رنج باشد، می توان استدلال کرد که رئالیسم متافیزیکی - یعنی این تز که جهان ساختار بنیادی خود را مستقل از دیدگاه های بشری دارد. مفهوم سازی و تحقیق - نقطه شروع مشکل آفرین خداباوری است. ما شکست در تشخیص رنج دیگران را که ذاتی در تئودیسها است، بهعنوان یک شکست مبتنی بر جستوجو برای تصویری تقلیلدهنده و عینیساز کلی («نمای چشم خدا») که سازنده رئالیسم متافیزیکی است، بررسی میکنیم. بخش دوم مقاله نشان میدهد که چرا باید بینشهایی از ادبیات تخیلی را در تلاشهایمان برای درک شکستهای تشخیص تئودیسیها لحاظ کنیم. با تأکید بر ارتباط ادبی، فلسفی، و کلامی بازنویسیهای مختلف مدرن کتاب ایوب، که زیرمتن بسیار مهمی برای بسیاری از آثار ادبی بعدی است که در آن قهرمانها نوع خاصی از تجربه انسانی - رنج بیحساب - را ارائه میکنند. بیشتر به برخی از نمونه های ادبی، مانند رمان های هیوب و Die Rebellion اثر جوزف راث. تنشهایی که پیرامون مجادله اخلاقی تجربههای بیعدالتی و رنج و استدلال انسانی و مذهبی و توجیه خشونت ایجاد میشود، بررسی میشود. پایان مبهم هیوب که رستگاری ظاهرا امیدوارکننده و تقریباً افسانهای را به داستان اضافه میکند، نقش مهمی در تفسیر ارائهشده در مقاله دارد. با تحلیل برخی از نمونههای ادبی و ارتباط آنها با سنت شغلی ادبی، تلاشهای تئودیکیست برای معنا بخشیدن به رنج - تلاشهایی مبتنی بر رئالیسم متافیزیکی، همانطور که در بخش اول مقاله مطرح شد- برجسته میشود. در نهایت، ما همچنین به طور انتقادی این اتهام را در نظر میگیریم که تئودیسم تنها میتواند به صورت نظری صورتبندی شود و استدلال میکنیم که تمایز شدید بین تئوری و عمل در این زمینه، خود اقدامی ناشناخته یا ناتوانی در تشخیص رنج است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین دیدگاه کِنِث سورین در نقد گفتمانی تئودیسه ها
نویسنده:
مهدی خسروی سرشکی استاد راهنما: نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خیر و شر اخلاقی
,
شر طبیعی
,
شرور اخلاقی
,
عدل الهی
,
خیر و شر طبیعی
,
تئودیسه
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
شر اخلاقی
,
مسئلة منطقی شرّ
,
شر فلسفی (مابعدالطبیعی)
,
مسئله قرینهای شرّ
,
تئودیسه پرورش روح
,
مساله اخلاقی شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
صورت مساله شر در منطق جدید
,
نقد گفتمان تئودیسهها
,
شر روحی و عاطفی
,
مسئله اگزیستانسی شر
,
تئودیسه شر طبیعی
,
تئودیسه شر اخلاقی
,
نقد گفتمان ناظرمحور تئودیسهها
,
مسئله قرینهای شر از زاویه دید قربانی
,
تئودیسههای قربانی محور
,
تئودیسه دروتی سوئل
,
تئودیسه یورگن مولتمان
,
تئودیسه پ. ت. فورسیت
,
نقد گفتمان سوژهمحور تئودیسه
,
نقد گفتمان ساختارگرایانه تئودیسهها
,
نقد گفتمان درجه دوم تئودیسهها
,
نقد گفتمان انتزاعی تئودیسهها
,
نقد گفتمان خدامحوری تئودیسهها
,
نقد گفتمان خداشناسی تئودیسهها
,
نقد گفتمان سکولارگرایسم تئودیسهها
,
نقد گفتمان غیر متنمحوارنه تئودیسهها
,
نقد گفتمان علّی تئودیسهها
,
نقد گفتمان غیر تاریخمندی ذهنیت تئودیسهپردازان
,
نقد گفتمان حرفهایسازی تئودیسهپردازی
,
نقد گفتمان نظاممند بودن تئودیسهها
,
نقد گفتمان کاربست عقل در تئودیسهها
,
نقد گفتمان اخلاقیسازی و فقهیسازی جهان در تئودیسهها
چکیده :
مسئله شر، یکی از مسائل مهم الاهیات و نیز فلسفه دین است. شر، انواعی دارد (طبیعی؛ اخلاقی؛ عاطفی؛ ما بعد الطبیعی) و چندین مسئله از آن به وجود میآید: مسئله منطقی شر (ناسازگاری منطقی میان وجود خدا و شر)؛ مسئله قرینهای شر (توجیه عدالت خدا در برابر وجود و فراوانی شر)؛ مسئله اگزیستانسی شر (درد و رنج آدمی به دلیل موقعیت وجودی خویش). بر اساس صورتهای مختلف مسئله شر، پاسخها در سه دسته قرار دارند: دفاعیه: پاسخ به مسئله منطقی شر؛ تئودیسه: پاسخ به مسئله قرینهای شر؛ تسلا و معنابخشی: پاسخ به مسئله اگزیستانسی شر. کِنِث سورین در کتاب «الاهیات و مسئله شر» بیان می کند که تاریخ طولانی و پیچیده تئودیسه نشان میدهد که تئودیسهها، خاستگاههای مختلفی داشتهاند و ساختار و وظیفهشان نیز تحت تأثیر گفتمانهای مختلف دورههای تاریخی قرار داشته است. او در این کتاب، نقدهای گفتمانی زیادی (بنا بر آنچه ما استخراج کردهایم هجده نقد) به تئودیسهها وارد میداند و دست آخر تئودیسههای مورد نظر خود را با رویکرد عملی و قربانیمحور پیشنهاد میکند. در این پایاننامه، دیدگاه سورین در نقد گفتمانی تئودیسهها، استخراج و در هجده نقد گفتمانی ارائه می گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین آلستون و برگمن از خداباوری شکگرایانه و بررسی اشکالات آن
نویسنده:
سیداحمدرضا هاشمی استاد راهنما: نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسئله قرینهای شرّ
,
خداباوری
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
اندیشه خداباوری
,
الگوهای خداباوری
,
خداباوری (تئیسم)
,
خداباوری شکگرایانه
,
نقد خداباوری شکگرایانه
,
براهین قرینه محور از راه شر
چکیده :
نسخههای اخیر برهان از راه شر علیه خداباوری بر آنند که در پیرامون ما نمونههایی از شر و رنج ظاهرا بیوجه دیده میشوند؛ و این واقعیت، قرینه تجربی خوبی علیه وجود خدا تشکیل میدهد. خداباوری شکگرایانه، رویکردی جهت پاسخ به براهین قرینهمحور علیه خداباوری است؛ رویکردی که بر محدودیتهای شناختی انسان در درک دلایل خدا جهت تجویز شرور، تاکید دارد. بنا بر این دیدگاه، چنانچه خدا وجود داشته باشد، فهم او بسی برتر و گستردهتر از ما است و کاملا محتمل است که برای برخی اعمالش دلایلی داشته باشد که برای ما نامأنوس باشند. به این ترتیب چنانچه نتوانیم در مواردی از تجویز شر، دلایل موجِّه خدا را بیابیم، این نکته نمیتواند به عنوان قرینهای بر عدم وجود چنین دلایلی قلمداد شود. این دیدگاه، گرچه پاسخ شاخصی در برابر براهین قرینهمحور علیه خداباوری فراهم میکند، اما پیامدهای وخیمی هم برای باورهای دیگر ما از جمله در حیطه خداباوری سنتی و اخلاق در پی دارد. تقریرهای مختلفی از خداباوری شکگرایانه وجود دارد که تقریر ویلیام آلستون و مایکل برگمن، از جمله مهمترین آنها است؛ این رساله عهدهدار تبیین و بررسی این دو تقریر است. آلستون ابتدا با تاکید بر استلزامات ناشناخته ممکن، ادعا میکند که تئودیسهها هنوز هم احتمالات زندهای برای پاسخگویی به برهان قرینه محور فراهم میکنند؛ اما در مرحله بعد سعی میکند تا انتقاد خود را اساسا بر فهم ناقص ما از دلایل ممکن الاهی مبتنی کند. برگمن نیز با پیروی و بسط نکات آلستون، بیشتر بر این تاکید دارد که دلیلی نداریم که نشان دهد نمونه شناختهشده ما از قلمرو خیرها و شرها و استلزامات آنها، نمونه نمایندهای است. دیدگاه آنها گرچه در نگاه نخست مقبول مینماید، اما وقتی به پیامدهای آن مینگریم، در پذیرش آن با تردید جدی مواجه میشویم؛ از جمله اینکه این دیدگاه، فهم رایج ما را از صفات و افعال خدا در هم میشکند؛ اعتماد ما را به شهودهای رایج اخلاقیمان مخدوش میکند؛ و تعارضی جدی با دیدگاه فهم عرفی اخلاقی دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شهود شرّ؟ مسئله شر، فلسفه آزمایشگاهی و نیاز به پژوهش روانشناسانه [نمایه مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Ian M. Church, Rebecca Carlson & Justin Barrett
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
دین و معرفت شناسی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
شر
,
معرفتشناسی دینی
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
فلسفه مبتنی بر آزمون
,
فلسفه آزمایشگاهی
,
مساله اثباتی شر
چکیده :
ترجمه ماشینی: هدف اصلی این مقاله این است که حداقل به طور خلاصه نشان دهد که چگونه منابع فلسفه تجربی می تواند به طور مثمر ثمری برای مسئله اثباتی شر به کار رود. برای انجام این کار، دو مورد از تأثیرگذارترین و کهنالگوترین فرمولبندیهای مسئله را بررسی میکنیم: مقاله ویلیام ال.روو، «مشکل شر و برخی از انواع بیخدایی» (1979). و مقاله پل دریپر، "درد و لذت: یک مشکل شواهد برای خداباوران" (1989). ما ارتباط فلسفه تجربی را با استدلال رو در 1979 در بند 1 و با استدلال دریپر 1989 در بند 2 بررسی خواهیم کرد. اما علاوه بر کاوش در مورد اینکه چگونه منابع فلسفه تجربی ممکن است برای مسئله شر کاربرد داشته باشد، همچنین ارزش دارد که بررسی کنیم چه عوامل تجربی گستردهتری ممکن است به افراد دارای شهودی که دارند کمک کند - از حالت عاطفی یک نفر تا نیاز کسی به بسته شدن. در بند 3، ما میخواهیم به طور مختصر چند حوزه را توضیح دهیم که روانشناسی فلسفه ممکن است در تحقیقات تجربی آتی به نحو مؤثری مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی انسان مداری در مسئله شر از نگاه شیخ اشراق ، باروخ اسپینوزا وجورج مورودس
نویسنده:
محمد داود استاد راهنما: محمد رضاپور استاد مشاور: محسن غرویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
چکیده :
در این رساله تلاش می شود پاسخ شیخ اشراق، اسپینواز وجورج مورودس که مبتنی بر تلقی انسان مدارانه از شرور است، باروش توصیفی- تحلیلی ومقایسه مورد ارزیابی قرار گیرد.شیخ اشراق در یکی از پاسخ هایش به مسئله شر اظهار می دارد که معضل شرور ناشی از نگرش انسان مدارانه بشر است؛به این صورت که انسانها خیال می کنند عالم برای آنها خلق شده است،وحرکات افلاک معطوف به مصلحت ومنفعت انسان است،در نگاه ایشان مباحث طولانی در خیر وشر مولود این نگرش است.پاسخ شیخ اشراق مبتنی بر نظام نوروظلمت، قاعده"العالی لایلتفت الی السافل" جایگاه جزئی انسان در نظام هستی ونظام احسن می باشد.نکته قابل توجه اینکه پاسخ مبتنی برنگرش انسان مدرانه شیخ اشراق را نه یک پاسخ نهایی بلکه باید یک پاسخ روانشناسانه تلقی کرد؛با این بیان که معضل شرور با ابعاد مختلف وجود انسان مانند؛بعد عاطفی،احساسی، ومعرفتی مرتبط است، به همین دلیل در مسئله شر نمی توانیم یک پاسخ قاطع و واحد داشته باشیم، بلکه به منظومه از پاسخ ها نیاز است تا بتواند تمام ابعاد وجود انسان را قانع کند براین اساس است که شیخ اشراق پاسخ های متعددی به معضل شرور داده است که این خود نقطه قوت تفکر اشراقی در مواجهه با مسئله شر را نشان می دهد.اسپینوزا نیز در پاسخ به معضل شرور معتقد است که این مسئله ناشی از نگرش انسان مدرانه بشر است؛ انسان فکر می کند همه چیز برای او خلق شده است،بربنیاد این نگرش، پدیده هارا به خیر وشر ، سالم وفاسد تقسیم می نماید.بنیاد تفکر اسپنوزا را در این مسئله سیطره ضرورت بر کل هستی،ودیدگاه ایشان درباب علت غایی تشکیل می دهد.یافته های تحقیق نشان می دهد که مبانی ودلایل اسپینوزا، با توجه به تفکر اشراقی وحکمت اسلامی به دلایل ذیل: سازگاری ضرورت وغایتمندی،عدم تفکیک غایت در مقام وجود شناسی ومعرفت شناسی،انقسام غایت به حصولی وتحصیلی،غایت بودن خدا برای خلقت،تدبیر عام وفراگیر خدا نسبت به هستی. قابل قبول به نظر نمی رسد. جورج مورودس معتقد است مسئله شر ناشی از باور است، باور خود یک حالت ذهنی است که قائم به شخص ومتغیّر به شخص می باشد. پیوند زدن معضل شرور با باور،مبتنی بر نگرش خاص ایشان در مورد برهان است؛ در نگاه ایشان برهان وابسته به شخص می باشد، اما وابسته به شخص بودن برهان در نگاه شیخ اشراق وحکمای اسلامی نیز به دلایل ذیل: لزوم یقین معرفت شناختی برای برهان وعدم کفایت باور روان شناختی،تفاوت انسانها از حیث رشد عقلی ومعرفتی، قابل قبول نیست.همانگونه که مبانی پاسخ اسپینوزا و مورودس در مقایسه بامبانی شیخ اشراق دچار اشکال است، انسان مداری معرفت شناختی، نیز با اشکالاتی مانند نسبیت معرفت، نبود ملاک جهان شمول جهت تشخیص خیرو شر، تبدیل شر عینی به شر انفسی... مواجه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاهیات سنتی درباره شر بیکفایت است
نویسنده:
پارسا زمانی
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
کتاب نیوز به نقل از انصاف نیوز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
چکیده :
وجود این همه شرور گسترده و بیهوده و فراوان چه دلیلی دارد، نقش خدا در اینجا چیست... تئودیسهها شرّ را جدی نمیگیرند. زیرا شری که به غایت خیر به وجود آمده است نباید چندان اهمیتی داشته باشد... آیا حیوانات، کودکان و معلولان در رنج خود شکوفا میشوند؟!... شروری که به انسان میرسد همگی نقض خودمختاری انسان است... شرور وحشتناک را نمیتوان با ساختارهای عدالت کیفری معنادار کرد... و شرِّ ساختاری حاصل نظامهای اجتماعی ظالمانه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 302
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید